Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:45
Misschien rare vraag/stelling maarrrr....

Men wil dat we zo veel mogelijk zelf opgewekte energie verbruiken, alleen zit hier wat raars aan in mijn ogen. Mijn pv installatie zit op bijvoorbeeld L1, dus alle opgewekte energie is alleen beschikbaar op L1. Als de kookplaat/wasmachine/droger op L2 of L3 zitten kan je dus eigenlijk nooit je zelf opgewekte energie gebruiken De slimme meters kunnen misschien wel zaken verrekenen maar in praktijk kan je in huis geen opgewekte energie op L1 gebruiken op L2/L3. Als iedereen zijn pv op L1 zou aansluiten krijg je ook narigheid lijkt me..
Sterker nog als het salderen afgeschaft wordt en moet gaan betalen voor terugleveren wordt het helemaal een bijzonder verhaal. Nu zal ik hier hopelijk een stukje info missen of denk ik te moeilijk, wie kan dat bevestigen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen bijzonder verhaal hoor, het netto afrekenen over de fases staat volledig los van de salderingsregeling.

Het feit dat je terug levert op L1 maar verbruikt op L2/L3 is dan ook lang niet zo'n groot probleem als salderen. Bij het laatste moet er namelijk energie in tijd geschoven worden en komt er overschot/opslag kijken.

Maar wat jij terug levert op L1 zal direct door iemand anders gebruikt worden. En grote kans dat jij op L2/L3 direct verbruikt van iemand anders in je wijk. Het is dus directe uitruil.

Dit gaat er natuurlijk wel vanuit dat alle PV redelijk gelijk verdeeld zit over de fases. Maar dat dit nodig is geldt eigenlijk ook al gewoon voor verbruikers. Doordat mensen redelijk random de fase kiezen waar ze op terugleveren (of überhaupt dingen op aansluiten) en dat de fase volgorde vaak per huis anders is komt dat in praktijk wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Slimme meters verrekenen intern - niet misschien - dat doen ze zeker.

Als iedereen - of de solarteur - een 1-fase omvormer - zonder de spanningen vooraf te checken -
op dezelfde fase zou aansluiten is dat natuurlijk niet slim en kan spanningsproblemen veroorzaken.

Volgens mij kan je "grootverbruikers" desgewenst op de fase van de omvormer aansluiten.

Afschaffen van salderen veroorzaakt een bijzonder verhaal?
Betalen voor terugleveren ook?
Dat moet je even uitleggen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
dit stukje is niet helemaal correct (lijkt me)

Maar wat jij terug levert op L1 zal direct door iemand anders gebruikt worden. En grote kans dat jij op L2/L3 direct verbruikt van iemand anders in je wijk. Het is dus directe uitruil.

wat ik opneem via l2/l3 zou je zonder salderen moeten betalen, wat ik direct via l1 zelf verbruik gaat de deur niet uit en is gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07

Rmg

dunklefaser schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:

Er blijft een hardnekkige mythe/misverstand/onbegrip dat er straks betaald moet worden over teruglevering per fase.

Je zou dan in de knoei komen omdat je op fase 1 teruglevert en teruglevertarief krijgt (of zelfs moet betalen) en op fase 2 en 3 verbruik moet betalen volgens normaal tarief. Dat is waar sommigen bang voor zijn.

Dit is alleen in de praktijk helemaal geen probleem en allang uitgedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 12-04-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Het wordt gewoon verrekend natuurlijk maar neemt denk ik niet weg dat bij installatie er best nagedacht mag worden welke fase je gebruikt. Als je bijvoorbeeld een fase hebt waarop altijd verbruik is kun je misschien daar het beste op aansluiten. Scheelt weer wat energie verlies op de lijn naar rest van de buurt.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
dunklefaser schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:
Slimme meters verrekenen intern - niet misschien - dat doen ze zeker.

Als iedereen - of de solarteur - een 1-fase omvormer - zonder de spanningen vooraf te checken -
op dezelfde fase zou aansluiten is dat natuurlijk niet slim en kan spanningsproblemen veroorzaken.

Volgens mij kan je "grootverbruikers" desgewenst op de fase van de omvormer aansluiten.

Nou, als we niet meer kunnen salderen en ik lever terug op fase 1 dan lever je terug op fase 1 en zou je bij een negatieve stroomprijs moeten betalen.
Als je (tegelijkertijd) stroom verbruikt op L2/L3 dan gebruik je niet zelf opgewekte stroom en die moet je betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
fockarty schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:
dit stukje is niet helemaal correct (lijkt me)

wat ik opneem via l2/l3 zou je zonder salderen moeten betalen, wat ik direct via l1 zelf verbruik gaat de deur niet uit en is gratis
nee want zo werken digitale meters niet. Die verrekenen dit intern en er is dus geen manier voor de netbeheerder om dit te zien of te veranderen als salderen er af gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

fockarty schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:15:
[...]

Nou, als we niet meer kunnen salderen en ik lever terug op fase 1 dan lever je terug op fase 1 en zou je bij een negatieve stroomprijs moeten betalen.
Als je (tegelijkertijd) stroom verbruikt op L2/L3 dan gebruik je niet zelf opgewekte stroom en die moet je betalen.
Je neemt geen verschillende fasen af van de leverancier, maar één elektra-aansluiting.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fockarty
Top, ik ben eruit. bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Netto verrekenen per fase en salderen hebben niets maar dan ook niets met elkaar te maken :) Laatste willen we afschaffen, eerste niet. Want, zoals ik al aan gaf, is dat veeeeeeel minder een probleem :)
Pagina: 1