Energielabel: van B naar A+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 23:00
Goedemiddag tweakers,

Er wordt een hoop geschreven over energielabels, maar het blijft ondoorzichtig. Het is voor een leek moeilijk om precies de vinger te leggen op de rekenmethode (je kunt weliswaar diep graven in die NTA rekenmethode) en te voorspellen welke impact bepaalde maatregelen hebben.

Normaliter hoef je daar ook niet zo over in te zitten, het gaat niet om de letter maar om de rekening: er zijn talloze sites waarop schattingen te vinden zijn van energiebesparing voor bepaalde isolatie en verduurzamingsmaatregelen.

Zodoende zijn wij ook in onze woning aan de gang gegaan vorig jaar. Het was label B volgens keuring midden 2023. Echter net B (fossiel gebruik/m2 was 189kwh/m2, daarmee net onder grenswaarde voor B ).

Sindsdien hebben we:
  • circa 15m2 dubbelglas naar HR++ geupgrade,
  • Hybride WP geplaatst
  • 8 extra zonnepanelen (3,45 kw)
  • dak geisoleerd met 15-20cm cellulose
  • vlieringplafond geisoleerd met 15cm knauff naturol.
Omdat onze hypotheek verstrekker rentekorting geeft van 0,1%-punt en 0,15%-punt over respectievelijk A en A+ label, heb ik een herkeuring aangevraagd bij een (andere) keuringspartij.

Ik had netjes alvast alle bewijsstukken van onze maatregelen (alles uitgevoerd door externen) aangeleverd, evenals het oude label. Ze belden terug dat voortbouwen op het oude label niet zomaar kan. Alle maatregelen voor die tijd (oa spouwmuurisolatie, en gedeeltelijk zelf-uitgevoerde dakisolatie) moeten ook bewezen worden.

Nu lijkt me dat uberhaupt een erg lastig model naar de toekomst toe. Huizen veranderen van eigenaar en niet iedereen bewaart zijn facturen langer dan een paar jaar. Maar goed, daar kan ik bij vorige eigenaar achteraan (hoewel we toch een systeem zouden moeten hebben dat rapporten van eerder gekeurde huizen vertrouwd moeten kunnen worden en niet alles almaar hertoetst moet worden? :| )

Hoe het ook zei, er werd aangegeven dat de stap van B naar A, laat staan A+ nog weleens lastig kan worden. Mocht A niet lukken is de herkeuring weggegooid geld. En ik had persoonlijk A+ initeel gezien de maatregelen best reeel geleken.. :(

Lang verhaal korter: de keuring is nog even uitgesteld opdat ik bewijsstukken vd vorige eigenaren kan verzamelen. In tussentijd denk ik nu nog na over maatregelen die ik komende weken zelf kan uitvoeren om wat meer vertrouwen te hebben dat we iig de stap naar A kunnen maken en dat A+ zelfs in bereik komt.

Wat ik nog op mijn lijstje had staan was bijv kierdichting. Is dit iets wat in jullie ervaring beoordeeld wordt bij een energielabel keuring? (dan zou het nog lonen een middagje met het purpistool in de weer te gaan)

Verder kan ik eventueel nog twee van die plug-in zonnepanelen bijplaatsen op tuinhuisje. Zou dat een doorslaggevend effect kunnen hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Igor4 op 12-04-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Igor4 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:45:
de keuring is nog even uitgesteld opdat ik bewijsstukken vd vorige eigenaren kan verzamelen.
Welke stukken zijn nodig dan? Hebben de vorige bewoners zaken (laten) uitvoeren wat niet door de keurder te achterhalen valt?

Bij mijn verkochte woning uit de jaren 70 werd gewoon door de keurder in de spouw geboord, en gekeken wat voor soort isolatie aanwezig was en hoe diep de spouw was. Ik heb ook mijn dak zelf geisoleerd, en had bonnen van het gebruikte isolatiemateriaal. Toch werd er op een plek waar het mogelijk was een gat door de isolatie geprikt om te kijken hoeveel cm isolatie aanwezig was...

Idem voor het HR++ glas wat ik op de bovenverdieping had laten plaatsen. Ik had de factuur waar duidelijk het gebruikte glas opstond al klaar liggen. Toch werd élke ruit apart opgemeten en gecontroleerd...

