Bosch/Ikea vaatwasser bovenin (besteklade) vies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:58
De nieuwe IKEA Kallboda (eigenlijk een Bosch) vaatwasser maakt het bestek in de besteklade vaak niet helemaal schoon, en laat ook veel viezigheid achter in de hoeken en rails bovenin de vaatwasser.

Ik leg het bestek netjes in de houdertjes met ruimte ertussen. Toch valt het me tegen hoe vaak er nog viezigheid aan blijft zitten. Bovendien lijkt er ook uitgeharde voedselresten achter te blijven.

Ook na een reinigingsprogramma met reinigingsmiddel en lege vaat blijft deze viezigheid er in zitten.

Volgens mij heeft hij nog geen 40 beurten gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5xYrXxiCBnow_y1fIlDSXxD1bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m69yPtYjC4YMq8BpMSuSDJ1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nNxVo8OcmSLkfhmxqKm8b7Aad4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ki3bNJsG5KqEKIdmemMcRC0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmxmcraFuiH4hpcaYCoSPnV4kKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1b4hS7lxDsUV9HwlWgq9milh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf7ZI4BI5tpH_Ntf_IYrUbZ1h3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF4Bkg8ktA0bmgC4p6bQnfbN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-szpbiMX_JtNS-98TccZJfyRcKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgEOljVe3G3n3eEpJUcP0qPB.jpg?f=fotoalbum_large

Herkent iemand dit probleem? Of heeft iemand een idee wat dit veroorzaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door MailMan op 11-04-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het lijkt een beetje op wat mijn ouders ooit hadden. Dat bleek een lek reservoir van het glansspoelmiddel, wat door een isolatie plaat in de deur heen vrat. Zou dat dus even in de gaten houden :)

Heb je enig idee wat het voor testen zijn? Zijn het etensresten, roest, of iets anders?

Dat gezegd hebbend: je kunt ook gewoon een bestek mandje kopen, trek je die lade er tijdelijk uit. Als dan de boel wel schoon blijft ligt het aan je lade. Zo niet ergens anders aan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dat bestek geval heb ik er bij de vaatwasser van mijn oudste dochter uitgehaald en vervangen door een passende bestekmand voor onderin.

Werkt echt stukken beter en ze is erg content mee als oplossing.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Ik krijg het idee dat er wel hele vuile vaat in de machine gezet wordt.
In combinatie met net te weinig 'zeep' blijven er dan etensresten achter.
Maar heb je de klacht ook naar IKEA gestuurd en wat zeggen hun dan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
The Eagle schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:55:
Het lijkt een beetje op wat mijn ouders ooit hadden. Dat bleek een lek reservoir van het glansspoelmiddel, wat door een isolatie plaat in de deur heen vrat. Zou dat dus even in de gaten houden :)

Heb je enig idee wat het voor testen zijn? Zijn het etensresten, roest, of iets anders?

Dat gezegd hebbend: je kunt ook gewoon een bestek mandje kopen, trek je die lade er tijdelijk uit. Als dan de boel wel schoon blijft ligt het aan je lade. Zo niet ergens anders aan :)
Waarom zou een lek glansspoelmiddel reservoir voor dit soort vervuiling moeten zorgen? Wil het best in de gaten houden maar bij de deur is het wel schoon, en de vaatwasser is echt nog zo goed als nieuw.

Het lijken hele fijne uitgeharde (poeder)resten van eten. Geen roest. Ik vermoed dat er een wasbeurt is geweest waarbij de draaiarm vast heeft gezeten en er dus etensresten in een hoek zijn blijven zitten. Daarna is bij het drogen dit eten uitgehard en daardoor extra moeilijk te verwijderen.

We zijn juist afgestapt van een bestekmand omdat we vonden dat het bestek in onze vorige wasmachine niet goed schoon werd in een mand :P
hardware-lover schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:58:
Dat bestek geval heb ik er bij de vaatwasser van mijn oudste dochter uitgehaald en vervangen door een passende bestekmand voor onderin.

