review: De strijd om de ultieme gaming-cpu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 21:47

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
review: De strijd om de ultieme gaming-cpu - Intel Core i9 14900KS vs. 7800X3...

Na het lezen van deze review toch de vraag of prijs niet als minpunt vermeld moet worden? Als ik met gaming prestatiescore nareken:

14900ks: €734,99 / 241,1fps = 3,05 €/fps
7800x3d: €389,75 / 239,5fps = 1,63 €/fps

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53
Djesse8999 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:48:
review: De strijd om de ultieme gaming-cpu - Intel Core i9 14900KS vs. 7800X3...

Na het lezen van deze review toch de vraag of prijs niet als minpunt vermeld moet worden? Als ik met gaming prestatiescore nareken:

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)
De hele conclusie mag volgens mij wel even worden overgedaan, want daar gaat wel een heel creatief denkpatroon aan vooraf dat behave tweakers geen enkele serieuze site heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52
Dit was een waardeloze review/conclusie die erg stinkt naar een gekochte Intel promotie. Sorry maar is dit het niveau van Tweakers tegenwoordig?

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 00:01
Ik deel de mening van veel van de reacties onder het artikel, de conclusie is ronduit vreemd.

Op vrijwel alle vlakken is de Intel cpu géén ultieme keuze. Niet op performance, niet op prijs, niet op energieverbruik. Dus niet in vergelijking met AMD, niet in vergelijking met een 14900K en zelfs niet in vergelijking met een 13900. Dat laatste is goed om nogmaals te benoemen: de 14xxx serie is niet echt nieuw. Maar hij is soms toch de snelste? Dat klopt, maar dat maakt hem nog steeds niet “ultiem”. De 14900KS is een overclockers cpu, punt. Niemand anders doet er zichzelf, of de planeet for that matter, een plezier mee om een 14900KS te kopen.

Het grootste probleem met een artikel als deze is dat het kan lijken dat de 14900KS een goede keuze is; misschien zelfs de beste keuze. Maar daar lijkt de volledige community het over eens, dat is de 14900KS beslist niet.

En dan rest mij eigenlijk nog maar 1 vraag: gaat Tweakers naar de community luisteren of beroepen ze zich op de vrijheid die auteurs krijgen bij Tweakers? Hint: we hebben het hier niet over een column 😇. (ik kwam er pas later achter dat het om een review van de 14900KS ging, ipv een vergelijking waarin we op zoek zijn naar de beste gaming cpu).

[ Voor 6% gewijzigd door Gody op 16-04-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Snowdog schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:30:
[...]

De hele conclusie mag volgens mij wel even worden overgedaan, want daar gaat wel een heel creatief denkpatroon aan vooraf dat behave tweakers geen enkele serieuze site heeft...
Is de review al veranderd, of mis ik iets in de tekst waar iedereen over struikelt?

Ik lees namelijk simpelweg dat dit in de Intel line up het toppunt is, maar dat hij onkoelbaar en een stroomvreter is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:33
Einde van de tweede alinea van "Overklokken? Dat heeft Intel alvast voor je gedaan" staat:

"...en ging er ruim 1,4V door de processor". Dit klopt niet.

Een spanning staat over iets. De stroom gaat door iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 07:52

Nox

Noxiuz

De cpu is zonder power limits bloedheet en instabiel. Dat kan toch geen kenmerk zijn van de ideale game cpu? Ik vind het een waardeloze conclusie.

Die 300 of 400 euro kan je in andere dingen steken zoals sneller geheugen, een videokaart of voeding (sowieso, 850W voor een cpu die 400W pakt én een 4090? Gedurfd)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
Deze discussie is ooit eerder gevoerd in het verleden, het argument was destijds uit mijn hoofd dat in een test als deze 'Ultiem' gezien moest worden als gemiddeld genomen het hoogst presterende in de prestatie index, zonder naar andere zaken te kijken.

En dat is dan ook gelijk het manco van deze cpu, net als de andere KS modellen hiervoor, ja gemiddeld genomen staat de cpu bovenaan in de Tweakers prestatie index, dus als dat nog steeds als het onderscheidende kenmerk wordt gezien in een test als deze zou je de 14900KS zo kunnen labelen. En als je echt het allersnelste wil van Intel en geld teveel hebt dan is deze cpu er voor je (of als je bijvoorbeeld een wereldrecord overklokker bent).

Maar dat maakt het natuurlijk geen verstandige keuze, een gamer gaat dan rationeel gezien eigenlijk altijd voor de 7800X3D als deze binnen het budget past, en anders vaak een lager gepositioneerde AMD cpu.

