Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_261
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo allemaal,

Ik heb mijn vraag ook op het Samsung forum gesteld. Maar ben ook wel benieuwd naar jullie advies/mening

Ik probeer het scherm schoon te maken van mijn televisie: QD OLED 55S95B, alleen het wordt van kwaad tot erger. Ik heb eerst een microdoekje gebruikt. Maar dat werkte niet. Dus toen licht vochtig gemaakt, maar dat werkte ook niet.

Contact opgenomen met de verkoper en zij adviseerden Nedis schermreinigingsset. Het gekke is: het wordt alleen maar erger. Ik heb even een foto mee gestuurd. Mijn scherm hangt tegenover het raam dus je ziet er behoorlijk als de tv uitstaat. En dat is echt geen gezicht. Het zijn een soort olie achtige vlekken.

Het lijkt wel alsof er nog een plastic laag op zit. Die zie ik ook zitten, maar ik heb ook anti reflectie dacht ik, dus volgens mij is die laag daarvoor. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrmxMYrzkdEqzgVzKtHYgaaZclM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PufxCIAlcnoePYRXhmjXQfXb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:39
Volgens mij zijn dit geen vlekken maar heb je de anti-reflectie coating deels weggeboend. Je moet echt heel erg uitkijken met schoonmaakmiddelen en met krachtig poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_261
euchromatic schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:27:
Volgens mij zijn dit geen vlekken maar heb je de anti-reflectie coating deels weggeboend. Je moet echt heel erg uitkijken met schoonmaakmiddelen en met krachtig poetsen.
Dit dacht ik eerst ook. Maar ik heb op een stukje waar ik nog niet was geweest heel licht aangeraakt met een iets vochtige microvezeldoek, maar daar krijg ik hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er zit inderdaad vaak een anti-reflectie filter/coating op een TV.

Echter zou die niet zo snel moeten beschadigen. Zit er niet nog een plastic beschermfolie op die er na het uitpakken afgepeuterd moest worden?

Maar dat is niet te beoordelen op de donkere foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:22
Er was van de week een topic hierover op reddit over een soortgelijke situatie. Waarschijnlijk heb je de oligo laag uit je folie weggepoetst. Het schijnt dat je dit met WD-40 siliconenspray of elke andere siliconenspray dus niet de normale WD40!!! weer redelijk netjes kan krijgen.

Probeer het even voorzichtig op een klein hoekje voordat je los gaat op je hele tv.

https://www.reddit.com/r/...5500_euros_i_didnt_order/

[ Voor 13% gewijzigd door timmert26 op 12-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:02
Ik heb mijn tv ook verpest door het gebruik van Glassex. Ziet er ook zo uit maar alleen als de tv uitstaat. Als de tv aanstaat dan zien we het eigenlijk niet.

Ik volg dus ook met grote interesse :)

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_261
wodkabuikje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:49:
Ik heb mijn tv ook verpest door het gebruik van Glassex. Ziet er ook zo uit maar alleen als de tv uitstaat. Als de tv aanstaat dan zien we het eigenlijk niet.

Ik volg dus ook met grote interesse :)
Het is inderdaad alleen als de TV uitstaat te zien. Maar een TV staat altijd erg in het zicht natuurlijk.

Ik heb alleen geen Glassex of alcohol gebruikt.Elk stukje dat ik met een nat doekje aanraak, krijgt zulke vlekken. En op de Samsung site staat dat je met een microdoekje met wat water het scherm kan schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
zit er mss nog originele beschermingsfolie op je tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_261
olafmol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:57:
zit er mss nog originele beschermingsfolie op je tv?
Ik kan het niet zien zitten, maar wellicht wel. Er is inmiddels vanuit de leverancier een reparatieverzoek ingediend bij Samsung. Ik hoop maar dat het onder de garantie valt. Tv is net een jaar oud en was toch 1.299 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_261
Stel het is de anti reflectie coating. Kan dat dan makkelijk gerepareerd worden? Of moet er dan een heel nieuw paneel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
Frank_261 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:02:
[...]

Ik kan het niet zien zitten, maar wellicht wel. Er is inmiddels vanuit de leverancier een reparatieverzoek ingediend bij Samsung. Ik hoop maar dat het onder de garantie valt. Tv is net een jaar oud en was toch 1.299 euro.
Ik geloof dat beschermingsfolie gekleurde (gele, oranje of blauwe) tabjes heeft....als je die niet zit zitten zal het ws de anti-glare coating zijn die aangetast is. Je zou evt kunnen overwegen om die eraf te halen, al is dat geloof ik wel gepiel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-B
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:58

E-B

Hier 2 kids die voortdurend van alles en nogwat op de TV smeren. Ik heb (dankzij Coolblue) ontdekt dat het schoonmaken van de TV goed werkt met een mengsel van 1 eetlepel water met 1 eetlepel azijn. Ook ooit de fout gemaakt door Glassex voor hetzelfde scherm te gebruiken maar dat helpt een stuk minder.

Over de speciale "beeldschermreinigers" nog maar niet te spreken. Die lijken alleen maar meer vlekken te creëren (op al mijn type schermen overigens - het is dan ook van de Action, misschien is dat het probleem).

Edit: Hoe maak je jouw tv schoon? (mijn bron)

[ Voor 18% gewijzigd door E-B op 12-04-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:02
@Frank_261
Bij jou al opgelost?
Ik heb een klein gedeelte met een brilpoetsdoekje gedaan en het is zowaar weg op dat stukje :)
Nu de rest nog proberen natuurlijk maar de 1e test is geslaagd!

