Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jycerian
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoi Tweakers, ik heb een nieuwe PC in elkaar gezet (zie componenten hieronder) en alles lijkt te werken. Ik heb inmiddels een OS geïnstalleerd. Alleen is de boot tijd super lang. De PC blijft voor 50 seconden hangen waarbij het DRAM lampje op het moederbord brand, daarna voor 3 seconden het rode CPU lampje en vervolgens 0.5 seconde het BOOT lampje en daarna is de PC razensnel in Windows.

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 358,-€ 358,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 186,-€ 186,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB VERTO Overclocked Triple Fan€ 921,-€ 921,-
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 74,90€ 74,90
1KabelsFractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart€ 9,99€ 9,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N€ 234,23€ 234,23
1VoedingenCooler Master GX III Gold 850W€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 159,90€ 159,90
Totaal€ 2.119,82

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de firmware wat het moederbord upgedate en de CMOS daarna gereset door de batterij er 10 minuten uit te hebben gehad. Ook heb ik de PC met: EXPO aan en uit geprobeerd, een lagere RAM snelheid setting, met de MCR (memory context restore) settings gespeeld. Niks helpt, so far.

Weten jullie wat er aan de hand is? Alles lijkt wel te werken en ook in de BIOS wordt alles herkend. Ook de snelheid van het RAM.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Memory training uitzetten, bij mijn Gigabyte moederbord heet dit Memory Context Restore, verstopt onder Advanced Memory Settings.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
@Jycerian Hoe vaak heb je de pc al opnieuw opgestart. Schijnt dat pas na 3-4 x de memory training stopt. Daarna zou het sneller moeten gaan. Zoek eens op Google naar: new amd pc slow boot
Schijnt nogal vaak voor te komen. Wie weet zit er voor jou een oplossing bij?

P.s. is het geheugen compatible met je moederbord?

[ Voor 9% gewijzigd door apollo13 op 12-04-2024 20:10 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jycerian
@PD2JK Zoals in m'n post staat, dat heb ik al geprobeerd :P Ik heb op de Asus website gekeken en daar staat de RGB variant van mijn geheugen kitje alleen op. Je zou toch denken dat dat niets moet uit maken dan? Ik heb op het internet al wat opgezocht maar daar kom ik alleen maar berichten zoals die van @PD2JK tegen. Ik zal nu wat benchmarks draaien om te kijken of alles stable is.

@apollo13 Al meer dan 10+ keer. Boot tijd blijft hetzelfde iedere keer.

[ Voor 9% gewijzigd door Jycerian op 12-04-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
PD2JK schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:01:
Memory training uitzetten, bij mijn Gigabyte moederbord heet dit Memory Context Restore, verstopt onder Advanced Memory Settings.
Vergeet dan niet om "Power Down" aan te zetten, anders heb je kans om crashes (blue screen etc.) uit het niets.

Één minuut boot tijd vind ik prima, zolang je het stabiel en snel is tijdens het gebruik. Kan je even wat drinken gaan halen als je PC opstart :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jycerian
@NeverSettle Alles lijkt inderdaad stabiel. MemTest86, Cinebench en Unigine Heaven gedraait. Ik heb iets met DFA Read uitgezet in de BIOS en nu boot die in precies één minuut. Nog altijd vervelend want ik werk op Linux maar game op Windows maar goed, ik moet het er maar mee doen denk ik. Had alleen verwacht dat een PC van meer dan 2k anno 2024 sneller boot dan mijn laptop uit 2018.

En betreft "Power Down"', dat heb ik elders ook gelezen en allemaal geprobeerd zonder succes. De boot tijdens blijven ook precies hetzelfde. Het lijkt alsof het moederbord iedere boot de ram aan het trainen is, maar het veranderen van de settings haalt niets uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Jycerian op 13-04-2024 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21-09 23:01
NeverSettle schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:06:
[...]

Één minuut boot tijd vind ik prima, zolang je het stabiel en snel is tijdens het gebruik. Kan je even wat drinken gaan halen als je PC opstart :)
Prima dat jij het prima vindt, of dat je workarounds zou bedenken om de tijd te vullen, maar een pc hoort niet bijna een minuut lang te hangen voordat 'ie doorstart. Ook wel ironisch dat je nickname 'NeverSettle' is, maar je wel zou settlen voor een trage boottijd :+

@Jycerian heb je al getest met 1 geheugenreepje in plaats van 2? Als het even kan zou ik ze allebei los van elkaar testen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 13-04-2024 01:33 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jycerian
@Hahn Dat zal ik zo even proberen, kijken of de boot tijd proportioneel is aan het aantal GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21-09 23:01
Jycerian schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 01:33:
@Hahn Dat zal ik zo even proberen, kijken of de boot tijd proportioneel is aan het aantal GB.
Ik verwacht niet dat het met de hoeveelheid geheugen te maken heeft, eerder met een mogelijke semi-gaar reepje of een combinatie die niet helemaal lekker werkt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jycerian
Goed nieuws! De PC boot nu in 27 seconden (van knop naar Windows scherm), hij gaat meteen door naar het booten van Windows. Ik heb de Power Down en Memory Context Restore opnieuw aangezet. Dit heb ik al eerder getest maar toen had ik nog niet DFE Read Training uit staan (waarmee ik eerder dus 14 seconden winst had behaald). Ik ben helemaal blij. Nu nog de pech dat de GPU enorm veel coil whine heeft tijdens het gamen dus die moet waarschijnlijk terug voor een andere. Ik geef het eerst nog een paar dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jycerian op 13-04-2024 01:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
Hahn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 01:30:
[...]

Prima dat jij het prima vindt, of dat je workarounds zou bedenken om de tijd te vullen, maar een pc hoort niet bijna een minuut lang te hangen voordat 'ie doorstart. Ook wel ironisch dat je nickname 'NeverSettle' is, maar je wel zou settlen voor een trage boottijd :+

@Jycerian heb je al getest met 1 geheugenreepje in plaats van 2? Als het even kan zou ik ze allebei los van elkaar testen.
Zen4 staat bekend om trage boot, vanwege langere memory training. Het ligt niet aan defecte ram, wel is het mogelijk om het te versnellen om memory context restore en powder down aan te inschakelen in de BIOS. Dan gebeurt memory training niet dagelijks, maar eens in de paar weken.
Pagina: 1