Nieuw 1440p systeem feedback

Pagina: 1
Acties:

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:04
Mijn huidige systeem is 8 jaar oud volgens mij... Cpu is te oud voor windows 11, videokaart is een 1070, etc.

Het plan is om een nieuw systeem samen te stellen dat weer lange tijd mee kan en dat gebruikt kan worden om ook games te spelen op 1440p. Alle andere taken waarvoor dit systeem gebruikt zal worden zullen sowieso geen probleem zijn.

Ik had het volgende samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 392,05€ 392,05
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X€ 652,-€ 652,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 79,-€ 79,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 116,90€ 116,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart€ 120,99€ 120,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.730,74

Op dit moment speel ik regelmatig world of warcraft. Dit spel heeft blijkbaar grote problemen met amd videokaarten, dus vandaar mijn voorkeur voor nvidia. Nu lijkt de 4070 super de beste prijs / prestatie te zijn die nog wel een heel aantal jaren mee kan.

Qua cpu is er ook de goedkopere amd ryzen 5 7600. Op dit moment waarschijnlijk ook meer dan genoeg om de meeste games soepel te spelen, maar mijn gedachte was dat de investering voor de 7800x3d het op langere termijn waard zou zijn gezien de uitstekende prestaties in games en de te verwachten hogere system requirements over een aantal jaar. Voor veel games is de gpu de limiterende factor, maar bijv voor world of warcraft is dat de cpu. (WoW is opnieuw een voorbeeld hier, maar speel ook andere games.)

Bij de voeding heb ik gekeken naar de juiste aansluiting voor de videokaart zodat er geen extra verlengstukjes nodig zijn. 850W is misschien wat overkill? Zou 750W of misschien zelfs 650W niet ook al ok zijn? Verder heb ik hier vrij weinig mee. Aansluitingen moeten ok zijn en degelijk merk.

Moederbord is veel aangeraden en ziet er ok uit qua specs. Biedt voldoende mogelijkheden en niet super duur, dus lijkt me ok. Zie wel wat voorbij komen over traag opstarten soms, maar dat lijken veel moederborden voor deze architectuur te hebben.

Het geheugen en de cpu koeler zie ik vaak aangeraden worden. Geen echte wensen op dit gebied hier. Lijkt me prima zo.

De m2 ssd heb ik al eerder aangeschaft.

De kast wordt ook veel aangeraden. Heeft al een paar fans meegeleverd. Volgens mij ook prima voor mijn doel. Uiterlijk of gimmicks of rgb etc boeit me allemaal niet veel. Komt toch ergens onder een bureau te staan.

Mijn vragen komen dus vooral neer op:
  • Heeft de cpu upgrade naar 7800x3d inderdaad meerwaarde voor de toekomst zoals beschreven? Zeker in cpu intensievere games.
  • Is de 4070 super inderdaad nu de beste nvidia keuze gezien bovenstaande?
  • Zou een voeding met iets minder capaciteit hier ook al volstaan?
  • Zie ik nog iets over het hoofd in bovenstaand verhaal, zoals zaken die niet goed samen gaan?

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Mijn vragen komen dus vooral neer op:

Heeft de cpu upgrade naar 7800x3d inderdaad meerwaarde voor de toekomst zoals beschreven? Zeker in cpu intensievere games.

>>Absoluut! Met jouw config trek je een 7800X3D niet vol. Tegen de tijd dat dit wel gebeurt zijn we wel even een heel eind verder.

Is de 4070 super inderdaad nu de beste nvidia keuze gezien bovenstaande?

>>Voor het geld is het een mooie investering. Mochten er games komen die tekort gaan hebben aan 12 GB of Vram, dan kun je met DLSS al uit de penarie komen en als je dan speelt op hoge instellingen ipv op ultra, kun je ook hier wel even mee vooruit.

Zou een voeding met iets minder capaciteit hier ook al volstaan?

>>Ja, dat kan, maar je kunt beter een veel te zware voeding hebben dan een voeding die een fractie te zwak is. Ook kan een grote voeding beter omgaan met piekbelastingen.

Zie ik nog iets over het hoofd in bovenstaand verhaal, zoals zaken die niet goed samen gaan?

