Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Helaas is mijn jaarcontract bij mijn meest recente werkgever niet verlengd, waardoor ik sinds 2 weken zonder werk zit. Nu is dat niet verlengen van mijn contract al op dusdanige vervelende manier gegaan, dat het me niet in de koude kleren is gaan zitten. Maar nu heb ik ook onenigheid over de hoogte van mijn transitievergoeding.

Via rekenhulptransitievergoeding.nl, wat van de overheid is, had ik berekend dat ik op zo'n €1.976 bruto transitievergoeding recht zou hebben. Om er zeker van te zijn dat ik wel alles zou krijgen waar ik recht op heb, had ik ruim een maand geleden (toen ik er nog werkte) gevraagd of ik een bevestiging kon krijgen dat dit inderdaad was wat ik zou krijgen. Uiteindelijk heb ik een proforma gekregen met de berekening vanuit HR, maar tot mijn verbazing stond hierin dat ik slechts €1.837 zou krijgen. Bijna €140 bruto verschil dus.

In eerste instantie snapte ik niet waardoor dit verschil kwam, en HR reageerde ook niet op mijn verzoek tot uitleg waar het verschil door kwam. Eind vorige week realiseerde ik me echter dat dit hoogstwaarschijnlijk door het niet meenemen van mijn bonus kwam. En na het te controleren op de rekenhulp, kwam het wel of niet meenemen van mijn bonus inderdaad op €139 verschil uit.

Begin deze week heb ik er nog een mailtje aan gewaagd, met de melding dat ik 2 weken geleden een proforma had gekregen waar volgens mij €139 aan ontbrak en dat ik nog steeds geen reactie had gekregen op mijn vraag waarom. Daarbij had ik de hele berekening vanuit de rekenhulp bij gestopt, met de nadruk op dat hoogstwaarschijnlijk mijn bonus niet meegenomen was.

Nu heeft HR vandaag eindelijk wel gereageerd, maar beweren ze dat mijn bonus, die ik voor het jaar 2023 heb gekregen, niet meetelt in mijn transitievergoeding, omdat de uitbetaling van diezelfde bonus namelijk pas in 2024 heeft plaatsgevonden:
quote: Reactie HR
Excuses het duurde even voordat ik tijd had om hier uitgebreider op terug te komen. Ik moest een aantal dingen even nagaan, zowel hoe wij dit in de payroll verwerken als e.e.a aan juridische details. De transitievergoeding zoals [Naam] dit heeft verwerkt in de proforma klopt. Ik zal hieronder m’n best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe het zit.

Ik voeg twee links toe ter verduidelijking:
wetten.nl - Regeling - Regeling looncomponenten en arbeidsduur - BWBR0035984 (overheid.nl)
wetten.nl - Regeling - Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding - BWBR0035998 (overheid.nl)

De Regeling Looncomponenten bepaalt welke onderdelen van de beloning bij de berekening van de transitievergoeding worden meegenomen. Daarin wordt o.a. vermeld naast het salaris diverse variabele looncomponent zoals een jaarlijkse bonus. Als je dan kijkt naar het Besluit loonbegrip transitievergoeding, zie je dat die bepaald dat naast het loon o.a. ook de overeengekomen variabele looncomponenten tot het loon behoren, maar dan die overeengekomen variabele looncomponenten “verschuldigd in de drie kalenderjaren voorafgaande aan het jaar waarin de arbeidsovereenkomst eindigt, gedeeld door zesendertig”. De bonus (het bedrag) dat [Bedrijf] in 2023 aan bonus verschuldigd was telt mee (en dus 2022/2021 waar van toepassing, maar hier niet het geval); hier telt helaas niet een eventuele bonusaanspraak in 2024 (over 2023, want [Bedrijf] betaalt bonus altijd met terugwerkende kracht het jaar na het kalenderjaar waar de bonus van toepassing is). Een bonus over 2023 is derhalve pas in 2024 verschuldigd. Dit pakt in jouw geval helaas onvoordelig uit omdat je nog maar een jaar in dienst was en de bonus over 2023 op grond van de contractuele afspraken altijd pas in 2024 wordt uitbetaald (dus dan pas ‘verschuldigd’ is) en hierdoor niet mee wordt genomen in de berekening van de hoogte van de transitievergoeding.

Als je de uitleg op https://rekenhulptransitievergoeding.nl/ die jij aanhaalt erbij pakt dan lees je hier ook hetzelfde: “Dat wat de werknemer (bruto) heeft ontvangen in de drie kalenderjaren voorafgaand aan het kalenderjaar waarin het contract eindigt, telt mee.” AFAS is er ook op ingericht om het volgens de bovengenoemde regelingen te berekenen, [Naam] checkt altijd nog even a.d.h.v. dezelfde website die jij aanhaalt.

