Hoi!
Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn ruim 20 jaar oude CV-ketel (met een inmiddels veel te hoog minimumvermogen waardoor deze ook met OpenTherm naar 25% aan en uit pendelt) en een warmtepomp lijkt mij een nette oplossing.
Er is een plat garagedak aanwezig, maar deze zit tussen twee woningen in. Misschien minder geschikt als locatie voor het buitendeel vanwege mogelijke geluidsoverlast?
In augustus 2023 zijn we ingetrokken en hebben in december en de eerst week van januari wat elektrisch bijverwarmd. Ook zijn het dak en de spouwmuur nageïsoleerd en is beneden alles vervangen door triple glas. Boven worden alle ruiten nog vervangen door HR++. Ook heb ik WTW-ventilatie geïnstalleerd.
In het eerste weekend van januari heb ik drie Jaga convectoren in gebruik genomen, maar omdat de DBH-modules nog niet geleverd konden worden heb ik toen verwarmd met de CV-temperatuur op 45 graden.
Eind februari heb ik de DBH-modules geïnstalleerd en heb ik de temperatuur op 35 graden gezet.
In de slaapkamer is geen verwarming aanwezig, maar hier kan eventueel nog wat opgehangen worden. In de badkamer is het een handdoekradiator maar die geeft niet heel veel warmte bij 35 graden.
Betreft een twee-onder-één-kap van ~115m², ~360m³.
Leidingdiameters: 15mm staal naar Jaga's, Vanaf CV 22mm staal, leiding naar vloerverwarming 26mm kunstof.
Budget: max 15.000? Is wel een beetje flexibel, ik wil wel iets goeds.
In februari was het verbruik 130m³, in maart 95m³. Maar beide waren ook geen bijzonder koude maanden.
- 3 Jaga Strada Hybrid , totale afgifte bij 40 graden 1393+1816+955 (4164) W, waterinhoud in totaal 2,4+2,4+1,3 (6,1) liter
- ~200 liter nodig? (enkel een douche, bad zit niet in de planning)
- DWTW aanwezig? Nee, wel in toekomstige badkamerverbouwplannen.
Stil, trillingsvrij, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, design
De twee offertes die ik nu heb gezien lagen ook nog zo'n € 4.000 uit elkaar.
Partij 1:
Partij 2:
Is een warmtepomp een handig idee? Of kan ik beter de CV ketel laten pruttelen totdat die écht aan het einde van zijn latijn is?
Ik ben benieuwd naar de inzichten hier, die schat ik iets onafhankelijker in dan commerciële partijen
Alvast dank voor de reacties!
Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn ruim 20 jaar oude CV-ketel (met een inmiddels veel te hoog minimumvermogen waardoor deze ook met OpenTherm naar 25% aan en uit pendelt) en een warmtepomp lijkt mij een nette oplossing.
Situatie
Betreft een twee-onder-een-kap met het dak ongeveer op oost-west. Op west liggen al zonnepanelen, maar deze zijn wel wat ouder (250-275wp). Op oost wil ik ook panelen gaan (laten) plaatsen.Er is een plat garagedak aanwezig, maar deze zit tussen twee woningen in. Misschien minder geschikt als locatie voor het buitendeel vanwege mogelijke geluidsoverlast?
In augustus 2023 zijn we ingetrokken en hebben in december en de eerst week van januari wat elektrisch bijverwarmd. Ook zijn het dak en de spouwmuur nageïsoleerd en is beneden alles vervangen door triple glas. Boven worden alle ruiten nog vervangen door HR++. Ook heb ik WTW-ventilatie geïnstalleerd.
In het eerste weekend van januari heb ik drie Jaga convectoren in gebruik genomen, maar omdat de DBH-modules nog niet geleverd konden worden heb ik toen verwarmd met de CV-temperatuur op 45 graden.
Eind februari heb ik de DBH-modules geïnstalleerd en heb ik de temperatuur op 35 graden gezet.
In de slaapkamer is geen verwarming aanwezig, maar hier kan eventueel nog wat opgehangen worden. In de badkamer is het een handdoekradiator maar die geeft niet heel veel warmte bij 35 graden.
Betreft een twee-onder-één-kap van ~115m², ~360m³.
Leidingdiameters: 15mm staal naar Jaga's, Vanaf CV 22mm staal, leiding naar vloerverwarming 26mm kunstof.
Budget: max 15.000? Is wel een beetje flexibel, ik wil wel iets goeds.
