Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-05 19:27
Ik heb een NIBE MT-WH21 warmtepompboiler van 260L aangeschaft voor het SWW. Daarnaast draait een warmtepomp voor alleen het CV systeem.

Ik heb een vraag over het aansluiten van de ventilatiebuizen. De warmtepompboiler zou ik graag op de centrale afzuiging van het huis willen aansluiten zodat ik die warmte kan gebruiken. Echter heeft deze buis een diameter van 125mm. De warmtepompboiler heeft een aan en afvoerdiameter van 160mm voor de luchtkanalen.

Wat is jullie advies betreft de aanvoerlucht voor de warmtepompboiler?
1. Aanvoerlucht van buiten gebruiken?
2. Op het huidige systeem van de woning aansluiten met een verloop van 125 naar 160mm?
3. Lucht van buiten aan laten zuigen en T-stuk er tussen zodat de afvoerlucht van de centrale afzuiging wordt bijgemengd.
4. Op zolder (waar de warmtepompboiler staat) laten aanzuigen

Of bestaat er een combinatie van zowel buitenlucht aangevuld met de warmere lucht uit de woning wat anders toch naar buiten wordt afgeblazen?

Dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakers122018
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven, ben ook van plan om deze warmteboiler in huis op zolder te plaatsen maar dan de 190 liter versie.

De installateur wil 2 grote gaten maken in het dak van minimaal 25cm
Zijn reactie: Nadeel van dit systeem is dat om een goed rendement te halen er al minimaal 350 m³/h lucht over de warmtepompboiler moet stromen met een max. van 600m³/h.

Dus u krijgt behoorlijke dakdoorvoeren ø250mm.

Is dit waar? Ik wil graag de aanvoer via de ventilatie en de afvoer via de oude gasafvoer van de cv ketel.

Wil ook de aansluiting op de luchtkanalen van 12,5 cm en wil dan idd graag de invoer ook via een verloop stuk van 12,5 naar 16 cm.

Help! Is er iemand die het weet of het kan?

Met vriendelijke groet, Herby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Cr3ator

1 bar is geen bar

Uit de handleiding:
Nominale luchtstroomsnelheid (variabel bereik) = m3/h 450 (0-800)
Luchtkanaalaansluitingen mm 160

Als je met buitenlucht wilt werken zul je met 125mm niet wegkomen: dat geeft teveel weerstand. Daarnaast zullen de bestaande kanalen niet geisoleerd zijn. Die isolatie is een must om condensproblemen te voorkomen: je gaat immer koude lucht van buiten aanzuigen en nog koudere lucht afblazen.

250mm is wel wat overdreven, maar 160mm is toch wel nodig.

Als (wat laat) antwoord op de TS:
1. Ja, buitenlucht voorkomt overventilatie vd woning
2. Ish.. Liever optie 3.
3. Je kan idd met een geisoleerd T-stuk 160/125/160 de 125mm uitblaas vd MV-box combineren met de nieuwe, 160mm geisoleerde aanvoer. De huidige buis en dakdoorvoer van 125mm vervang je dan door een van 160mm. Daarnaast plaats je een tweede, nieuw kanaal voor de (geisoleerde) 160mm afvoer.
4. Als de zolder >30m3 is mag je warmte uit die ruimte gebruiken. Afhankelijk vd bouw vd woning kan het daar flink kouder van worden.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926