Terwijl als je perse een Intel wil om wat voor reden dan ook uit het hogere een 14700K / 14900K over het algemeen dan een veel verstandiger aankoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:40

Nikeo

Jawelles

Nu is de redactie niks verplicht hoor maar er is niet gereageerd op de reacties op deze review. Ik vind dat wel bijzonder want ik kan me niet een review herinneren die ik zo controversieel vond.

Voor mij persoonlijk staat de reputatie van tweakers op het spel. Hoe serieus moet ik de reviews van tweakers nog nemen na zulke conclusies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Roozzz

Plus ultra

Misschien handig om de auteur even te taggen. @Tomas Hochstenbach

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
En daar komt nog eens bij dat de 13900K en 14900K instabiel zijn in games:
https://www.tomshardware....-intel-cpus-also-affected
https://www.theverge.com/...real-engine-investigation

"Nvidia and the two developers have all recommended that users who experience these crashes on the 13900K and other CPUs downclock their chips by up to 200MHz"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Gaat denk ik vooral over het woord ultiem. Als de titel wijzigt in iets als :
De strijd om de ultieme snelste cpu voor gaming:
Intel Core i9 14900KS vs. 7800X3D en 7950X3D
Dan klopt de conclusie want de 14900ks haalt gemiddeld 1,6fps / 0,7% betere fps in games dan de 7800x3d (het paarse balkje staat onmiskenbaar bovenaan in deze grafiek.) :') Natuurlijk technisch gezien sneller, maar om die gigantische prestatiewinst te verkrijgen betaal je iets meer dan het dubbele. Daarnaast gaat de TDP van 120W voor de 7800x3d naar 253W (zonder gigamegaboost)

Al deze punten staan ook in de conclusie, maar de prijs als minpunt ontbreekt dan imo nog.

Voor hoever ik weet is ultiem echter niet gelijk aan technisch gezien de snelste. Van dale zegt:
ul·tiem (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
laatst, uiterst: een ultieme poging
Waar ik niet veel verder mee kom. Hopelijk is het inderdaad een ultieme(laatste) poging om op deze manier cpu's sneller te maken.

Ben benieuwd wat Tomas Hochstenbach daar over denkt. Voelt sowieso verkeerd om met zo'n review de winnaar in de conclusie 59 woorden lof te zien krijgen en vervolgens 373 woorden commetaar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 12:19

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Tomas is momenteel niet aanwezig, dus daarom reactie van mij. Deze processor heeft van ons geen award gekregen. Het 'ultieme gaming-cpu' uit de titel van het artikel slaat op de uitstekende (singlethreaded) prestaties van deze processor. De nadelen - het extreem hoge stroomverbruik, de instabiliteit en de koelproblemen zonder powerlimit - komen volgens mij ook duidelijk aan bod in de review. De conclusie eindigt bovendien niet met een award of een oproep om deze processor te kopen, maar juist met het advies om vooral te wachten op de eerste Core Ultra's die later dit jaar komen.
bjvdven schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:30:
Dit was een waardeloze review/conclusie die erg stinkt naar een gekochte Intel promotie. Sorry maar is dit het niveau van Tweakers tegenwoordig?
Ik wil het best nog een keer zwart op wit zeggen: Tweakers heeft een strikte scheiding tussen redactie en commercie. Onze reviews en onze oordelen zijn niet te koop. Nooit geweest en dat zullen ze ook nooit worden. Prima als je het niet met ons eens bent, maar dit soort aantijgingen zijn echt een beetje jammer.
Gody schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:57:
Het grootste probleem met een artikel als deze is dat het kan lijken dat de 14900KS een goede keuze is; misschien zelfs de beste keuze. Maar daar lijkt de volledige community het over eens, dat is de 14900KS beslist niet.

En dan rest mij eigenlijk nog maar 1 vraag: gaat Tweakers naar de community luisteren of beroepen ze zich op de vrijheid die auteurs krijgen bij Tweakers? Hint: we hebben het hier niet over een column 😇.
Zoals ik hierboven al schreef: Als ik de conclusie helemaal lees, begrijp ik niet helemaal hoe het idee ontstaat dat ze deze processor 'de beste keuze' is. Volgens mij belichten we zowel de goede als de slechte punten, wat in een conclusie zou moeten.

En wat betreft het luisteren naar de community en vrijheid van de redactie: Onze reviews zijn geen samenwerking tussen community en redactie en de redactie vormt zelf een oordeel. Als je het daar niet mee eens bent horen we dat graag, maar dat betekent niet dat we een oordeel daarom aanscherpen of afzwakken. Als we feitelijke fouten maken en daarop gewezen worden passen we dat uiteraard wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UrbanWoodz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-08 17:06
Het 'ultieme gaming-cpu' uit de titel van het artikel slaat op de uitstekende (singlethreaded) prestaties van deze processor. De nadelen - het extreem hoge stroomverbruik, de instabiliteit en de koelproblemen zonder powerlimit - komen volgens mij ook duidelijk aan bod in de review.
Een processor die in 6 van de 10 geteste games langzamer is dan een X3D CPU en ook nog deze nadelen heeft vind ik geen 'ultieme gaming-cpu'.

