NAS vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• relativity
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-10 19:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik ben op zoek naar een nieuwe configuratie voor een zelfbouw NAS systeem dat de aankomende jaren probleemloos kan blijven draaien. Mijn huidige NAS heeft 8 jaar trouwe dienst geleverd, maar het wordt tijd voor een upgrade naar een krachtigere en toekomstbestendige oplossing.

Mijn doel is een krachtig, betrouwbaar en toekomstbestendig NAS systeem te bouwen dat dataopslag, media streaming, back-ups, dockers, lichte virtualisatie taken, kleine LLM en voice assistants aankan. De ECC RAM is essentieel voor data-integriteit m.b.t. ZFS.

De vereisten voor mijn nieuwe NAS configuratie zijn als volgt:
  • Mini-ITX moederbord formaat
  • Ondersteuning voor 64GB+ ECC RAM (bij voorkeur AMD Ryzen platform)
  • AM4+ socket
  • Minimaal 10 SATA poorten (eventueel uit te breiden via PCI-e slots)
  • Ondersteuning voor 2x M.2 NVMe SSD's
  • Koeling met 3x Arctic P14 PWM 140mm fans
  • TrueNAS OS (GNU/Linux --> Debian based)
Huidig systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3 3220T Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-H77-DS3H€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 304€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Shuriken Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 24,95€ 24,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSandisk Solid State Drive 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,85
alleen geheugen uitgebreid naar 16gb en 6x16tb 3.5inch hdds.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

~800,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb reeds een geschikte behuizing (3D geprint), voeding en enkele harde schijven Western Digital Red 6x16tb (wil ik uitbreiden in de toekomst), 1xM2 & 2xSSD's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DEo2E1uZ9K0YoEMTyENRW_o_s0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EZiioNXDaAM7RMR2Ap0xleAm.jpg?f=user_large

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Geheugen, processor moederbord (incl. veel sata aansluitingen of via PCI slot), koeling...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
AMD Ryzen vanwege de goede prijs/kwaliteit/verbruik verhouding en ECC support. Mini ITX form factor i.v.m. behuizing.

Ik dacht aan zoiets:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 194,89€ 194,89
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 149,-€ 149,-
3VentilatorsArctic P14 PWM PST Zwart, 140mm€ 7,62€ 22,86
1Geheugen internCrucial Pro CP2K32G56C46U5€ 186,99€ 186,99
Totaal€ 553,74

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RxWV9JRurM0Vy1coppBtSowpWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iteAz7ik8YSgjWNs1yl9bmWu.png?f=fotoalbum_large

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het liefst een enigzins laag energieverbruik.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, standaard instellingen zijn prima.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Wat ik nodig heb is advies over de juiste moederbord, CPU en RAM-keuze binnen mijn gestelde vereisten. Kunnen jullie mij adviseren over een geschikte moederbord/CPU/RAM combinatie die aan mijn behoeften voldoet? Eventuele andere aanvullende componenten die u zou aanraden, zijn ook welkom.

[ Voor 45% gewijzigd door relativity op 30-05-2024 12:06 ]

Beste antwoord (via relativity op 31-05-2024 17:04)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Splitter mag je weghalen, PST bij artctic betekent dat ze met een male-female connector komen waardoor je ze kan daisy chainen.

Voor de rest prima.

Alle reacties

• relativity
Verwachting een beetje bijgesteld. Niemand advies?

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik merk wel dat je het hebt over laag verbruik, maar met een antieke 300W voeding met 80+ en een 7700 kan je niet verwachten dat het verbruik laag zal zijn, dus dat zou ik al meteen vergeten.

Vraag me ook ten zeerste af waarom je denkt ECC nodig te hebben, zelf gebruik ik een relatief oud intel platform zonder ECC geheugen met ZFS en heb ik hier eigenlijk nooit gezeik mee gehad. Zeker omdat DDR5 al met een simpele variant van ECC komt zie ik het punt niet.

