Verzoek om afhalen van auto en terugbetaling aanbetaling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lefgozer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 13:17
Een maand geleden heb ik mijn oude SUV verkocht aan een persoon uit Oekraïne. Op 11 maart 2024 heeft deze persoon een proefrit gemaakt, waarna we tot een overeenkomst zijn gekomen. Hij heeft een aanbetaling van 500 euro gedaan en ik heb hem de mogelijkheid geboden om de auto later over te laten schrijven voor export.

De auto staat nog steeds op de dam en ik wil dat de koper deze komt ophalen. Het stoort me dat de auto hier nog steeds staat, een maand na de verkoop.

Ik ben bereid om af te zien van de aanbetaling van 500 euro; deze kan hij natuurlijk terugkrijgen. Kan ik de koper dwingen om de auto deze week op te halen of hem de 500 euro terug te geven die hij heeft aangeboden?

Ik heb hem een document gegeven met mijn naam en adres, waarop staat dat hij een aanbetaling van 500 euro heeft gedaan. Ik vind het onredelijk dat hij de auto nog niet heeft opgehaald en overweeg om de auto direct aan iemand anders te verkopen. Op welke manier kan ik op een correcte manier afzien van de verkoop? Heeft de koper recht op iets als ik besluit om de verkoop te annuleren?

Beste antwoord (via lefgozer op 11-04-2024 16:32)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

wowly schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:35:
Bij niet nakomen verbeuren van de aanbetaling voor gemaakte kosten inkomstenderving.
loki504 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:27:
[...]

zet je hem weer de verkoop in en hou je het aanbetaalde bedrag
Je kunt alleen de daadwerkelijke schade doorberekenen. Als je hem tot 1 mei geeft om de auto op te halen, en je verkoopt de auto uiteindelijk op 7 mei, dan kan je schade bestaan uit 7 dagen rente, belasting, verzekering, opslag, en een eventueel verschil in verkoopprijs. Als je de auto zonder kenteken op je eigen oprit hebt staan, dan heb je geen kosten voor belasting of opslag, en mag je die niet doorberekenen.

Je kunt er ook voor kiezen om coulant te zijn. Het is vast niet uit weelde dat iemand een aanbetaling doet en de auto vervolgens niet afneemt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
In je verhaal ontbreekt of je al pogingen hebt gedaan om in contact te komen. Zo niet, dan zou je daar eerst mee moeten beginnen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lefgozer
@JukeboxBill Dank voor je antwoord.

Ik heb hem 2 weken na overeenkomst een bericht gestuurd met wanneer hij de auto op komt halen. Daar heeft hij op gereageerd 'Volgende week!' Dat is inmiddels alweer een week geleden. Ik heb tot nu toe hierop nog geen reactie gegeven omdat ik niet wil aandringen. Echter na vandaag begint mijn geduld wel een beetje op te raken. Dus start ik dit topic om te vragen hoe jullie dit aan zouden vliegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:22
lefgozer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:14:
@JukeboxBill Dank voor je antwoord.

Ik heb hem 2 weken na overeenkomst een bericht gestuurd met wanneer hij de auto op komt halen. Daar heeft hij op gereageerd 'Volgende week!' Dat is inmiddels alweer een week geleden. Ik heb tot nu toe hierop nog geen reactie gegeven omdat ik niet wil aandringen. Echter na vandaag begint mijn geduld wel een beetje op te raken. Dus start ik dit topic om te vragen hoe jullie dit aan zouden vliegen.
Ik zou in eerste instantie nog een keer een bericht sturen en daarna nog een keer een bericht als hij het weer niet nakomt met een ultimatum.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:38
@lefgozer een ultimatum stellen. Geef hem tot bijvoorbeeld eind deze maand. Als hij dan nog niet geweest is gaat het hele verhaal niet door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02

Yucon

*broem*

KNed schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:15:
@lefgozer een ultimatum stellen. Geef hem tot bijvoorbeeld eind deze maand. Als hij dan nog niet geweest is gaat het hele verhaal niet door
Misschien wil hij dat juist. Wat is een aanbetaling waard als je hem bij een beetje tegenwind gewoon geduldig blijft wachten en uiteindelijk terugbetaald?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De aanbetaling zeker niet teruggeven.
Jij moet extra tijd en kosten steken in het opnieuw verkopen van de auto.
Daar is die aanbetaling voor.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

“Staat op de dam”, als dat openbare weg is, hoeft er toch geen probleem te zijn wat dat betreft? Wel wat betreft afronden van de transactie. (En dat tot overschrijving verzekering, belasting, etc voor jou zijn). Dat afronden moet dan wel in een redelijke tijd gebeuren. Zonder papieren overeenkomst met concrete termijnen, voorwaarden voor wel/ niet teruggeven van het voorschot, etc. kom je dan al snel op ‘redelijk’. Als hij volgende week zei is een deadline van einde van de maand heel erg redelijk, me dunkt.

Als je het hele bedrag terug zou willen geven, bereken even wat het je heeft gekost. En zorg dat er een vergelijkbaar papiertje wordt getekend bij teruggave van het restant.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07

FreakNL

Well do ya punk?

