Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Ik wil graag mijn koophuis verhuren aan een vriend van mij en zijn koophuis wil ik ook gaan huren.

Is dit toegestaan? En hoe zit het dan met eventuele huursubsidie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Meest voor de hand liggende wedervraag: Is verhuur toegestaan onder jullie hypotheekvoorwaarden?

Voor huurtoeslag is het noodzakelijk dat het geen tijdelijke woonruimte is. En uiteraard mag het inkomen en vermogen niet te hoog zijn en de huur niet hoger dan 880 euro. Maar verder kun je bij particuliere (ver)huur ook gewoon in aanmerking komen voor huurtoeslag.

[ Voor 61% gewijzigd door naitsoezn op 12-04-2024 10:47 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:31
In beginsel staat je dit vrij om te doen maar als er op de woningen een hypotheek rust is de kans groot dat de hypotheekverstrekker dit niet zonder meer toestaat.

Huurtoeslag zou je voor in aanmerking kunnen komen, zie https://www.belastingdien...g/voorwaarden/voorwaarden voor de voorwaarden. Mogelijk kan je wel te maken krijgen met teveel vermogen omdat je de woning naar box 3 verplaatst en dus de waarde minus de openstaande hypotheekschuld tot je vermogen wordt gerekend. De kans is natuurlijk aanwezig dat deze boven de drempel van 36.952 komt.

Heb je zelf al onderzoek gedaan naar de haken en ogen van deze constructie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vergeet ook niet dat je geen hypotheekrenteaftrek meer hebt als je er niet zelf woont/verhuurt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:45

Rmg

Huursubsidie kan je vergeten, want daar heb je teveel vermogen voor dan. (Het huis wat je bezit maar je niet in woont is vermogen.)

Daarnaast heb je ook geen recht op HRA.

Als dit al een shortcut was om winst uit te halen dan hadden meer vermogende mensen dit al veel vaker gedaan. Net als met het kruislings schenken van de jubelton.

De enige constructie die in sommige gevallen uit kan is je hypotheek onderbrengen in een BV en dan aan je zelf terug verhuren. Maar je moet dan wel een BV hebben met winst om de kosten van de winst af te kunnen trekken.
Voordelen overdracht naar de B.V.
Wellicht nieuwe hypotheek tegen betere voorwaarden.
Onderhoudskosten ten laste van de winst.
Variabele kosten (gemeente, etc.) ten laste van de winst.
Waardedalingen ten laste de winst.
Huur wordt aan eigen B.V. voldaan.
Hypotheekrente onbeperkt aftrekbaar.
Bijleenregeling voorkomen door gedurende enkele jaren te huren (tenminste 3 jaar).
Overdracht tegen zakelijke prijs.
Nadelen verhuur door B.V.
Marktconforme huur in privé niet aftrekbaar en in B.V. wel (beperkt) belast.
Overdrachtsbelasting bij overdracht (en natuurlijk notariskosten).
Waardestijging belast met vennootschapsbelasting.
Mogelijke overwaarde moet u in box 3 aangeven.

[ Voor 91% gewijzigd door Rmg op 12-04-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31

Dido

heforshe

Je betaalt nu allebei je eigen hypotheek, naar ik aanneem met HRA.

In de nieuwe situatie speel je (voor het gemak) quitte op de huur, maar raak je allebei je HRA kwijt en heb je allebei een woning als vermogen waarover je belasting mag aftikken. Fincancieel ga je er dus sowieso allebei op achteruit.

Als dit geen heel tijdelijke bevlieging is, zou je kunnen overwegen om gewoon elkaars huis te kopen. Daar zitten eenmalige kosten aan, maar het is gewoon een kwestie van kosten tegen baten afzetten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Natuurlijk ook niet vergeten dat beide inkomstenbelasting gaan betalen over de huurinkomsten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:52
F_J_K schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:07:
Natuurlijk ook niet vergeten dat beide inkomstenbelasting gaan betalen over de huurinkomsten.
*knip* iets vriendelijker graag
Je betaald geen belasting over huurinkomsten, wel over het vermogen dat het verhuurde huis nu vertegenwoordigd

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 12-04-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:31
@F_J_K hoe kom je daarbij? Huurinkomsten zijn belasting vrij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
waarom gaan jullie gewoon niet gratis wonen in elkaars huis :+

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 12-04-2024 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dionysos1111 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:40:
Ik wil graag mijn koophuis verhuren aan een vriend van mij en zijn koophuis wil ik ook gaan huren.

Is dit toegestaan? En hoe zit het dan met eventuele huursubsidie?
Los van evt toestemming: wat is de achterliggende gedachte om dit te onderzoeken? Wat wil je er mee bereiken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Farabi schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:09:
Ik denk dat TS een of andere loophole denkt te hebben gevonden waarbij ze het huis aan elkaar verhuren, huusubsidie opstrijken etc etc.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:19
Er is een dunne lijn tussen een slimme belasting/toeslagenexpert en een parasitaire sjaggeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

namliam_eht schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:08:
[...]

Als je er geen verstand van hebt, reageer dan gewoon niet.

