Niet tevreden over afwerking badkamer en conflict aannemer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arganoide
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-04-2024
Ik laat mijn badkamer uitvoeren door een aannemer en hij ging gisteren tegelen. Ik was aan het werk en had geen zicht op wanneer hij wat deed. Hij heeft gisteren dus blijkbaar getegeld en daarbij Jolly profielen gebruikt voor de hoeken en een nis, dit is niet overlegd. Hij heeft een standaard geborstelde RVS kleur gekozen die ik niet mooi vind passen bij de tegelkleur en de kranen. Een hoek had verstek gezaagd kunnen worden voor een veel mooier resultaat, maar als er dan toch profielen gebruikt dienen te worden had ik graag zelf de kleur bepaald.
Volgens de aannemer kan hij ze er niet meer uithalen zonder alle tegels kapot te bikken en zegt qua tijd dat ook niet te kunnen. Ik heb niet genoeg reserve tegels en bovendien zit ik dan weer een maand zonder badkamer vanwege de levertijd op de tegel. Ook wuift hij mijn klachten weg dat het niet mooi zou staan.
Wat moet ik hier nu mee? Nu in gebreke stellen ? Ik ben bang dat hij het dan niet meer afmaakt en ik met een halve badkamer zit, Of bij oplevering niet accepteren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01
Wat hebben jullie van te voren afgesproken op papier/offerte? Welke hoekprofielen er gebruikt zouden worden?

Heb je bijvoorbeeld van te voren afgesproken welke profielen je wou hebben?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 17:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tja, de aannemer had even kunnen bellen, maar aan de andere kant als je ergens geen afspraken over maakt kunt je er ook wel een beetje vanuit gaan dat je dan de "standaard" gaat krijgen.

Hoeken onder verstek is erg bewerkelijk, dus als je dat niet afgesproken hebt vind ik het eigenlijk wel logisch dat er profielen geplaatst worden.

Wat jij mooi vind, is erg persoonlijk en daar kun je verder niet zoveel mee. Zolang het er netjes en recht inzit denk ik dat er weinig te halen valt. Dat staat overigens los dat de aannemer best wel even had kunnen bellen, of iets pro-actiever mogen zijn.

Ik zou de aanemer de badkamer zover laten afmaken dat er in elk geval gebruik van gemaakt kan worden. Bestel daarnaast nieuwe tegels, en laat de aannemer de boel in orde maken naar jouw smaak. Dan zul je alleen nog iets moeten afspreken over de kosten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-06 18:56
Wat heb je afgesproken? Wat staat er op de offerte?

Anders blijft over dat de aannemer een 'goed en deugdelijk werk' dient op te leveren. Het afwerken met Jolly profielen is grotendeels de standaard. Verstek of een specifiek kleurtje is jouw wens.

Het wordt wel erg onhandig als je vooraf (i) niet aangeeft hoe je de hoeken wilt hebben en (ii) vervolgens ook niet aanwezig bent om instructies te geven. Dan kun je erop wachten dat je voor verassingen komt te staan.

De aannemer had je kunnen bellen. Of vooraf had hij wellicht moeten melden dat je hier een keuze in moest maken cq. je wensen moest doorgeven. Je zou het dan kunnen gooien op een schending van zijn mededelingsplicht en dwaling aan jouw kant: als de aannemer je dit had verteld had je het niet gedaan indien je wél een juiste voorstelling van zaken had gehad. Maar: dat kan lastig zijn, omdat jij ook enige schuld hebt (niet aanwezig, niet naar gevraagd en geen keuze doorgegeven terwijl 'randafwerking' er overduidelijk bij hoort in een badkamer).

Feit is dat het er nu al in zit. Dan moet het dus weer uit elkaar. Dat kan bij estetische gebreken onredelijk zijn. Dan ga je al sneller richting schadevergoeding in plaats van herstel. Met deze randen is de badkamer 'gewoon' conform.

Het sterkst sta je dan nog met een beroep op dwaling. De verkoper/aannemer, als professionele partij, had jou als consument moeten inlichten over de keuzes aan randafwerking. Dat heeft hij nagelaten, zowel bij de koop als tijdens de klus zelf. Daardoor heb jij de noodzakelijke keuzes niet kunnen maken. De aannemer had moeten, en behoren, te weten dat jij als consument een keuze wilde maken omtrent de randafwerking - en wanneer hij daar niet naar zou vragen, hij kon verwachten dat jij bij een juiste voorstelling van zaken iets anders zou kiezen dan er nu in zit.

En zelfs dan: dwaling leidt niet automatisch tot vervanging. Vervanging is ook lastig, gezien de tegels er uit moeten en er niet voldoende tegels zijn. Zelfs al gaan jullie over tot vervanging, eventueel met een gedeeltelijke bijbetaling vanuit jou, zul je een maand moeten wachten. Je hebt het jezelf wel lastig gemaakt. Ik zou de badkamer laten afmaken. Dan extra tegels bestellen en deze randen op een later moment laten afwerken naar wens - en het daarbij op een akkoordje proberen te gooien met de aannemer.

