Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Mijn berichten zijn door een mod gesplitst in een aparte topic vandaar dat ik eea zal aanpassen om het leesbaar te maken.

Ik heb het volgende probleem.

Iedere dag tussen 00 en 06 uur wordt het heel erg warm in de grote slaapkamer alleen ik kan niet duidelijk verklaren waar het vandaan komt. Om Itho apparatuur te kunnen uitlezen heb ik een aantal addons gekocht en gekoppeld aan Homeassistant.

Het betreft een nieuwbouwwoning met een wtw van Itho Daalderop HR300.
Ieder woonruimte heeft zijn eigen inblaas ventiel en zogenaamde natte ruimtes een afvoer ventiel.
De grote slaapkamer bevindt zich naast de badkamer op 1ste verdieping.

Naar aanleiding van onderstaande bericht van medetweaker Vliegnerd heb ik een co2 meter aangesloten en hieruit blijkt dat in de nacht dus CO2 gehalte veel te hoog is.
vliegnerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:23:
@hussie01
Weet je zeker dat je last hebt van de temperatuur tussen 5u en 6u? Want een (te) hoge CO2 concentratie in je slaapkamer kan ook voelen als "warm" en "bedompt".
Als je te veel CO2 hebt, dan bouwt dat langzaam op gedurende de nacht, dus kan ik mij best voorstellen dat het dan om 5u echt onaangenaam in de slaapkamer is. Niet zozeer vanwege de iets hogere temperatuur, maar vanwege de luchtkwaliteit.
De 1 graad temperatuurstijging in de slaapkamer op zichzelf is niet zo erg dat het echt onaangenaam voelt, denk ik. Maar dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.
(Of gaat het om de woonkamer? Maar daar zie je geen temperatuurstijging).

Heb je een CO2 meter? Kost tegenwoordig niet veel en absoluut noodzakelijk in een (bijna) luchtdicht nieuwbouwhuis.
CO2 gehalte met wtw op laatste staan ~400RPM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27SzR-7g5sCILzqoWHJaZJ4vWtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYNA9p8hPPD48buuPdvbOHrA.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur heeft alle ventielen nagelopen en waarnodig gecorrigeerd. De waardes zijn vastgesteld op hoogste stand van WTW.

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en heb ik een itho co2 sensor geplaatst in de slaapkamer, hierdoor gaat de wtw op basis van co2 gehalte harder draaien.
Zelfs in hoogstestand ~2100RPM blijft de CO2 gehalte rond de 1500ppm, met halve deur open zakt het iets verder.
Door de hoge CO2 gehalte draait de wtw hele nacht door op hoogstestand. Ik heb van medetweakers begrepen dat niet nodig moet zijn voor een gezonde klimaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNDEI_PwWZuvNr3TAeZXkUWpuDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKD0TOfzXzfzEG6wIsZleDAU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qODlGF_w-GiYAb7qaKuzMeWPYcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/btZ39PZqpamnbETp4uYTMTXp.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door hussie01 op 08-05-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:31
@hussie01 Klopt die CO2 meter wel? Wat geeft hij aan voordat je gaat slapen? (Als de kamer dus al geruime tijd leeg is geweest).
Dit moet tussen de 400 en 600 liggen, anders klopt de meter niet.

Je zegt vanaf 4 uur hoge C02, ik zie op die kaart nergens een acceptabele CO2 waarde, boven de 1000PPM is al te hoog en boven de 1500 is zelfs ongezond.
Als de meter klopt moet je hier direct akte op ondernemen, afzuiging harder, slaapkamerdeur open, raam open of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:55

vliegnerd

Nintendo fan.

hussie01 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:45:
[...]

Het gaat om de ochtend.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb nog een co2 meter en liggen en er is inderdaad vanaf 04 uur een hoog co2 gehalte.
[Afbeelding]
Het lijkt dus inderdaad een CO2 probleem.

Ik weet uit ervaring dat je onder de 1500 ppm je eigenlijk niets merkt van het CO2 gehalte. Maar vanaf zeg 2000 kan het echt heel bedompt en ook warm aanvoelen. (De temperatuur is dan vast ook echt hoger, want 2000 ppm wordt meestal veroorzaakt door veel mensen in een kleine ruimte, in mijn geval is dat pubers in een klaslokaal). De lucht voelt dan echt onaangenaam.
Niet als je er lang inzit, maar als je de ruimte uitloopt en terug erin is het echt niet fijn.

Ventileren is dus de oplossing, denk ik.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
vassago schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:07:
@hussie01 Klopt die CO2 meter wel? Wat geeft hij aan voordat je gaat slapen? (Als de kamer dus al geruime tijd leeg is geweest).

Je zegt vanaf 4 uur hoge C02, ik zie op die kaart nergens een acceptabele CO2 waarde, boven de 1000PPM is al te hoog en boven de 1500 is zelfs ongezond.
Als de meter klopt moet je hier direct akte op ondernemen, afzuiging harder, slaapkamerdeur open, raam open of iets dergelijks.
Meter heeft heel lang uitgestaan en pas gisterenavond aangesloten.
Ik laat het een paar dagen draaien.
vliegnerd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:38:
[...]

