Tips voor aankoop woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
Hallo allemaal,

Even een kleine schets over de situatie.

Ik ben van België naar Nederland verhuisd voor de liefde O+
In België had ik een eigen huis dat ik verkocht heb. Van de hypotheken en wetten ben ik daar wel wat van op de hoogte.

Nu wil ik samen met mijn vriendin een huis kopen in Nederland. Hier zijn de wetten en regels natuurlijk helemaal anders en ik kom er even niet aan uit.
Ik heb al begrepen dat de NHG een "verzekering" is dat je helpt wanneer je je werk zou verliezen?
Wat ik echter niet goed begrijp is hoe jullie banken werken en wat adviseurs doen?
In België speel je eigenlijk zelf voor advocaat en zet je de banken tegen elkaar op qua rente. Daardoor kan je dus een lagere rente bekomen dan zij in eerste instantie voorstellen.
Ook helpt het als je eigen inbreng hebt. Hoe meer, hoe minder rente je moet betalen. De bank heeft dan minder risico als je je huis zou moeten verkopen.

Kan dat in Nederland ook?
In België kennen we niet echt hypotheekadviseurs dus dat is wat mij betreft onbekend.
Zij zoeken dus voor jou de goedkoopste hypotheek? Komt daar nog meer bij kijken dan enkel dat zoeken?
Is dat ook haalbaar zonder adviseur?
Wij hebben een woning op het oog dat eind van het jaar pas beschikbaar komt maar nu al in de verkoop zou komen.
Hoe wordt het dan geregeld met de hypotheek? Wij zullen waarschijnlijk nu de koop moeten doen met de huidige rente maar dan betalen wij een huis waar we nog niet in kunnen wonen.
Zijn de huidige eigenaars dan verplicht om huur te betalen?
Als er nog andere zaken zijn waar wij rekening mee moeten houden dan hoor ik het graag :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een hypotheekadviseur helpt je bij het afsluiten van de hypotheek. Die kijkt naar je situatie en geeft daarin een advies uit. Die hoe fje niet te gebruiken. Ik heb het beide keren wel gedaan, omdat ik zelf gewoon geen zin had om me te gaan verdiepen in alles, en ik het wel makkelijk vond dat het werd uitgezocht. Dat kost wel wat geld, wat ook weer aftrekbaar is van de belasting, maar ik had geen zin en tijd om het zelf allemaal uit te vogelen.

Banken bieden hier niet echt op tegen elkaar met rentes voor zover ik weet. De verschillende banken bieden gewoon een bepaald percentage met voorwaarden. Die kun je vrij makkelijk met elkaar vergelijken op een van de vele vergelijkingssites. Vaak is de ene bank interessanter als je een A-label huis hebt met 10 jaar rentevast, maar een andere bank weer interessanter als je voor 20 jaar rentevast wil gaan.

Als je een huis koopt dat pas over een half jaar beschikbaar is dan teken je voor de hypotheek zodra je de koop doet, maar ga je pas betalen bij overdracht. Ik kocht mijn huis in oktober, maar de overdracht was pas januari. Dus ik betaalde ook pas vanaf januari de hypotheek, omdat ik daarvoor nog geen huis in mijn bezit had.

De huidige eigenaars betalen dan dus ook geen huur, want tot aan de overdacht is het huis gewoon nog van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:26
Hypotheekadviseurs zoeken de beste hypotheek voor jou (dat is niet per sé de goedkoopste, maar vaak wel), maar helpen je ook met andere vragen en regels rondom je hypotheek. Die kan je bijvoorbeeld in detail uitleggen wat de NHG is, en waarom je dat wel of niet zou willen. Ze kunnen je ook vertellen hoeveel hypotheek je ongeveer kunt krijgen (en in welke markt je dus ongeveer kunt zoeken).

Meestal zijn ze in het eerste consult gratis, en betaal je ze bij het afsluiten van een hypotheek. Ga er dus vooral met eentje praten voordat je een huis op het oog hebt.

