Momenteel is mijn pc 10 jaar oud:
i5 4670
Radeon 7950 (door minder gamen en hoge prijzen door miners nooit vervangen)
8GB RAM
Door een PS4 hoefde gamen op de PC ook niet meer. Na een Steamdeck pc gaming wat meer opgepakt. Laatst wilde de SSD een tijd niet meer booten dus wellicht tijd om hem maar helemaal te vervangen. Dan kan ik ook W11 draaien.
Door de leeftijd van mijn GPU denk ik met een RDNA2 processor niet (veel) in te leveren op huidige prestaties en later dit jaar wil ik een GPU er bij plaatsen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Solo gaming zoals Farcry, Assassins Creed, oude games uit steam library, Horizon Forbidden West, Death Stranding 2. Internetten en soms iets printen. Voor thuiswerk is er momenteel een laptop met dock aanwezig. Bij een volgende opdracht kan dat hetzelfde zijn of kan het zijn dat ik weer mijn pc wil/moet gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Meestal kocht ik een pc van net geen 1000 euro compleet (kast+inhoud), maar dat gaat hem nu niet worden vrees ik.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er worden 3 schermen aangesloten 1x 1080p, 2x 1440p, Gamen zal voorlopig op een 1x1440p 60Hz scherm zijn. zolang er geen GPU is is 2 schermen de max. Er is al een 1TB M2 SSD aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, Mobo, CPU, RAM, voeding, koeler en later dus de GPU.
Ik verwacht een 12 GB kaart van 300 a 450 euro te kopen (RX 6700/6750/7700)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zeer tevreden over huidige kast Fractal Design Define 5 en koeler Mugen PCGH3.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille gesloten kast, WiFi op Mobo, eerst de pc, later de GPU. iets kleinere kast, maar formaat is niet het belangrijkste. Een goede CPU zodat de pc ook later nog vlot blijft. Overklokken doe ik niet en vervangen ook al heel lang niet gedaan. iGPU voor als er problemen met de GPU zijn vind ik een groot voordeel.
Wat verwacht je van ons?
Kan ik ergens nog besparen door andere keuzes te maken? De voeding vind ik moeilijk, heb ik nu een ATX12v3.0 nodig en is de geklozen een goede voeding?
Is een A620 moederbord voldoende of voor 3 tientjes meer de B650?
het geheugen staat op de QVL, ander geheugen zonder RGB mag ook.
i5 4670
Radeon 7950 (door minder gamen en hoge prijzen door miners nooit vervangen)
8GB RAM
Door een PS4 hoefde gamen op de PC ook niet meer. Na een Steamdeck pc gaming wat meer opgepakt. Laatst wilde de SSD een tijd niet meer booten dus wellicht tijd om hem maar helemaal te vervangen. Dan kan ik ook W11 draaien.
Door de leeftijd van mijn GPU denk ik met een RDNA2 processor niet (veel) in te leveren op huidige prestaties en later dit jaar wil ik een GPU er bij plaatsen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Solo gaming zoals Farcry, Assassins Creed, oude games uit steam library, Horizon Forbidden West, Death Stranding 2. Internetten en soms iets printen. Voor thuiswerk is er momenteel een laptop met dock aanwezig. Bij een volgende opdracht kan dat hetzelfde zijn of kan het zijn dat ik weer mijn pc wil/moet gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Meestal kocht ik een pc van net geen 1000 euro compleet (kast+inhoud), maar dat gaat hem nu niet worden vrees ik.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er worden 3 schermen aangesloten 1x 1080p, 2x 1440p, Gamen zal voorlopig op een 1x1440p 60Hz scherm zijn. zolang er geen GPU is is 2 schermen de max. Er is al een 1TB M2 SSD aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, Mobo, CPU, RAM, voeding, koeler en later dus de GPU.
Ik verwacht een 12 GB kaart van 300 a 450 euro te kopen (RX 6700/6750/7700)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zeer tevreden over huidige kast Fractal Design Define 5 en koeler Mugen PCGH3.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille gesloten kast, WiFi op Mobo, eerst de pc, later de GPU. iets kleinere kast, maar formaat is niet het belangrijkste. Een goede CPU zodat de pc ook later nog vlot blijft. Overklokken doe ik niet en vervangen ook al heel lang niet gedaan. iGPU voor als er problemen met de GPU zijn vind ik een groot voordeel.
Wat verwacht je van ons?
Kan ik ergens nog besparen door andere keuzes te maken? De voeding vind ik moeilijk, heb ik nu een ATX12v3.0 nodig en is de geklozen een goede voeding?
Is een A620 moederbord voldoende of voor 3 tientjes meer de B650?
het geheugen staat op de QVL, ander geheugen zonder RGB mag ook.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 386,87 | € 386,87 |
| 1 | Moederborden | ASRock A620M Pro RS WiFi | € 129,62 | € 129,62 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid | € 82,80 | € 82,80 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Geheugen intern | Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750e V2 | € 120,82 | € 120,82 |
| Totaal | € 1.402,58 | |||