Ik weet uit ervaring dat je onder de 1500 ppm je eigenlijk niets merkt van het CO2 gehalte. Maar vanaf zeg 2000 kan het echt heel bedompt en ook warm aanvoelen. (De temperatuur is dan vast ook echt hoger, want 2000 ppm wordt meestal veroorzaakt door veel mensen in een kleine ruimte, in mijn geval is dat pubers in een klaslokaal). De lucht voelt dan echt onaangenaam.
Niet als je er lang inzit, maar als je de ruimte uitloopt en terug erin is het echt niet fijn.

Ik heb een nieuwbouwwoning met een Itho WTW en dus in elke kamer lucht toevoer.
Dit is dus wel erg vreemd.

Ik zal morgen weer nieuwe data delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
vassago schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:07:

Met de metingen van afgelopen 24 uur zien we dit dus wel terug. Voor bedtijd schommelt het tussen 400 en 600.
vliegnerd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:38:
[...]

Een dag later en iets meer data.

Ook gisteren liep het CO2 gehalte rond bedtijd met rap tempo op.
Vanmorgen rond 7 uur begint het dagelijkse leven weer en dat zie je ook weer terug (WTW gaat op hoogste stand tijdens douchen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yh1o1XTePwRmz8SLxlEvih5jac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSlq5aVMy3Ot9VmLbr0T5nJj.png?f=fotoalbum_large

Je ziet ook rond bedtijd dus dat samen met CO2 ook temperatuur oploopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_8iBxQpvtBLA5mBnz2vd_zO34U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u36UPQDwTxFtjkUk8aD3ytSm.png?f=fotoalbum_large

Ik vind dit wel vreemd, want de WTW draait 24/7, weliswaar op laagste stand.

Is dit volgens jullie normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@hussie01 die laagste stand moet je eigenlijk niet gebruiken, hij moet tenminste op stand 2 staan en aan je grafieken te zien moet hij in de nacht dus zelfs flink omhoog.
Wellicht is ook de afstelling niet goed per ruimte, heb je daar nog een rapport van gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
hussie01 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:30:
[...]

Met de metingen van afgelopen 24 uur zien we dit dus wel terug. Voor bedtijd schommelt het tussen 400 en 600.

[...]

Een dag later en iets meer data.

Ook gisteren liep het CO2 gehalte rond bedtijd met rap tempo op.
Vanmorgen rond 7 uur begint het dagelijkse leven weer en dat zie je ook weer terug (WTW gaat op hoogste stand tijdens douchen)
[Afbeelding]

Je ziet ook rond bedtijd dus dat samen met CO2 ook temperatuur oploopt.
[Afbeelding]

Ik vind dit wel vreemd, want de WTW draait 24/7, weliswaar op laagste stand.

Is dit volgens jullie normaal?
Nee dit is niet normaal. CO2 niveau is veel te hoog.
Zo ziet een nacht er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGOzAIZ0IjH3AivIUtmKAfz_7OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhXCVnfEvkvjaEEGEqnhM4FC.png?f=fotoalbum_large

Doet de ventilatie uberhaupt iets op je slaapkamer? Voel je een luchtstroom bij het ventilatie ventiel?

Het je een duo zone systeem, met 2 kleppen bij je WTW unit?
Itho WTW duo zone systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:36:
@hussie01 die laagste stand moet je eigenlijk niet gebruiken, hij moet tenminste op stand 2 staan en aan je grafieken te zien moet hij in de nacht dus zelfs flink omhoog.
Wellicht is ook de afstelling niet goed per ruimte, heb je daar nog een rapport van gekregen ?
Nee niks gekregen bij oplevering.
Paulusbrand schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:24:
[...]

Nee dit is niet normaal. CO2 niveau is veel te hoog.
Zo ziet een nacht er bij mij uit:
[Afbeelding]

Doet de ventilatie uberhaupt iets op je slaapkamer? Voel je een luchtstroom bij het ventilatie ventiel?

Het je een duo zone systeem, met 2 kleppen bij je WTW unit?
Itho WTW duo zone systeem
Het is wel een HR300 maar er zijn geen CO2 sensoren bijgeleverd, dus geen zonering.
In het geheel werkt de WTW wel, zoals je weet heb ik een RFT-RV in de badkamer en dat werkt goed. Ik voel ook een luchstroom bij het ventiel in slaapkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door hussie01 op 05-04-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Nu online
hussie01 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:30:
[...]

Nee niks gekregen bij oplevering.

[...]

Het is wel een HR300 maar er zijn geen CO2 sensoren bijgeleverd, dus geen zonering.
Er ataan er heel veel op marktplaats "rft-co2". Ik zou er 1 bestellen en op je slaapkamer hangen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

hussie01 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:30:

In het geheel werkt de WTW wel, zoals je weet heb ik een RFT-RV in de badkamer en dat werkt goed. Ik voel ook een luchstroom bij het ventiel in slaapkamer.
Omdat je geen CO2 sensoren hebt, kan er nooit CO2 sturing zijn. Lijkt me. Dus het gedrag is geheel normaal. Wel erg vervelend natuurlijk.