Ook waarom je denkt 64GB nodig te hebben, haal 1 van deze
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C40BB-32
of deze
uitvoering: Kingston Fury Renegade KF560C32RW-32
en kijk de geheugenverbruik aap uit de boom.

Mbt moederbord en opslag et al, check deze
https://www.amazon.nl/Uit...A-apparaten/dp/B0B6RQHY4F
en deze
https://www.amazon.nl/-/e...rter-Reader/dp/B0BCW6L8CY
(Slechts voorbeelden, voor M.2 -> PCI-E is de keyword ASM1166, voor PCI-E naar M.2 is het een whatever zolang het maar een 1-op-1 elektrische connectie is, dus geen controller ertussen)

Met een full-sized PCI-E x16 slot die x4/x4/x4/x4 bifurcation ondersteunt (vziw doen alle AM5s dat) kan je dus 24 SATA HDD's aansluiten.

Met dat in het achterhoofd zou ik de goedkoopste M-ITX AM5 bord kopen
uitvoering: ASRock A620I Lightning WiFi

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-11 15:18
Met je wens om media streaming te gaan doen en je wilt/moet gaan transcoden. Dan zou ik kijken naar een intel CPU, i3/i5 met een moderne iGPU (8th gen en hoger; 12th gen is redelijk goedkoop te krijgen).

Wat @Thomg zegt over ECC ben ik het ook wel mee eens. Is niet perse nodig. Dat maakt je andere keuzes allemaal wat makkelijker.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Voor het trainen van een LLM is een videokaart gewenst, en dat is wat je niet in een zuinige server wilt.

De overige taken hebben voldoende aan een ASRock N100DC-ITX. Mocht je dat toch te bescheiden vinden zoek dan een Intel moederbord als de ASUS PRIME H610I-PLUS-CSM met daarop een Intel Core i3 (Intel Core i3-12100 is de beste keus, nieuwere generaties i3 zijn niet wezenlijk beter dan deze) of hooguit een i5 (de Intel Core i5-13500 komt qua prestatie in de buurt van een Ryzen 7 7700).

• relativity
Thomg schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:56:
Ik merk wel dat je het hebt over laag verbruik, maar met een antieke 300W voeding met 80+ en een 7700 kan je niet verwachten dat het verbruik laag zal zijn, dus dat zou ik al meteen vergeten.
Alleerst bedankt voor je reactie :) Ik waar de moeite. Ik heb nog een 500 watt be quiet, maar las dat dit ook geen super voeding was?
Vraag me ook ten zeerste af waarom je denkt ECC nodig te hebben, zelf gebruik ik een relatief oud intel platform zonder ECC geheugen met ZFS en heb ik hier eigenlijk nooit gezeik mee gehad. Zeker omdat DDR5 al met een simpele variant van ECC komt zie ik het punt niet.
Dit kwam vooral voort uit de TrueNAS community die dit aanraad. Daarom ging ik daar vanuit. Dat DDR5 al low level ECC was ik niet van op de hoogte, dus bedankt :)
Ook waarom je denkt 64GB nodig te hebben, haal 1 van deze
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C40BB-32
of deze
uitvoering: Kingston Fury Renegade KF560C32RW-32
en kijk de geheugenverbruik aap uit de boom.
Zal er naar kijken :) Mijn inziens was het gebruik van ZFS en VM's wel wat meer RAM nodig.
Mbt moederbord en opslag et al, check deze
https://www.amazon.nl/Uit...A-apparaten/dp/B0B6RQHY4F
en deze
https://www.amazon.nl/-/e...rter-Reader/dp/B0BCW6L8CY
(Slechts voorbeelden, voor M.2 -> PCI-E is de keyword ASM1166, voor PCI-E naar M.2 is het een whatever zolang het maar een 1-op-1 elektrische connectie is, dus geen controller ertussen)

Met een full-sized PCI-E x16 slot die x4/x4/x4/x4 bifurcation ondersteunt (vziw doen alle AM5s dat) kan je dus 24 SATA HDD's aansluiten.
Ow wauw, thanks voor je tips.
Met dat in het achterhoofd zou ik de goedkoopste M-ITX AM5 bord kopen
uitvoering: ASRock A620I Lightning WiFi
Top :)
Flans schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:22:
Met je wens om media streaming te gaan doen en je wilt/moet gaan transcoden. Dan zou ik kijken naar een intel CPU, i3/i5 met een moderne iGPU (8th gen en hoger; 12th gen is redelijk goedkoop te krijgen).