Werkt echt stukken beter en ze is erg content mee als oplossing.
Zie hierboven :) Lepels bleven vaak aan elkaar plakken bij een bestekbak. Ik zou denken dat bij een goed ingeruimde lade juiste schoner bestek verkregen zou worden.
Yaksa schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:59:
Ik krijg het idee dat er wel hele vuile vaat in de machine gezet wordt.
In combinatie met net te weinig 'zeep' blijven er dan etensresten achter.
Maar heb je de klacht ook naar IKEA gestuurd en wat zeggen hun dan?
Ik spoel niets voor maar schraap wel etensresten af voor het inladen. Het kan zijn dat de blokjes die we gebruikt hebben wat oud waren. Wil gaan overstappen naar zelf vaatwaspoeder toevoegen ipv all-in-1 blokjes. Heb al glansspoel in het reservoir en een zak onthardingszout.

IKEA/Bosch moet ik nog benaderen hierover, ga ik vandaag even doen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:30
Ik heb in het verleden ook weleens zoiets gehad, overstappen op betere kwaliteit blokjes verhielp dit toen.

Daarnaast is mijn ervaring dat je bij "3-in-1" blokjes toch wel gewoon glansspoelmiddel en zout moet toevoegen. Maar dat doe je al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Wij hebben niet zo'n la, maar wel sterk afhankelijk van het merk blokjes resultaten. Dus zijn tijdje aan het experimenteren geweest en Sun en All 1 one van Lidl geven het beste resultaat.

Daarnaast lijkt het alsof je eco wast met een verkort programma met redelijk vuile vaat.

Hoewel wij wel voorspoelen moet bij een volle machine echt wel een lang programma gekozen worden in jouw geval zou ik intens oid kiezen.

En weet je zeker dat je bovenste arm goed water krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Let ook op dat als je bakjes plaatst in bovenste la, het bestek recht erboven niet goed schoon wordt. Het water wordt namelijk van onder de bovenste la gespoten.

Plaats dus enkel glazen en kleine bakjes, / schaaltjes die op hun kant kunnen. Van die vershoudbakjes van 1 liter + houden teveel oppervlakte tegen.

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 12-04-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
KNed schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:52:
Ik heb in het verleden ook weleens zoiets gehad, overstappen op betere kwaliteit blokjes verhielp dit toen.

Daarnaast is mijn ervaring dat je bij "3-in-1" blokjes toch wel gewoon glansspoelmiddel en zout moet toevoegen. Maar dat doe je al
Barrycade schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:54:
Wij hebben niet zo'n la, maar wel sterk afhankelijk van het merk blokjes resultaten. Dus zijn tijdje aan het experimenteren geweest en Sun en All 1 one van Lidl geven het beste resultaat.

Daarnaast lijkt het alsof je eco wast met een verkort programma met redelijk vuile vaat.

Hoewel wij wel voorspoelen moet bij een volle machine echt wel een lang programma gekozen worden in jouw geval zou ik intens oid kiezen.

En weet je zeker dat je bovenste arm goed water krijgt?
Ik gebruikte SUN all-in-1, maar ze waren al wel wat ouder en sommige gebarsten door een tijdje in de zon staan :P Gevolg van de verbouwing.

De ene keer draai ik ECO, de andere keer Auto (45-65). Verkort programma wel eens gedaan, maar normaal niet.

De bovenste van de twee armen kan volgens mij prima draaien en sluit aan op de toevoer achterin de vaatwasser. Maar het kan zijn dat de arm een keer geblokkeerd is geweest en dus etensresten achter zijn gebleven die uitharden. Nu zit er dus etensresten in de geleiderails van de lades en ik zie eigenlijk niet hoe dat schoon te krijgen zonder die rails zelf te demonteren.
99ruud99 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:56:
Let ook op dat als je bakjes plaatst in bovenste la, het bestek recht erboven niet goed schoon wordt. Het water wordt namelijk van onder de bovenste la gespoten.

