Helaas is mijn jaarcontract bij mijn meest recente werkgever niet verlengd, waardoor ik sinds 2 weken zonder werk zit. Nu is dat niet verlengen van mijn contract al op dusdanige vervelende manier gegaan, dat het me niet in de koude kleren is gaan zitten. Maar nu heb ik ook onenigheid over de hoogte van mijn transitievergoeding.
Via rekenhulptransitievergoeding.nl, wat van de overheid is, had ik berekend dat ik op zo'n €1.976 bruto transitievergoeding recht zou hebben. Om er zeker van te zijn dat ik wel alles zou krijgen waar ik recht op heb, had ik ruim een maand geleden (toen ik er nog werkte) gevraagd of ik een bevestiging kon krijgen dat dit inderdaad was wat ik zou krijgen. Uiteindelijk heb ik een proforma gekregen met de berekening vanuit HR, maar tot mijn verbazing stond hierin dat ik slechts €1.837 zou krijgen. Bijna €140 bruto verschil dus.
In eerste instantie snapte ik niet waardoor dit verschil kwam, en HR reageerde ook niet op mijn verzoek tot uitleg waar het verschil door kwam. Eind vorige week realiseerde ik me echter dat dit hoogstwaarschijnlijk door het niet meenemen van mijn bonus kwam. En na het te controleren op de rekenhulp, kwam het wel of niet meenemen van mijn bonus inderdaad op €139 verschil uit.
Begin deze week heb ik er nog een mailtje aan gewaagd, met de melding dat ik 2 weken geleden een proforma had gekregen waar volgens mij €139 aan ontbrak en dat ik nog steeds geen reactie had gekregen op mijn vraag waarom. Daarbij had ik de hele berekening vanuit de rekenhulp bij gestopt, met de nadruk op dat hoogstwaarschijnlijk mijn bonus niet meegenomen was.
Nu heeft HR vandaag eindelijk wel gereageerd, maar beweren ze dat mijn bonus, die ik voor het jaar 2023 heb gekregen, niet meetelt in mijn transitievergoeding, omdat de uitbetaling van diezelfde bonus namelijk pas in 2024 heeft plaatsgevonden:
Voor de volledigheid: ik ben in april 2023 begonnen bij deze werkgever, en heb daar tot eind maart 2024 gewerkt. De bonus die ik heb gekregen ging dus over april t/m december 2023, en die was al naar rato uitbetaald, omdat ik niet heel 2023 er werkte.
Het gaat om een bonus van €5.000, die in februari 2024 uitbetaald is, bestaande uit €4.100 afgesproken deel (prestatie bedrijf + persoonlijke prestatie), en €900 als extraatje van de baas. Ik ben er inmiddels al wel achter dat het extraatje van de baas niet mee zal tellen voor de transitievergoeding, omdat dat niet van tevoren afgesproken was, dus dat maakt dat het gaat om €114 bruto verschil (in plaats van €139).
Ik realiseer me dat het netto over 'slechts' ~€70 zal gaan, dus het is mij het geld of moeite niet waard om professioneel juridisch advies in te winnen, maar €70 is ook niet niks, zeker niet nu ik op zoek ben naar nieuw werk en het tijdelijk moet doen van een uitkering.
Lang verhaal kort: bonus voor 2023 telt volgens mijn oud-werkgever niet mee voor mijn transitievergoeding, omdat de uitbetaling pas in 2024 heeft plaats gevonden. Klopt dat?
Via rekenhulptransitievergoeding.nl, wat van de overheid is, had ik berekend dat ik op zo'n €1.976 bruto transitievergoeding recht zou hebben. Om er zeker van te zijn dat ik wel alles zou krijgen waar ik recht op heb, had ik ruim een maand geleden (toen ik er nog werkte) gevraagd of ik een bevestiging kon krijgen dat dit inderdaad was wat ik zou krijgen. Uiteindelijk heb ik een proforma gekregen met de berekening vanuit HR, maar tot mijn verbazing stond hierin dat ik slechts €1.837 zou krijgen. Bijna €140 bruto verschil dus.
In eerste instantie snapte ik niet waardoor dit verschil kwam, en HR reageerde ook niet op mijn verzoek tot uitleg waar het verschil door kwam. Eind vorige week realiseerde ik me echter dat dit hoogstwaarschijnlijk door het niet meenemen van mijn bonus kwam. En na het te controleren op de rekenhulp, kwam het wel of niet meenemen van mijn bonus inderdaad op €139 verschil uit.
Begin deze week heb ik er nog een mailtje aan gewaagd, met de melding dat ik 2 weken geleden een proforma had gekregen waar volgens mij €139 aan ontbrak en dat ik nog steeds geen reactie had gekregen op mijn vraag waarom. Daarbij had ik de hele berekening vanuit de rekenhulp bij gestopt, met de nadruk op dat hoogstwaarschijnlijk mijn bonus niet meegenomen was.
