Home Assistant en Volvo EX30

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27
Ik ben op zoek naar een manier om op zijn minst het batterijpercentage uit te lezen van mijn Volvo EX30 en als sensor in HA te krijgen. Deze heb ik nodig om zo gunstig mogelijk met een dynamisch energiecontract te kunnen laden.

De bestaande Volvo HA-integraties die ik heb gevonden werken niet of niet goed met de Volvo EX30. Volvo2mqtt geeft wel sensoren, maar die zijn niet logisch en geven 'Unknown' of 'Unspecified'.

Ik kan de tablet van de Volvo EX30 wel uitlezen, maar daarmee krijg ik niet de gewenste informatie omdat deze zichtbaar wordt als een mobile device.

Volvo On Call kent de Volvo EX30 niet.

Ik zou via de API die de Volvo EX30-App gebruikt kunnen uitlezen, echter heb ik daar totaal geen gegevens van gevonden en een sniffer hielp ook niet.

Als iemand een oplossing weet dan hoor ik het graag. Maar ik denk dat het afwachten wordt op Volvo zelf...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvhpsb
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-02 16:45
Hallo, al iets verder gekomen?
Ik heb dezelfde vraag.Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Ik heb een WiCAN OBD2 dongle gekocht en deze kan ik in Home Assistent uitlezen. Zie ook Swerfer in "Het grote Volvo EX30 topic"

Ik heb wel problemen gehad met het leeglopen van mijn 12V-accu, maar ik weet niet of dat aan de WiCAN lag. Ik had hem al een paar weken in gebruik en toen is 2 dagen achter elkaar mijn 12V-accu leeggelopen. Daarbij gaat het autoalarm ook af en kan je niet uitschakelen en je kan de auto niet in. Je moet dan onder de voorbumper links een klep losdraaien waar je 12V op kan aansluiten.

Ik had ook mijn lader aangesloten en de ANWB zegt dat die bij sommige automerken ook de 12V-accu kan leegtrekken. Ik had in ieder geval de lader losgekoppeld, de WiCAN losgekoppeld en het scherm in de EX30 gereset en daarna geen last meer gehad. Ik durf de WiCAN nog niet opnieuw aan te sluiten.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Swerfer Als je constant wifi aan hebt gaat dat inderdaad wel een veelvoud zijn van het rust verbruik van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Septillion schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:10:
@Swerfer Als je constant wifi aan hebt gaat dat inderdaad wel een veelvoud zijn van het rust verbruik van de auto.
Het is de WiFi van de WiCAN. Die verbruikt maar 1mA in sleep mode en in gewone modus ik dacht zo'n 10mA. Hij heeft probleemloos meer dan 2 weken gewerkt en plotseling loopt mijn 12V-accu in nog geen 3 uur leeg. Ik denk ook niet dat de WiCAN het probleem was. Ik weet niet wat wel, omdat ik ook het scherm heb gereset en de lader losgekoppeld. Nu probleemloos ook aan de lader (SmartEVSE). Ik ga binnenkort de WiCAN weer proberen, met een backup accu paraat. Ik heb het vermoeden dat mijn auto aan bleef staan op de achtergrond, omdat de accu echt heel snel leeg liep.