Ik neem aan dat er (zonder CO2) een "nachtstand" moet zijn. Die je 's avonds aanzet. Dat zal wel stand 2 zijn. Ik heb zelf een Orcon, die heeft stand 2 daarvoor. De elektronica van Itho en Orcon is bijna helemaal hetzelfde, die wordt, net als alle WPU elektronica, autotemps en spiders door Airios gemaakt.

Staat er niets in de gebruikershandleiding oid over een nachtstand?

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 05-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
https://ithodaalderop.com...ing%20HRU%20ECO%20300.pdf

Staat het volgende vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkPuF7r5vpXX5DOxZzluJIrV-C4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CdLgMLf6ec19jWw5LWn3xV3x.png?f=user_large

Wat ik niet helemaal kan plaatsen is de 1ste opmerking over dat je minimaal twee CO2 sensoren nodig hebt, terwijl alinea daarboven staat dat het ook zonder werkt.

Dit is mijn bedieningspaneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hnPvGeVtrrBE-ghaGwrtF9Gq5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a6TrnvJ8VOTonUC448CQdQDl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-07 21:47
hussie01 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:16:

[Afbeelding]

Wat ik niet helemaal kan plaatsen is de 1ste opmerking over dat je minimaal twee CO2 sensoren nodig hebt, terwijl alinea daarboven staat dat het ook zonder werkt.

[Afbeelding]
Ik heb ook een HRU ECO 300 + Co2 sensor in de woonkamer.
in Auto stand verbruikt de HRU ~4W en in Auto Night stand ~16,5W.

Zoals ik het lees is de Auto Night stand ter vervanging van een Co2 gebaseerde regeling in de slaapkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door GraceGRD op 05-04-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:00:
[...]

Omdat je geen CO2 sensoren hebt, kan er nooit CO2 sturing zijn. Lijkt me. Dus het gedrag is geheel normaal. Wel erg vervelend natuurlijk.

Ik neem aan dat er (zonder CO2) een "nachtstand" moet zijn. Die je 's avonds aanzet. Dat zal wel stand 2 zijn. Ik heb zelf een Orcon, die heeft stand 2 daarvoor. De elektronica van Itho en Orcon is bijna helemaal hetzelfde, die wordt, net als alle WPU elektronica, autotemps en spiders door Airios gemaakt.

Staat er niets in de gebruikershandleiding oid over een nachtstand?
Ik zou eerst een keer met stand 2 gaan slapen en meten wat dan de waarden zijn. Hoef je niet speciaal een CO2 meter extra bij te kopen die de WTW stuurt.
Waarschijnlijk is dit gewoon te weinig ventilatie bij 2 personen in een wat kleinere ruimte.
Indien dit niet werkt is evt. handmatig de ventieltjes wat opendraaien....(en dan weer een paar nachten meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hussie01 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Werkt hier icm 1 CO2 sensor, ik dacht dat het zonder de sensor niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvwVaYLVG-xcB_75rH8w25ANktE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3L1yD64a6cMX2agpTt9uvFcO.png?f=fotoalbum_large
Vandaag op stand 2 gezet en je ziet een verbetering, maar nog lang niet wat het moet zijn.

Ik heb helaas niet meerdere co2 meters en zal dus vanavond de meter in een andere kamer plaatsen.

Als stand 2 ook niet voldoende is, moet het hele nacht op hoogste stand draaien? Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Het betreft hier een nieuwbouwwijk en er is bij niemand een co2 meter geplaatst.

Is het verstandig om aan de ventielen te zitten?

Hier nog een screenshot van de WTW settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7yUPXRJBGbtrazRm6vV7fVDDKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/meFbMoKpKklri796h9tk0Cws.png?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Nu online
hussie01 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:47:
[Afbeelding]
Vandaag op stand 2 gezet en je ziet een verbetering, maar nog lang niet wat het moet zijn.

Ik heb helaas niet meerdere co2 meters en zal dus vanavond de meter in een andere kamer plaatsen.

Als stand 2 ook niet voldoende is, moet het hele nacht op hoogste stand draaien? Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Het betreft hier een nieuwbouwwijk en er is bij niemand een co2 meter geplaatst.

Is het verstandig om aan de ventielen te zitten?

Hier nog een screenshot van de WTW settings.
[Afbeelding]

Bedankt voor het meedenken!
Mocht je de ventielen willen controleren, ik heb een lucht volume meter die je kunt lenen.
https://holdpeak-store.co...andheld-wind-speed-meter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@hussie01 het is al wel behoorlijk verbeterd ten opzichte van je eerste meting. Vanaf 02:00 in je oude situatie al ruim boven de 1500 zitten tot ruim 2500 om 06:00 uur zit je nu rond de 1250 bij 06:00 tot 1700 bij 06:00 uur. De ventilatie moet dus zeker aangepakt worden.
Ik snap alleen niet waarom je bypass al open staat verder te weinig verstand van ventilatie. Wellicht dat @vliegnerd nog meer tips heeft al is die meter van @Paulusbrand ook een goed begin denk ik, eerst de debieten maar even controleren per ruimte.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 06-04-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Je moet niet alleen naar de ventielen kijken, in de regel heb je in de slaapkamer alleen inblaasventielen en is de afzuiging in de natte ruimte en de wasmachineplaats. (En keuken indien je op die verdieping slaapt).
De ventielen moeten dan niet alleen voldoende open staan maar de lucht moet ook kunnen stromen van b.v.de slaapkamer naar de douche.
Als je altijd met deur dicht slaapt, laat hem eens open en kijk wat dat doet.

