GPT 4 Turbo kan voortaan informatie tot december 2023 opzoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 15:45
De titel is misleidend. Voor zover ik kan zien gaat het hier niet om de internet-opzoek-functie, maar op de data waarop het model getraind is. Het model "zoekt" dus niets op - het zit in de parameters zelf waar het op getraind is. Dit is een vaak voorkomend misverstand, maar wel een ERG belangrijke nuance: als het iets zou kunnen opzoeken, ga je ervan uit dat die informatie juist is of alleszins rechtstreeks uit die bron komt. Echter, als het model gewoon getraind is op die data, kan die over exact die trainingsdata alsnog fouten maken (omdat het met zoveel andere zaken moet rekening houden en niet elk feitje kan vanbuiten leren).

Suggestie:

GPT 4 Turbo nu getraind op data tot december 2023 opzoeken en wordt slimmer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Voor de volledigheid link ik even het artikel: nieuws: GPT 4 Turbo kan voortaan informatie tot december 2023 opzoeken en wor... en tag ik de auteur: @TijsZonderH :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:36

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Goed punt, dat is inderdaad een belangrijke nuance dus pas ik aan.

Als we het trouwens over nuances hebben is de titel 'incorrect' in plaats van misleidend ;) Want misleiding impliceert dat ik je bewust op het verkeerde been zet en dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utrecht25
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05 22:12
Bram heeft een punt, maar in praktijk grijpt GPT4 toch altijd naar bing search om feiten op te zoeken, dus de trainings data cutoff date maakt in de meeste use cases niet zo'n impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 15:45
TijsZonderH schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:30:
Goed punt, dat is inderdaad een belangrijke nuance dus pas ik aan.

Als we het trouwens over nuances hebben is de titel 'incorrect' in plaats van misleidend ;) Want misleiding impliceert dat ik je bewust op het verkeerde been zet en dat is niet het geval.
Klopt. Ik bedoelde het niet op die manier maar kan begrijpen dat het zo overkomt.

De nieuwe titel is misschien niet echt een verbetering. Door die "voortaan" lijkt het alsof alle toekomstige gpt4 turbo versies op deze "bevroren" dataset zal worden getraind, maar dat klopt niet. Het gaat over een actie die al gebeurd is: de meest recente versie die nu beschikbaar is werd getraind op data tem december 2023, en volgende versies zullen weer nog recentere data gebruiken.