stuurpen fiets muurvast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:03
Beste klussers,

Ik heb een fiets gekocht die (veel te) lang buiten heeft gestaan. Ik heb alles gangbaar kunnen maken maar de stuurpen zit muur- en muurvast. Deze pen bestaat eigenlijk uit twee stukken (zoals de meeste pennen op de andere fietsen die we hebben), en het bovenste stuk is los van het onderste. Het stuur met een deel van de pen komt er dus (onbedoeld) af en het stuk "buis" blijft vast zitten.

Ik heb in de afgelopen weken meerdere keren ruim met WD40 gespoten en o.a. door middel van een lange staaf die ik haaks op de buis had gemonteerd veel kracht gezet - niets helpt tot nu toe. De buis laten schrikken door flinke klappen erop helpt ook niet. Omdat ik de lak van fiets intact wil houden kan ik geen hitte gebruiken helaas.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik het onderste stuk van de stuurpen uit het stuurhuis kan krijgen? De buis mag hierbij vernield worden ;)

Beste antwoord (via subwaysurfer op 12-04-2024 16:26)

• tweakersjoost
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:35
Langer stuk draadeind met een moer vanaf de onderkant erdoorheen en dan alsnog vanaf boven trekken door een tweede moer aan te draaien?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakersjoost
Daar zit schroefdraad in toch? Stuk draadeind er in, stevig stuk staal met een gat er in er overheen zodat het bovenop het frame rust, moer er op en draaien maar?
Door het aandraaien van de moer dus het draadeind en het stuk stuurpen omhoog trekken bedoel ik.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakersjoost op 12-04-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
subwaysurfer schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:15:
Beste klussers,

Ik heb een fiets gekocht die (veel te) lang buiten heeft gestaan. Ik heb alles gangbaar kunnen maken maar de stuurpen zit muur- en muurvast. Deze pen bestaat eigenlijk uit twee stukken (zoals de meeste pennen op de andere fietsen die we hebben), en het bovenste stuk is los van het onderste. Het stuur met een deel van de pen komt er dus (onbedoeld) af en het stuk "buis" blijft vast zitten.

Ik heb in de afgelopen weken meerdere keren ruim met WD40 gespoten en o.a. door middel van een lange staaf die ik haaks op de buis had gemonteerd veel kracht gezet - niets helpt tot nu toe. De buis laten schrikken door flinke klappen erop helpt ook niet. Omdat ik de lak van fiets intact wil houden kan ik geen hitte gebruiken helaas.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik het onderste stuk van de stuurpen uit het stuurhuis kan krijgen? De buis mag hierbij vernield worden ;)
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
tweakersjoost schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:23:
Daar zit schroefdraad in toch? Stuk draadeind er in, stevig stuk staal met een gat er in er overheen zodat het bovenop het frame rust, moer er op en draaien maar?
Door het aandraaien van de moer dus het draadeind en het stuk stuurpen omhoog trekken bedoel ik.
Sorry, dat had ik nog moeten vermelden. Onderin zit een soort van schuine moer, die de pen normaal vasttrekt. De draad in deze "moer" is echter dolgedraaid, vandaar dat ik daar niets mee kan...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tweakersjoost
Langer stuk draadeind met een moer vanaf de onderkant erdoorheen en dan alsnog vanaf boven trekken door een tweede moer aan te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 12:19
Stok/buis van bovenaf erin laten zakken zodat je de schuine moet naar beneden kan tikken met een hamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
tweakersjoost schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:51:
Dat is misschien wel een optie ja, ga ik proberen! Moet even kijken of ik ergens een stuk staal met een gat heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
justinb81 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:53:
Stok/buis van bovenaf erin laten zakken zodat je de schuine moet naar beneden kan tikken met een hamer?
Dankje maar die moer ligt al los onderin, het is de buis zelf die vast zit (aan de wand blijkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersjoost
Of een stuk staal zonder gat en een goede metaalboor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
tweakersjoost schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:54:
Of een stuk staal zonder gat en een goede metaalboor 8)
Hahaha, die heb ik helaas niet in 22 mm en anders wordt het wel heeeel lang vijlen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakersjoost
ah, de buis zelf zit vast? Je kunt ook nog met een ijzerzaagblad proberen die in de lengte door te zagen, dan kun je daarna proberen met een tang dat ding los te wrikken?

Edit: of een stukje bezemsteel erin zodat de buis niet plat geknepen wordt, flinke griptang er op en proberen rond te draaien?

[ Voor 27% gewijzigd door tweakersjoost op 12-04-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
tweakersjoost schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:55:
ah, de buis zelf zit vast? Je kunt ook nog met een ijzerzaagblad proberen die in de lengte door te zagen, dan kun je daarna proberen met een tang dat ding los te wrikken?

Edit: of een stukje bezemsteel erin zodat de buis niet plat geknepen wordt, flinke griptang er op en proberen rond te draaien?
Dat zaagblad heb ik ook aan gedacht, is dan m'n laatste optie. Want ik vermoed dat me dat een paar uur gaat kosten. Ik ga eerst de andere suggestie proberen.
Dat idee met griptang heb ik geprobeerd, een gat geboord in een dikke houten lat van 1 meter, zodat ie niet plat kon worden. Dan een pin dwars door de lat en buis en trekken maar. Die pin trok helemaal krom maar de buis wil niet bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakersjoost
En tot slot (want ik moet zo weg) even out-of-the-box: als je een goede bankschroef hebt, stukje bezemsteel in de buis, buis in de bankschroef en het frame zelf ronddraaien. Heb je een joekel van een hefboom, en dat frame duw je niet zo gauw krom :P

En zoals een oud-collega van me altijd zei: "If applying brute force doesn't help, you're not applying enough" :+

[ Voor 19% gewijzigd door tweakersjoost op 12-04-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eeh, die grote moer al losgedraaid?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 13:34
Ik zou hem eerst helemaal uit elkaar halen zodat je alleen de vork nog maar hebt. Je haalt het voorwiel eruit, spatbord eraf en schroeft het balhoofd los. Dan kun je van onder goed zien wat er nog vast zit en eventueel de vork als hefboom gebruiken. Ook kun je dan wel gewoon hitte gebruiken.

Ik raad trouwens aan om geen WD40 te gebruiken maar een echte kruipolie/roestoplosser zoals Liqui Moly MoS2 roestoplosser. Als je dat 24 uur laat weken kan dat al helpen.

De losse vork kun je ook na het weken vastzetten in een bankschroef om daarna een moordenaar op de stuurpen te zetten.

Wat voor fiets is het trouwens? en weet je zeker dat het niet een of ander raar geintegreerd balhoofd is?

[ Voor 18% gewijzigd door Pyramiden op 12-04-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
Microkid schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:04:
Eeh, die grote moer al losgedraaid?
Dankje maar dat is niet nodig, die is alleen voor het beugeltje. Heb 'm al losgehad ja :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaedwell
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
Als je de grote moer losdraait, de beugel er af haalt en dan de ring die er onder zit losdraait, kun je dan niet de vork eruit halen? Zoals Pyramiden hierboven beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
Shaedwell schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:47:
Als je de grote moer losdraait, de beugel er af haalt en dan de ring die er onder zit losdraait, kun je dan niet de vork eruit halen? Zoals Pyramiden hierboven beschrijft.
Ik krijg de ring eronder niet los helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:41
Ik heb dit ook een keer gehad. Bij mij was de oplossing, om de fiets op de kop te zetten en er een paar dagen wd40 in te spuiten. Met een paar dagen met gepast geweld proberen los te krijgen is het toen gelukt.
Pagina: 1