Veel ventielen hebben een schaalverdeling of je kan de opening of de positie van de stelschroef opmeten, dan kan je gewoon mee spelen terwijl je altijd terug kan naar de oorspronkelijke situatie.

Om te beginnen zou ik het eens bij de aannemer aankaarten voordat je er zelf mee aan de slag gaat, blijkbaar is het niet goed opgeleverd. (Er van uitgaande dat je niet zelf de kamers luchtdicht hebt gemaakt)
Misschien eens bij huizen in hetzelfde project informeren en evt. daar een CO2 meter plaatsen voor een nacht, als daar hetzelfde probleem is sta je sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Helaas het standaard nieuwbouw verhaal. Installateurs snappen er niks van en gooien de spullen vanaf een afstand je huis in en hopen dat je niet klaagt.

Wat kan helpen @hussie01 is de deur van de badkamer ‘s nachts open zetten. Er vanuit gaande dat daar het afzuig ventiel zit.

In mijn huis is stand 2 (Orcon) ook niet voldoende, naast dat die stuk is, ander verhaal, maar stel dat die werkt, dan is het debiet onvoldoende. Ik heb. CO2 sturing in de slaapkamers dus het gaat verder wel goed, maar de fan moet een deel van de nacht op ongeveer 40% draaien. Terwijl stand 2 ongeveer 25 procent is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:30
Bij mijn orcon wtw zitten dip switches waarmee je alle standen kan aanpassen qua m3/h volume. Kan de Itho dat niet ook? Onze co2 waardes waren eerst ook veel te hoog, en die dip switches bleken gewoon op "fabrieksstand" te staan ipv een logische waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
@vassago @vliegnerd @Paulusbrand @GeeMoney nogmaals bedankt voor het meedenken.

Bij ons zijn de deuren inderdaad altijd dicht
Wat mij sinds dag 1 al opvalt, is dat er luchtdruk ontstaat bij het opendoen van de slaapkamers. De aannemer heeft hier voor de rest niks mee gedaan.

Ik zal ook weer een melding maken bij de aannemer.

Ik ga het vanavond eens proberen met deur open en op stand twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
@hussie01 Nog verder wat kunnen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Bedankt voor het vragen.

We hebben gezien dat het openhouden van de deur en ventilatie op stand 2, een positief effect heeft.
(PPM is van 2500 gezakt naar 1500)
Alleen ik wil de deuren dicht houden en het is nog steeds onaangenaam(wel beter)

Meter staat nu sinds zaterdag in de kinder kamer(met deuren dicht) waarbij de ventilatie op stand 2 staat.
We zien dat het onder 1000ppm blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63GYiQmHW_n06qYua6MeS3amEdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2kd5xFsQJPW3tHmFxbayWswa.png?f=fotoalbum_large

Ik wil onze kamer als maatstaf gebruiken en als het hier in orde is zal de rest ook goed moeten zijn.

Inmiddels ook een itho co2 sensor gekocht en aangesloten.
De sensor staat bij ons in de kamer en sprong bij aanzetten gelijk naar 2000pm en ventilatie draait nu op stand 3.
Morgen zal ik de sensor weer bij ons in de kamer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Inmiddels een dag verder.
De co2 sensor werkt nog niet, maar ik heb de wtw hele nacht op hoogste stand laten draaien (deur dicht).

Zie hieronder het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QBcvKQb7c4EQdZv2nO1VI1zPy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5zemUosMdCwJzrmzUhnPxoc.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het zelf zorgwekkend dat zelfs op hoogste stand dus co2 gehalte boven 1100ppm blijft hangen.

Alleen heb ik zelf geen ervaring met ventilatie en ben totaal geen deskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 22:21
hussie01 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:05:
De co2 sensor werkt nog niet, maar ik heb de wtw hele nacht op hoogste stand laten draaien (deur dicht).

[Afbeelding]

Ik vind het zelf zorgwekkend dat zelfs op hoogste stand dus co2 gehalte boven 1100ppm blijft hangen.

Wat voor een Co2 sensor gebruik je? Ga anders even met de sensor buiten staan om te kijken of hij goed werkt. Controleer dit.

Bij oplevering van je woning is er een inregelrapport meegeleverd van de ventilatiesysteem als het goed is, (Toevoer, afvoer, debiet en dat de boel goed is ingeregeld en afgesteld). Ik gebruik voor het meten van CO2 de resideo, die regelmatig afgeprijst is via Ibood. Die meet prima.

Nieuwbouwwoning hebben deuren die tot aan het plafond lopen, maar die van onderen een grote naad hebben voor ventilatie. Je hoeft de deuren niet open te houden.

In onze woning zit er een afvoerventiel in WC, drie in de keuken, een in de badkamer en een in het washok op de zolder waar ook de WTW ziet. De airflow loopt goed.