Ik begrijp dat je dit anders hebt geintepreteerd (had ik zelf ook gedaan) en hierdoor rekening hebt gehouden met de bonus over 2023. Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is, hoop alleen dat deze uitleg het duidelijk maakt hoe de vork in de steel zit.
Dit klinkt mij als het opzoeken van de grenzen van wat er in de wet staat, en daarom dubbel check ik graag met jullie of ik pech heb, of dat wat HR beweert niet helemaal hout snijdt. Mij lijkt het namelijk sterk dat een bonus voor 2023 niet meetelt, omdat deze niet in 2023 uitbetaald zou zijn. Ik lees ook nergens anders concreet terug dat als de uitbetaling van een bonus niet in hetzelfde jaar valt, deze niet mee zal tellen.

Voor de volledigheid: ik ben in april 2023 begonnen bij deze werkgever, en heb daar tot eind maart 2024 gewerkt. De bonus die ik heb gekregen ging dus over april t/m december 2023, en die was al naar rato uitbetaald, omdat ik niet heel 2023 er werkte.

Het gaat om een bonus van €5.000, die in februari 2024 uitbetaald is, bestaande uit €4.100 afgesproken deel (prestatie bedrijf + persoonlijke prestatie), en €900 als extraatje van de baas. Ik ben er inmiddels al wel achter dat het extraatje van de baas niet mee zal tellen voor de transitievergoeding, omdat dat niet van tevoren afgesproken was, dus dat maakt dat het gaat om €114 bruto verschil (in plaats van €139).

Ik realiseer me dat het netto over 'slechts' ~€70 zal gaan, dus het is mij het geld of moeite niet waard om professioneel juridisch advies in te winnen, maar €70 is ook niet niks, zeker niet nu ik op zoek ben naar nieuw werk en het tijdelijk moet doen van een uitkering.

Lang verhaal kort: bonus voor 2023 telt volgens mijn oud-werkgever niet mee voor mijn transitievergoeding, omdat de uitbetaling pas in 2024 heeft plaats gevonden. Klopt dat?

The devil is in the details.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
Ik zou me afvragen of ik mijn tijd en energie in deze discussie zou willen stoppen?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:45
Standaard pakken ze het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, en als je er korter werkt naar rato de tijd vanaf wanneer je daar werkt. Ongeacht of het dus om een bonus van 2023 of 2024 gaat zou ie mee moeten tellen.

Nu ben ik geen jurist, maar ik heb wel een partner waarbij het een paar maanden geleden zo werd uitgelegd.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als die vergoeding wordt berekend op basis van kalenderjaren, dan klinkt het mij niet heel raar in de oren, moet ik zeggen. De bonus hoef je immers ook niet bij je belastingaangifte over 2023 op te geven, want het is loon dat je pas in 2024 hebt ontvangen. Maar logischer lijkt mij dat zo'n transitievergoeding gaat over gewerkte jaren / maanden? En dus onafhankelijk is van welk kalenderjaar beloning gekregen is?

Edit: Wettekst even nagekeken, en daar maken ze inderdaad wel heel expliciet onderscheid tussen de berekening van je loon (waarbij ze kijken naar "de twaalf maanden voorafgaand aan het moment waarop de arbeidsovereenkomst eindigt") en de berekening van de "uitbreiding loon" (waarbij ze kijken naar kalenderjaren). Ik zou inschatten dat de uitleg van HR klopt.

[ Voor 67% gewijzigd door naitsoezn op 11-04-2024 15:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Bossie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:25:
Ik zou me afvragen of ik mijn tijd en energie in deze discussie zou willen stoppen?
Dat heb ik al aangestipt in mijn startpost: ik ga er geen extra kosten aan verspillen. Maar dit verhaal typen en even aanhoren wat jullie denken/vinden/zouden doen en mogelijk €70 (waarvan ik vind dat ik er recht op heb) ervoor krijgen is mij de tijd en energie wel waard, ja.
redwing schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:25:
Standaard pakken ze het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, en als je er korter werkt naar rato de tijd vanaf wanneer je daar werkt. Ongeacht of het dus om een bonus van 2023 of 2024 gaat zou ie mee moeten tellen.

Nu ben ik geen jurist, maar ik heb wel een partner waarbij het een paar maanden geleden zo werd uitgelegd.
Als je er lang genoeg werkt, dan pak je het gemiddelde van de laatste 3 jaar inderdaad, en vult dat in als gemiddelde bonus per maand (dus bij 3 jaar deel je het totaal door 36 maanden). Bij korter werken gaat dat niet naar rato, maar simpelweg om de hoeveelheid maanden dat je er wel hebt gewerkt. In mijn geval dus 12 maanden (dus €4100 / 12 = €341,67 per maand aan bonus, in mijn geval).
naitsoezn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:25:
Als die vergoeding wordt berekend op basis van kalenderjaren, dan klinkt het mij niet heel raar in de oren, moet ik zeggen. De bonus hoef je immers ook niet bij je belastingaangifte over 2023 op te geven, want het is loon dat je pas in 2024 hebt ontvangen.
Of het nou 2023 of 2024 is, uiteindelijk zal ik er belastingaangifte over moeten doen, dus ik zie niet helemaal waarom dat uit zou maken.
Maar logischer lijkt mij dat zo'n transitievergoeding gaat over gewerkte jaren / maanden? En dus onafhankelijk is van welk kalenderjaar beloning gekregen is?
Dat lijkt mij dus ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hahn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:31:
Of het nou 2023 of 2024 is, uiteindelijk zal ik er belastingaangifte over moeten doen, dus ik zie niet helemaal waarom dat uit zou maken.
Mijn punt daarvan was (is) dat het geen inkomen is dat je in kalenderjaar 2023 hebt ontvangen (ook niet volgens de belastingdienst). En als ze dus kijken naar kalenderjaren om je recht op transitievergoeding te berekenen (wat ze volgens artikel 3 dus doen) dan telt die bonus dus niet mee.
Artikel 3. Uitbreiding loon transitievergoeding
1 Het loon, bedoeld in artikel 2, wordt(...) vermeerderd met:
(...)
c. de overeengekomen variabele looncomponenten verschuldigd in de drie kalenderjaren voorafgaande aan het jaar waarin de arbeidsovereenkomst eindigt, gedeeld door zesendertig
Hier gaat het expliciet over kalenderjaren in combinatie met variabele looncomponent, terwijl het bij de andere looncomponenten telkens gaat over de periode "twaalf maanden voorafgaand aan het moment waarop de arbeidsovereenkomst eindigt". Dat verschil lijkt me niet per ongeluk in de wettekst gekomen te zijn.
Hahn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:38:
[...]

