Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGuijt
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-07 13:08
Ik heb 4 Growatt hybride omvormers met accu's, dit in combinatie met dynamische tarieven.

Nu kan ik in het Growatt dashboard het laden en ontladen handmatig aanpassen, maar voor vier omvormers nogal tijdrovend.

Kan ik dit ook op een andere manier aansturen?

De modi zijn meestal laden/ontladen/normaal opereren. Ik heb Bliq-software gezien, maar dat is voor 4 omvormers een vrij kostbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzo.2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 15:32
Ben ook wel benieuwd is hier al wat meer over bekent? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGuijt
Inmiddels is er een update beschikbaar gekomen, zodat (sommige) omvormers via AI in combinatie met dynamische prijzen kunnen worden aangestuurd.

https://pim.4blue.nl/Grow...%20Mode%20handleiding.pdf

Van mijn vier omvormers was er één geschikt, maar de Chinezen moesten me helpen met het updaten.

Sinds het begin van deze maand staat het aan. Het is fijn dat ik er zelf niet over hoef na te denken, maar ik moet nog even kijken of het echt voordeel oplevert.

Ik weet ook niet of de AI rekening houdt met de weersvoorspelling. Als de zon gaat schijnen, kan ik dat beter beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-09 16:07
Ik stuur mijn Growatt hybride omvormer +ARK batterijen aan met een R-Pi via modbus.

Door middel van een stukje Python code kan ik bijna alles regelen.

Je kan ook eens kijken naar de applicatie --> Solar Assistant

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGuijt
Ik weet dat dat kan, maar ik zou toch iets meer `plug en play´ willen. Ben niet zo van programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:09
TheWalrus schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:55:
Ik stuur mijn Growatt hybride omvormer +ARK batterijen aan met een R-Pi via modbus.

Door middel van een stukje Python code kan ik bijna alles regelen.

Je kan ook eens kijken naar de applicatie --> Solar Assistant
Hi Walrus, jouw post komt het dichtst bij wat ik zoek.... denk ik :)

Mijn situatie:

Zomers: beetje overschot opslaan in ARK 5kwh will do.
Winter: Peak shaven, dus in de nacht (tibber) ARK opladen 5kwh, vloeit weg tegen lunch tijd, PV wekt niks op, dus bijkopen wanneer het goedkoop is, of zeg 30e percentiel.

Nu sta op het punt GROWATT te gaan, ARK capable omvormer 2e hands, niet heel kostbaar meer en dan moet erbij
- Growatt BMS
- Wat kabeltjes
- 2x ARK accus

Maar ik vind nergens hoe ik de omvormer (met kennis uit de BMS) nu dynamisch kan laten laden.
Ik heb gekeken naar HA integratie, maar ik vind dit daar niet in terug.

Wat doe jij precies met je Raspberry om dit te laten doen, en hoeveel vrijheid heb je om het algorithme te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pucky
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-03 15:18
Hallo,
Wie kan mij helpen met het instellen van het dashboard van growatt ark xh
Heb een vast abonnement, loopt nog één jaar, daarna dynamisch, dus wil alleen stroom van de zonnepanelen in de accu en die zelf verbruiken en dus niet naar het net sturen wat hij nu doet.
Pagina: 1