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 12:19

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
UrbanWoodz schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:41:
[...]

Een processor die in 6 van de 10 geteste games langzamer is dan een X3D CPU en ook nog deze nadelen heeft vind ik geen 'ultieme gaming-cpu'.
Wij ook niet ;) De titel is daarom ook niet 'Intel maakt de ultieme gaming-cpu', maar 'De strijd om de ultieme gaming-cpu'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 00:01
Eric van Ballegoie schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:33:
Tomas is momenteel niet aanwezig, dus daarom reactie van mij. Deze processor heeft van ons geen award gekregen. Het 'ultieme gaming-cpu' uit de titel van het artikel slaat op de uitstekende (singlethreaded) prestaties van deze processor. De nadelen - het extreem hoge stroomverbruik, de instabiliteit en de koelproblemen zonder powerlimit - komen volgens mij ook duidelijk aan bod in de review. De conclusie eindigt bovendien niet met een award of een oproep om deze processor te kopen, maar juist met het advies om vooral te wachten op de eerste Core Ultra's die later dit jaar komen.
[...]
Ik wil het best nog een keer zwart op wit zeggen: Tweakers heeft een strikte scheiding tussen redactie en commercie. Onze reviews en onze oordelen zijn niet te koop. Nooit geweest en dat zullen ze ook nooit worden. Prima als je het niet met ons eens bent, maar dit soort aantijgingen zijn echt een beetje jammer.
[...]
Zoals ik hierboven al schreef: Als ik de conclusie helemaal lees, begrijp ik niet helemaal hoe het idee ontstaat dat ze deze processor 'de beste keuze' is. Volgens mij belichten we zowel de goede als de slechte punten, wat in een conclusie zou moeten.

En wat betreft het luisteren naar de community en vrijheid van de redactie: Onze reviews zijn geen samenwerking tussen community en redactie en de redactie vormt zelf een oordeel. Als je het daar niet mee eens bent horen we dat graag, maar dat betekent niet dat we een oordeel daarom aanscherpen of afzwakken. Als we feitelijke fouten maken en daarop gewezen worden passen we dat uiteraard wel aan.
Thanks voor je reactie Eric. Disclaimer: het viel me ná mijn vorige reactie pas op dat het om een review ging, ipv een vergelijking/roundup.

Concreet wordt de 14900KS review als een regulier artikel/vergelijking gepresenteerd. Dat komt door de gebruikte titel "De strijd om de ultieme gaming-cpu" lijkt aan te geven dat het een vergelijkend onderzoek is waarin we op zoek zijn naar de beste gaming-cpu. Maar dat is niet zo, het een review van 1 cpu. Betere & duidelijkere titels zouden daarom zijn:

Sneller, maar duurder en zéér inefficient.
Intel Core i9 14900KS review

De 14 serie Intel CPU, hoogtepunt óf dieptepunt?

Intel's meest inefficiente gaming-cpu tot nu toe.

Kan Intel de prestatiekroon behouden?

Niet om Intel's prestaties te bagatelliseren maar omdat de titels meteen aangeven dat het hier niet om een vergelijkend gaming-cpu onderzoek gaat maar om een review van 1 cpu. Daardoor zou ik direct anders naar de review hebben gekeken; dan gaat het duidelijk over de 14900KS en niet over de (strijd om) de beste gaming-cpu. Want dat is de 14900KS overduidelijk niet.

Misschien is het mijn interpretatie van de titel. Wanneer ik lees "De strijd om de ultieme gaming-cpu" dan denk ik dat men mij de beste cpu gaat laten zien. De conclusie die ik vervolgens als eerste zie sluit niet aan bij de titel want de 14900KS is in geen enkel opzicht de beste gameing-cpu. Deze cpu lijkt eerder een ultiem zwaktebod van Intel. De titel komt mede daardoor denk ik op menig lezer misleidend/onduidelijk over.

Verder wordt er een uitspraak gedaan die niet klopt:
Hier en daar wordt de 14900KS wel eens overtroffen door een van de AMD-chips, maar dat blijft beperkt tot individuele gevallen.
Voor benchmarks klopt dat. Maar voor gaming wint de 7800x3d het in meer gevallen van de 14900KS. De 7800x3d staat namelijk 15x boven de gaming charts, de 14900KS 'slechts' 13x. Dus, terugkomend op de titel, wanneer men het artikel leest als 'ultieme gaming cpu zoektocht' komt dit vreemd over.