Maar dat zou dan dus ook betekenen dat zelfs al heb je ergens 3 jaar gewerkt, zelfs al is het 3 volle kalenderjaren (van 1 januari t/m 31 december), alleen de bonussen van de laatste 2 jaar mee zullen tellen, als de bonus pas in het nieuwe jaar uitbetaald wordt?
Nee, alleen de bonussen van de eerste twee jaar tellen dan mee. De bonus van het laatste jaar komt dan in het nieuwe kalenderjaar en zou dan niet meetellen. Sterker nog: Ik kan me een hypotetische situatie voorstellen waarbij dan maar 1 jaar bonus meegeteld zou worden (i.v.m. "het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de arbeidsovereenkomst eindigt") :P
Zie ook deze link: https://sorensenadvocaten...nderjaren-bonus-provisie/

[ Voor 63% gewijzigd door naitsoezn op 11-04-2024 15:46 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
naitsoezn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:35:
[...]

Mijn punt daarvan was (is) dat het geen inkomen is dat je in kalenderjaar 2023 hebt ontvangen (ook niet volgens de belastingdienst). En als ze dus kijken naar kalenderjaren om je recht op transitievergoeding te berekenen (wat ze volgens artikel 3 dus doen) dan telt die bonus dus niet mee.
Maar dat zou dan dus ook betekenen dat zelfs al heb je ergens 3 jaar gewerkt, zelfs al is het 3 volle kalenderjaren (van 1 januari t/m 31 december), alleen de bonussen van de laatste 2 jaar mee zullen tellen, als de bonus pas in het nieuwe jaar uitbetaald wordt?
naitsoezn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:35:
[...]

Nee, alleen de bonussen van de eerste twee jaar tellen dan mee. De bonus van het laatste jaar komt dan in het nieuwe kalenderjaar en zou dan niet meetellen. Sterker nog: Ik kan me een hypotetische situatie voorstellen waarbij dan maar 1 jaar bonus meegeteld zou worden (i.v.m. "het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de arbeidsovereenkomst eindigt") :P
Dat zat ik ook te denken, maar dat zou toch ontiegelijk scheef zijn? Dat je ergens 3 jaar hebt gewerkt, consistent 3x een bonus hebt gekregen, en dat dan mogelijk maar 1/3e bonus meetelt, vanwege halfgare (interpretatie van) wetten...
Dat vind ik nog een iets ander verhaal. Dat zou bij mij gaan over een eventuele bonus voor 2024 wat niet mee zou tellen, omdat ik gedurende 2024 daar weg moest (wat ik ook scheef vind).

Maar in mijn geval gaat het over een bonus voor 2023, die ik verdiend heb, en gekregen heb, alleen niet in 2023...

[ Voor 47% gewijzigd door Hahn op 11-04-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:59
Ik kan de uitleg van HR ook niet anders interpreteren.

Ander punt is: je vuist willen ballen tegen je oude werkgever is een natuurlijke reactie, maar niet productief (en in dit geval niet eens haalbaar of rendabel). Er is in jullie arbeidsrelatie iets scheef gelopen waardoor deze ten einde is gekomen. Het is net als een echte relatie: uithuilen en opnieuw beginnen. Ruzie maken met je ex helpt je ook niet verder. Ga liever een stuk lopen/fietsen/whatever, leer van jouw aandeel in wat er mis is gegaan en laat los. En daarna op zoek naar nieuwe kansen. Een ontslag beëindiging is inderdaad k*t, maar het biedt ook de kans om nu een baan te zoeken die écht bij je past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Highland schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:50:
Ik kan de uitleg van HR ook niet anders interpreteren.
De uitleg van HR is duidelijk, ik vraag alleen of die wel helemaal klopt :) Belangrijk verschil.

