Eric van Ballegoie schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:33:
Tomas is momenteel niet aanwezig, dus daarom reactie van mij. Deze processor heeft van ons geen award gekregen. Het 'ultieme gaming-cpu' uit de titel van het artikel slaat op de uitstekende (singlethreaded) prestaties van deze processor. De nadelen - het extreem hoge stroomverbruik, de instabiliteit en de koelproblemen zonder powerlimit - komen volgens mij ook duidelijk aan bod in de review. De conclusie eindigt bovendien niet met een award of een oproep om deze processor te kopen, maar juist met het advies om vooral te wachten op de eerste Core Ultra's die later dit jaar komen.
[...]
Ik wil het best nog een keer zwart op wit zeggen: Tweakers heeft een strikte scheiding tussen redactie en commercie. Onze reviews en onze oordelen zijn niet te koop. Nooit geweest en dat zullen ze ook nooit worden. Prima als je het niet met ons eens bent, maar dit soort aantijgingen zijn echt een beetje jammer.
[...]
Zoals ik hierboven al schreef: Als ik de conclusie helemaal lees, begrijp ik niet helemaal hoe het idee ontstaat dat ze deze processor 'de beste keuze' is. Volgens mij belichten we zowel de goede als de slechte punten, wat in een conclusie zou moeten.
En wat betreft het luisteren naar de community en vrijheid van de redactie: Onze reviews zijn geen samenwerking tussen community en redactie en de redactie vormt zelf een oordeel. Als je het daar niet mee eens bent horen we dat graag, maar dat betekent niet dat we een oordeel daarom aanscherpen of afzwakken. Als we feitelijke fouten maken en daarop gewezen worden passen we dat uiteraard wel aan.
Thanks voor je reactie Eric. Disclaimer: het viel me ná mijn vorige reactie pas op dat het om een review ging, ipv een vergelijking/roundup.
Concreet wordt de 14900KS review als een regulier artikel/vergelijking gepresenteerd. Dat komt door de gebruikte titel "De strijd om de ultieme gaming-cpu" lijkt aan te geven dat het een vergelijkend onderzoek is waarin we op zoek zijn naar de beste gaming-cpu. Maar dat is niet zo, het een review van 1 cpu. Betere & duidelijkere titels zouden daarom zijn:
Sneller, maar duurder en zéér inefficient.
Intel Core i9 14900KS review
De 14 serie Intel CPU, hoogtepunt óf dieptepunt?
Intel's meest inefficiente gaming-cpu tot nu toe.
Kan Intel de prestatiekroon behouden?
Niet om Intel's prestaties te bagatelliseren maar omdat de titels meteen aangeven dat het hier niet om een vergelijkend gaming-cpu onderzoek gaat maar om een review van 1 cpu. Daardoor zou ik direct anders naar de review hebben gekeken; dan gaat het duidelijk over de 14900KS en niet over de (strijd om) de beste gaming-cpu. Want dat is de 14900KS overduidelijk niet.
Misschien is het mijn interpretatie van de titel. Wanneer ik lees "De strijd om de ultieme gaming-cpu" dan denk ik dat men mij de beste cpu gaat laten zien. De conclusie die ik vervolgens als eerste zie sluit niet aan bij de titel want de 14900KS is in geen enkel opzicht de beste gameing-cpu. Deze cpu lijkt eerder een ultiem zwaktebod van Intel. De titel komt mede daardoor denk ik op menig lezer misleidend/onduidelijk over.
Verder wordt er een uitspraak gedaan die niet klopt:
Hier en daar wordt de 14900KS wel eens overtroffen door een van de AMD-chips, maar dat blijft beperkt tot individuele gevallen.
Voor benchmarks klopt dat. Maar voor gaming wint de 7800x3d het in meer gevallen van de 14900KS. De 7800x3d staat namelijk 15x boven de gaming charts, de 14900KS 'slechts' 13x. Dus, terugkomend op de titel, wanneer men het artikel leest als 'ultieme gaming cpu zoektocht' komt dit vreemd over.
En zijn er uitspraken die nergens op slaan:
Het is lastig om zwaktes in het prestatiebeeld aan te wijzen.
Nee hoor, de zwaktes zijn overduidlijk aan te wijzen:
- de efficientie van de 14900KS is 2x zo laag voor benchmarking en 3x zo laag in gaming.
- de 14900KS verbruikt ≈184 watt meer tijdens gamen (+237% kosten) en ≈287 watt meer tijdens benchmarken (+262% kosten).
De Core i9 14900KS mag dan wel het summum van de veertiende generatie Intel Core zijn, maar wie slim is, wacht toch nog even tot de eerste Core Ultra's later dit jaar de desktop bereiken.
Wie slim is, en nu op zoek is naar de ultieme gaming-cpu, koopt een AMD processor. Het AM5 platform is relatief jong en de prestaties én efficientie steken boven die van Intel uit. Om nog maar niet te spreken over de kostenbesparing bij aanschaf én stroomverbruik gedurende de levensduur.