Volgende stap in verduurzamen (na PV/ Warmtepomp)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-03 09:07
Ik heb een werkend warmtepompsysteem met een Remeha Mercuria 16kW en een warmtepompboiler van 300 liter Flamco FlexTherm WPS E 300. Op het dak ligt 9000Wp aan zonnepanelen en de stroom wordt geleverd door Tibber middels een dynamisch energiecontract.

Aangezien de balans (door de lage middagtarieven)aan het omslaan is, en ik nmiddels een behoorlijk hoge rekening van Tibber krijg, ben ik aan het onderzoeken wat er nog meer voor slimme investeringen bestaan. Waardoor de energierekening dan weer omlaag kan.

1) PVT-panelen extra op het dak (zou moeten kunnen werken met de bestaande warmtepompboiler?)
2) Simme laadpaal van Tibber
3) Batterij 1: thuisbatterij
4) Batterij op wielen: Nissan Leaf in combinatie met Wallbox quasar is bidirectioneel
5) Extra panelen bij de huidige toevoegen

Veel opties. Wat mij betreft vallen 3 en 5 al direct af: een batterij is nog veel te duur en extra panelen leveren op dezelfde hoek bijna geen meerwaarde door de lage teruglevertarieven.

Ik ben bennieuwd naar jullie zienswijzen. En kennen jullie websites of kanalen die informatie hebben over 'de volgende stap' ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Misschien een open deur, maar als je het nog niet hebt zou ik eerst investeren in een energie-meet systeem (p1) plus een aantal bijbehorende slimme stekkers om te checken waar je hoge energie-nota vandaan komt, waar al dat verbruik vandaan komt.
Homewizzard is een goede optie.

Elke kWh die je niet (onnodig) verbruikt hoef je niet te compenseren of te betalen.

Het kan (onnodig) energieverbruik behoorlijk verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afstappen van dynamisch en overgaan naar een contract van een energiemaatschappij die nog geen terugleverboetes heeft? Geloof dat GC ze nog niet heeft?

Hoe ziet je verbruik en opwek eruit? Is dat ongeveer gelijk? Volgens mij is dynamisch dan niet interessant. Zolang je geen terugleverboete hebt krijg je terug voor een kWh wat je betaald met salderen.

Ik heb zelf 3 jaar afgesloten bij Innova, dat kon omdat ik daar al klant was, en dat was in februari dus nog geen terugleverkosten. Inmiddels hebben ze die wel. Een batterij daar zou ik voorlopig nog niet aan beginnen. Je moet niet vergeten dat alles wat je koopt, installeert en gebruikt om je kosten te drukken ook weer ooit vervangen moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 12-04-2024 15:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:06
Je krijgt inmiddels behoorlijk hoge rekeningen.
Dat betekent dan dat je jaarverbruik een stuk hoger ligt dan de 9000(?) kWh die je opwekt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:41

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

PVT komt economisch nooit uit. installatie is te duur ten opizchte van de "winsten".

beste is om te investeren in verlagen van je verbruik. dus je verwarmingsysteem efficienter maken waardoor de aanvoertemperatuur van de WP omlaag kan.

en zoek een andere energietoko met betere teruglevervoorwaarden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1