En als iedereen hier aangeeft dat het toch wel klopt, dan zal ik me daarbij ook neerleggen.
Ander punt is: je vuist willen ballen tegen je oude werkgever is een natuurlijke reactie, maar niet productief (en in dit geval niet eens haalbaar of rendabel). Er is in jullie arbeidsrelatie iets scheef gelopen waardoor deze ten einde is gekomen. Het is net als een echte relatie: uithuilen en opnieuw beginnen. Ruzie maken met je ex helpt je ook niet verder. Ga liever een stuk lopen/fietsen/whatever, leer van jouw aandeel in wat er mis is gegaan en laat los. En daarna op zoek naar nieuwe kansen. Een ontslag is inderdaad k*t, maar het biedt ook de kans om nu een baan te zoeken die écht bij je past.
De baan paste wat mij betreft perfect bij mij, alleen had een nieuwe manager andere plannen, en heeft die mijn contract niet verlengd (ik ben dus niet ontslagen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:38:
[...]

Maar in mijn geval gaat het over een bonus voor 2023, die ik verdiend heb, en gekregen heb, alleen niet in 2023...
Maar de regels zijn blijkbaar, bij jullie, dat deze in 2024 wordt betaald. En alles wat je in 2024 betaalt, al noemen ze het een bonus over het vorige millennium of een ‘toelage oneven schrikkeljaren’, voor de wet is het gewoon salaris in 2024. En als diezelfde wet zegt dat men kijkt naar het vorige kalenderjaar, dan telt dus alleen datgene wat er in 2023 is uitgekeerd.

Ben het ook eens met de rest: die 70 euro is de moeite niet waard. Als er nu groot onrecht aangedaan zou zijn dan ligt het anders, maar je kijkt hier gewoon juridisch niet sterk te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:35
Doe je berekening eens op basis van het gegeven dat je aan het eind van het jaar ontslagen zou zijn?

Ik ben ooit per 1 november ontslagen. Transitie vergoeding netjes eind november uitbetaald. In maart van het volgend jaar werd ik blij verrast toen ik mijn bankrekening zag. Jawel, bonus, op het ijk moment was ik nog dienst. Zou jij in dit geval ook terug gaan om alsnog de Transitie vergoeding te laten aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Loonstrook is leidend. Als de bonus op de loonstrook van december staat en dus onder loonheffingen 2023 valt, moet hij ook in de transitievergoeding.
Als hij pas in januari is verwerkt, dan hebben ze gelijk bij HR. Mogelijk moet wel de bonus over 2022 meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waarom heb je recht op een transitievergoeding bij einde contract?
Je zegt dat je een jaarcontract had, deze was dus eindig. Vervolgens geeft je werkgever aan deze niet te willen verlgengen.
Dan is het toch klaar daarna?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Koffie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:16:
Je zegt dat je een jaarcontract had, deze was dus eindig. Vervolgens geeft je werkgever aan deze niet te willen verlgengen.
Sinds 1 juli 2015 moet u een transitievergoeding betalen als u een tijdelijk contract niet verlengt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Thanks. Nog nooit van gehoord. Bizar.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Koffie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:24:
[...]

Die vergoeding komt uiteraard gewoon uit het budget voor het jaarsalaris van het personeel, dat dan een extra half maandsalaris per gewerkt jaar meekrijgt na einde contract om niet meteen blut te zijn bij het wegvallen van inkomen. Denk ik.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
flyingdutchboy schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 03:09:
Doe je berekening eens op basis van het gegeven dat je aan het eind van het jaar ontslagen zou zijn?

Ik ben ooit per 1 november ontslagen. Transitie vergoeding netjes eind november uitbetaald. In maart van het volgend jaar werd ik blij verrast toen ik mijn bankrekening zag. Jawel, bonus, op het ijk moment was ik nog dienst. Zou jij in dit geval ook terug gaan om alsnog de Transitie vergoeding te laten aanpassen?
Ik snap niet helemaal wat ik aan dit gedachte-experiment zou hebben. Stel dat de situatie anders zou zijn... maar dan zou de situatie anders zijn? :P

Maar goed, ik speel het spel even mee: stel dat ik per 1 november zonder werk kwam te zitten... welke 1 november? 2023 of 2024? Ik zal beide proberen:
  • Per 1 november 2023: dan zou ik geen recht hebben gehad op een bonus, want daarvoor moet je bij deze werkgever op 31 december in dienst zijn, en op die datum minimaal 6 maanden er gewerkt hebben → Niet van toepassing dus.

• Per 1 november 2024: dit zou niks veranderen in mijn huidige situatie, want mijn bonus voor 2023 zou ik nog steeds in 2023 verdiend hebben en tijdens dat ik nog aan het werk zou zijn uitbetaald zijn → Verandert niks.
Jij geeft aan verrast te zijn dat je toch nog een bonus kreeg. Stel dat ik dat ook zou zijn geweest, zou ik dan ook nog terug zijn gegaan om de transitievergoeding aan te passen, als ik daar recht op zou hebben? Ja, die kans acht ik vrij groot van mezelf. Want waarom niet? Een mailtje sturen in ruil voor €70 extra lijkt mij een goede deal.
Koffie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:16:
Ik heb niet heel mijn verhaal uit de doeken gedaan, omdat ik sowieso altijd al wat lang van stof ben, en het in dit geval er niet toe doet, want zoals @CodeCaster al aangeeft: ik heb recht op transitievergoeding, omdat dat verplicht is ;)

Maar voor de context: voor mij was het niet 'jaarcontract → niet verlengd → klaar', omdat er nogal wat meespeelde.

