Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolle
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-08-2024
Hallo,

Ben op zoek naar een energiemeter die ik in het stopcontact kan plaatsen. Er zijn genoeg smart plugs te vinden die energie meten maar deze hebben allemaal de mogelijkheid om ook te schakelen. Fysiek op de plug en via een app/schema etc.
Ik zoek een energiemeter die expliciet niet kan schakelen maar die ik wel kan uitlezen met bijvoorbeeld Home Assistant. Reden hiervoor is dat ik niet wil dat er per ongeluk geschakeld wordt of bijvoorbeeld door een hack bediend kan worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je vriezer, die mag nooit uit.

Heb uitvoerig gezocht maar kan geen energiemeter vinden voor in het stopcontact met Wifi mogelijkheid zonder schakelmogelijkheid.

Iemand enig idee?

groet,

Harald

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-06 21:53
Dit is vrij eenvoudig met een Shelly device op te lossen, Shelly 1 of 2 PM wellicht een Plug
waarbij je default power on configureert voor de output en de switch detached.
Anderzijds als je echt alleen wilt uitlezen en geen 'slim' device wilt volstaat een kWh meter met Wifi of middels een ESP (S0, modbus / m-bus) ook.

[ Voor 30% gewijzigd door Henry_ op 12-04-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:47
De Shelly PM mini gen3 is voor inbouw in/achter het stopcontact, maar heeft daadwerkelijk geen fysieke relay in zich.

Misschien kan hier een zelf een doosje omheen maken met een stekker en stopcontact eraan zodat je het wel kunt wisselen tussen stopcontacten.

[ Voor 38% gewijzigd door OnTracK op 12-04-2024 11:24 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolle
Dank voor het meedenken!

De Shelly PM mini gen3 lijkt de makkelijkste optie. In een stekkerdoosje van een bouwmarkt frotten en je bent aan de gang. En inderdaad makkelijk te wisselen tussen stopcontacten op die manier. Denk dat we daar maar voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:20
Dus je grootste angst is een hack waarbij ze je vriezer uit zetten 😋? First world problems much?

Geintje, je zult je redenen hebben. Je zou ook iets met een kWh-meter kunnen maken, die op een display uitleesbaar is, waar je alleen dat ene stopcontact op aansluit?

Edit: zie dat er al een oplossing is aangedragen. Toch nog een nabrander: de energy sockets van HomeWizard hebben een schakelslot he. Dat deactiveert het knopje op de socket en het schuifje in de app. Je moet dan echt specifiek op zoek naar het uitzetten van het schakelslot in de instellingen via de app. Ik heb ‘m op mijn warmtepompboiler zo ingesteld.

[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 12-04-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:47
wolle schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:32:
Dank voor het meedenken!

De Shelly PM mini gen3 lijkt de makkelijkste optie. In een stekkerdoosje van een bouwmarkt frotten en je bent aan de gang. En inderdaad makkelijk te wisselen tussen stopcontacten op die manier. Denk dat we daar maar voor gaan.
Om het veilig te houden zou ik eerder zoiets doen: https://nl.bauhaus/grondk...an-grondkabels/p/20828325 (dit was iig even wat ik zo zag) of een equivalent met correcte trekontlasting, adereindhulzen, en isolatie.

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 12-04-2024 11:40 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-06 18:57
wolle schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:15:

Denk hierbij aan bijvoorbeeld je vriezer, die mag nooit uit.
Heel verstandig. Hier vorige maand de complete inhoud van de diepvries kunnen weggooien. Perongeluk ook op het knopje van de smartplug gedrukt toen ik de lamp van de kelder uit wilde doen. We waren een weekendje weg en op maandag ochtend konden we de hele boel wegmieteren en schoonmaken. Dit keer was het geen hacker, maar de schuld van een sukkel. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolle
Had de optie van van iets met een display ook overwogen. Maar wil data kunnen loggen en hier ook iets mee kunnen doen. Dat gehannes op zo'n schermpje vind ik niets

Wat betreft de veiligheid waardeer ik de nazorg. Lieve mensen hier op tweakers.

Ik gebruikte de term frotten maar was zeker voornemens een veilige oplossing te zoeken. Ik haal liever geen fratsen uit waarmee ik anderen en mezelf en mijn spullen (in die volgorde) in gevaar breng.

Het apparaatje in kwestie is dusdanig klein dat ik nog wel ergens een stekkerblok heb liggen waar het in past. Heb nog wel wat 2.5 mm2 draad liggen ook.

Cheap simple and effective

[ Voor 4% gewijzigd door wolle op 12-04-2024 11:48 . Reden: spelling ]

Pagina: 1