Er zijn twee dakdoorvoeren op het dak aangebracht (aanvoer, afvoer van lucht. Liggen ver uit elkaar. Ook van de buren. )

Je WTW kan meerdere aansluitingen hebben voor aanvoer en afvoer van luchtkanalen. we hebben bijv. in totaal 4 aansluiten op de box zitten (2 aanvoer, 2 afvoer). Kijk even of de luchtkanalen juist is aangesloten en loop het in je hele woning na.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Monkeydancer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:25:
[...]

Wat voor een Co2 sensor gebruik je? Ga anders even met de sensor buiten staan om te kijken of hij goed werkt. Controleer dit.

Bij oplevering van je woning is er een inregelrapport meegeleverd van de ventilatiesysteem als het goed is, (Toevoer, afvoer, debiet en dat de boel goed is ingeregeld en afgesteld). Ik gebruik voor het meten van CO2 de resideo, die regelmatig afgeprijst is via Ibood. Die meet prima.

Nieuwbouwwoning hebben deuren die tot aan het plafond lopen, maar die van onderen een grote naad hebben voor ventilatie. Je hoeft de deuren niet open te houden.

In onze woning zit er een afvoerventiel in WC, drie in de keuken, een in de badkamer en een in het washok op de zolder waar ook de WTW ziet. De airflow loopt goed.

Er zijn twee dakdoorvoeren op het dak aangebracht (aanvoer, afvoer van lucht. Liggen ver uit elkaar. Ook van de buren. )

Je WTW kan meerdere aansluitingen hebben voor aanvoer en afvoer van luchtkanalen. we hebben bijv. in totaal 4 aansluiten op de box zitten (2 aanvoer, 2 afvoer). Kijk even of de luchtkanalen juist is aangesloten en loop het in je hele woning na.
Die van Itho Daalderop
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00045

Ik heb het paar uur zonder stroom buiten laten staan en vervolgens ook ff op stroom, maar er was geen RF signaal (denk afstand), dus uiteindelijk weer binnen aangesloten zonder positieve resultaat.

Dat van de deuren kloppen inderdaad. Ik heb stompe deuren met grote naad onderin.

Onze woningen komen denk ik grotendeels overheen, behalve dat ik er in de keuken 2 voor afvoer heb.
Tevens heb ik ook maar 1 aanvoer en 1 afvoer op de WTW.

Ik heb een HR300, jij misschien een groter model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
hussie01 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:29:
[...]

Die van Itho Daalderop
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00045

Ik heb het paar uur zonder stroom buiten laten staan en vervolgens ook ff op stroom, maar er was geen RF signaal (denk afstand), dus uiteindelijk weer binnen aangesloten zonder positieve resultaat.

Dat van de deuren kloppen inderdaad. Ik heb stompe deuren met grote naad onderin.

Onze woningen komen denk ik grotendeels overheen, behalve dat ik er in de keuken 2 voor afvoer heb.
Tevens heb ik ook maar 1 aanvoer en 1 afvoer op de WTW.

Ik heb een HR300, jij misschien een groter model?
Wij hebben een HRU 400 bij een woonoppervlakte van 132m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Ik heb een Kaiterra sensedge als meter en dus de Itho co2 sensor gekocht voor de koppeling.

Ik heb gisteren de wtw gereset met ‘clean all’ maar dit heeft niet geholpen. Dit in overleg met Itho.

Ik ga de sensor vandaag heel de dag buiten laten staan, wie weet….

[ Voor 15% gewijzigd door hussie01 op 12-04-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:05
hussie01 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:20:
Ik heb een Kaiterra sensedge als meter en dus de Itho co2 sensor gekocht voor de koppeling.

Je co2 sensor geeft wel op momenten dat niemand in de ruimte is een waarde van net boven 400 aan. Het ligt dus niet aan kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Midan schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:07:
[...]

Je co2 sensor geeft wel op momenten dat niemand in de ruimte is een waarde van net boven 400 aan. Het ligt dus niet aan kalibratie.
Dat is de Kaiterra en dus niet de Itho co2 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hussie01 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:05:

[Afbeelding]

Net boven de 1100ppm is geen probleem, je moet maar eens een keer voor de grap in de woonkamer meten als je met bezoek zit, dan ga je hier makkelijk overheen. Vaak is het ook zo dat deze CO2-sensoren pas vanaf > 1500ppm gaan draaien omdat leveranciers geen gezeur willen hebben over het lawaai.

(bij mij is de CO2 in de slaapkamer ook rond de 1100-1200, wrs. was hij vroeger veel hoger toen ik ook de WTW op standje 1 had staan in de nacht, wrs. is bij heeeel veel mensen de CO2 waarde in de slaapkamer vele malen hoger aan het eind van de nacht door gebrek aan ventilatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
hussie01 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:20:

Ik heb gisteren de wtw gereset met ‘clean all’ maar dit heeft niet geholpen. Dit in overleg met Itho.

Heb je ook de filters regelmatig vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Monkeydancer schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:10:
[...]

Heb je ook de filters regelmatig vervangen?
Ja vrij recent nog.

De Itho sensor geeft eerst een waarde aan van 550ppm en springt ongeveer na een minuut naar 1900ppm+. Het lijkt erop dat het na calibratie dus omhoog springt?