Ik moet wel zeggen dat de keurder alles wel keurig herstelde, en daarbij veel uitleg gaf. Was best interessant om een keuring van je eigen woning van dichtbij mee te mogen maken. :)

Heb je het vorige keuringsrapport niet in handen? Daar staat eigenlijk keurig in waar op gelet wordt. Uit mijn hoofd:
  • Isolatie van vloeren, wanden en daken.
  • Warmteopwekbron van SWW en verwarming. (cv/warmtepomp/etc)
  • Koelmogelijkheden zoals airco, maar ook bv. of er screens aanwezig zijn.
  • Aanwezigheid van mechanische ventilatie of WTW.
  • Compactheid van de woning (verhouding buitenmuur tov de inhoud).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:11
Ik had netjes alvast alle bewijsstukken van onze maatregelen (alles uitgevoerd door externen) aangeleverd, evenals het oude label. Ze belden terug dat voortbouwen op het oude label niet zomaar kan. Alle maatregelen voor die tijd (oa spouwmuurisolatie, en gedeeltelijk zelf-uitgevoerde dakisolatie) moeten ook bewezen worden.
Bewijs van spouwmuurisolatie is alleen nodig als de voegen opnieuw gevoegd zijn. Anders is het van buiten duidelijk te zien omdat je dan op de logische plekken boorgaten kunt vinden.
Evenals DIY dakisolatie is prima mee te nemen mits er ergens een plekje is waar de adviseur met een breinaald of rolmaat kan meten wat de dikte is. (vaak achter de knieschotten of bij afvoer van de cv ketel)
Door de klant zelf aangebrachte vloerisolatie (vloer op zand) heb ik de in de praktijk dan echter vaak niet mee kunnen nemen.
Wat ik nog op mijn lijstje had staan was bijv kierdichting. Is dit iets wat in jullie ervaring beoordeeld wordt bij een energielabel keuring? (dan zou het nog lonen een middagje met het purpistool in de weer te gaan)
Dit is o.a. nodig om te bepalen of een renovatiejaar toegepast mag worden. Kun je navragen bij de gene waar je het label wilt afnemen straks of je woning gaat voldoen. Als de woning al wat jonger is dan heeft dit uiteindelijk niet zoveel invloed.
Verder kan ik eventueel nog twee van die plug-in zonnepanelen bijplaatsen op tuinhuisje. Zou dat een doorslaggevend effect kunnen hebben?
Ik maak nu geen labels meer. Maar a.f.a.i.k niet i.i.g.

Je zegt dat je al een label hebt uit 2023. Neem contact op met degene die hem toen gemaakt heeft. Die kan vaak zonder veel moeite het label upgraden zonder een volledige opnamen opnieuw te hoeven doen.

En als hij niet wilt helpen kan je altijd nog het volledige dossier opvragen. Dan kan een andere adviseur daar mee verder gaan. (Dit kan alleen door degene die het label oorspronkelijk heeft aangevraagd. Dus misschien de vorige bewoners?)
Question Mark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:07:
[...]

Bij mijn verkochte woning uit de jaren 70 werd gewoon door de keurder in de spouw geboord, en gekeken wat voor soort isolatie aanwezig was en hoe diep de spouw was.
Wel heel lief van de adviseur. Maar destructief onderzoek hoort er eigenlijk niet bij. Al is tegen een meerprijs vast wel iets mogelijk bij sommige.
Idem voor het HR++ glas wat ik op de bovenverdieping had laten plaatsen. Ik had de factuur waar duidelijk het gebruikte glas opstond al klaar liggen. Toch werd élke ruit apart opgemeten en gecontroleerd...
Zal niet de eerste keer zijn dat ik een factuur heb waarop staat overal HR++ om vervolgens bij bijvoorbeeld de kleine raampjes zoals op het toilet toch een ander glas tegen kom ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door saveljos op 12-04-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

saveljos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:25:
[...]
Zal niet de eerste keer zijn dat ik een factuur heb waarop staat overal HR++ om vervolgens bij bijvoorbeeld de kleine raampjes zoals op het toilet toch een ander glas tegen kom ;) .
Dat snap ik hoor, maar het ging mij eigenlijk om het punt dat een keurder heel veel zaken zelf uit kan- en zal willen uitzoeken en bewijslast zoals facturen wel meeneemt, maar toch zelf zal gaan controleren. Juist om de reden die je net noemt...

Tip die ik meekrijg (en nu ook altijd doe) is om zoveel mogelijk foto's te maken van verbouwingen, waarbij duidelijk is welke materialen gebruikt zijn (en hoe deze zijn toegepast).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Eigenlijk gestoord dat je zo veel papierwerk en administratie en bewijslast moet leveren voor zoiets als een energielabel. Die fotos ga je die over 10jaar nog vinden? En de facturen? En dan is je Label A woning ineens Label F omdat je niet kan bewijzen dat het label A is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:55:
Eigenlijk gestoord dat je zo veel papierwerk en administratie en bewijslast moet leveren voor zoiets als een energielabel. Die fotos ga je die over 10jaar nog vinden? En de facturen? En dan is je Label A woning ineens Label F omdat je niet kan bewijzen dat het label A is.
Het alternatief is iemand op de blauwe ogen geloven en een huis dat een F label hoort te hebben een A label te geven?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
YakuzA schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:17:
[...]

