Screenrecording in 1080p op 4K monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 13:50
Bij deze een vraag waar ik geen sluitend antwoord op kan vinden.

Het volgende: Ik heb een 4K monitor en ik gebruik Bandicam voor het opnemen van game sessies.

Als ik de opname doe in 1080p (60fps), dan valt het me op dat het resultaat minder scherp lijkt dan bestaande 1080p video's op YouTube. De vraag is dan; zou een opname dan beter werken als ik een 1080p monitor zou gebruiken?

Dan vraag ik me ook nog af, hoe zo'n "screencapture" precies in z'n werk gaat, immers de videokaart stuurt het signaal naar de monitor, en dan? Wat doet Bandicam? Pakt die het signaal direct van de videokaart of kijkt het programma gewoon naar wat de monitor er van maakt?

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20-05 21:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bandi neemt het video signaal en comprimeert dat nogal hevig. Daarmee dat je video er crappy uit ziet. Gebruik OBS ofzo

Hier een lijst https://www.techradar.com/best/best-screen-recorders

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik gebruik Nvidia's HVENC codec, ik dacht dat het misschien kwam doordat de opname van een 4K resolutie komt en een 1080p beeld er dan enigszins waziger uit zou zien.

Ik zal me eens in OBS gaan verdiepen, kijken of daar verschillen in zitten.
Sowieso wil ik wel altijd de full versies van dergelijke programma's hebben, dus voor Bandicam heb ik ook gewoon een full licentie. Eens zien wat OBS kost.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-05 17:23
OBS is opensource en kost dus niks.

Over je vraag: het ligt eraan wat je bitrate is denk ik. Er zijn in OBS verschillende settings waarmee je kan spelen. Dit kan het formaat van het bestand enorm verhogen. De kwaliteit kan hierdoor ook beter worden zoals gewenst. Geen idee of het echt uitmaakt. Ik zou zeggen van niet.

[ Voor 80% gewijzigd door Joelsuperstar op 13-04-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
OBS is duidelijk wat minder gebruikersvriendelijk dan Bandicam, maar dat ligt ook aan gewenning denk ik.

Wat bitrate betreft, ik neem op in de HEVC (NVidia NVENC) codec met een bitrate van 120.000Kbit/s (ja, idd 120Mbit/s), om zoveel mogelijk kwaliteit te behouden. Op zich zou ik ook wel de lossless codec YV12 of RGB23 kunnen gebruiken maar die genereren bestanden van tegen de Terabyte aan. Daar kun je niet mee werken en wordt mijn editor ook niet vrolijk van.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-05 17:23
Wat ik denk: als je een 4k scherm hebt dan neemt OBS dat scherm in 1080p op, wat misschien door scaling wat slechtere kwaliteit kan geven dan directe opnames op een 1080p scherm.

Je kan OBS op simpel mode zetten, en dan de kwaliteit een keer op lossless zetten. Dan geeft hij wel 7 GB bestand per minuut aan haha.

Geen idee waarvoor je echt die bitrate nodig hebt, maar youtube compressed je video toch ziek hard. Dus ik zou zeggen dat het zeker daarvoor niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20-05 21:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Snowwie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:52:
OBS is duidelijk wat minder gebruikersvriendelijk dan Bandicam, maar dat ligt ook aan gewenning denk ik.

Wat bitrate betreft, ik neem op in de HEVC (NVidia NVENC) codec met een bitrate van 120.000Kbit/s (ja, idd 120Mbit/s), om zoveel mogelijk kwaliteit te behouden. Op zich zou ik ook wel de lossless codec YV12 of RGB23 kunnen gebruiken maar die genereren bestanden van tegen de Terabyte aan. Daar kun je niet mee werken en wordt mijn editor ook niet vrolijk van.
Dezelfde instellingen op Bandi? Dan zou het er heel scherp moeten uitzien.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1