Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrBooyah
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-04 18:10
Mijn vraag

Ik ben momenteel bezig met uitzoeken hoe ik mijn LG-HM161MR.U34 monobloc aan kan sluiten op mijn buffervat, vloerverwarming en radiatoren. Daarbij ben ik op zoek naar hoe je deze precies aan moet sluiten.

Wat ik al gevonden heb:

Ik heb verschillende threads gevonden waar zeer nuttige informatie in staat, maar kom er niet helemaal uit.

Volgens LG zou het op deze manier aangesloten moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw8kQM8zybiWTrQJVn4jOIBLRf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O5BfRiNBG8ehCH5JGNvWZepz.png?f=fotoalbum_large
https://www.lgklimaat.nl/...awing-for-application.pdf

Nu heb ik zelf hetvolgende bedacht (Componenten die getoond worden ter illustratie. Niet per definitie het eindproduct):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jRS4-gRGCmvTnwiCw2QZQYYhD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LB0uRdZC2EO0SCTmqbE7gusm.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming verdeelblok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkn7Pc02em6EzpZ3q8qBjAIxfq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ObVT0nUREqyae2PkrvdcYoW8.png?f=fotoalbum_large

Zou iemand hints/tips kunnen geven of dit correct is/wat er anders zou moeten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 14:05
Ehm.. plaats je nu een 16kw lg wp (die niet heeeeel lekker moduleert) op 5 groepjes vloerverwarming?

En een 1 fase model, is dat een overwogen keuze?

[ Voor 23% gewijzigd door BjornHero op 12-04-2024 13:02 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrBooyah
BjornHero schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:59:
Ehm.. plaats je nu een 16kw lg wp (die niet heeeeel lekker moduleert) op 5 groepjes vloerverwarming?

En een 1 fase model, is dat een overwogen keuze?
Ik heb het verkeerde model nummer gekopiëerd. Het is wel de 3 fase versie.
De reden voor de 16kw is dat ik hier een goede deal voor gekregen heb vanuit een kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 14:05
Heb je naast je 5 groepen nog meer afgifte-punten (radiatoren, fcu's, meer vv-verdelers?)

De reden waarom ik dit vraag;
LG thermaV's hebben een "aparte" regeling.
Hierdoor hebben ze een (heel hoge) opstartpiek je die op 1 of andere manier door moet komen.

Met een parallel buffer zoals geschetst heb je al wat "speelruimte" maar dat gaat ten kosten van een stukje efficiëntie.

Als een warmtepomp duidelijk te groot is voor een woning betaal je dat onder aan de streep met een lagere efficiëntie.

Maar mbt je vraag;
Ja, het kan, hoewel de rs3 (thermostaat) van de LG zelf een lastige hysterese heeft (-1 +1C) met een traag systeem heb je het nadeel dat het comfort niet optimaal wordt. (Stel je 20 C in verwarmt ie door tot 21C, je systeem is traag dus het wordt uiteindelijk 21,5. Vervolgens gaat ie pas weer aan bij 19C, maar wederom door het trage systeem kan het zomaar 18,5 worden.

Als je echt met die WP wilt/moet werken zou ik er een externe thermostaat aan hangen, die de pomp aan/uit laten schakelen en de WP zelf enkel op watertemperatuur regelen. + Een koppeling/vrijgave van de thermostaat nodig heeft. (Extra relais)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrBooyah
Ik heb ook nog 3 radiatoren in de slaapkamer hangen die wat speelruimte geven.

Deze pomp is wat ik heb en daar zal ik het dus ook mee moeten doen. Heb je een suggestie voor de externe thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:08
Ik heb zelf de 9kW versie op 8 groepen vloerverwarming plus nog enkele radiatoren die open staan en die komt soms al moeilijk door de opstartpiek heen... Dus ondanks dat je deze WP al hebt, kan het wel eens een uitdaging gaan worden....

LG Therma V HM091MR.U44

Pagina: 1