Vorig jaar april gestart, van tevoren geïnformeerd dat ik vast contract wilde, maar dit was niet mogelijk, want dat deden ze nooit. Maar, vrijwel iedereen kreeg na 1 jaar een vast contract, dus ik hoefde me geen zorgen te maken. Dus toch akkoord gegaan (leerpuntje voor mij).

Halverwege het jaar een 'Uitstekend' als beoordeling gekregen. Geen vuiltje aan de lucht dus. Eind december was onze Head of Design eruit gewerkt (ik ben UX designer) en werd de Product Lead onze nieuwe manager, die van alles anders ging doen binnen het design team. Eind januari nog mijn eindejaarsbeoordeling gekregen, daarbij een 'Goed' gescoord met bijbehorende salarisverhoging. Om 3 weken later te horen te krijgen dat mijn contract toch niet verlengd zou worden. Waarbij mij een andere reden is verteld dan mijn collega's. En elke collega die ik erover sprak snapte niet waarom mijn contract niet verlengd werd, en vond het heel jammer. Dus dat was gewoon zuur.

Is het een geval van 'tough luck, contract is contract'? Zeker, in theorie. In de praktijk was het niet de verwachting, niet de bedoeling, en niet wat ik wilde, dus het was voor mij niet zo simpel. Maar het is wat het is.
CodeCaster schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:27:
[...]

Die vergoeding komt uiteraard gewoon uit het budget voor het jaarsalaris van het personeel, dat dan een extra maandsalaris meekrijgt na einde contract om niet meteen blut te zijn bij het wegvallen van inkomen. Denk ik.
Was het maar een maandsalaris. Per gewerkt jaar krijg je 1/3e maandsalaris mee. Dus dat dekt zo'n anderhalve week. Beter dan niks, maar zet niet heel veel zoden aan de dijk.
t_captain schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:40:
Loonstrook is leidend. Als de bonus op de loonstrook van december staat en dus onder loonheffingen 2023 valt, moet hij ook in de transitievergoeding.
Als hij pas in januari is verwerkt, dan hebben ze gelijk bij HR. Mogelijk moet wel de bonus over 2022 meetellen.
Ik werkte er sinds 2023, dus bonus van 2022 is niet van toepassing.

Maar goed, verhaal is inmiddels duidelijk: het is scheef, maar daar kan ik niks aan doen.

Bedankt voor de inzichten, mensen. Ik zal me erbij neerleggen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:59:
[...]

Bedankt voor de inzichten, mensen. Ik zal me erbij neerleggen :)
Je kan altijd nog aan de slag als incassomedewerker, je hebt je behoorlijk vastgebeten in die €70,- ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Millie-ano schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:06:
[...]

Je kan altijd nog aan de slag als incassomedewerker, je hebt je behoorlijk vastgebeten in die €70,- ;)
I know, het zal vast heel kleinzerig overkomen, maar ik had tijd over, let sowieso aardig op m'n centen, en heb een klein (:+) wrokje, waardoor ik graag iedere euro waar ik recht op heb ook daadwerkelijk ontvang.

Helaas is het recht in dit geval niet recht, maar scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Koffie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:24:
[...]

Het is inderdaad heel krom. Een uitwas van doorgeschoten regelgeving. En uiteindelijk natuurlijk gewoon een sigaar uit eigen doos. Een werkgever kijkt naar de totale loonkosten voor een periode. Als er aan het einde nog wat moet worden betaald wordt het salaris er voor gewoon lager. Net als vakantiegeld. Zonder het vakantiegeld in mei, zouden salarissen gewoon 8% hoger zijn (zoals sommige bedrijven ook al doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:23
Bossie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:25:
Ik vind dit eerlijk gezegd altijd best een dooddoener. Natuurlijk, 70 euro an sich is niet zoveel, maar je kan er toch weer een dagje meer naar de Efteling om maar eens iets te noemen. Tevens, als je elke keer als er iets fout gaat denkt "laat maar zitten" dan kunnen al die kleine bedragjes best wel oplopen. Ook heb je er vaak gewoon recht op (ok, hier helaas niet, maar dat maakt voor mijn punt niet uit), dan kan je best een paar mailtjes eraan wagen. Als het uit de hand dreigt te gaan lopen kan je altijd nog zeggen "dan houden we het hierbij".

Vergelijkbaar voorbeeld, we hebben op mijn werk een receptiedame. Die heeft geen "echte" lunchpauze omdat ze continu achter de balie moet zitten om telefoontjes op te nemen, slagboom van de parkeerplaats te openen etc. Ik ga in mijn pauze regelmatig naar de winkel en dan vraagt ze wel eens om een broodje of flesje cola ofzo. Ik zei dan altijd dat ik geen Tikkies ga sturen van een euro omdat ik dat nogal lullig vind, totdat ze na een tijdje zei "stuur me een Tikkie van een euro of 100, ik zit al ruim een jaar lang gratis cola van je te drinken en broodjes te eten. En stuur gewoon voortaan wel die Tikkies van 2 euro alsjeblieft!".
Sindsdien ben ik over dit soort dingen wel iets anders over gaan denken, al vind ik 2 euro Tikkies nog steeds erg lullig en geeft ze me gewoon eens in de zoveel tijd een briefje van 20 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:50
Het is heel simpel: die bonus telt gewoon niet mee.