Je kunt het ook zelf uitzoeken, het is niet extreem ingewikkeld maar je moet er wel goed voor gaan zitten. Sommige banken geven je alleen een hypotheek als je via een hypotheekadviseur geeft (soms ook alleen via hun eigen adviseur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Vraag aan de verkopende makelaar of hij een aankoopmakelaar kan adviseren. Hij zal altijd een vriendje naar voren schuiven. Hierdoor heb je meer kans om het winnende bod te hebben, aangezien ze dan allebei commissie vangen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
- In Nederland is hypotheeknemers tegen elkaar uitspelen geen ding.
- Als je een huis wilt kopen welke pas over bijvoorbeeld 6 maanden kan worden geleverd, dan laat je nu de hypotheekofferte maken, en pas wanneer de woning geleverd kan worden ga je naar de notaris en wordt de hypotheek opgezet. Voor de tussenliggende periode kun je verzekeringen afsluiten tegen inkomensval, rentewijzigingen e.d.
- Nu een woning kopen waar je pas einde van het jaar over kunt beschikken moet je niet willen. Van de bank mag je niet verhuren (tenzij je erg veel geld zelf inlegt) en al het gezeik met alles wat kapot kan gaan.
- De hypotheekadviseur vindt niet noodzakelijkerwijs de goedkoopste hypotheek, hij pretendeert de hypotheek te vinden die het beste bij jouw situatie past. Hierbij kan hij natuurlijk wel beïnvloed worden door bonussen of alleen zijn eigen werknemer promoten als die niet onafhankelijk is. Je hebt geen adviseur nodig als je zelf de materie goed begrijpt.

Zaken waar je verder om moet denken is het gebruikelijke.

- Bouwkundig onderzoek.
- Onderzoeksplicht.
- Begrijp wat een verborgen gebrek is.
- Noteer alle meterstanden.
- Bekijk de omgevingsvergunningen/ bestemmingsplan voordat je over 4 jaar tegenover een flat van 25 meter hoog woont.
etc.. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Asterion schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:56:
Ik heb al begrepen dat de NHG een "verzekering" is dat je helpt wanneer je je werk zou verliezen?
NHG is inderdaad een sociaal vangnet. Als je in de financiële problemen komt kan het NHG vangnet/'verzekering' je helpen met de financiële hypotheeklasten. Daarnaast krijg je een lagere hypotheekrente omdat er minder risico is voor de bank. Kost 0,60% van het aankoopbedrag.
In België speel je eigenlijk zelf voor advocaat en zet je de banken tegen elkaar op qua rente. Daardoor kan je dus een lagere rente bekomen dan zij in eerste instantie voorstellen.
Ook helpt het als je eigen inbreng hebt. Hoe meer, hoe minder rente je moet betalen. De bank heeft dan minder risico als je je huis zou moeten verkopen.

Kan dat in Nederland ook?
Nee, je vult het financiële plaatje in en daar rolt een lijst uit met alle banken en hun hypotheekrente. Vervolgens kies je één bank uit die je een rente aanbod gaan doen. Banken tegen elkaar uit spelen kan hier niet voor zover ik weet. Dat zou ook niet nodig moeten zijn bij vrije marktwerking waarbij tientallen aanbieders bestaan: ze concurreren van nature al met elkaar.

Eigen inbreng zorgt hier wel voor een iets lagere hypotheekrente, de zogeheten LTV (Loan To Value). 100% lenen is relatief duur, terwijl er <60% of zelfs <50% veel minder risico is voor de bank dat het huis onder water komt te staan. Dat kan je zomaar eens 0,20% rente schelen.
In België kennen we niet echt hypotheekadviseurs dus dat is wat mij betreft onbekend.
Zij zoeken dus voor jou de goedkoopste hypotheek? Komt daar nog meer bij kijken dan enkel dat zoeken?
Is dat ook haalbaar zonder adviseur?
Een hypotheekadviseur brengt in kaart wat je wensen zijn en helpt met het uitkiezen en afhandelen van de hypotheek. Ze zoeken niet per sé de goedkoopste hypotheek, maar eentje die het beste bij je past qua voorwaarden.

