Hallo allemaal,
Even een kleine schets over de situatie.
Ik ben van België naar Nederland verhuisd voor de liefde
In België had ik een eigen huis dat ik verkocht heb. Van de hypotheken en wetten ben ik daar wel wat van op de hoogte.
Nu wil ik samen met mijn vriendin een huis kopen in Nederland. Hier zijn de wetten en regels natuurlijk helemaal anders en ik kom er even niet aan uit.
Even een kleine schets over de situatie.
Ik ben van België naar Nederland verhuisd voor de liefde
In België had ik een eigen huis dat ik verkocht heb. Van de hypotheken en wetten ben ik daar wel wat van op de hoogte.
Nu wil ik samen met mijn vriendin een huis kopen in Nederland. Hier zijn de wetten en regels natuurlijk helemaal anders en ik kom er even niet aan uit.
Wat ik echter niet goed begrijp is hoe jullie banken werken en wat adviseurs doen?Ik heb al begrepen dat de NHG een "verzekering" is dat je helpt wanneer je je werk zou verliezen?
In België speel je eigenlijk zelf voor advocaat en zet je de banken tegen elkaar op qua rente. Daardoor kan je dus een lagere rente bekomen dan zij in eerste instantie voorstellen.
Ook helpt het als je eigen inbreng hebt. Hoe meer, hoe minder rente je moet betalen. De bank heeft dan minder risico als je je huis zou moeten verkopen.
Kan dat in Nederland ook?
In België kennen we niet echt hypotheekadviseurs dus dat is wat mij betreft onbekend.
Zij zoeken dus voor jou de goedkoopste hypotheek? Komt daar nog meer bij kijken dan enkel dat zoeken?
Is dat ook haalbaar zonder adviseur?
Wij hebben een woning op het oog dat eind van het jaar pas beschikbaar komt maar nu al in de verkoop zou komen.
Hoe wordt het dan geregeld met de hypotheek? Wij zullen waarschijnlijk nu de koop moeten doen met de huidige rente maar dan betalen wij een huis waar we nog niet in kunnen wonen.
Zijn de huidige eigenaars dan verplicht om huur te betalen?
Als er nog andere zaken zijn waar wij rekening mee moeten houden dan hoor ik het graag :-)