datum automatisch + scrol functie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperpomp
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-04-2024
Beste allemaal,

Ik heb twee waarschijnlijk simpele vragen... momenteel heb ik een excel bestand en dat is best wel een zooitje doordat er teveel mensen in werken en steeds foute versies hebben opgeslagen. daar heb ik de volgende vragen over:

1) Er zit een werkende verticaal zoeken formule in. Als ik dan in een cel de keuzes krijg van de namen, dan kan ik niet scollen in die cel/lijst. Is dit aan te passen dat ik kan scrollen?

2) Dit bestand word dagelijks gemaakt voor de dag erna! Nu heb ik de vandaag formule er in staan + 1. Dan komt netjes de datum van de dag erna op te staan. MAAAAARRR op vrijdag moet + 3 zijn omdat we pas op maandag het document nodig hebben. Wie kan me hier in helpen.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Twee lijkt me vrij simpel, een als() met de weekday functie, of de Nederlandse variant. Waar loop je concreet vast, wat is de formule die je probeert?

Een, ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Kan je concreter zijn, misschien met screenshot? Ook daar, scrollen klinkt ongewenst, zie je alternatieven?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperpomp
Dank voor je reactie:

voor de datum heb ik nu de formule:
=VANDAAG()+1 deze werkt maar daar moet de uitzondering worden: Als vandaag een vrijdag is moet het niet +1 zijn maar + 3. Ik vermoed dat dit een vandaag formule + een als formule gecombineerd gaan worden

de tweede vraag: ik heb een screenshot toegevoegd. Het vakje waar de namen staan daar zou ik graag in willen scrollen. Daar kan ik enkel met de pijltjes omhoog/omlaag. De gegevens die daar in staan, die komen voort uit een verticaal zoeken formule. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperpomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjA1_7nKeNMkTFpnBAwU9ZYISoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gV4jb4dU6iXyHAnQtm9y81IV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat betreft werkdag, de onderstaande formule geeft 1 werkdag na de huidige datum. Dat werkt wat doeltreffender dan vandaag+3:
=WERKDAG(VANDAAG();1)

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 15-04-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:56
jesperpomp schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:58:
de tweede vraag: ik heb een screenshot toegevoegd. Het vakje waar de namen staan daar zou ik graag in willen scrollen. Daar kan ik enkel met de pijltjes omhoog/omlaag. De gegevens die daar in staan, die komen voort uit een verticaal zoeken formule. .
Dat is gewoon een lijstje met gegevensvalidatie toch?
Daarin kan je scrollen door op de pijltjes te klikken, de schijfbalk te verschuiven, met je muiswiel te scrollen. Daarnaast kan je beginnen met typen en dan vult hij aan met suggesties uit je lijst.

Wat voor manieren wil je nog meer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
dixet schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:13:
[...]

met je muiswiel te scrollen. [...]
Lukt dat bij jou? Hier namelijk niet. Veel mensen storen zich daar aan.

https://www.google.nl/sea...ite:answers.microsoft.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:56
Ja hoor, alle opties die ik noemde werken.
Je moet wel de muisaanwijzer boven de lijst houden, anders scrolt je spreadsheet in plaat van de dropdown.

Dit lijkt inderdaad een vaker voorkomend probleem te zijn, maar nergens een bevredigend antwoord.

Werkt het wel als je een dropdown in een nieuw excelbestand maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@jesperpomp Inmiddels hiervoor wel een fix, deze toggle kun je inschakelen om weer te scrollen in een validatielijstje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xLsnMD6/muis.png

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 15-04-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperpomp
Dank voor de reacties.

Ik heb de datum formule in gebruik. Vrijdag weet ik zeker als dit is, zoals ik het wilde hebben :)

Het probleem met scrollen is niet verholpen. Ik had deze instelling al correct staan, op internet lees ik dat meerdere dit probleem hebben en nog nergens heb ik een oplossing gevonden helaas.
Pagina: 1