Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
Hoi!
Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn ruim 20 jaar oude CV-ketel (met een inmiddels veel te hoog minimumvermogen waardoor deze ook met OpenTherm naar 25% aan en uit pendelt) en een warmtepomp lijkt mij een nette oplossing.
Situatie
Betreft een twee-onder-een-kap met het dak ongeveer op oost-west. Op west liggen al zonnepanelen, maar deze zijn wel wat ouder (250-275wp). Op oost wil ik ook panelen gaan (laten) plaatsen.
Er is een plat garagedak aanwezig, maar deze zit tussen twee woningen in. Misschien minder geschikt als locatie voor het buitendeel vanwege mogelijke geluidsoverlast?

In augustus 2023 zijn we ingetrokken en hebben in december en de eerst week van januari wat elektrisch bijverwarmd. Ook zijn het dak en de spouwmuur nageïsoleerd en is beneden alles vervangen door triple glas. Boven worden alle ruiten nog vervangen door HR++. Ook heb ik WTW-ventilatie geïnstalleerd.

In het eerste weekend van januari heb ik drie Jaga convectoren in gebruik genomen, maar omdat de DBH-modules nog niet geleverd konden worden heb ik toen verwarmd met de CV-temperatuur op 45 graden.
Eind februari heb ik de DBH-modules geïnstalleerd en heb ik de temperatuur op 35 graden gezet.
In de slaapkamer is geen verwarming aanwezig, maar hier kan eventueel nog wat opgehangen worden. In de badkamer is het een handdoekradiator maar die geeft niet heel veel warmte bij 35 graden.

Betreft een twee-onder-één-kap van ~115m², ~360m³.
Leidingdiameters: 15mm staal naar Jaga's, Vanaf CV 22mm staal, leiding naar vloerverwarming 26mm kunstof.
Budget: max 15.000? Is wel een beetje flexibel, ik wil wel iets goeds.
Historisch gasverbruik:
Lastig te bepalen om bovenstaande redenen.
In februari was het verbruik 130m³, in maart 95m³. Maar beide waren ook geen bijzonder koude maanden.
Afgiftesysteem:
- ~45 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open. Max. 25 graden vanwege de bamboe vloer.
- 3 Jaga Strada Hybrid , totale afgifte bij 40 graden 1393+1816+955 (4164) W, waterinhoud in totaal 2,4+2,4+1,3 (6,1) liter
SWW:
- plek voor boiler: Ja, op zolder in de techniekruimte. Horizontaal past wel beter.
- ~200 liter nodig? (enkel een douche, bad zit niet in de planning)
- DWTW aanwezig? Nee, wel in toekomstige badkamerverbouwplannen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W (boren van een bron is mij wat te duur).
Stil, trillingsvrij, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
De installatie laat ik doen.
Wat wil ik weten? En wat lijkt mij handig?
  • Wat is een handige locatie? Met het oog op het voorkomen van geluid-/trilling-/resonantieoverlast en rustig willen zitten in de tuin.
  • Wat is een handig model? De CV hangt nu op zolder, voor een split unit lijkt mij dat de logische plek voor het binnendeel. Met een split unit is het buitendeel volgens mij ook wat kleiner en is het volgens mij niet nodig om defrosts te draaien.
  • Het Nefit-Bosch AWR dakmodel lijkt mij wel een hele mooie oplossing, maar ik weet niet hoe trillingsvrij die is. En die is nog steeds niet verkrijgbaar.
  • Het moet uiteraard volledig op zichzelf kunnen werken, maar het kunnen aansturen op basis van stroomproductie (of misschien toekomstig dynamische energieprijzen) is een grote bonus.
  • Zo ook het kunnen uitlezen van informatie in Home Assistant.
  • Om de pomp van de vloerverwarming eruit te halen moet mogelijk de verdeler vervangen worden. Is het met een open verdeler mogelijk om de aanvoertemperatuur in te stellen?
Heb ik al offertes?
Zeker, maar daar was ik niet van onder de indruk. Deels omdat ze niet uit de buurt komen (toch handig bij storingen) en deels door het het aanbod, zoals een Enthalpia model waar ik niet zo veel informatie van kon vinden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een gevestigde partij en een installateur uit de buurt.
De twee offertes die ik nu heb gezien lagen ook nog zo'n € 4.000 uit elkaar.