Dit voor mij dagelijkse praktijk. Je hebt de bonus uitbetaald gekregen in 2024, het jaar waarin je contract eindigt. Bonussen tellen mee in de 36 maanden voorafgaand aan het jaar dat je contract eindigt, dus tot en met 2023. En als die tijd korter is dan 36 maanden, dan naar rato. Dat is waar je het mee zal moeten doen helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door -Marco op 12-04-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Afscheid nemen doet soms pijn, zeker als het eenzijdig is en je daarbij het gevoel hebt belazerd/tekort gedaan te worden.

Dat gezegd hebbende: er zijn zaken in je salaris die ook niet meetellen als je (bijvoorbeeld) arbeidsongeschikt zou worden of werkeloos zou raken. Daar vallen bijvoorbeeld je leaseauto en je bonus onder.
Dat de bonus dus wel mee zou tellen voor de transitievergoeding zou me verbazen.

Maar ik ben geen arbeidsdeskundige/advocaat. Misschien dat je toch daar eens navraag moet doen, of bij een vakbond: zij hakken vaker met dit bijltje en het eerste gesprek is (meestal) gratis.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:50
Hoezo nog navragen, de regels zijn er echt heel duidelijk over.

(En voor de leaseauto en bijvoorbeeld ww: bijtelling is sv-loon en telt dus mee als inkomen (je betaalt er tenslotte ook belasting over))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
-Marco schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:54:
Het is heel simpel: die bonus telt gewoon niet mee.

Dit voor mij dagelijkse praktijk. Je hebt de bonus uitbetaald gekregen in 2024, het jaar waarin je contract eindigt. Bonussen tellen mee in de 36 maanden voorafgaand aan het jaar dat je contract eindigt, dus tot en met 2023. En als die tijd korter is dan 36 maanden, dan naar rato. Dat is waar je het mee zal moeten doen helaas.
Beste naamgenoot. Dit was al meerdere keren benoemd, en ook door mij al aangenomen en ik heb me er al bij neergelegd, zoals te lezen is in mijn vorige posts :)

Doet niks af aan dat het onlogisch is dat die 36 maanden gaan over voor het huidige jaar. Maar het zij zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 12-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-10 19:22
@Hahn Het gaat om de bonus over de drie voorafgaande kalenderjaren. Het moment van betalen boeit niet.

Voor de laatste stand van zaken zie: https://uitspraken.rechts...ergoeding%20kalenderjaren
Naar het oordeel van het hof is de rechtszekerheid gediend met het aansluiting zoeken bij hetgeen over de jaren voorafgaand aan het jaar van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst is opgebouwd aan variabele bonussen. Dat voorkomt dat het toevallige moment van uitbetaling – of een al dan niet langlopende discussie over de omvang van een bonus – een te grote rol verkrijgt. In het thans te beslechten geval zou in theorie de bonus over 2020 in 2021 hebben kunnen zijn uitgekeerd, zelfs ruim voor het ontbindingsmoment per 1 september 2021 (daar was zonder meer de mogelijkheid toe, zie hiervoor) maar volgens de uitleg “uitbetaald in” alsdan toch niet meetellen voor de berekening van de transitievergoeding. Dat lijkt niet in overeenstemming met de strekking van het Besluit op dit punt.
En over het naar rato berekenen van de gemiddelde bonus: dat gaat dus om de periode waar deze bonus op zag. Niet op je gehele dienstverband. In jouw geval is de gemiddelde bonus dus de gemiddelde bonus over het aantal maanden in 2023 - de maanden in 2024 blijven daarbij buiten beschouwing. Zie daartoe art. 4 Besluit loonbegrip vergoding aanzegtermijn en transitievergoeding, maar meer specifiek de Nota van Toelichting (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-538.html):
Ten aanzien van onderdeel c geldt dat indien er niet gedurende de gehele periode van drie jaar voorafgaande aan het jaar, waarin de arbeidsovereenkomst eindigt, een arbeidsovereenkomst was, het totale bedrag aan in die periode verschuldigde variabele looncomponenten wordt gedeeld door het aantal maanden dat de arbeidsovereenkomst heeft geduurd. Het kan voorkomen dat een werknemer bijvoorbeeld 2,5 jaar in dienst is. Het hanteren van de hoofdregel van het eerste lid, onderdeel c, zou meebrengen dat bijvoorbeeld winstuitkeringen die zijn toegekend over de eerste twee jaar van de arbeidsovereenkomst moeten worden opgeteld en gedeeld door 36, terwijl die winstuitkeringen betrekking hebben op 24 maanden. Op grond van het derde lid zal in dat geval het totaal van de twee winstuitkeringen moeten worden gedeeld door 24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Mr. Stom schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:39:
@Hahn Het gaat om de bonus over de drie voorafgaande kalenderjaren. Het moment van betalen boeit niet.
Dat leek mij dus ook, maar HR en de meeste reacties hier geven aan dat het moment van betalen van die bonus wel uitmaakt. Maar volgens jou is dat dus niet correct?
Voor de laatste stand van zaken zie: https://uitspraken.rechts...ergoeding%20kalenderjaren

[...]