En zijn er uitspraken die nergens op slaan:
Het is lastig om zwaktes in het prestatiebeeld aan te wijzen.
Nee hoor, de zwaktes zijn overduidlijk aan te wijzen:
- de efficientie van de 14900KS is 2x zo laag voor benchmarking en 3x zo laag in gaming.
- de 14900KS verbruikt ≈184 watt meer tijdens gamen (+237% kosten) en ≈287 watt meer tijdens benchmarken (+262% kosten).
De Core i9 14900KS mag dan wel het summum van de veertiende generatie Intel Core zijn, maar wie slim is, wacht toch nog even tot de eerste Core Ultra's later dit jaar de desktop bereiken.
Wie slim is, en nu op zoek is naar de ultieme gaming-cpu, koopt een AMD processor. Het AM5 platform is relatief jong en de prestaties én efficientie steken boven die van Intel uit. Om nog maar niet te spreken over de kostenbesparing bij aanschaf én stroomverbruik gedurende de levensduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Eric van Ballegoie schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:33:
Als je het daar niet mee eens bent horen we dat graag, maar dat betekent niet dat we een oordeel daarom aanscherpen of afzwakken. Als we feitelijke fouten maken en daarop gewezen worden passen we dat uiteraard wel aan.
Even terugkomend op mijn originele punt en de reden dat ik het topic heb geopend:

Bij een verschil van 1.6fps gemiddeld voor ruim dubbel de aanschaf lijkt het me dat prijs feitelijk een minpunt is?

Zoals hierboven aangegegven, misschien verwarrend om "ultiem" te gebruiken, maar uit de zin "het paarse balkje staat onmiskenbaar bovenaan in deze grafiek." wordt (mij) wel duidelijk dat Thomas inderdaad ook ziet dat het enkel technisch gezien is.

Kan zo alleen niks vinden over de prijs (behalve de gelinkte pricewatch prijs en prijs bij publicatie)

Mijn suggestie: Voeg in ieder geval een "Prijs (in vergelijking met concurrentie)" toe aan de minpunten. Daar staat immens ook al:
  • Extreem hoog stroomverbruik
  • Instabiel en onkoelbaar zonder powerlimiet
Wellicht ook nog een stukje in de conclusie/inleiding oid?

Voorbeelden :

review: Gamingmonitors met 4k-QD-oled - ASUS, MSI en Dell gaan de strijd aan en dan de Asus ROG Swift OLED:
"Prijzig versus alternatieven"

review: MSI Claw - Overal gamen met een Intel-processor
"Duur in vergelijking met concurrenten"

review: Drie compacte keyboards met bijzondere switches en dan de Logitech Pro X 60:
"Hoge prijs"

review: Sennheiser Momentum Sport - Oortjes met sensors voor sporters
"Prijzig"

review: Google Pixel 8 en Pixel 8 Pro - Superslim en toch achterhaald
"Flink duurder dan voorganger"

[ Voor 9% gewijzigd door Djesse8999 op 16-04-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:56

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Zoals @Eric van Ballegoie al schreef was ik toen deze review live ging met vakantie, vandaar deze verlate reactie.
Djesse8999 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:48:
Na het lezen van deze review toch de vraag of prijs niet als minpunt vermeld moet worden?
Eens, eigenlijk geen idee waarom ik dat niet heb gedaan - de prijs stond wel als minpunt in de scorekaarten van de 12900KS en 13900KS, en de prijstelling tov de 'gewone' K is niet noemenswaardig veranderd.

Over de verdere discussie: het is interessant om te zien hoe anders sommigen de review interpreteren - ik had echt niet het idee een positief oordeel te hebben geveld over de 14900KS, integendeel zelfs. Wellicht dat de oorspronkelijke titel daaraan bijdroeg. Die was iets in de trant van 'Intel Core i9 14900KS vs. 7800X3D en 7950X3D', met het idee om te highlighten dat we veel dieper dan gewoonlijk ingingen op de prestaties in vergelijking met die twee populaire AMD-cpu's (minder producten ter vergelijking, maar veel meer tests/games per product). Als je dat interpreteert als dat de 14900KS daarmee de winnaar zou zijn van 'De strijd om de ultieme gaming-cpu', zoals de hoofdkop luidt, kan ik me voorstellen dat de rest van de review in een ander daglicht komt te staan.

Tot slot, jammer dat sommigen het nodig vinden om mijn intenties in twijfel te trekken. Maar hee, als ik ongeveer even vaak hoor dat ik door AMD word betaald als dat ik Intel-fanboy zou zijn, dan ben ik toch blijkbaar ergens wel neutraal :P. Maar zonder dollen, de enige juiste reactie daarop heeft Eric hierboven reeds gegeven.
Pagina: 1