PV installatie: probleem met de bovenste rij dakpannen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:34
Hallo allemaal,

Ik ben panelen aan het leggen en loop tegen een probleem aan waardoor ik eigenlijk niet verder kan. Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.

Op de plek op de foto komen 5 panelen boven elkaar in landscape. De twee horizontale liggers zijn tijdelijk. Ik slijp de dakpan boven en de dakpan onder de dakhook in met een haakse slijper. Dat gaat prima voor de onderste 10 dakhaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAWItDg7M2eSv-IR3a5PXjLOv34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqErEqGkbwt9r4JcJ10UxNGy.jpg?f=fotoalbum_large

De dakpannen voor de bovenste dakhaken krijg ik er echter niet uit. De procedure die ik steeds volg is:
  • pan A optillen en blok van 4,5 cm plaatsen (soms is het nodig om de pannenhaak los te maken)
  • pan B eruit om in te slijpen
  • pan C inslijpen en dakhaak plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0AnSPZ0w6kixgsYHR-lMRm7Pnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/99uhTYGvbhvWQbDcBJxSwzSZ.png?f=user_large

Echter krijg ik op geen enkele pan in de bovenste rij opgetilt. Dus ook niet de pannen verderop, waar geen lood zit. Hoe ga ik verder? Zitten deze pannen anders vast dan met panhaken alleen?

Alle reacties

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:32

antimute

Developer

Nokpan er al af gehaald, of zit die ook te vast?

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• DCAC
antimute schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:08:
Nokpan er al af gehaald, of zit die ook te vast?
Ik hoopte eigenlijk dat ik die kon laten zitten, want ik weet niet hoe deze vast zit. Wat ik ervan lees zijn er veel manieren om deze vast te zetten en is het best comlex allemaal. Ik wil natuurlijk niet met een lekkend dak eindigen.

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:32

antimute

Developer

Met de nokpan eraf kan je zien hoe de bovenste pannenrij vastzit.
Ze kunnen vast los, als je maar weet hoe dat vast zit. Waarom(A), als alternatief, trouwens niet een rij lager?

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• DCAC
antimute schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:33:
Met de nokpan eraf kan je zien hoe de bovenste pannenrij vastzit.
Ze kunnen vast los, als je maar weet hoe dat vast zit. Waarom(A), als alternatief, trouwens niet een rij lager?
Het onderste paneel komt nu 30cm boven de dakgoot. Alle panelen 35cm lager gaat helaas niet goed. Ik kan daar weinig in schuiven omdat de korte liggers ook uit moeten komen met de plaatsing van de dakhaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rKOfc5hvsdh2-ewBOjZ2qnbp2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mDqgonulwJwIWqAfGeusGPD7.png?f=user_large

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik had hetzelfde probleem en heb 1 haak (de buitenste boven) 1 dakpan lager geplaatst en de rails op de plek waar hij moest. 1 rails steekt dan wat verder over. Omdat ik extra dakhaken had, heb ik eronder overal 1 extra geplaatst. Met een stukje hout gezaagd in een punt kun je voorzichtig de pan omhoog schuiven.
Dit is tevens de reden waarom installateurs niet zo hoog de panelen in de nok willen leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door peter123 op 12-04-2024 15:28 ]

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• DCAC
peter123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:26:
Ik had hetzelfde probleem en heb 1 haak (de buitenste boven) 1 dakpan lager geplaatst en de rails op de plek waar hij moest. 1 rails steekt dan wat verder over. Omdat ik extra dakhaken had, heb ik eronder overal 1 extra geplaatst. Met een stukje hout gezaagd in een punt kun je voorzichtig de pan omhoog schuiven.
Dit is tevens de reden waarom installateurs niet zo hoog de panelen in de nok willen leggen.
Als ik je goed begrijp, dan kon je van de 2 verticale liggers er in ieder geval één normaal plaatsen. Bij mij zijn alle verticale liggers problematisch.

Ik krijg overigens de op één na bovenste rij ook niet zomaar open. Ik vermoed dat bij de bovenste 2 rijen alle pannen een panhaak hebben. Bij de overige rijen kon ik altijd minimaal 1 op de drie pannen liften en dan de panhaken één voor één losmaken.

• peter123
  • Niet online
Dan wordt het misschien lastig. Je krijgt nergens de dakhaak tussen de B en C? Dan moet je inderdaad de nok loshalen of de haken 1 pan lager leggen. Hoeveel cm oversteek heb je als je tussen C en D de dakhaak doet?
Ik heb sommige pannen los gekregen door met de schroevendraaier het metaal te buigen en hem er af te wippen.
Deze heb je?
https://www.mundimatdakma...haken-in-ons-assortiment/

[ Voor 32% gewijzigd door peter123 op 12-04-2024 16:05 ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Nokvorsten eraf halen is niet zo ingewikkeld, bijna altijd zitten ze geschroefd aan 1 kant van de pan (Onder het bolle stukje zit de andere pan geschroefd. waarschijnlijk als je 1 pan optilt kom je er net met wat pielen bij om de schroef eruit te draaien en haal je hem eraf. als de nokvorsten in zo een beton achtig spul liggen zou ik ze er niet af halen aangezien dat de waterkering is. dit is wat slecht op de foto te zien. Als je op internet zoekt naar Nokvorsten krijg je hopelijk een beter idee.

wel is het niet aan te raden panelen zo hoog in de nok te leggen aangezien de wind er dan goed onder kan en veel meer druk / trek aan je dak geeft. dat is (Zoals eerder genoemd) 1 van de redenen waarom installateurs vaak niet zo hoog gaan.