Wat mij wel opvalt is dat de addon zonder een gekoppelde Itho co2 sensor, dus ''Itho Box Highest measured CO2 (ppm): 65000' opgeeft.

Heeft iemand dit eerder ook gezien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3ObAMWq0ZIkN5RilIEvAnkcMTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ewrplx6YMCuvIGMTyaKhKuNG.png?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door hussie01 op 12-04-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Inmiddels is de monteur geweest.

Hij heeft de ventielen gecontroleerd en waar nodig iets bijgesteld.
WTW is niet uitgelezen, omdat het geen foutmeldingen geeft en de laatste generatie HR300 zou minder last hebben van sensoren.

Mijn laagste ventilatiestand was rond de 400RPM en dat is nu bijgesteld naar ~800RPM.
Volgens hem is 400RPM standaard al te laag.

Stand 1 : ~800RPM
Stand 2: ~1200RPM
Stand 3: ~2100RPM

En de co2 itho sensor is defect, dus die zal ik moeten vervangen.

Volgens de monteur zijn er geen afspraken rond ventilatie en waardes in het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Inmiddels is er een nieuwe itho co2 meter in de slaapkamer geplaatst en zijn alle ventielen gecontroleerd en waar nodig gecorrigeerd door de monteur.
We kunnen er van uitgaan dat de WTW goed functioneert.

Dit zijn de resultaten van afgelopen 24 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv7XFbqm0Q6MCCbNgsoA17qXZHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfsBUndZth8zzjrJTjFe2y0M.png?f=fotoalbum_large
co2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YvhK24-5ZUCmw193ztBKvi-UqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJov7MUUiM1ShMVBHSsBbZIo.png?f=fotoalbum_large
HR300 RPM

Zo te zien heeft de WTW hele nacht door op zijn hoogste stand gedraaid, waarvan ik denk dat het niet nodig moet zijn.

Ervaren anderen dit ook? @Paulusbrand @GraceGRD

Vanuit eerder reactie's doe ik jullie ook taggen @_Richie_ @vassago @vliegnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

hussie01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:05:
Inmiddels is er een nieuwe itho co2 meter in de slaapkamer geplaatst en zijn alle ventielen gecontroleerd en waar nodig gecorrigeerd door de monteur.

Zo te zien heeft de WTW hele nacht door op zijn hoogste stand gedraaid, waarvan ik denk dat het niet nodig moet zijn.
"ventielen gecorrigeerd door de monteur": Die moet zijn werk overdoen. (Dat wil zeggen de installateur) want dit klopt niet.

Je hebt maximaal toerental en toch is de CO2 te hoog. Dus:

Ofwel ventiel in slaapkamer te ver dicht of ander luchtstroom probleem.
Ofwel capaciteit WTW in totaal onvoldoende.

Ik had iets vergelijkbaars, toen heb ik elke nacht de ventielen in de hoofdslaapkamer een slag opengedraaid, totdat het goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:22:
[...]

"ventielen gecorrigeerd door de monteur": Die moet zijn werk overdoen. (Dat wil zeggen de installateur) want dit klopt niet.

Je hebt maximaal toerental en toch is de CO2 te hoog. Dus:

Ofwel ventiel in slaapkamer te ver dicht of ander luchtstroom probleem.
Ofwel capaciteit WTW in totaal onvoldoende.

Ik had iets vergelijkbaars, toen heb ik elke nacht de ventielen in de hoofdslaapkamer een slag opengedraaid, totdat het goed was.
De monteur heeft op basis van een formulier met waardes de ventielen opnieuw ingesteld. Dit is de formulier wat ze bij oplevering hebben gebruikt.

Alle waardes zijn bij elkaar opgeteld en nog heeft de WTW overcapaciteit.

Hij heeft wel aangegeven dat het meten altijd gebeurd op hoogste stand van de WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

hussie01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:41:
[...]

De monteur heeft op basis van een formulier met waardes de ventielen opnieuw ingesteld. Dit is de formulier wat ze bij oplevering hebben gebruikt.

Alle waardes zijn bij elkaar opgeteld en nog heeft de WTW overcapaciteit.

Hij heeft wel aangegeven dat het meten altijd gebeurd op hoogste stand van de WTW.
Het zal allemaal wel. Maar het klopt niet: De praktijk is dat je teveel CO2 in de slaapkamer hebt. Daarmee moet je dus naar je installateur.

Ondertussen zou ik de ventielen in je slaapkamer wat verder opendraaien en kijken of dat werkt. (En dan natuurlijk ook de CO2 op andere slaapkamers gaan meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:09:
[...]

Het zal allemaal wel. Maar het klopt niet: De praktijk is dat je teveel CO2 in de slaapkamer hebt. Daarmee moet je dus naar je installateur.

Ondertussen zou ik de ventielen in je slaapkamer wat verder opendraaien en kijken of dat werkt. (En dan natuurlijk ook de CO2 op andere slaapkamers gaan meten)
Weet jij of hier iets over is opgenomen in bouwbesluit? Ik heb het niet echt kunnen achterhalen.