Je betaald geen belasting over huurinkomsten, wel over het vermogen dat het verhuurde huis nu vertegenwoordigd
Er wordt niet voldaan aan de voorwaarden van https://www.belastingdien.../kamerverhuurvrijstelling terwijl bij https://www.belastingdien...lijk-verhuur-eigen-woning er aangifte nodig is.

Maar je hebt gelijk, misschien valt het als dit een permanente situatie is onder "2e woning" en dan is het inderdaad box3.

Maar inderdaad, vooral overlaten aan mensen die er verstand van hebben en ik verhuur niet :P Edit @namliam_eht ik bedoelde hier dat ik zelf er geen verstand van heb :*

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 12-04-2024 12:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
F_J_K schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:18:
[...]

Er wordt niet voldaan aan de voorwaarden van https://www.belastingdien.../kamerverhuurvrijstelling terwijl bij https://www.belastingdien...lijk-verhuur-eigen-woning er aangifte nodig is.

Maar je hebt gelijk, misschien valt het als dit een permanente situatie is onder "2e woning" en dan is het inderdaad box3.

Maar inderdaad, vooral overlaten aan mensen die er verstand van hebben en ik verhuur niet :P
Zo onvriendelijk was mijn reactie toch niet ?

De verhuizing naar Box 1 gebeurd wanneer de verhuur je "werk" wordt, dat wil zeggen je een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteed aan zaken mb.t. verhuur.
O.a. zelf schildert, zelf de nodige reparaties doet, verstoppingen oplost etc etc.
Maar dat is aan de belastingdienst de bewijslast...

Bovendien gaat de link over tijdelijke verhuur, denk aan Air BNB achtige constructies.
TS wil volgens mij permanente bewoning, tenzij hij bijvoorbeeld alleen tijdens vakantie wil "huren" van een vriend... zou kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Farabi schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:09:
Dat is misschien nog wel gewoon de beste oplossing

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ah, de zogenoemde criss-cross fraude; die hebben we eerder gezien bij de kinderopvangtoeslag. Om KOT te krijgen moet je werken, maar er was niets dat je ervan weerhield te gaan werken als gastouder. Daarvoor moet je dan wel je kinderen laten opvangen, dus zoek je een andere gastouder. Op papier werken beide gastouders door op elkaars kinderen te passen, en in de praktijk zit iedereen betaald thuis. Gelukkig is dit inmiddels niet meer mogelijk.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat TS doelt op een vergelijkbare papieren verhuizing. Maar zoals opgemerkt gaat die vlieger ook in dit kader niet op: je krijgt alleen HRA over de hypotheek op je woonadres (BRP-registratie), en huurtoeslag krijg je ook alleen op je woonadres (en dan niet voor je eigen koophuis :P ).

Oh ja, en de hypotheekverstrekker kan volgens mij ineens betaling van de gehele hypotheeksom vorderen als je zonder toestemming verhuurt 8)7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Thijsmans schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:27:
Oh ja, en de hypotheekverstrekker kan volgens mij ineens betaling van de gehele hypotheeksom vorderen als je zonder toestemming verhuurt 8)7
Ja dat kan, echter handhaving en controle... de kans dat je hierop (aan)gepakt is volgens de verhalen wel erg laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:52
namliam_eht schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:06:
[...]

Ja dat kan, echter handhaving en controle... de kans dat je hierop (aan)gepakt is volgens de verhalen wel erg laag...
Altijd maar weer "als de hypotheekverstrekker"..... die vlieger heb ik nog nooit in de praktijk gezien :)

Maar goed, idee van TS is dus geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54

Qwerty-273

Meukposter

Denk ook aan de bescherming van de huurder. Op het moment dat de vriend zijn huis verkoopt, maar wel nog tegen de voordelige huurvoorwaarden in jouw huis blijft zitten. Wat dan?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:24
Dan blijf je zelf ook zitten met je opgebouwde huurrechten en moet de vriend in kwestie zijn eigen huis in verhuurde staat verkopen tegen een vermoedelijk lagere prijs dan ie zelf zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:45

Rmg

ColeJ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:18:
[...]

Altijd maar weer "als de hypotheekverstrekker"..... die vlieger heb ik nog nooit in de praktijk gezien :)

Maar goed, idee van TS is dus geen goed idee.
https://www.pzc.nl/binnen...zijn-nu-dakloos~a30910c6/

Zeg nooit nooit, beetje net zoals concurrentiebeding/relatiebeding waarvan gezegd word gebeurt bijna niet :+

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 12-04-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-06 21:18
Dit is dus waarom ik tegen elke vorm van subsidie ben. Altijd mensen die er op een of andere manier misbruik van willen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De treurnis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[sarcasme]Waarom huren? Als je elkaars huis mooi vindt kun je het toch beter van elkaar kopen.[/sarcasme]

Door zulke acties worden regelingen voor mensen die het echt nodig hebben afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
En waarom ga je niet in elkaars huis zitten? Gewoon zonder huur? Streep je alles tegen elkaar weg? Beetje het idee van ik pas op jouw woning en jij op de mijne?

Voor hoe lang willen jullie dit vastleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Voor nu op slot, het doel is erg onduidelijk en de TS lijkt afwezig. TS: neem even contact per dm op als je het topic open wil hebben.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.