Wat @Thomg zegt over ECC ben ik het ook wel mee eens. Is niet perse nodig. Dat maakt je andere keuzes allemaal wat makkelijker.
Eigenlijk heb ik nog nooit hoeven transcoden omdat ik alleen maar 4K binnenhaal en al mijn devices dit ook kunnen afspelen. Daarnaast wordt AMD tegenwoordig ook ondersteund?

Bedankt voor de bevestiging omtrent ECC.
martyw schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:29:
Voor het trainen van een LLM is een videokaart gewenst, en dat is wat je niet in een zuinige server wilt.

De overige taken hebben voldoende aan een ASRock N100DC-ITX. Mocht je dat toch te bescheiden vinden zoek dan een Intel moederbord als de ASUS PRIME H610I-PLUS-CSM met daarop een Intel Core i3 (Intel Core i3-12100 is de beste keus, nieuwere generaties i3 zijn niet wezenlijk beter dan deze) of hooguit een i5 (de Intel Core i5-13500 komt qua prestatie in de buurt van een Ryzen 7 7700).
Alleen het trainen kost veel GPU? Ik zal er eens naar kijken. Misschien is een Ryzen 7700 toch wat overkill.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

TrueNAS community zijn vooral die-hards met een geschiedenis in de server wereld waar dit aardig indoctrineert zit. Dat maakt hun advies niet per se fout, maar wel met een ontzettend heftige bias. Tenzij je een relevante usecase hebt (niet hehoord) is het overkill en komt het met nadelen die je anders niet zou hebben (prijs, latency).

Als je bij AMD laag verbruik wilt moet je kijken naar een monolithic chip, dit zijn de G series chips (MAAR LET OP, x8 lanes, niet x16(!)).
uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed

Voeding advies is helaas erg lastig. Als je echt laag verbruik wilt ben je eigenlijk aangewezen op een DC plug, maar dan trade je dat off voor veel lagere performance omdat hier geen grote chips mee willen werken. Als jet voor een standaard setup wilt zijn er een paar "known good" voedingen die goed performen bij laag verbruik. Een goed voorbeeld is de RM550x.
uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart
Helaas wel unobtanium.
https://docs.google.com/s...ZVMUas/edit#gid=110239702
Maar je kan jezelf natuurlijk wel afvragen hoeveel moeite het waard is om van 18W naar 15W te gaan.
Ik zeg niet per se dat je het moet streven, maar laag verbruik is eenmaal pittig bij een volledige DIY zonder exotische componenten.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 29-04-2024 22:07 ]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-11 15:18
relativity schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:02:

Eigenlijk heb ik nog nooit hoeven transcoden omdat ik alleen maar 4K binnenhaal en al mijn devices dit ook kunnen afspelen. Daarnaast wordt AMD tegenwoordig ook ondersteund?
Dan verwacht ik niet dat het een heel groot probleem gaat zijn.

Je zou nog eens wat onderzoek kunnen doen naar Quicksync. Dat is intels oplossing als het gaat over hardware video transcoding. Het is vooral veel sneller dan software trancoding en gebruikt minder resources. In jou situatie mocht je een keer moeten transcoden dan kan een beetje fatsoenlijke CPU dat ook prima doen bijvoorbeeld door middel van software transcoding.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

AMD heeft op dit moment vooral het voordeel dat het AV1 encoding ondersteunt, bij Intel moet je nog een generatie wachten.
Als je dit geen meerwaarde bied (en toekomstvast I guess) heb je meer aan een Intel chip omdat software support vaker simpelweg "it just werks" is.