Partij 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Daikin Altherma R F (LT) - Buitendeel - ERGAO8EVH7 - 8KW
Daikin Altherma R W (LT) - Binnendeel - EHBXO8E9W - Wandmodel - 6KW
Daikin Altherma LT | Volledig Elektrisch | 8kW | Wandmodel | Split-unit | Meldcode KA12262
Instructie en inbedrijfstelling
Montage boilervat
Verwijderen en afvoeren bestaande cv-ketel
Waterzijdig inregelen
Daikin - Thermostaat Madoka
Leidingen en koppelingen warmtepomp
Daikin BRPO69A78 - WLAN-cartridge
Buffervat 50 liter
Koelleiding goot, incl.hulpstukken
Koppelingen koelleidingen
Koelleiding 1 meter x10
Materiaal elektra
Vuilafscheider
Bigfoot blokken
Daikin RVS Boiler - 200 liter

Totaal excl. BTW: €13297,34
BTW 21%: €2792,44
Totaal incl. BTW: €16.089,78
Indicatie ISDE subsidie: €3375,00
Netto investering: €12.714,78

Partij 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Entalpia Monoblock 8KW warmtepomp (subsidie €3.300)
Expansie vat 25L
Warmtepomp boiler Haier 200L (subsidie €725,00)
Transport naar locatie incl. hijswerk producten
Hulp bij subsidie aanvraag
Montage en aansluiting (incl. leidingwerk, Klein materiaal en elektra)
Servicegarantie
Installatie 4-6 weken
Magnetische vuilafscheider
Onderhoudscontract (jaarlijks verlengbaar)
Plaatsing en installatie warmtepomp volgens STEK-certificering

Totaal excl. BTW: €10.450,00
BTW 21%: €2.194,50
Totaal incl. BTW: €12.644,50
Netto investering: €8.569,50

Is een warmtepomp een handig idee? Of kan ik beter de CV ketel laten pruttelen totdat die écht aan het einde van zijn latijn is?

Ik ben benieuwd naar de inzichten hier, die schat ik iets onafhankelijker in dan commerciële partijen ;)
Alvast dank voor de reacties!

[ Voor 16% gewijzigd door Regul op 15-04-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:37
als ik het bovengenoemde lees ben je op zoek naar een warmtepomp die nog uitgevonden moet worden.
mn goedkoop en de rest zijn dingen die zeker bij een warmtepomp niet goed zamengaan.

je zult dus moeten kijken welke van deze criteria voor jou op de eerste plaats moeten komen.

wat ik mis is hoe groot is je huis, qua isolatie ziet het eigenlijk wel al perfect uit.

welk budget heb je ? of wil je eerder uitgaan van je besparingspotentionaal (mijn tip).
klein voorbeeld: stel je gasverbruik zou circa 1.200 m3/jaar zijn en deels zonnepanelen (ik zou zeker nu die oost-dak zo veel mogelijk benutten, voor een WP heb je ergens tussen 2.000 en 3.500 kWh extra nodig, beetje afhankelijk van het model wat je kiest. (hybride / FE) ligt je besparing ergens op circa 800 euro / jaar. een warmtepomp heeft een levensduur van 15 jaar; break-even zit je dus op circa 12.000 euro. mijn eigen stelregel is dat je ergens tussen 35-45% van dat bedrag moet gaan zitten wil het interessant worden.

Amber is een mooie keuze, echter is niet bepaald goedkoop, voor FE zit je al snel aan circa 10.000 euro. (incl. installatie). ROI van circa 10 jaar. Amber heeft een leuke en zeer actief forum: Itho Daalderop Amber

wil je goedkoop is bv een Quatt een mogelijke keuze, alleen die voldoet dus niet aan de eis van "gevestigde partij ". deze is wel goedkoop, voor een hybride zit je onder de 3.000 euro met een besparing van circa 800 euro per jaar, dus in 3,5 jaar heb je die terugverdiend. ook Quatt heeft een leuk en actief forum Ervaringen met Quatt Deel 2 met een zeer uitvoerige TS. echt de moeite om eens te gaan kijken. uiteraard moet je zelf je afweging nemen.

geluid, als je daar meer over wilt weten wil ik je wel daarbij helpen, bij belangstelling

