15" MacBook Pro uit 2017 doet helemaal niets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenzo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:32
Mijn 15" MacBook Pro uit 2017 doet helemaal niets meer.

Ik had de MacBook aan een USB-C een (officiele Apple) lader aan via een verlengsnoer aan de rechter kant, en aan de linker kant had ik een camera met USB-C die kort aan het opladen was terwijl ik bestanden wilde importeren.

Alles bleef een minuut of 10 aan, ik was een mailtje aan het typen toen de MacBook plotseling uit ging.

Sindsdien start de MacBook niet meer op, en geeft geen enkel teken van leven. FindMy geeft aan dat de MacBook de volgende ochtend het laatst is gezien, waardoor het lijkt alsof alleen het scherm uit is gegaan.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- Force start (10 sec power botton)
- Opgeladen aan alle USB-C poorten.
- Reset PRAM/NVRAM & SMC (Start up your Mac and press and hold Option, Command, P, and R keys).

Vragen:
1. Heeft iemand meer inzicht hierin en/of ervaring met een soortgelijk probleem?

2. Een reparatie bij Apple (niet in de buurt voor mij), wat zou het ongeveer kosten schatten jullie in?

Ik overweeg om een Air M3 te kopen, maar kan deze MacBook Pro, die mij zo'n 2700 EUR heeft gekost, ook niet inruilen voor geld als hij niet aangaat lees ik.

Als iemand suggesties heeft, bij voorbaat dank!

 MacBook Pro M4  iPhone 13 Pro Max + S24 Ultra  Apple Watch Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Als hij niet eens meer aan gaat is het minimaal topcase+accu à paar honderd euro (bijv. defecte power button/toetsenbord) maximaal logic board à economisch total loss.

Als er echt helemaal niks gebeurt en het systeem dus ook niet bijv. wel opstart maar geen beeld geeft dan kun je er zelf niks meer aan doen en zal er nadere diagnose moeten worden gesteld. Wellicht kun je via de V&A een Tweaker vinden die pro bono of voor wênig een blik wil werpen voor je.

Realistisch gezien zal Apple na 6-7 jaar op een machine zonder software-ondersteuning geen onderdelen meer vervangen, hij is namelijk volgens MacTracker "Vintage" wat betekent dat de onderdelenvoorziening niet meer wordt aangevuld en ze niet meer gerepareerd worden zodra alle voorraad op is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenzo
Eindelijk bij een Apple Store in de buurt geweest. Het blijkt dat het moederbord kapot is, reparatie: 700 EUR.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van een moederbord via een alternatieve route?
En zou iemand een indicatie van de kosten weten? Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
Jenzo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:40:
Eindelijk bij een Apple Store in de buurt geweest. Het blijkt dat het moederbord kapot is, reparatie: 700 EUR.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van een moederbord via een alternatieve route?
En zou iemand een indicatie van de kosten weten? Alvast bedankt :)
als je al een moederbord kan vinden, en iemand die hem wilt vervangen, zal het daar niet ver vanaf zitten. En dan zit je nog met een laptop zonder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
Zie hier: https://www.ifixit.com/Gu...+Board+Replacement/131550
De uitdaging wordt idd om een vervangend board te vinden. Via Ifixit verkopen ze deze niet in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Als je een M3 wil kopen, is 700 (of misschien 4 a 5 honderd als het meezit) euro besteden toch zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jenzo
RobbieHifi schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:20:
Als je een M3 wil kopen, is 700 (of misschien 4 a 5 honderd als het meezit) euro besteden toch zinloos.
Absoluut, dat ga ik niet doen :) 2799 EUR weg, zonde. Volgens Apple heb ik erg pech gehad met deze unit, maar coulance wilden ze niet aan.

Nu maar een goedkopere M3 halen... Bedankt allemaal voor jullie input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:38
Jenzo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Absoluut, dat ga ik niet doen :) 2799 EUR weg, zonde. Volgens Apple heb ik erg pech gehad met deze unit, maar coulance wilden ze niet aan.

Nu maar een goedkopere M3 halen... Bedankt allemaal voor jullie input
2.799 euro was hij hoe dan ook niet meer waard natuurlijk. En je hebt hem jaren gebruikt, dus die waarde is niet in een keer verdwenen. Maar jammer blijft het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik ben van mening dat alle MacBook Pro’s tussen modeljaar 2016 en 2020 eigenlijk het niet waard waren, vanwege tal van problemen. Delaminatie nog steeds niet opgelost, slechte toetsenborden, display kabel problemen, SSD falen en ga maar door.

Wees blij dat hij het 7j gedaan heeft en neem je verlies, de dagwaarde in volledig werkende toestand is al de helft van de moederbordreparatie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenzo
nelizmastr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:16:
Ik ben van mening dat alle MacBook Pro’s tussen modeljaar 2016 en 2020 eigenlijk het niet waard waren, vanwege tal van problemen. Delaminatie nog steeds niet opgelost, slechte toetsenborden, display kabel problemen, SSD falen en ga maar door.

Wees blij dat hij het 7j gedaan heeft en neem je verlies, de dagwaarde in volledig werkende toestand is al de helft van de moederbordreparatie.
Eens, vond met name het toetsenbord erg matig, al was de touch bar uniek toen. Vooral eentje gekocht destijds omdat mijn MacBook uit 2011 te traag werd en ik deze nog kon inruilen. Hetzelfde was ik opnieuw van plan, maar nu te laat helaas. Zou zo'n 300 EUR geweest zijn volgens de Trade In website.

Pagina: 1