• DCAC
peter123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:54:
Dan wordt het misschien lastig. Je krijgt nergens de dakhaak tussen de B en C? Dan moet je inderdaad de nok loshalen of de haken 1 pan lager leggen. Hoeveel cm oversteek heb je als je tussen C en D de dakhaak doet?
Ik heb sommige pannen los gekregen door met de schroevendraaier het metaal te buigen en hem er af te wippen.
Deze heb je?
https://www.mundimatdakma...haken-in-ons-assortiment/
Oorspronkelijke plan was de dakhaak tussen B en C.

Tussen B en C: 41 cm tussen paneel en onderkant nok, 47 cm tussen paneel en goot.
Tussen C en D: 76 cm tussen paneel en onderkant nok, 12 cm tussen paneel en goot.

Tussen C en D zou ik best mee kunnen leven, maar ik krijg rij B ook niet ver genoeg open om de dakhaak te verwijderen. Het zijn andere dakhaken dan jouw foto. Als ik er met mijn vingers tussen kan, dan gaat het onthaken bij de andere pannen best genakkelijk, maar ik kan pan B slecht een beetje liften als ik een beitel gebruik als hefboom. Daar ga ik mijn vingers niet insteken!

• DCAC
Chrisverst schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:06:
Nokvorsten eraf halen is niet zo ingewikkeld, bijna altijd zitten ze geschroefd aan 1 kant van de pan (Onder het bolle stukje zit de andere pan geschroefd. waarschijnlijk als je 1 pan optilt kom je er net met wat pielen bij om de schroef eruit te draaien en haal je hem eraf. als de nokvorsten in zo een beton achtig spul liggen zou ik ze er niet af halen aangezien dat de waterkering is. dit is wat slecht op de foto te zien. Als je op internet zoekt naar Nokvorsten krijg je hopelijk een beter idee.

wel is het niet aan te raden panelen zo hoog in de nok te leggen aangezien de wind er dan goed onder kan en veel meer druk / trek aan je dak geeft. dat is (Zoals eerder genoemd) 1 van de redenen waarom installateurs vaak niet zo hoog gaan.
Ik dacht dat 40cm tussen panelen en de onderkant van de nok wel prima zou zijn. Ik kan eventueek naar 76 cm.

Ik zie een schroef bovenop en er is volgens mij geen cement o.i.d. gebruikt. Echter heb ik straks wel een probleem met werken op de nok. Voor de linker 2 rijen ga ik een valbeveiliging gebruiken. Ik maak dan een tuigje vast aan de bovenste haak. Ik wil daar dan niet boven werken.

• peter123
  • Niet online
Steek je vingers daar maar niet tussen.
Elk dak is weer anders en kennelijk is die van jou weer wat nieuwer met meer pannenhaken. De eisen worden steeds strenger.
Je installeert de panelen landscape, wat is de afstand tussen de bovenkant van het paneel en de dakhaak als je tussen C en D doet? Als de dakhaak op de helft van het paneel komt te zitten dan is dat een no go voor mij. Dus paneel 134cm; afstand tussen haak en bovenkant paneel minder dan 60. Er staat in de spec van de panelen trouwens ook waar de haken moeten komen te zitten. Tussen de gaatjes in de paneelrand.

• DCAC
peter123 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:03:
Steek je vingers daar maar niet tussen.
Elk dak is weer anders en kennelijk is die van jou weer wat nieuwer met meer pannenhaken. De eisen worden steeds strenger.
Je installeert de panelen landscape, wat is de afstand tussen de bovenkant van het paneel en de dakhaak als je tussen C en D doet? Als de dakhaak op de helft van het paneel komt te zitten dan is dat een no go voor mij. Dus paneel 134cm; afstand tussen haak en bovenkant paneel minder dan 60. Er staat in de spec van de panelen trouwens ook waar de haken moeten komen te zitten. Tussen de gaatjes in de paneelrand.
Het maakt niet uit tussen welke rijen ik de dakhaken zet. De liggers van de rij van 2 steken zowel boven als onder 26,5 cm uit, wat al meer is dan het maximal van 25 cm dat Esdec voorschrijft. Als ik de bovenste dakhaak nog een rij lager zet, dan wordt dat 44 cm boven en onder. Dat lijkt mij wat te veel van het goede.

• DCAC
Dank aan iedereen die meedenkt. Het wordt gewaardeerd. Wil ik toch even zeggen. :)
Pagina: 1