Is het niet zodat als je een ventiel (te)veel open draait het algehele kracht van ventilatie in andere ruimtes afneemt?

Ik ga het niet zelf bijstellen, want dat hebben zij net gedaan en wil dus niet jij/wij discussie voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Was er iemand in de slaapkamer overdag tussen 10:00 en 16:00? Zo niet kloppen die gegevens niet, die zouden dan richting de 400ppm moeten zakken.
Om 9:00 (helemaal rechts) zakken de waardes dan wel weer riching de 400ppm :?

Kan je die losse CO2 meter er eens bij houden en de gegevens controlleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

hussie01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:52:
[...]

Weet jij of hier iets over is opgenomen in bouwbesluit? Ik heb het niet echt kunnen achterhalen.

Is het niet zodat als je een ventiel (te)veel open draait het algehele kracht van ventilatie in andere ruimtes afneemt?

Ik ga het niet zelf bijstellen, want dat hebben zij net gedaan en wil dus niet jij/wij discussie voorkomen.
Goede vraag! Voor kantoren/klaslokalen hoor je altijd 1200ppm voor oudere gebouwen en nog lager voor nieuwbouw. 900ppm ofzo. Hoe het zit met woningen weet ik eigenlijk niet.
Er is wel een eis “zoveel liter per uur afzuigen per persoon”. Gezien jouw co2 waarden kan dat bijna niet gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Nu online

[Afbeelding]
co2

[Afbeelding]
HR300 RPM

Ervaren anderen dit ook? @Paulusbrand @GraceGRD

Vanuit eerder reactie's doe ik jullie ook taggen @_Richie_ @vassago @vliegnerd
Hooste stand is zeker niet nodig. Bij mij draait hij alleen op hoogste stand als het vochtig is in de badkamer. Anders is het draait hij op de laagste stand +/- 700RPM.
Kun je proberen de deur een nachtje open te laten staan?
Is de luchtstroom gemeten met de deur gesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDISpbFeWaT1WHXlEn8fHsq11zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fNsRTiXScXQDrQykPuxfVOZc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QStZT6Z--ac3N-KQl8vyP15f6rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuAQJO9vFRmZ7t2bboRHXYvi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlaUgCxSwMVEXPGDs5KHjCiQTUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4YSrC5Rf9uwI5Iuxgc0oj6A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
vassago schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:42:
[...]

Was er iemand in de slaapkamer overdag tussen 10:00 en 16:00? Zo niet kloppen die gegevens niet, die zouden dan richting de 400ppm moeten zakken.
Om 9:00 (helemaal rechts) zakken de waardes dan wel weer riching de 400ppm :?

Kan je die losse CO2 meter er eens bij houden en de gegevens controlleren?
De co2 meter heeft toen tijdje in de installatie ruimte gestaan ivm opnieuw koppelen.
Beide meters staan nu met een meter ruimte tussen naast elkaar.
vliegnerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:37:
[...]

Goede vraag! Voor kantoren/klaslokalen hoor je altijd 1200ppm voor oudere gebouwen en nog lager voor nieuwbouw. 900ppm ofzo. Hoe het zit met woningen weet ik eigenlijk niet.
Er is wel een eis “zoveel liter per uur afzuigen per persoon”. Gezien jouw co2 waarden kan dat bijna niet gehaald worden.
Ja dat vraag ik mij dus ook af. Op basis van zijn berekening moet de HR300 meer dan voldoende zijn voor mijn woning.
Wanneer er ook niemand is in de slaapkamer zakt het ook tot ~400PPM.
Paulusbrand schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:57:
[...]

Hooste stand is zeker niet nodig. Bij mij draait hij alleen op hoogste stand als het vochtig is in de badkamer. Anders is het draait hij op de laagste stand +/- 700RPM.
Kun je proberen de deur een nachtje open te laten staan?
Is de luchtstroom gemeten met de deur gesloten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Airflow van de ventielen is gemeten met zo een apparaat wat over de ventielen heen gaat, dus lucht dicht en WTW op hoogste stand.

Vandaag met halve deur open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5tNDzze-OOTwr2_pjg5r9CkFTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8yebiulSH2XTAHTKqARbQyJd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNDEI_PwWZuvNr3TAeZXkUWpuDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKD0TOfzXzfzEG6wIsZleDAU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qODlGF_w-GiYAb7qaKuzMeWPYcI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/btZ39PZqpamnbETp4uYTMTXp.png?f=user_large

TOVC (TOV) waardes zijn ook veels te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dky7cQZxXAAXu4mWDO8F_4WBgME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOSitIdc5xpd7ys8pTRjKP0z.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels weer verder geschakeld met de installateur, maar alle input is meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 18:25
Ik zag je verwijzing in het centrale balansventilatie topic.
Ik heb tot halverwege dit topic gelezen.

Constateringen:
- ppm te hoog op stand 1, ~2500ppm
- ppm te hoog op stand 2, ~1500ppm
- er wordt dus gewoon te weinig geventileerd.
- slaapkamerdeur open heeft een positief effect.