Plaats dus enkel glazen en kleine bakjes, / schaaltjes die op hun kant kunnen. Van die vershoudbakjes van 1 liter + houden teveel oppervlakte tegen.
Met bovensta la bedoel je denk ik de middelste van de 3 lades? Ik zie de besteklade als de bovenste. Dus die bestekla wordt vanuit de sproeier schoongemaakt die nog onder de middelste la zit? Lijkt mij niet echt effectief. Er lijkt ook helemaal bovenin een soort kleine witte ventilator te zitten. Komt daar geen water uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Daar komt glansmiddel uit als het goed is.

Maar ja met bovenste bedoel ik middelste. Kijk maar eens waar de grote molens zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@MailMan, vwb het gebruik van de bestekbak ipv de lade. Het viel me op dat sommige gebruikers de roosters aan de bovenkant helemaal niet gebruikten maar omklapten naar de zijkanten.

Dan geloof ik direct dat bestek niet goed schoon wordt. Ik heb zo'n bakje al meer dan 20 jaar in gebruik bij diverse vaatwassers, altijd een schoon resultaat en de huidige vaatwasser, inmiddels ook alweer zo'n 15 jaar of ouder, is nog smetteloos aan in binnenzijde, in iedere hoek.

Ik gebruik trouwens nooit blokjes, altijd de vloeibare caps. Glanzende vaat, geen matte uitslag op de glazen (zacht water hier), altijd goed schoon.

Maar goed, ieder zijn keuze hierin vanzelfsprekend 👍

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 09:04
Heb hier exact dezelfde vaatwasser en soms ook het zelfde probleem. Zoals anderen al schreven lijkt het ook bij ons af te gangen van de blokjes die we gebruiken.
Volgens mij ( we hebben hem al een tijdje) kan je ook het "atuo" programma nog iets aanpassen waardoor hij wat steviger wast bij dezelfde vervuiling. Ook doen wij 1 a 2 keer in de week het 70 graden programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 17:42
Heb even voor je gekeken, maar onze Kallboda (sinds 3 maanden in gebruik) heeft hier geen last van.
We gebruiken 3x per week het AUTO-programma en spoelen grove etensresten altijd wel van het servies af. En we gebruiken dreft vaatwastabletten. Poeder met zo'n beetje vloeistof erin, geen idee wat het is eigenlijk :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 17:25

Tijntje

Hello?!

Wij hebben een Bosch met zo'n rekje er in en daar hebben we dit ook op.
Echter, onze machine geeft zelf aan als er weer reinigingsprogramma moet draaien, dan haal ik het rekje er altijd uit en leg dat op het onderste borden rek.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Op onze Siemens van 3 jaar oud zie ik dit dus totaal niet. Wij hebben ook een bestekla, waar we enorm blij mee zijn. Vooral omdat we alle horrorverhalen al hadden gehoord.

Wel merk ik dat zetmeel en eiwit eenvoudig kan blijven plakken. Dit spoel ik dus ook altijd af. Wij gebruiken al jaren Finish Classic met Powerball en vullen eventueel glansspoelmiddel en zout bij als de vaatwasser daarom vraagt. En na elke vaatwasbeurt zet ik ook bijna altijd de deur even open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:04
Misschien raar, maar je zou even kunnen controleren of alle sproeiers los zitten; dus vrij kan draaien. Ik werkte ooit bij een bedrijf waarbij er bij aansluiting dat vergeten was los te halen. Dus de bovenste draaide nooit mee lol

Verwacht niet dat dit een probleem bij jou is, maar worth checking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
jelveen schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:58:
Heb hier exact dezelfde vaatwasser en soms ook het zelfde probleem. Zoals anderen al schreven lijkt het ook bij ons af te gangen van de blokjes die we gebruiken.
Volgens mij ( we hebben hem al een tijdje) kan je ook het "atuo" programma nog iets aanpassen waardoor hij wat steviger wast bij dezelfde vervuiling. Ook doen wij 1 a 2 keer in de week het 70 graden programma.
Klopt, in de handleiding staat hoe je de sensor kan afstellen op 3 standen. Volgens mij standaard op het meest zuinige.

