Vraag

• Tante Bet
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-06-2024
Kortgeleden hebben wij onze dakpannen laten vervangen en onder de dakpannen is een folie aangebracht. De dakdekker geeft aan dat het een dampopen folie van Feko is.

Nu vinden we het tijd om de binnenzijde van het dak te gaan isoleren maar het eerste de beste bedrijf dat ik benaderde, gaf aan dat zij niet isoleren als er al folie onder de pannen zit.

De dakdekker gaf vervolgens aan dat wij de binnenzijde met pir-platen moeten isoleren.

Nu is mijn vraag, is het ongebruikelijk om een folie te gebruiken als je nieuwe dakpannen aanbrengt? Het lijkt me toch wel handig een dak echt waterdicht te maken.

En welk isolatiemateriaal dienen wij nu te gebruiken? En wel of geen folie tussen het hout en de isolatie? Ik heb al verschillende bedrijven over de vloer gehad en ik heb het gevoel dat iedereen iets anders zegt. Onze voorkeur gaat uit naar een vast materiaal dat er ook gemakkelijk weer uit zou kunnen. Dus niet volspuiten met pur of volstoppen met inblaaswol.

Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite.

Beste antwoord (via Tante Bet op 13-04-2024 07:44)

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-11 18:57
Damp open, waterdichte folie wordt aan de buitenzijde/koude zijde van je isolatie geplaatst. Eventueel condens/vocht kan dan zo naar buiten.

Dampdichte folie wordt vaak aan de binnen/warme zijde van je isolatie geplaatst. Vocht in de woning zal dan zo minder snel in je spouw/isolatie gaan zitten.

De opmerking van het bedrijf begrijp ik dan alleen als zij denken dat er een dampdichte folie onder de dakpannen is geplaatst. En die begrijp ik niet als je ze duidelijk hebt gemaakt dat er damp-open folie onder de dakpannen zit (als dat echt zo is).

Folie aan de binnenzijde (dampdicht!) is vooral belangrijk bij minerale wol bijv. In geval van EPS (vocht bestendig isolatie) bijv hoeft dat niet maar hangt er van af wat er nog meer zit. In ieder geval wel handig om te doen, vooral in vochtige ruimtes.

[ Voor 18% gewijzigd door Aphyrnae op 12-04-2024 13:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-11 18:57
Damp open, waterdichte folie wordt aan de buitenzijde/koude zijde van je isolatie geplaatst. Eventueel condens/vocht kan dan zo naar buiten.

Dampdichte folie wordt vaak aan de binnen/warme zijde van je isolatie geplaatst. Vocht in de woning zal dan zo minder snel in je spouw/isolatie gaan zitten.

De opmerking van het bedrijf begrijp ik dan alleen als zij denken dat er een dampdichte folie onder de dakpannen is geplaatst. En die begrijp ik niet als je ze duidelijk hebt gemaakt dat er damp-open folie onder de dakpannen zit (als dat echt zo is).

Folie aan de binnenzijde (dampdicht!) is vooral belangrijk bij minerale wol bijv. In geval van EPS (vocht bestendig isolatie) bijv hoeft dat niet maar hangt er van af wat er nog meer zit. In ieder geval wel handig om te doen, vooral in vochtige ruimtes.

[ Voor 18% gewijzigd door Aphyrnae op 12-04-2024 13:49 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-11 21:11
Aphyrnae schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:44:

Helemaal correct 👍

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Aphyrnae schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:44:

Precies dit.

Als het eerste bedrijf denkt dat het dampremmend of dampdicht is dan is hun reactie begrijpelijk.
Als het ze wel duidelijk is gemaakt dat het dampopen is dan zou ik wel twijfelen over hun kennis.

Je kan gewoon vanaf de binnenzijde isoleren. Afhankelijk van het product kan je het afwerken met een dampremmende folie of een dampdichte folie voor natte ruimtes.

Prijstechnisch zou ik voor een wol gaan. Dit heb je ook met verschillende Rd-waarden. Ook is het geluiddempend en brandwerend. PIR isoleert beter maar is wel duurder en heeft de overige eigenschappen niet. Zelfde verhaal met PIF isolatiefolie.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 20:53

tijmeng

Panasonic 7J

Je isoleert waarschijnlijk niet alleen voor kou maar ook voor comfort in de zomer (niet snikheet en benauwd). Kijk dan eens naar natuurlijke materialen zoals houtvezel van gutex of vlas. Deze hebben een veel hogere fase verschuiving waardoor ze ook de warmte buiten houden. Iets van pir en wol amper doen.

• Tante Bet
Dank voor jullie antwoorden, heel duidelijk!

Kan ik nog controleren of de gebruikte folie inderdaad dampopen is?

En kan er dan voor achter de isolatie ook een combinatie worden gebruikt van dampremmende en dampdichte folie? Op een deel van de zolder staat mogelijk een badkamer gepland voor de toekomst, dus daar zou je dan dampdichte folie willen?

• Tante Bet
tijmeng schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:41:
Je isoleert waarschijnlijk niet alleen voor kou maar ook voor comfort in de zomer (niet snikheet en benauwd). Kijk dan eens naar natuurlijke materialen zoals houtvezel van gutex of vlas. Deze hebben een veel hogere fase verschuiving waardoor ze ook de warmte buiten houden. Iets van pir en wol amper doen.
Maar dan zit ik weer met de brandveiligheid.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 20:53

tijmeng

Panasonic 7J

Tante Bet schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:45:
[...]

Maar dan zit ik weer met de brandveiligheid.
Biobased isolatiematerialen zijn brandveiliger dan PIR. Rondje googlen over de voordelen van biobased materialen is aan te raden.
Pagina: 1