Let wel op dat dan weer wel birfucation geen realistische optie is bij Intel, dus de suggesties die ik had getikt gaan dan niet werken.

• relativity
Thomg schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:06:
TrueNAS community zijn vooral die-hards met een geschiedenis in de server wereld waar dit aardig indoctrineert zit. Dat maakt hun advies niet per se fout, maar wel met een ontzettend heftige bias. Tenzij je een relevante usecase hebt (niet hehoord) is het overkill en komt het met nadelen die je anders niet zou hebben (prijs, latency).
Ahh duidelijk,
[b]Thomg in "NAS vervangen"
Als je bij AMD laag verbruik wilt moet je kijken naar een monolithic chip, dit zijn de G series chips (MAAR LET OP, x8 lanes, niet x16(!)).
uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed
Dus dat is iets minder perfomance?
[b]Thomg in "NAS vervangen"
Voeding advies is helaas erg lastig. Als je echt laag verbruik wilt ben je eigenlijk aangewezen op een DC plug, maar dan trade je dat off voor veel lagere performance omdat hier geen grote chips mee willen werken. Als jet voor een standaard setup wilt zijn er een paar "known good" voedingen die goed performen bij laag verbruik. Een goed voorbeeld is de RM550x.
uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart
Helaas wel unobtanium.
https://docs.google.com/s...ZVMUas/edit#gid=110239702
Maar je kan jezelf natuurlijk wel afvragen hoeveel moeite het waard is om van 18W naar 15W te gaan.
Ik zeg niet per se dat je het moet streven, maar laag verbruik is eenmaal pittig bij een volledige DIY zonder exotische componenten.
In dit geval is het totaal uitknijpen van een aantal watt voor mij niet interressant.
Thomg schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:52:
AMD heeft op dit moment vooral het voordeel dat het AV1 encoding ondersteunt, bij Intel moet je nog een generatie wachten.
Als je dit geen meerwaarde bied (en toekomstvast I guess) heb je meer aan een Intel chip omdat software support vaker simpelweg "it just werks" is.

Let wel op dat dan weer wel birfucation geen realistische optie is bij Intel, dus de suggesties die ik had getikt gaan dan niet werken.
Ik denk dat AMD meer toekomstgericht is in mijn use-case. En inderdaad een aantal voordelen heeft tegenover Intel.

Transcoding werkt momenteel ook op AMD, maar dit wordt nu nooit gedaan.
Flans schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 05:57:
[...]

Dan verwacht ik niet dat het een heel groot probleem gaat zijn.

Je zou nog eens wat onderzoek kunnen doen naar Quicksync. Dat is intels oplossing als het gaat over hardware video transcoding. Het is vooral veel sneller dan software trancoding en gebruikt minder resources. In jou situatie mocht je een keer moeten transcoden dan kan een beetje fatsoenlijke CPU dat ook prima doen bijvoorbeeld door middel van software transcoding.
Ja dat denk ik ook :)

Ik zal binnenkort eens een nieuwe lijst compileren.

Bedankt iedereen voor de feedback :*)

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

relativity schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:17:
Dus dat is iets minder perfomance?
Voor gaming met een dedicated GPU zullen de G series iets minder performance hebben dan de non-G series, maar dit komt vooral omdat die met 16MB L3 Cache komen ipv 32MB.
Nee, voor de G series chips zijn er minder PCI-E lanes beschikbaar, dus kan je max 2x M.2 slot doen op je x16 slot ipv 4x M.2.

Voor andere workloads is de 8600G iets trager dan de 7500F en de 8700G iets trager dan de 7700.
https://www.cpubenchmark....7700-vs-AMD-Ryzen-7-8700G
Maar verschillen zijn vrij marginaal.

Je krijgt er dan wel een veel beter iGPU voor terug, maar voor non-gaming bied dat niet echt voordelen. De encoder/decoder is even snel.

Acties:
  • Beste antwoord

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Splitter mag je weghalen, PST bij artctic betekent dat ze met een male-female connector komen waardoor je ze kan daisy chainen.

Voor de rest prima.
Pagina: 1