>>Je hebt een keurig systeem samengesteld waar ik ook achter zou staan. Echter moet je wel rekening houden dat dit systeem uitermate geschikt is voor hoge refreshrate gaming. Gamen op 60 fps zou een zonde wezen. Verder is alles in orde ;)

• IntToStr
Dank voor je bericht. Uiteindelijk nog een paar kleine aanpassingen gedaan door wat prijswijzigingen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 357,68€ 357,68
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 609,-€ 609,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 74,02€ 74,02
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 99,-€ 99,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition€ 105,95€ 105,95
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.597,40

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:08

br00ky

Moderator Harde Waren

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:34
Persoonlijk zou ik er een Dark Rock pro 4 of 5 in gooien voor je CPU koeler, vind ik zelf net wat mooier en sterker.
Misschien nog 2 losse 140mm fans voor de bovenkant van je kast, zul je misschien wel een splitter nodig hebben voor de aansluitingen.

Verder niets op aan te merken eigenlijk, veel plezier ermee.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
dakka schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:43:
Persoonlijk zou ik er een Dark Rock pro 4 of 5 in gooien voor je CPU koeler, vind ik zelf net wat mooier en sterker.
Misschien nog 2 losse 140mm fans voor de bovenkant van je kast, zul je misschien wel een splitter nodig hebben voor de aansluitingen.

Verder niets op aan te merken eigenlijk, veel plezier ermee.
De DRP4 en 5 zijn op zijn best 40 euro duurder dan de Mugen 6. Ze koelen onder zware omstandigheden max 10% beter review: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest
Dat vind ik persoonlijk een beetje karig. Ik vind het ook mooie koelers om te zien, maar ik vind ze slechte value voor meer dan 80 euro. De prestaties bij lage geluidsniveaus zijn bij de DRP lijn van bequiet ook niet marktleidend ofzo en dat verwacht ik eigenlijk wel voor dat prijskaartje.

Ik zou voor higher end koeling dan eerder de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 280 kiezen. Die past ook in deze kast en kost 20 euro minder dan een Dark Rock Pro én koelt beter én biedt een fan voor de VRM

Maar het is allemaal niet noodzakelijk voor de 7800X3D. De Mugen is al meer dan zat.

[ Voor 15% gewijzigd door youridv1 op 23-04-2024 15:59 ]

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Er is niks mis met de keuze voor de 4070 Super. Maar de keuze komt voort uit het feit dat WoW problemen heeft met AMD. Dat herken ik zelf in elk geval niet. Ik heb een 7800XT en het functioneert in dit spel allemaal prima. Met de huidige stand van zaken zou ik qua AMD de 7900GRE adviseren maar als je bij de 4070 Super blijft is dat absoluut geen verkeerde keuze.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• IntToStr
Dank allen. Inmiddels is het systeem besteld en sinds gisterenavond klaar voor gebruik.

Bouw ging redelijk eenvoudig en alles werkt naar behoren voor zover ik dat tot nu toe kon zien.

En blijkbaar had ik helemaal gemist dat ik in het verkeerde forum had gepost... Denk dat ik vanuit koopadvies via een topic die in beide staat bij een ander forum was uitgekomen en niet door had dat ik op een andere plek zat. Sorry mods :X

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Dank, maar kun je, je zelf een gebruikersdoeleinde opzetten door te vertellen op welke framerate en je gamed?

Dit systeem komt het best tot zijn recht wanneer je met een hoge framerate speelt.

Doe je dit op 1920*1080 dan kun je makkelijk over de 200 fps gaan zonder dat je de CPU bottleneckt. Dit gamed heel erg lekker. Vaak is dit dan een smooth gameplay.

Op 1440p is het allemaal net wat scherper, maar ook hiermee haal je een hele leuke framerate.

Op 4K zul je genoegen moeten nemen met 50-60 fps. Stil beeld is prachtig op 4K, maar als je een leuke framerate wilt zul je flink met DLSS aan de gang moeten om het lekker speelbaar te houden.

Dan kom je uit op 1440p gaming. Ikzelf heb gekozen voor een 7800X3D met een RTX4080 op 1080p@360Hz gaming en ik kan je vertellen dat dit zijdezacht gamen is. Puur genieten.
Pagina: 1