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 14-04-2024 13:16 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:46
Regul schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:08:
[list]
• Wat is een handige locatie? Met het oog op het voorkomen van geluid-/trilling-/resonantieoverlast en rustig willen zitten in de tuin.
In de tuin op de grond is meestal de beste oplossing ivm geluid / risico op resonantie. Hier staat ie ook in de tuin en de binnenunit op de tweede verdieping, waar eerder de CV ketel hing. In het seizoen waarin je buiten zit, draait de warmtepomp hier alleen 1x per 2 dagen één uur voor het warmwatervat voor SWW. Dus je kunt gewoon rustig buiten zitten. Mij valt het echt 100% mee.
• Wat is een handig model? De CV hangt nu op zolder, voor een split unit lijkt mij dat de logische plek voor het binnendeel. Met een split unit is het buitendeel volgens mij ook wat kleiner en is het volgens mij niet nodig om defrosts te draaien.
Hier een split zoals hierboven beschreven, dit werkt uitstekend. Een monoblock kan evt ook, die kun je dan op de begane grond direct op je CV leidingen aansluiten. Vaak dan voor SWW een aparte oplossing zoals een warmtepompboiler.
Zowel met een split als met een monoblock heb je in de winter af en toe defrosts, maar dit kost weinig energie.
Is een warmtepomp een handig idee? Of kan ik beter de CV ketel laten pruttelen totdat die écht aan het einde van zijn latijn is?
Ik denk dat een warmtepomp in jouw geval zeker een goed idee is. Je afgiftesysteem is prima geschikt. Als de CV ketel ermee stopt, dan zul je acuut een oplossing moeten vinden en dat wil je liever niet, de opties zijn dan beperkt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Regul schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:08:
Hoi!
Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn ruim 20 jaar oude CV-ketel (met een inmiddels veel te hoog minimumvermogen waardoor deze ook met OpenTherm naar 25% aan en uit pendelt) en een warmtepomp lijkt mij een nette oplossing.
Situatie
Betreft een twee-onder-een-kap met het dak ongeveer op oost-west. Op west liggen al zonnepanelen, maar deze zijn wel wat ouder (250-275wp). Op oost wil ik ook panelen gaan (laten) plaatsen.
Er is een plat garagedak aanwezig, maar deze zit tussen twee woningen in. Misschien minder geschikt als locatie voor het buitendeel vanwege mogelijke geluidsoverlast?

In augustus 2023 zijn we ingetrokken en hebben in december en de eerst week van januari wat elektrisch bijverwarmd. Ook zijn het dak en de spouwmuur nageïsoleerd en is beneden alles vervangen door triple glas. Boven worden alle ruiten nog vervangen door HR++. Ook heb ik WTW-ventilatie geïnstalleerd.

In het eerste weekend van januari heb ik drie Jaga convectoren in gebruik genomen, maar omdat de DBH-modules nog niet geleverd konden worden heb ik toen verwarmd met de CV-temperatuur op 45 graden.
Eind februari heb ik de DBH-modules geïnstalleerd en heb ik de temperatuur op 35 graden gezet.
In de slaapkamer is geen verwarming aanwezig, maar hier kan eventueel nog wat opgehangen worden. In de badkamer is het een handdoekradiator maar die geeft niet heel veel warmte bij 35 graden.
Historisch gasverbruik:
Lastig te bepalen om bovenstaande redenen.
In februari was het verbruik 130m³, in maart 95m³. Maar beide waren ook geen bijzonder koude maanden.
Afgiftesysteem:
- ~45 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open. Max. 25 graden vanwege de bamboe vloer.
- 3 Jaga Strada Hybrid , totale afgifte bij 40 graden 1393+1816+955 (4164) W, waterinhoud in totaal 2,4+2,4+1,3 (6,1) liter
SWW:
- plek voor boiler: Ja
- ~200 liter nodig? (enkel een douche, bad zit niet in de planning)
- DWTW aanwezig? Nee, wel in toekomstige badkamerverbouwplannen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W (boren van een bron is mij wat te duur).
Stil, trillingsvrij, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
De installatie laat ik doen.
  • Het Nefit-Bosch AWR dakmodel lijkt mij wel een hele mooie oplossing, maar ik weet niet hoe trillingsvrij die is. En die is nog steeds niet verkrijgbaar.
  • Het moet uiteraard volledig op zichzelf kunnen werken, maar het kunnen aansturen op basis van stroomproductie (of misschien toekomstig dynamische energieprijzen) is een grote bonus.
  • Zo ook het kunnen uitlezen van informatie in Home Assistant.
  • Om de pomp van de vloerverwarming eruit te halen moet mogelijk de verdeler vervangen worden. Is het met een open verdeler mogelijk om de aanvoertemperatuur in te stellen?
Heb ik al offertes?
Zeker, maar daar was ik niet van onder de indruk. Deels omdat ze niet uit de buurt komen (toch handig bij storingen) en deels door het het aanbod, zoals een Enthalpia model waar ik niet zo veel informatie van kon vinden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een gevestigde partij en een installateur uit de buurt.
De twee offertes die ik nu heb gezien lagen ook nog zo'n € 4.000 uit elkaar.