Het alternatief is iemand op de blauwe ogen geloven en een huis dat een F label hoort te hebben een A label te geven?
Verbeteringen zou je ook in het energieverbruik moeten terugzien. Je kan niet claimen een LabelA woning te hebben terwijl je energieverbruik veel hoger ligt.
Zeker als de standaard is in KWH/M2 jaar is het natuurlijk gemakkelijk om een woning daarop de beoordelen zonder allemaal extra administratie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:11:
[...]

Verbeteringen zou je ook in het energieverbruik moeten terugzien. Je kan niet claimen een LabelA woning te hebben terwijl je energieverbruik veel hoger ligt.
Zeker als de standaard is in KWH/M2 jaar is het natuurlijk gemakkelijk om een woning daarop de beoordelen zonder allemaal extra administratie.
Een jaartje in kou leven zonder verwarming (of een jaartje naar spanje en je huis leeg laten staan) en je hebt ineens een a++++ huis in plaats van een f huis omdat je energieverbruik heel laag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:40
We zitten nu in een soort overgangsfase. Het vorig energielabel was natuurlijk een lachertje en pas sinds relatief kort heeft je label invloed op de huur en je hypotheekrente en wie weet op wat allemaal nog meer in de toekomst.

In de toekomst wordt het veel normaler om een boekhouding van je huis bij te houden met daarin bijvoorbeeld alle facturen, de materiaalbrochures, de handleidingen, schema's van de installaties eventueel een stel foto's. En zelf wordt ik daar heel erg blij van want ik vindt het vreselijk hoe weinig info je eigenlijk bij een woning krijgt en dan kun je ook gelijk zien wat is uitbesteed en wat iemand zelf gedaan heeft. En misschien gaan we dan zelfs wel toe naar een tijd dat een woning die net als een auto vakkundig is onderhouden meer waard is dan een woning die ook is onderhouden en er op het ook hetzelfde uitziet maar als je de plafonds zou opentrekken blijkt het allemaal beunhazerij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Als het huis label B had dan vermoed ik redelijk recente bouw. Dan is de kans aanwezig dat het simpelweg isolatiewaarden uit de bouwtekeningen (op te vragen bij gemeente) + eigen verbouwing neerkomt.

Je kunt dit checken met het bestaande energielabel. Die pdf krijg je bij het kopen van het huis en staan waardes voor de hele buitenschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Question Mark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:07:
[...]

Welke stukken zijn nodig dan? Hebben de vorige bewoners zaken (laten) uitvoeren wat niet door de keurder te achterhalen valt?

[...]

Heb je het vorige keuringsrapport niet in handen? Daar staat eigenlijk keurig in waar op gelet wordt. Uit mijn hoofd:
  • Isolatie van vloeren, wanden en daken.
  • Warmteopwekbron van SWW en verwarming. (cv/warmtepomp/etc)
  • Koelmogelijkheden zoals airco, maar ook bv. of er screens aanwezig zijn.
  • Aanwezigheid van mechanische ventilatie of WTW.
  • Compactheid van de woning (verhouding buitenmuur tov de inhoud).
Ik moet spouwmuur isolatie (nogmaals) bewijzen evenals glaswol dakisolatie dat vorige bewoner zelf uitgevoerd heeft. Dat is dus ook het kromme; vorig jaar energielabel opgenomen door andere partij, en kennelijk kan daar niet op voortgebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Ja vind ik ook helemaal. Het nieuwe systeem met energielabels die wat voorstellen bestaat nog maar een paar jaar, maar naar de toekomst toe kun je niet verwachten dat bewoners administraties bijhouden van alle isolatiemaatregelen die ooit genomen zijn. Voor een paar jaar wel reeel, maar langere tijd steeds lastiger.
YakuzA schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:17:
[...]

Nee dat hoeft ook niet, maar energielabels worden vastgelegd in een gecentraliseerd database (EP-Online). Je zou op z'n minst voorheen afgegeven energielabels kunnen vertrouwen en de bewijslast die hier indertijd voor aangeleverd is accepteren (lees: alleen verbeteringen tov vorige label beoordelen). Scheelt tijd, geld, bureaucratie.

Dit overigens even aannemende dat niemand isolatiemaatregelen verwijderd/weghaald zonder te vervangen door beter (vaak niet zoveel reden toe).
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:11:
[...]