Ik heb de volgende vragen/opmerkingen:
- hoe groot is de spleet onder je slaapkamerdeur
- hoe groot is de spleet onder je badkamerdeur, deur tussen hal en woonkamer, en wcdeur. Evt ook deur van 2de losse wc als je die hebt.
- wat is het oppervlak van je slaapkamer
- zorg dat je een balanscalculatie van je installateur krijgt, liefst met meetwaarden van oplevering.

CO2 sensor is mooi als extra, maar in de basis zou je gewoon met 2 personen in je slaapkamer moeten kunnen slapen met de deur dicht. Lukt dat niet dan is er iets mis met de installatie en/of inregeling.

Als je alles goed hebt op stand 2 dan kun je daarna gaan bijregelen op basis van CO2.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
(ondertussen helemaal bijgelezen)
vliegnerd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:37:
[...]
De eis is een minimaal haalbaar debiet van 0.9 dm3/s per m2. Dat wordt in de praktijk meestal als stand 3 genomen. Het bouwbesluit zegt niets over ventilatie per persoon (!).

Daar gaat het hier waarschijnlijk ook mis: De ventilatie in de kamers moeten berekend worden op het aantal personen, niet het aantal vierkante meters.
Ons bouwbesluit rondom ventilatie is al 20+ jaar oud en installateurs weten niet beter dan de rekenregels van het bouwbesluit.

Wat de installateur eigenlijk had moeten doen is 1 extra ventiel plaatsen in deze slaapkamer en het debiet verdubbelen tov alle andere slaapkamers. Je gaat de installateur echter niet kunnen bewegen om dit aan te passen, hij heeft zich tenslotte aan het bouwbesluit gehouden. Je kunt wel klagen over te hoge CO2 natuurlijk. Het huis moet wel leefbaar zijn. Daar kan de stand van het ventiel op aangepast worden.

Ik vroeg hierboven om het oppervlak van je slaapkamer, juist omdat je daarmee kunt berekenen wat het bouwbesluit aan ventilatie eist voor deze slaapkamer. Ik kan je nu al zeggen dat het te weinig is, tenzij je een heel riante slaapkamer hebt.

Voorbeeldberekening:
In de praktijk wil je 25-30m3/h ventileren per persoon.
Een nette slaapkamer van 3.5x4 meter heeft volgens het bouwbesluit 51.8m3/h ventilatie nodig. Kleinere slaapkamers krijgen volgens bouwbesluit minder ventilatie, maar evenveel CO2 uitstoot met 2 personen (!).
Dat betekent dat je op stand 3(max debiet) net aan op 25 m3/h/persoon komt volgens het bouwbesluit in deze slaapkamer. In de praktijk wil ik graag minimaal 25m3/h zien op stand 2. Stand 2 is meestal 66% debiet van stand 3, dus moet er eigenlijk 77.7 m3/h richting deze slaapkamer op stand 3.

Dat is waar het hier mis gaat.

Als je deze berekening zelf eens wilt doen dan kun je van mijn spreadsheet gebruik maken, hier te vinden:
https://docs.google.com/s...zKSJ_dFU/template/preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Ik sluit me aan bij P5ycho, in een tl;dr; versie: je wilt minimaal 50m3/u hebben op stand 2 in je slaapkamer.
Misschien is het interessant als je plattegronden maakt van je huis, met waar je ventielen hebt (en hoeveel), waar de box staat, en als het kan, wat voor 'n kanalen je hebt. Dit laatste zou je moeten kunnen vinden in het bestek van de nieuwbouwwoning.

Misschien dat het e.e.a. redelijkerwijs aan te passen is. (afstellingsgewijs)

Die 50mu/3 toevoer max op een ventiel kan je best wel overheen op stand 3. Het is maar stand 3, en als die lekker open staat met een goed ventiel, zal het geluid ook dan nog wel meevallen is mijn ervaring.

Kleine noot, die fictieve slaapkamer van P5ycho van 3.5x4, die heeft minimaal 3.5x4x0,7x3,6=35,3m3/u, niet 51. En dat op standje 3. Doe dat eens door de helft ofzo (ligt aan het merk, afstelling etc) en je houdt niks over.

[ Voor 15% gewijzigd door Ro123 op 09-05-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ro123 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:14:
Kleine noot, die fictieve slaapkamer van P5ycho van 3.5x4, die heeft minimaal 3.5x4x0,7x3,6=35,3m3/u, niet 51.
Kun je ook toelichten waarom je vindt dat 0.7 ipv 0.9dm3/s/m2 hier van toepassing is? Anders wordt het jouw woord tegen het mijne :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Een kamer is een verblijfsruimte, en daar geldt 0,7 voor. Alleen het is onderdeel van een verblijfsgebied, waar 0,9 voor geldt. Als ik het goed interpreteer, kan je 0,7 in een kamer hebben, en 1,1 in de ander, en dan zit je alsnog op 0,9 voor het gebied.
Maar goed, dat is theoretisch gelul, en ik zou inderdaad 0,9 aan moeten houden. :)

Hoe je alsnog op 51 komt ipv 45 (3,5x4x0,9x3,6) is mij nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dan zijn we het eens, mooi! :)
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt in de calculatie. Ik had origineel een kamer van 4x4m genomen, dan kom je wel op 51m3/h uit.

Pagina: 1