Nu heeft HR vandaag eindelijk wel gereageerd, maar beweren ze dat mijn bonus, die ik voor het jaar 2023 heb gekregen, niet meetelt in mijn transitievergoeding, omdat de uitbetaling van diezelfde bonus namelijk pas in 2024 heeft plaatsgevonden:
Dit klinkt mij als het opzoeken van de grenzen van wat er in de wet staat, en daarom dubbel check ik graag met jullie of ik pech heb, of dat wat HR beweert niet helemaal hout snijdt. Mij lijkt het namelijk sterk dat een bonus voor 2023 niet meetelt, omdat deze niet in 2023 uitbetaald zou zijn. Ik lees ook nergens anders concreet terug dat als de uitbetaling van een bonus niet in hetzelfde jaar valt, deze niet mee zal tellen.quote: Reactie HRExcuses het duurde even voordat ik tijd had om hier uitgebreider op terug te komen. Ik moest een aantal dingen even nagaan, zowel hoe wij dit in de payroll verwerken als e.e.a aan juridische details. De transitievergoeding zoals [Naam] dit heeft verwerkt in de proforma klopt. Ik zal hieronder m’n best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe het zit.
Ik voeg twee links toe ter verduidelijking:
• wetten.nl - Regeling - Regeling looncomponenten en arbeidsduur - BWBR0035984 (overheid.nl)
• wetten.nl - Regeling - Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding - BWBR0035998 (overheid.nl)
De Regeling Looncomponenten bepaalt welke onderdelen van de beloning bij de berekening van de transitievergoeding worden meegenomen. Daarin wordt o.a. vermeld naast het salaris diverse variabele looncomponent zoals een jaarlijkse bonus. Als je dan kijkt naar het Besluit loonbegrip transitievergoeding, zie je dat die bepaald dat naast het loon o.a. ook de overeengekomen variabele looncomponenten tot het loon behoren, maar dan die overeengekomen variabele looncomponenten “verschuldigd in de drie kalenderjaren voorafgaande aan het jaar waarin de arbeidsovereenkomst eindigt, gedeeld door zesendertig”. De bonus (het bedrag) dat [Bedrijf] in 2023 aan bonus verschuldigd was telt mee (en dus 2022/2021 waar van toepassing, maar hier niet het geval); hier telt helaas niet een eventuele bonusaanspraak in 2024 (over 2023, want [Bedrijf] betaalt bonus altijd met terugwerkende kracht het jaar na het kalenderjaar waar de bonus van toepassing is). Een bonus over 2023 is derhalve pas in 2024 verschuldigd. Dit pakt in jouw geval helaas onvoordelig uit omdat je nog maar een jaar in dienst was en de bonus over 2023 op grond van de contractuele afspraken altijd pas in 2024 wordt uitbetaald (dus dan pas ‘verschuldigd’ is) en hierdoor niet mee wordt genomen in de berekening van de hoogte van de transitievergoeding.
Als je de uitleg op https://rekenhulptransitievergoeding.nl/ die jij aanhaalt erbij pakt dan lees je hier ook hetzelfde: “Dat wat de werknemer (bruto) heeft ontvangen in de drie kalenderjaren voorafgaand aan het kalenderjaar waarin het contract eindigt, telt mee.” AFAS is er ook op ingericht om het volgens de bovengenoemde regelingen te berekenen, [Naam] checkt altijd nog even a.d.h.v. dezelfde website die jij aanhaalt.
Ik begrijp dat je dit anders hebt geintepreteerd (had ik zelf ook gedaan) en hierdoor rekening hebt gehouden met de bonus over 2023. Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is, hoop alleen dat deze uitleg het duidelijk maakt hoe de vork in de steel zit.
Voor de volledigheid: ik ben in april 2023 begonnen bij deze werkgever, en heb daar tot eind maart 2024 gewerkt. De bonus die ik heb gekregen ging dus over april t/m december 2023, en die was al naar rato uitbetaald, omdat ik niet heel 2023 er werkte.
Het gaat om een bonus van €5.000, die in februari 2024 uitbetaald is, bestaande uit €4.100 afgesproken deel (prestatie bedrijf + persoonlijke prestatie), en €900 als extraatje van de baas. Ik ben er inmiddels al wel achter dat het extraatje van de baas niet mee zal tellen voor de transitievergoeding, omdat dat niet van tevoren afgesproken was, dus dat maakt dat het gaat om €114 bruto verschil (in plaats van €139).
Ik realiseer me dat het netto over 'slechts' ~€70 zal gaan, dus het is mij het geld of moeite niet waard om professioneel juridisch advies in te winnen, maar €70 is ook niet niks, zeker niet nu ik op zoek ben naar nieuw werk en het tijdelijk moet doen van een uitkering.
Lang verhaal kort: bonus voor 2023 telt volgens mijn oud-werkgever niet mee voor mijn transitievergoeding, omdat de uitbetaling pas in 2024 heeft plaats gevonden. Klopt dat?
The devil is in the details.