En over het naar rato berekenen van de gemiddelde bonus: dat gaat dus om de periode waar deze bonus op zag. Niet op je gehele dienstverband. In jouw geval is de gemiddelde bonus dus de gemiddelde bonus over het aantal maanden in 2023 - de maanden in 2024 blijven daarbij buiten beschouwing. Zie daartoe art. 4 Besluit loonbegrip vergoding aanzegtermijn en transitievergoeding, maar meer specifiek de Nota van Toelichting (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-538.html):

[...]
Begrijp ik je goed dat mijn bonus niet door 12 maanden gedeeld moet worden, maar door 9 (april t/m december 2023), en dus meer mee zou moeten tellen dan ik dacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
Hahn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:45:
[...]

Dat leek mij dus ook, maar HR en de meeste reacties hier geven aan dat het moment van betalen van die bonus wel uitmaakt. Maar volgens jou is dat dus niet correct?

[...]

Begrijp ik je goed dat mijn bonus niet door 12 maanden gedeeld moet worden, maar door 9 (april t/m december 2023), en dus meer mee zou moeten tellen dan ik dacht?
De reacties zonder onderbouwing neem ik inderdaad niet al te serieus.

In de praktijk heeft hier een tijdje discussie over bestaan. Het hof was in 2022 echter knip en klaar, dit is nu ook de lijn die iedereen volgt. Voor @-Marco die 'hier dagelijks mee te maken heeft' hopelijk ook, anders doet hij/zij het dagelijks fout.

Het gaat om de bonus over 2023. Die deel je inderdaad door 9. Zie mijn voornoemde onderbouwing daartoe. Dus: (4100/9 = 455,56)

De stukken rondom verschuldigdheid zijn onzin. Want je het betreft je recht op bonus over 2023.Ze zijn het bedrag verschuldigd over 2023, het toevallige moment waarop de bonus daadwerkelijk wordt vastgesteld doet niks aan die - arbeidsrechtelijke - verschuldigdheid af. En zoals het hof zeer duidelijk stelt: "Dat voorkomt dat het toevallige moment van uitbetaling – of een al dan niet langlopende discussie over de omvang van een bonus – een te grote rol verkrijgt."

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Stom op 12-04-2024 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Mr. Stom schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:50:
[...]

De reacties zonder onderbouwing neem ik inderdaad niet al te serieus.

In de praktijk heeft hier een tijdje discussie over bestaan. Het hof was in 2022 echter knip en klaar, dit is nu ook de lijn die iedereen volgt. Voor @-Marco die 'hier dagelijks mee te maken heeft' hopelijk ook, anders doet hij/zij het dagelijks fout.

Het gaat om de bonus over 2023. Die deel je inderdaad door 9. Zie mijn voornoemde onderbouwing daartoe.

De stukken rondom verschuldheid zijn onzin. Want je het betreft je recht op bonus over 2023. En zoals het hof zeer duidelijk stelt: "Dat voorkomt dat het toevallige moment van uitbetaling – of een al dan niet langlopende discussie over de omvang van een bonus – een te grote rol verkrijgt."
Top, dan was ik toch niet helemaal gek met het denken/vinden dat het oneerlijk is dat je bonus van 2023 al niet meer mee zou tellen, als deze op 1 januari 2024 uitbetaald zou worden.

Rest mij alleen nog één vraag: ik heb de bonus voor 2023 gekregen, maar de precieze hoogte van de bonus wordt altijd pas in januari of februari (in dit geval dus in 2024) vastgesteld. Vandaar ook dat het pas in 2024 uitbetaald werd. Is dat nog iets waar ze mee kunnen schermen, of maakt dat niet uit, want de bonus gaat over 2023?

edit:

Ah, hiermee geef je al antwoord op mijn vraag:
het toevallige moment waarop de bonus daadwerkelijk wordt vastgesteld doet niks aan die - arbeidsrechtelijke - verschuldigdheid af. En zoals het hof zeer duidelijk stelt: "Dat voorkomt dat het toevallige moment van uitbetaling – of een al dan niet langlopende discussie over de omvang van een bonus – een te grote rol verkrijgt."
Bedankt! Ik ga er nog een mailtje aan wagen. En nu gaat het zelfs om €152 bruto (~€95 netto) :+

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 12-04-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Hahn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:55:
[...]

Top, dan was ik toch niet helemaal gek met het denken/vinden dat het oneerlijk is dat als je bonus van 2023 al niet meer mee zou tellen, als deze op 1 januari 2024 uitbetaald zou worden.

