Yamaha buitenboord motor 2 takt slaat af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unlimited_Emmo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 14:16
Ik heb een flink oude Yamaha malta 2 takt motor, deze liep altijd perfect tot hij 2 jaar terug ineens moeilijk begon te doen. Na wat rondspeuren en delen uitelkaar schroeven zag de impeller voor de koeling er wat versleten uit, dus ik heb deze vervangen.
Nu leek hij het even te doen maar sputterde al vrij snel weer tegen en toen ik wat rondkeek kwam er wat benzine uit de luchtinlaat. Ik heb de carburateur er af gehaald en alle onderdelen even los gehaald. alles zag er uit als nieuw en amper viezigheid, weer terug in elkaar en achter de boot. Liep als een ster de eerste keer in zn vrij. Zodra ik echter ging varen had hij erg veel moeite, het toerental bleef erg laag. Terug naar z'n vrij viel hij direct uit.
Nu loopt hij erg moeizaam in vrij en valt hij na een tiental seconden uit. Zodra ik hem in de versnelling zet blijft hij enkele seconden lopen. Als ik in vrij speel met het gas houd hij het iets langer uit.
Het klinkt niet alsof hij het moeilijk krijgt en dan uitvalt, hij loopt perfect en valt dan uit.
Welke onderdelen zou dit aan kunnen liggen? Of is er iets wat ik nog na kan lopen? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:31
Ik heb ooit een brommer gehad die vergelijkbaar reageerde, in zijn vrij niet veel aan de hand, in de versnelling amper vermogen, bleken de zuigerveren gebroken te zijn.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unlimited_Emmo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 14:16
Peenutzz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:53:
Ik heb ooit een brommer gehad die vergelijkbaar reageerde, in zijn vrij niet veel aan de hand, in de versnelling amper vermogen, bleken de zuigerveren gebroken te zijn.
Oei, ook enig idee waardoor dat kan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Unlimited_Emmo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:55:
Ik heb een flink oude Yamaha malta 2 takt motor, deze liep altijd perfect tot hij 2 jaar terug ineens moeilijk begon te doen. Na wat rondspeuren en delen uitelkaar schroeven zag de impeller voor de koeling er wat versleten uit, dus ik heb deze vervangen.
Nu leek hij het even te doen maar sputterde al vrij snel weer tegen en toen ik wat rondkeek kwam er wat benzine uit de luchtinlaat. Ik heb de carburateur er af gehaald en alle onderdelen even los gehaald. alles zag er uit als nieuw en amper viezigheid, weer terug in elkaar en achter de boot. Liep als een ster de eerste keer in zn vrij. Zodra ik echter ging varen had hij erg veel moeite, het toerental bleef erg laag. Terug naar z'n vrij viel hij direct uit.
Nu loopt hij erg moeizaam in vrij en valt hij na een tiental seconden uit. Zodra ik hem in de versnelling zet blijft hij enkele seconden lopen. Als ik in vrij speel met het gas houd hij het iets langer uit.
Het klinkt niet alsof hij het moeilijk krijgt en dan uitvalt, hij loopt perfect en valt dan uit.
Welke onderdelen zou dit aan kunnen liggen? Of is er iets wat ik nog na kan lopen? Ik hoor het graag!
Sproeiers goed doorgeblazen en/of doorgeprikt - vlotternaald staat goed - uit/inlaat-membraan in orde - vuil in de tank - ontluchting slang ergens verstopt of geknikt - vocht in de benzine - massa elektrode juiste afstand van bougie(s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 21:16
Controleer ook of de afdichtingen, keerringen wel luchtdicht zijn en dat er geen valse lucht wordt aangezogen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:31
Unlimited_Emmo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:26:
[...]

Durf ik niet te zeggen, was ook van het ene op het andere moment. Had geluk dat het grote stukken waren, niks blijven hangen aan de spoelpoorten, dus uiteindelijk was een keer honen en een nieuwe zuiger voldoende.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:04
Unlimited_Emmo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:26:
[...]

Reguliere slijtage. Hij lijkt weinig compressie op te bouwen.

Ter vergelijking: van een tweetakt crossmotor moet je vaak de gehele zuiger met veren elke 20-40 uur vervangen. Tweetakt slijt wat harder als viertakt en hij is flink oud zeg je. Nieuw zuigertje met veren regelen en eventueel ook het small end (naald?)lager.

Welk type is het precies, met hoeveel pk?

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 30-04-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Unlimited_Emmo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:55:
Of is er iets wat ik nog na kan lopen?
brandstoffilter?

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 30-04-2024 13:26 ]