Historisch gasverbruik:
Lastig te bepalen om bovenstaande redenen.In februari was het verbruik 130m³, in maart 95m³. Maar beide waren ook geen bijzonder koude maanden.
Afgiftesysteem:
- ~45 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open. Max. 25 graden vanwege de bamboe vloer.- 3 Jaga Strada Hybrid , totale afgifte bij 40 graden 1393+1816+955 (4164) W, waterinhoud in totaal 2,4+2,4+1,3 (6,1) liter
SWW:
- plek voor boiler: Ja, op zolder in de techniekruimte. Horizontaal past wel beter.- ~200 liter nodig? (enkel een douche, bad zit niet in de planning)
- DWTW aanwezig? Nee, wel in toekomstige badkamerverbouwplannen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W (boren van een bron is mij wat te duur).Stil, trillingsvrij, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
De installatie laat ik doen.Wat wil ik weten? En wat lijkt mij handig?
- Wat is een handige locatie? Met het oog op het voorkomen van geluid-/trilling-/resonantieoverlast en rustig willen zitten in de tuin.
- Wat is een handig model? De CV hangt nu op zolder, voor een split unit lijkt mij dat de logische plek voor het binnendeel. Met een split unit is het buitendeel volgens mij ook wat kleiner en is het volgens mij niet nodig om defrosts te draaien.
- Het Nefit-Bosch AWR dakmodel lijkt mij wel een hele mooie oplossing, maar ik weet niet hoe trillingsvrij die is. En die is nog steeds niet verkrijgbaar.
- Het moet uiteraard volledig op zichzelf kunnen werken, maar het kunnen aansturen op basis van stroomproductie (of misschien toekomstig dynamische energieprijzen) is een grote bonus.
- Zo ook het kunnen uitlezen van informatie in Home Assistant.
- Om de pomp van de vloerverwarming eruit te halen moet mogelijk de verdeler vervangen worden. Is het met een open verdeler mogelijk om de aanvoertemperatuur in te stellen?
Heb ik al offertes?
Zeker, maar daar was ik niet van onder de indruk. Deels omdat ze niet uit de buurt komen (toch handig bij storingen) en deels door het het aanbod, zoals een Enthalpia model waar ik niet zo veel informatie van kon vinden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een gevestigde partij en een installateur uit de buurt.De twee offertes die ik nu heb gezien lagen ook nog zo'n € 4.000 uit elkaar.
Partij 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| Daikin Altherma R F (LT) - Buitendeel - ERGAO8EVH7 - 8KW Daikin Altherma R W (LT) - Binnendeel - EHBXO8E9W - Wandmodel - 6KW Daikin Altherma LT | Volledig Elektrisch | 8kW | Wandmodel | Split-unit | Meldcode KA12262 Instructie en inbedrijfstelling Montage boilervat Verwijderen en afvoeren bestaande cv-ketel Waterzijdig inregelen Daikin - Thermostaat Madoka Leidingen en koppelingen warmtepomp Daikin BRPO69A78 - WLAN-cartridge Buffervat 50 liter Koelleiding goot, incl.hulpstukken Koppelingen koelleidingen Koelleiding 1 meter x10 Materiaal elektra Vuilafscheider Bigfoot blokken Daikin RVS Boiler - 200 liter Totaal excl. BTW: €13297,34 BTW 21%: €2792,44 Totaal incl. BTW: €16.089,78 Indicatie ISDE subsidie: €3375,00 Netto investering: €12.714,78 |
Partij 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Entalpia Monoblock 8KW warmtepomp (subsidie €3.300) Expansie vat 25L Warmtepomp boiler Haier 200L (subsidie €725,00) Transport naar locatie incl. hijswerk producten Hulp bij subsidie aanvraag Montage en aansluiting (incl. leidingwerk, Klein materiaal en elektra) Servicegarantie Installatie 4-6 weken Magnetische vuilafscheider Onderhoudscontract (jaarlijks verlengbaar) Plaatsing en installatie warmtepomp volgens STEK-certificering Totaal excl. BTW: €10.450,00 BTW 21%: €2.194,50 Totaal incl. BTW: €12.644,50 Netto investering: €8.569,50 |
Is een warmtepomp een handig idee? Of kan ik beter de CV ketel laten pruttelen totdat die écht aan het einde van zijn latijn is?
Ik ben benieuwd naar de inzichten hier, die schat ik iets onafhankelijker in dan commerciële partijen
Alvast dank voor de reacties!
[ Voor 16% gewijzigd door Regul op 15-04-2024 18:04 ]