EDIT EDIT EDIT: Heb de halve tv gedaan met brilpoetsdoekjes en zijn de strepen nog erger! Dus niet proberen!

[ Voor 22% gewijzigd door wodkabuikje op 25-04-2024 18:37 . Reden: Test mislukt ]

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1730
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
Hallo, ik had hier hetzelfde probleem met mijn 55inch tv, eerst was het een heel klein vlekje en toen ik hem weg wilde poetsen werd het een grote glanzende vlek van 10 x 10 cm.
Handen in mijn haar van de stress tv was net 1.5jaar oud. Toen heb ik dusty (vetverwijderaar)van de wibra heel voorzichtig met een microvezeldoekje erop gewreven en waarachtig de vlek ging eruit. Het was wel een hels karwei , het hele tv scherm moet dan gedaan worden 1.5uur bezig geweest, inwrijven uitpersen enz. En wel een paar keer maar het resultaat mag er zijn het scherm werd weer als nieuw, hoop dat het bij jullie ook mag lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1730
uitpersen moet uitwrijven zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:27
Kun je vermelden of jouw televisie hetzelfde model is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Dat anti-reflectie filter op de high-end Samsungs heet ook wel het moth eye filter en ziet er min of meer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC8HC1kVpL_UKmJ7KQHFGPNTu3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/apgxex0m3or1loczcJSdYtv2.jpg?f=user_large

Als je er met een nat doekje overheen gaat smeer je gewoon de 'poriëen' vol. In de engelstalige handleiding staat ook enkel met een droog doekje schoon te maken (terwijl die hele paragraaf niet terug te vinden is in de NL-talige handleiding). Maar mocht dat niet volstaan (zoals in de eerste post ook het geval was) zou je het volgens andere instructies met een licht vochtig microvezeldoekje (met eventueel wat schoonmaakmiddel) kunnen proberen en erna droog maken met een droog deel van het doekje/ een droog doekje.
[Maar het is ondertussen ook alweer heeel lang geleden dat ik ergens anders een soortgelijk topic was tegengekomen en de conclusies/oplossingen daarin. Zal eens kijken of ik straks nog wat meer kan vinden, dit zijn er iig al twee:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7BIRbYKmGV0iw82lJYtmx5aHO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxGEYv5WnljVyiYJetN8Jbb2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJveljgHtzZcCBYGUeHxfm7PJSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUiHVBsXuk2lTY5q8FTE27nY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door apis29 op 07-10-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Frank1730 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 02:18:
Hallo, ik had hier hetzelfde probleem met mijn 55inch tv, eerst was het een heel klein vlekje en toen ik hem weg wilde poetsen werd het een grote glanzende vlek van 10 x 10 cm.
Handen in mijn haar van de stress tv was net 1.5jaar oud. Toen heb ik dusty (vetverwijderaar)van de wibra heel voorzichtig met een microvezeldoekje erop gewreven en waarachtig de vlek ging eruit. Het was wel een hels karwei , het hele tv scherm moet dan gedaan worden 1.5uur bezig geweest, inwrijven uitpersen enz. En wel een paar keer maar het resultaat mag er zijn het scherm werd weer als nieuw, hoop dat het bij jullie ook mag lukken
Haha dit ken ik, dit is precies hoe het moet. Geen pure Dasty gebruiken, iets verdunnen. Daarna nog een keer nareinigen met een officiële scherm reiniger. Die van De Action is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Frank1730 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 02:18:
Mijn Samsung TV scherm is juist volledig naar de gallemiezen gegaan doordat een hulpvaardige familielid daar Dasty op heeft gesmeerd 😢.
Ik zou Dasty dus ten zeerste afraden voor op je tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:34

OmeJoyo

This is me

Mijn tips, maak de tv regelmatig schoon met een hoogwaardige microvezeldoek. Altijd droog tenzij je geen andere keuze hebt. Ik doe dit al sinds jaar en dag met al mijn schermen (en dat zijn er nogal wat) van alle types en heb nog nooit problemen ondervonden. Kanttekening, ik heb geen Samsung schermen in huis.
Het regelmatig schoonmaken voorkomt dat het een pokkeklus wordt om te doen. Eigenlijk net als met alles, maar ik hoor ook heel vaak dat mensen hun voorruit van de auto niet schoon krijgen. Dat is meestal ook gewoon te lang niet gebeurd.

https://www.neweco.nl/stofdoek-microvezel.html - voor de wekelijkse stofbeurt. Eerst het scherm zelf, daarna de buitenkant.

https://www.neweco.nl/microvezel-glasdoek-silky.html - Voor lichte vlekken, nog steeds droog gebruiken. Deze ook gebruiken om na te poetsen als je met de onderstaande aan de gang bent geweest en het nog niet helemaal schoon is. Ook een zeer goede brillendoek trouwens.

https://www.neweco.nl/non...ldoek-grijs-nt130-xl.html - voor "zwaardere vlekken" licht vochtig gewoon met water gebruiken. Eventueel demi water mocht je in een unieke regio met veel kalk wonen of als er ander vuil in je water zit.

Met de onderste twee poetsdoeken krijg je zelfs je kookplaat zonder middelen helemaal schoon zonder strepen als je ze goed gebruikt :)

Als je lang van doekjes wilt genieten, los wassen, maar anders iig zonder wasverzachter enz.

Verder als je een doek gebruikt hebt die wel eens met wasverwachter is gewassen, dan heb je ook dat op je scherm gesmeerd en kan behoorlijk vlekken.

Op deze manier houdt ik mijn schermen al 20+ jaar schoon, zonder te veel inspanning en zonder beschadigingen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1730
Ik heb model QE55Q90 van Samsung
Pagina: 1