Ik vind het zelf nutteloos. Heb het één keer zelf gedaan (Execution Only hypotheek) en één keer met adviseur. Voor een volgende woning ga ik weer voor execution only. Dan gebruik je alleen een platform om al je bestanden te uploaden en regel + kies je alles zelf.
Wij hebben een woning op het oog dat eind van het jaar pas beschikbaar komt maar nu al in de verkoop zou komen.
Hoe wordt het dan geregeld met de hypotheek? Wij zullen waarschijnlijk nu de koop moeten doen met de huidige rente maar dan betalen wij een huis waar we nog niet in kunnen wonen.
Zijn de huidige eigenaars dan verplicht om huur te betalen?
Als je nu een huis koopt dat pas over een half jaar beschikbaar komt, dan passeert de woning pas eind dit jaar bij de notaris. Dit betekent dat de huidige bewoners er nog tot eind dit jaar wonen, hun hypotheek betalen en het huis onderhouden. Jij begint pas met betalen zodra de hypotheek is ingeschreven + de akte van levering is gepasseerd bij de notaris.

Let er daarbij op dat je een hypotheekverstrekker (bank) kies waarbij het renteaanbod lang genoeg geldig is. Deze zijn vaak X maanden geldig + nog Y maanden te verlengen. Daarna moet je weer een nieuwe aanvraag doen of boete betalen. Zoek dus een bank waarbij het aanbod 6 tot 9 maanden geldt en kies daar ook een passende notaris datum voor.
Als er nog andere zaken zijn waar wij rekening mee moeten houden dan hoor ik het graag :-)
Ik zou in jouw geval een hypotheekadviseur in de hand nemen. Niks ten nadele, maar de vragen hierboven zijn relatief eenvoudig te beantwoorden via internet. Doordat je de Nederlandse huizenmarkt niet goed kent kan een adviseur handig zijn :) Uiteraard kan je je flink inlezen en het alsnog zelf doen, maar het gros van de Nederlands gebruikt óók een hypotheekadviseur.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 12-04-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-07 14:16

Thermomet3r

het is warm of koud

1. NHG is een garantie stel je kan je hypotheek niet meer betalen, en de bank eist je huis (heel uitzonderlijk geval). als dat huis via executie verkoop wordt verkocht en het bedrag wat het huis opbrengt is minder dan het bedrag van de hypotheek, keert de NHG het verschil uit zodat de hypotheek afbetaald kan worden. De meeste hypotheken hebben dit standaard inbegrepen.

2. nee in Nederland zet je niet de banken tegen elkaar op om een mindere rente te krijgen, je kan wel via een vergelijker de hypotheekverstrekker vinden die de minste rente heeft. Ook heeft eigen inbreng geen invloed op de rente of je maximale hypotheek, het enige wat invloed heeft op je maximale hypotheek is jullie inkomen.

3.is door de anderen reeds uitgelegd.

4. tijdens de overdracht van het huis worden de documenten van je hypotheek ondertekend dus gelden ook pas vanaf dat moment. het geld van de hypotheek krijg je zelf niet in handen, dit gaat allemaal via een notaris.

5. geen idee.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06 22:24
Niet direct gerelateerd aan het koopproces en krijgen van een hypotheek, maar naar mijn mening wel heel belangrijk is nog het opstellen van een samenlevingscontract (en testament) bij de notaris als je samen koopt zonder trouwen/geregistreerd partnerschap. Het is niet verplicht om dit te regelen, maar kan een hoop gedoe voorkomen als je toch uit elkaar gaat of 1 van jullie komt te overlijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
Bedankt allemaal!

We hebben besloten dat we best via een adviseur gaan omdat we er zelf beiden geen expert in zijn en omdat de situatie net wat anders ligt.

@Plempie dat is al reeds in orde, wel zeker een goede tip!
Pagina: 1