Mijn berichten zijn door een mod gesplitst in een aparte topic vandaar dat ik eea zal aanpassen om het leesbaar te maken.
Ik heb het volgende probleem.
Iedere dag tussen 00 en 06 uur wordt het heel erg warm in de grote slaapkamer alleen ik kan niet duidelijk verklaren waar het vandaan komt. Om Itho apparatuur te kunnen uitlezen heb ik een aantal addons gekocht en gekoppeld aan Homeassistant.
Het betreft een nieuwbouwwoning met een wtw van Itho Daalderop HR300.
Ieder woonruimte heeft zijn eigen inblaas ventiel en zogenaamde natte ruimtes een afvoer ventiel.
De grote slaapkamer bevindt zich naast de badkamer op 1ste verdieping.
Naar aanleiding van onderstaande bericht van medetweaker Vliegnerd heb ik een co2 meter aangesloten en hieruit blijkt dat in de nacht dus CO2 gehalte veel te hoog is.
:strip_exif()/f/image/aYNA9p8hPPD48buuPdvbOHrA.jpg?f=fotoalbum_large)
De installateur heeft alle ventielen nagelopen en waarnodig gecorrigeerd. De waardes zijn vastgesteld op hoogste stand van WTW.
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en heb ik een itho co2 sensor geplaatst in de slaapkamer, hierdoor gaat de wtw op basis van co2 gehalte harder draaien.
Zelfs in hoogstestand ~2100RPM blijft de CO2 gehalte rond de 1500ppm, met halve deur open zakt het iets verder.
Door de hoge CO2 gehalte draait de wtw hele nacht door op hoogstestand. Ik heb van medetweakers begrepen dat niet nodig moet zijn voor een gezonde klimaat.
/f/image/GKD0TOfzXzfzEG6wIsZleDAU.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het volgende probleem.
Iedere dag tussen 00 en 06 uur wordt het heel erg warm in de grote slaapkamer alleen ik kan niet duidelijk verklaren waar het vandaan komt. Om Itho apparatuur te kunnen uitlezen heb ik een aantal addons gekocht en gekoppeld aan Homeassistant.
Het betreft een nieuwbouwwoning met een wtw van Itho Daalderop HR300.
Ieder woonruimte heeft zijn eigen inblaas ventiel en zogenaamde natte ruimtes een afvoer ventiel.
De grote slaapkamer bevindt zich naast de badkamer op 1ste verdieping.
Naar aanleiding van onderstaande bericht van medetweaker Vliegnerd heb ik een co2 meter aangesloten en hieruit blijkt dat in de nacht dus CO2 gehalte veel te hoog is.
CO2 gehalte met wtw op laatste staan ~400RPMvliegnerd schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:23:
@hussie01
Weet je zeker dat je last hebt van de temperatuur tussen 5u en 6u? Want een (te) hoge CO2 concentratie in je slaapkamer kan ook voelen als "warm" en "bedompt".
Als je te veel CO2 hebt, dan bouwt dat langzaam op gedurende de nacht, dus kan ik mij best voorstellen dat het dan om 5u echt onaangenaam in de slaapkamer is. Niet zozeer vanwege de iets hogere temperatuur, maar vanwege de luchtkwaliteit.
De 1 graad temperatuurstijging in de slaapkamer op zichzelf is niet zo erg dat het echt onaangenaam voelt, denk ik. Maar dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.
(Of gaat het om de woonkamer? Maar daar zie je geen temperatuurstijging).
Heb je een CO2 meter? Kost tegenwoordig niet veel en absoluut noodzakelijk in een (bijna) luchtdicht nieuwbouwhuis.
:strip_exif()/f/image/aYNA9p8hPPD48buuPdvbOHrA.jpg?f=fotoalbum_large)
De installateur heeft alle ventielen nagelopen en waarnodig gecorrigeerd. De waardes zijn vastgesteld op hoogste stand van WTW.
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en heb ik een itho co2 sensor geplaatst in de slaapkamer, hierdoor gaat de wtw op basis van co2 gehalte harder draaien.
Zelfs in hoogstestand ~2100RPM blijft de CO2 gehalte rond de 1500ppm, met halve deur open zakt het iets verder.
Door de hoge CO2 gehalte draait de wtw hele nacht door op hoogstestand. Ik heb van medetweakers begrepen dat niet nodig moet zijn voor een gezonde klimaat.
/f/image/GKD0TOfzXzfzEG6wIsZleDAU.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/btZ39PZqpamnbETp4uYTMTXp.png?f=user_large)
[ Voor 56% gewijzigd door hussie01 op 08-05-2024 16:20 ]