Rest mij alleen nog één vraag: ik heb de bonus voor 2023 gekregen, maar de precieze hoogte van de bonus wordt altijd pas in januari of februari (in dit geval dus in 2024) vastgesteld. Vandaar ook dat het pas in 2024 uitbetaald werd. Is dat nog iets waar ze mee kunnen schermen, of maakt dat niet uit, want de bonus gaat over 2023?
Haha, dit is nu de derde reactie met dezelfde quote:

hof: "Dat voorkomt dat het toevallige moment van uitbetaling – of een al dan niet langlopende discussie over de omvang van een bonus – een te grote rol verkrijgt."

Oftewel: je kijkt zuiver naar het jaar waarover de bonus wordt uitgekeerd. Het moment van vaststellen, betalen, vieren, aan je partner vertellen etc. zijn allemaal irrelevant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Mr. Stom schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:58:
[...]

Haha, dit is nu de derde reactie met dezelfde quote:

hof: "Dat voorkomt dat het toevallige moment van uitbetaling – of een al dan niet langlopende discussie over de omvang van een bonus – een te grote rol verkrijgt."

Oftewel: je kijkt zuiver naar het jaar waarover de bonus wordt uitgekeerd. Het moment van vaststellen, betalen, vieren, aan je partner vertellen etc. zijn allemaal irrelevant
Yes, je had je post geëdit terwijl ik nog op een iets oudere versie van je post aan het reageren was. Ik zag je edit pas na het posten van mijn vraag :) Het is nu helemaal duidelijk. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil mijn eerdere reactie herzien, @Mr. Stom heeft er duidelijk meer verstand van dan ik (en ik had ook gewoon de jurisprudentie erbij moeten zoeken).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
Zojuist reactie gekregen op mijn mail van vrijdag, en het is goed nieuws:
Bedankt voor je terugkoppeling. Ik heb jouw reactie aan onze advocaat arbeidsrecht voorgelegd, zij was (nog) niet op de hoogte van deze nieuwe uitspraken. Ondanks dat er nog geen bestendige rechtsspraak is, zullen wij met je meebewegen en de bonus over 2023 meenemen in de berekening van de transitievergoeding.
Nogmaals, heel erg bedankt @Mr. Stom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Eén laatste update voordat dit topic echt de donkere kelders van de vergetelheid in mag raken (maar nog wel opgeduikeld kan worden in het geval anderen hetzelfde ondergaan):

Ik heb goed en iets minder goed nieuws :P

Het goede nieuws:
De transitievergoeding is vannacht gestort, en bruto is het ietsje meer dan ik aan het begin van dit topic beraamd had (en precies even veel als wat ik later had berekend, met de geleerde punten van Mr. Stom): €1.989 bruto. Dus dat is helemaal goed gekomen! *O*

Het iets minder goede nieuws:
Na het veelvuldig opgezocht en gedubbelcheckt te hebben was ik ervan overtuigd dat ik 36,97% belasting zou hoeven te betalen, omdat dat de hoeveelheid belasting is die ik overal tegenkom als het gaat over transitievergoedingen, zolang je per jaar minder dan €75.518 verdient (en dat deed ik). Wat zou betekenen dat het netto op €1.254 uit zou komen.

Daarom was ik lichtelijk teleurgesteld toen ik zag dat wat op mijn rekening overgeschreven is 'slechts' €1.122 was. Dat is toch €132 verschil, deze keer netto, waar dit topic begon over een kleine €140 bruto :( ;)

Deze keer was de 'waarom' gelukkig duidelijker: de loonstrook geeft aan dat het bijzonder tarief qua loonbelasting 43,60% is, in plaats van de door mij verwachte 36,97%.

Ik uiteraard weer wild aan het Googlen gegaan, en in eerste instantie kwam ik dat tarief nergens tegen (na zeker 10+ sites doorgespit te hebben). Het was altijd 36,97% onder de ~75k per jaar en 49,50% daarboven. Tot ik op één plek een berekening tegenkwam waarbij vermeld stond dat indien je loonheffingskorting hebt er een ruime 6% belasting bij komt. En dat kwam precies op die 43,60% uit.

Na een nachtje slapen en nog een beetje zoeken kwam ik tegen dat transitievergoedingen onder de 'groene tabel bijzondere beloningen' vallen, en daarbij heb ik deze PDF over groene tabel bijzondere beloningen 2024 op Belastingdienst.nl gevonden. En daar staat inderdaad dat vanaf een bepaald jaarloon, maar onder de ~75k, de belastingdruk 36,97% + 6,63% = 43,60% is, vanwege loonheffingskorting.

Dit benoemen 99% van de sites die over transitievergoedingen en de belasting die je daarover moet betalen praten helaas niet, maar daarom deel ik het hier maar.

Maar daarmee is dus de kous af, deze keer was mijn verwachting niet kloppend.

Bedankt voor het lezen, wie weet tot een volgend avontuur ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 25-04-2024 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:36
Voor bepaalde dingen hanteert de werkgever in principe altijd het bijzondere tarief. Dit zodat er nooit te weinig belasting wordt ingehouden. Bij je belastingaangifte van dit jaar wordt dat weer verrekend (en krijg je mogelijk alsnog geld terug).
Pagina: 1