Ik ben benieuwd naar de inzichten hier, die schat ik iets onafhankelijker in dan commerciële partijen ;)
Alvast dank voor de reacties!
En als aanvulling op mijn eerdere post.

Kijk eens naar VEH, want hun hebben op dit moment een centrale inkoop warmtepompen met verschillende merken.

Let bij een split unit wel op, zowel voor installatie en onderhoud daaraan heb je een stek gecertificeerd bedrijf en stek monteur nodig.
Een monoblok is daar in voordeel.
Mijn eigen voorkeur zou altijd naar een monoblok gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:00
Split heeft ook defrosts
Aanvoertemperatuur kun je instellen vanuit de WP, maar mogelijk slaan bij 25Ta de jagas niet aan. Dan zul je met een hydraulisch gescheiden syteem moeten werken of de mengverdeler houden (laatste niet aan te bevelen). Ik heb daar geen kaas van gegeten dus wacht op adviezen hierop!

25 graden Ta, ga maar eens berekenen hoeveel flow je dan nodig hebt! Kan dat door huidige leidingwerk gedrukt worden.

Veel tekst weinig info. Moet echt zoeken en mis dit:

Opstelplaats boilervat of WPboiler
Leidingwerk diameters?
Max budget?
Wat kun je zelf?
Welke offertes heb je liggen en nu concreet want dit zegt niets.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Regul Aanvulling op @GudZ :
Niet de aanvoertemperatuur op zich maar de deltaT bepaalt samen met de (nodige) warmteafgifte de flow Of anders - uit flow en deltaT volgt de warmteafgifte, bij welke aanvoertemperatuur dit gebeurt
hangt van de "dimensionering" van de warmteafgifte af.

Met de Heatbooster kan je ook met 25 °C aanvoer makkelijk "boosteren" (eigen ervaring)

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 14-04-2024 16:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
Dank voor de reacties!
Wat algemene info en (verlopen) offertes heb ik aan de TS toegevoegd.

@MacD007
Gevestigde orde is bij Quatt dan weer meer het geval dan bij het Entalpia voorbeeld. Bij die laatst is op tweakers eigenlijk niks te vinden en van Quatt al een stuk meer.

Dank voor de tip van de Amber, zij hebben blijkbaar ook liggende voorraadvaten. Die kan ik wel netter kwijt dan een staand model. (hoewel een staand model wel een betere optie is).
Ik heb mij ook aangemeld bij VEH actie.

@SebastiaanPs
Ik denk ook erover om de buitenunit in de voortuin te zetten. Daar kunnen de leidingen langs de regenpijp weggewerkt worden en staat die niet in de achtertuin in de weg.

@GudZ
Dat zou nog net moeten kunnen, volgens de handleiding is het inschakelen in te stellen op minimaal 24 graden.
Je overige punten heb ik aan mijn post toegevoegd.

Ik kan een hoop zelf, maar dit soort dingen moeten werken zonder dat ik er zelf nog aan ga lopen klussen en daarmee mogelijk garantie of onderhoud verspeel. Dit is zo'n klusje dat ik daarom graag laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dat moet dan wel weer binnen jou gemeente kunnen (in de voortuin zetten) , dus wel even vooraf navragen in hoevere dat wel cq geen probleem is.
als voorbeeld, vanuit de handreiking van de VNG wat door best al veel gemeentes wordt gebruikt is dat helaas niet mogelijk, daar zijn best veel go en no-go aspecten te zien.
bv in mijn gemeente (zit in top 25) heeft volgend beeld: (rood betekend een no-go.), voor bepaalde situaties is tevens een vergunning verplicht. (=duur), maar dat kan bij jou weer heel anders zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1