Overigens staan er wel wat foutjes in de Engelse handleiding. De duur van o.a. het korte programme en het reinigingsprogramma komen niet overeen. De NL handleiding ziet er overigens weer anders uit dan de Engelse :?
Tijntje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:08:
Wij hebben een Bosch met zo'n rekje er in en daar hebben we dit ook op.
Echter, onze machine geeft zelf aan als er weer reinigingsprogramma moet draaien, dan haal ik het rekje er altijd uit en leg dat op het onderste borden rek.
Is het de bedoeling om bij het reinigingsprogramma een vaatwasblokje of iets anders toe te voegen? Staat niet in de handleiding dacht ik.

Gisteren het bestekrek ook los gemaakt en op het onderste rek gelegd onder een hoek. Werd wel schoner maar sommige etensresten zijn echt hardnekkig en zelfs met een schuurspons lastig te verwijderen.

Maar het aller lastigste is de aanslag die aan de binnenzijde van de geleiderails zit.
ilaurensnl schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:08:
Misschien raar, maar je zou even kunnen controleren of alle sproeiers los zitten; dus vrij kan draaien. Ik werkte ooit bij een bedrijf waarbij er bij aansluiting dat vergeten was los te halen. Dus de bovenste draaide nooit mee lol

Verwacht niet dat dit een probleem bij jou is, maar worth checking.
Alles kan goed draaien gelukkig. De vaatwas van vannacht op Auto kwam er redelijk goed schoon uit. Bestek in ieder geval wel. Alleen zo'n ontbijtbakje niet, maar die zat blijkbaar niet schuin genoeg in het rek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Heb je wel voldoende waterdruk?

En ben toch benieuwd wat je doet met de vuile vaat als je zelfs niet met een schuursponsje de boel er af krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 17:25

Tijntje

Hello?!

MailMan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:22:
[...]

Klopt, in de handleiding staat hoe je de sensor kan afstellen op 3 standen. Volgens mij standaard op het meest zuinige.

Overigens staan er wel wat foutjes in de Engelse handleiding. De duur van o.a. het korte programme en het reinigingsprogramma komen niet overeen. De NL handleiding ziet er overigens weer anders uit dan de Engelse :?

[...]

Is het de bedoeling om bij het reinigingsprogramma een vaatwasblokje of iets anders toe te voegen? Staat niet in de handleiding dacht ik.

Gisteren het bestekrek ook los gemaakt en op het onderste rek gelegd onder een hoek. Werd wel schoner maar sommige etensresten zijn echt hardnekkig en zelfs met een schuurspons lastig te verwijderen.

Maar het aller lastigste is de aanslag die aan de binnenzijde van de geleiderails zit.

[...]

Alles kan goed draaien gelukkig. De vaatwas van vannacht op Auto kwam er redelijk goed schoon uit. Bestek in ieder geval wel. Alleen zo'n ontbijtbakje niet, maar die zat blijkbaar niet schuin genoeg in het rek :P
toon volledige bericht
De eerste maanden lieten wij het bestekrekje ook zitten bij de reiniging waardoor er behoorlijk wat opbouw was van vuil. De eerste keer daarna ook met een borstel zelf dat moeten schoonmaken, nu we het iedere keer onderin leggen gaat het prima.

Wij gebruiken altijd deze: https://www.finishinfo.nl...e-vaatwasmachinereiniger/

Die geleiderail blijft inderdaad wel wat vies, maar als we netjes alle reinigingsprogramma's draaien valt het wel mee.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Pagina: 1