Is moeilijk te meten. Als je toevallig een hobby hebt die erg veel stroom verbruikt (ja ja..), kun je voor de meeste huishoudens regulier verbruik voor essentiele functies (verwarmen, koken etc) niet er netjes uit filteren.
Mocht hetzelfde huishouden meerdere jaren aan energiedata hebben, waarbij de temperaturen niet teveel verschillen etc etc, dan kun je er wel iets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Igor4 Zou vooral wel in de gaten houden of je 2 euro aan het uitgeven bent om een 1 euro te besparen. Zou me er eerst heel erg goed in verdiepen wat je moet doen om A+ te halen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Igor4 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:16:

Ja vind ik ook helemaal. Het nieuwe systeem met energielabels die wat voorstellen bestaat nog maar een paar jaar, maar naar de toekomst toe kun je niet verwachten dat bewoners administraties bijhouden van alle isolatiemaatregelen die ooit genomen zijn. Voor een paar jaar wel reeel, maar langere tijd steeds lastiger.
En niet alleen dat maar wat dacht je van woningen die nu al geisoleert zijn. Mag je dus de vloer gaan openbreken om te bewijzen dat er isolatie onder zit. Want tja vorige bewoners hebben de vloer aangepast en hoogst waarschijnlijk isolatie gedaan maar niemand kan bewijzen dat het zo is of dat het niet zo is.
Nee dat hoeft ook niet, maar energielabels worden vastgelegd in een gecentraliseerd database (EP-Online). Je zou op z'n minst voorheen afgegeven energielabels kunnen vertrouwen en de bewijslast die hier indertijd voor aangeleverd is accepteren (lees: alleen verbeteringen tov vorige label beoordelen). Scheelt tijd, geld, bureaucratie.

Dit overigens even aannemende dat niemand isolatiemaatregelen verwijderd/weghaald zonder te vervangen door beter (vaak niet zoveel reden toe).
Heel veel labels gaan nog op de oude methode, en anders heb je dus maar 1 fraudeur nodig om te zorgen dat een huis altijd een beter label krijgt. Misschien goedkoper dan de verbouwingen voor het label.
En bij muur/vloer isolatie succes met bewijzen dat het niet zo is.
Is moeilijk te meten. Als je toevallig een hobby hebt die erg veel stroom verbruikt (ja ja..), kun je voor de meeste huishoudens regulier verbruik voor essentiele functies (verwarmen, koken etc) niet er netjes uit filteren.
Mocht hetzelfde huishouden meerdere jaren aan energiedata hebben, waarbij de temperaturen niet teveel verschillen etc etc, dan kun je er wel iets mee
Je hebt natuurlijk wel wat speling maar het is wel een stuk werkbaarder dan alle rekeningen met terugwerkende kracht gaan bewaren. Dus ook die al 5jaar in de prullenbak liggen. Mensen die 5jaar geleden die isolatie gedaan hebben die hebben die papieren vaak al lang niet meer. Het heeft niet echt gebruiksaanwijzing of onderhoud dus wat ga je met die rekeningen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:30
Man ik ben blij met die hele energiekeuring en keurmeester die ik over de vloer heb gehad. Mijn moeder haar huis moest verkocht worden en alle rekeningen/facturen die zijn gedaan aan het huis stonden in de mailbox van haar ex-partner. Ja wat dan he?

Netjes de tekeningen van de woning uit 1970 + de tekeningen van de aanbouw en dakkapel overlegt met de keurmeester en hij is verder alles zelf gaan controleren. Achter de schotten nog een plekje waar de naisolatie zichtbaar was en hij stak er zo zijn duimstok in om even de dikte te meten. Foto van het merk isolatie. Daarna nog in de kruipruim gecheckt voor vloerisolatie en daarna spouwmuur check gedaan (gaatje geboord om toch te checken voor de zekerheid, hier hadden we dus geen factuur van). En de 10 zonnepanelen op het dak was duidelijk.

Dit is een tussenwoning uit 1970 met als verbetering:
HR++ glas in kunstof kozijnen
Beneden de houten vloer vervangen door beton en nageisoleerd in 2012
Beneden vloerverwarming
Spouwmuur isolatie
kruipruim vol met van die bolletjes
in 2012 dak nageisoleerd met 15cm rockwoll
HR ketel van 2012
10 zonnepanelen op het westen (340wp per stuk)

en ze kwam uit om A label (ergens tussen in B en A+).

Zelf positief verrast maar dat bleek dus ook voornamelijk te komen doordat het een tussenwoning was en het verlies oppervlakte daardoor echt weinig was.
Pagina: 1