Dwaling of non-conformiteit:
https://rijssenbeek.nl/ke...ling-en-non-conformiteit/

Goed en deugdelijk werk, estetische gebreken en schadevergoeding:
https://www.bvd-advocaten...n-goed-en-deugdelijk-werk

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 12-04-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arganoide
Ik had hem van tevoren foto's laten zien van hoe ik het wilde hebben en dat was profielloos. Hij heeft het ook helemaal niet gehad over uberhaupt profielen gebruiken dus ik wist uberhaupt niet dat daar een keuze in was. Er staat niks op de offerte erover. Ik ben niet heel technisch onderlegd vandaar dat ik zelf dus ook niet de badkamer verbouw,
De tegels en profielen zitten er wel strak in overigens en het werk dat hij tot dusver levert ziet er goed uit , het is alleen dus een kwestie van smaak dat ik voor een andere kleur gekozen zou hebben. Voegen en dergelijke kon ik wel kiezen, dus hij had me best even kunnen informeren over profielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
ik denk dat het belangrijker is dat het echt netjes gedaan is, dan dat er nu de verkeerde afwerking tov je smaak gekozen is. Ik zou mijn teleurstelling (nogmaals) uitspreken, duidelijk maken dat iedere bepalende keuze die nog gemaak moet worden nu in overleg gedaan wordt (meteen maar even met hem bespreken).

Ik denk dat je het over een tijd niet eens meer opvalt, maar ik snap je geheel. Maar vertraging zit je niet op te wachten en een half afgebouwde badkamer al helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06 14:32
Zelf zitten wij ook in een verbouwing, waarbij juist de nieuwe vloer niet netjes werd gelegd. Het herstellen daarvan heeft ook weer nadelen gehad. Een hoop gedoe, tijd, en uiteindelijk toch nog wat mankementen die je dan maar voor lief neemt. Vanuit mijn situatie zou ik tekenen voor strak werk :P Dan maar kijken of je de profieltjes wellicht van een kleurtje kan voorzien (indien mogelijk)? Of wellicht dat hij het kan doen. Is het netjes van hem dat dit zo gelopen is? Nee. Er valt vast wel iets uit te halen.

Voor de rest geef je aan dat het netjes is gedaan. Het is niet altijd makkelijk om tegenwoordig een vakman te vinden die mooi werk levert. Ook hier op tweakers topics voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 13:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Arganoide schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:22:
Ik had hem van tevoren foto's laten zien van hoe ik het wilde hebben en dat was profielloos. Hij heeft het ook helemaal niet gehad over uberhaupt profielen gebruiken dus ik wist uberhaupt niet dat daar een keuze in was. Er staat niks op de offerte erover. Ik ben niet heel technisch onderlegd vandaar dat ik zelf dus ook niet de badkamer verbouw,
De tegels en profielen zitten er wel strak in overigens en het werk dat hij tot dusver levert ziet er goed uit , het is alleen dus een kwestie van smaak dat ik voor een andere kleur gekozen zou hebben. Voegen en dergelijke kon ik wel kiezen, dus hij had me best even kunnen informeren over profielen.
Niet alle tegels zijn geschikt voor verstek, dus misschien dat hem dat te ingewikkeld werd of teveel tijd ging kosten. Had je de tegels al gekocht/uitgezocht voordat hij aan de slag ging, of heb je dit vooraf met hem besproken?

Ik zou aan hem vragen om korting op de factuur, omdat hij zich niet aan de opdracht heeft gehouden. Maar het er verder wel bij laten zitten. Mocht je hem ooit nog nodig hebben, wil je niet zo'n conflict achter de rug hebben met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 12:06
Tegelen in verstek met een goed en naadloos resultaat is bijzonder ingewikkeld. Natuurlijk niet onmogelijk, maar vergt echt veel kunde en ervaring van een tegelaar. (En inderdaad, zoals al genoemd, dit kan niet met alle tegels.) Een dergelijke tegelaar (ervaring, kunde) consulteert altijd de klant bij het maken van dergelijke keuzes. Ofwel: Waarschijnlijk heb je niet betaald voor een kundige tegelaar en zodoende was het nodig duidelijk afspraken te maken over dit soort afwijkende keuzes en dan krijg je de algemene standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 17:09
Arganoide schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:22:

Hier vat je het mooi samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat zei de aannemer toen je vertelde dat je de kleur niet mooi vindt?
Als hij toch strips wil gebruiken is het wel zo fijn als de klant de kleur mag kiezen.
Vraag ook meteen met welke kleur er gekit gaat worden voordat je daar straks ook liever iets anders had gehad.

[ Voor 59% gewijzigd door edsandje op 12-04-2024 15:14 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arganoide
wortest schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:15:
Tegelen in verstek met een goed en naadloos resultaat is bijzonder ingewikkeld. Natuurlijk niet onmogelijk, maar vergt echt veel kunde en ervaring van een tegelaar. (En inderdaad, zoals al genoemd, dit kan niet met alle tegels.) Een dergelijke tegelaar (ervaring, kunde) consulteert altijd de klant bij het maken van dergelijke keuzes. Ofwel: Waarschijnlijk heb je niet betaald voor een kundige tegelaar en zodoende was het nodig duidelijk afspraken te maken over dit soort afwijkende keuzes en dan krijg je de algemene standaard.
Daar heb je gelijk in, het is een aannemer die alles zelf doet maar niet een tegelaar bij uitstek voor zover ik kan inschatten. Hij doet het ook voor een nette prijs, bij de badkamerzaken kreeg ik veel duurdere offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arganoide
edsandje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:11:
Wat zei de aannemer toen je vertelde dat je de kleur niet mooi vindt?
Als hij toch strips wil gebruiken is het wel zo fijn als de klant de kleur mag kiezen.
Vraag ook meteen met welke kleur er gekit gaat worden voordat je daar straks ook liever iets anders had gehad.
Daar werd op gereageerd met het wordt wel mooi en dat hij de kleur wel vond passen....
Pagina: 1