Ik denk dat dam eerder spreektaal/dialect is voor oprit. Vaak wel een grotere oprit dan de standaard rijtjeshuis oprit waar met moeite 1 auto kan staan (erf).

Ik zou persoonlijk nog 1 keer een bericht sturen met direct ook een (redelijk) ultimatum. Reageert hij daar ook weer laks op zou wat mij betreft het hek van de dam zijn ;)

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 11-04-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:13
Redelijke termijn (1 maand) afspreken waarin de auto wordt opgehaald. Bij niet nakomen verbeuren van de aanbetaling voor gemaakte kosten inkomstenderving.

Zorg ervoor dat deze communicatie zwart op wit staat en klaar.

Blijft bizar, ik heb eens een (Nederlander) koper uit Bulgarije gehad welke me enkele maanden aan het lijntje hield (zonder aanbetaling). Gevalletje cultuur oid? Moeite met vervoer naar Oost Europa?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eerder bang zijn dat hij een keer terugkomt 's nachts en dat dat ding de volgende ochtend in Oekraïne is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:55
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:53:
Ik zou eerder bang zijn dat hij een keer terugkomt 's nachts en dat dat ding de volgende ochtend in Oekraïne is.
En waar komt die angst vandaan?

Als hij de papieren nog niet heeft is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Moeite met vervoer naar Oost Europa?
Het is een auto, die zijn gemaakt om te vervoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
garriej schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:01:
[...]

Het is een auto, die zijn gemaakt om te vervoeren :+
Hangt van de staat van de auto af. Auto's die bij ons niet meer rijden dan wel niet meer mogen rijden hebben naar nog nut alleen het vervoer er naar toe kan wat lastig zijn. Maar dan moet je daar als koper gewoon eerlijk over zijn.

@lefgozer Zoals vaker gezegt ultimatum stellen is hij niet echt verkocht dan heeft hij pech en zet je hem weer de verkoop in en hou je het aanbetaalde bedrag. Voor die auto betaal je immers gewoon belasting en verzekering. Dus je heb je onnodige kosten gemaakt en daar is die aanbetaling voor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Bij niet nakomen verbeuren van de aanbetaling voor gemaakte kosten inkomstenderving.
loki504 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:27:
[...]

zet je hem weer de verkoop in en hou je het aanbetaalde bedrag
Je kunt alleen de daadwerkelijke schade doorberekenen. Als je hem tot 1 mei geeft om de auto op te halen, en je verkoopt de auto uiteindelijk op 7 mei, dan kan je schade bestaan uit 7 dagen rente, belasting, verzekering, opslag, en een eventueel verschil in verkoopprijs. Als je de auto zonder kenteken op je eigen oprit hebt staan, dan heb je geen kosten voor belasting of opslag, en mag je die niet doorberekenen.

Je kunt er ook voor kiezen om coulant te zijn. Het is vast niet uit weelde dat iemand een aanbetaling doet en de auto vervolgens niet afneemt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lefgozer
@F_J_K
@FreakNL Je heb gelijk wanneer ik “op de dam” schrijf betekend het dat de auto bij mij thuis op mijn eigen oprit geparkeerd staat.

@Verwijderd
@XelaRetak
Angst is er niet - auto staat op mijn naam ik heb de papieren.

@loki504
@Juup
@wowly
@fopjurist
@Ora et Labora
@KNed
@Yucon
Het lijkt mij een uitstekend plan om het ultimatum te zetten op vrijdag 3 mei 2024. Zo heeft hij 3 weken de tijd de auto op te halen.

Dat het mij extra geld kost vergeef ik hem dan uit coulance. Het is een Oekraïense die in mijn aanname onwetende de is wat een auto kost in Nederland ook al staat deze stil op mijn oprit.

Het is toch bij elkaar zo’n 100 euro per maand voor deze auto wegenbelasting en verzekering.

Aanvullende informatie over de auto;
  • Honda CR-V uit 2000.
  • APK tot 16-12-2024
  • Staat op kenteken dus kan mee gereden worden op de openbare weg.
  • Met de auto wordt niet meer gereden sinds verkoop.
Ik zal jullie op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen. Dank voor jullie reacties tot nu toe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:53:
Voor diefstal zou ik overigens niet bang zijn, althans zeker niet meer dan als er geen afspraak was. Jatten doe je immers liever zonder achterlaten van gegevens en zonder betaling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Je kan ook altijd het kenteken laten schrappen en de verzekering stopzetten zou ik denken.

Een nieuwe eigenaar moet sowieso niet met jou kenteken erop vertrekken - en voor de verzekering gaat er voor zo iemand ook geen verzekering bestaan.

Zonder kenteken/verzekering is het wel lastiger om de auto zelf nog te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
chime schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:44:
Je kan ook altijd het kenteken laten schrappen en de verzekering stopzetten zou ik denken.

Een nieuwe eigenaar moet sowieso niet met jou kenteken erop vertrekken - en voor de verzekering gaat er voor zo iemand ook geen verzekering bestaan.

Zonder kenteken/verzekering is het wel lastiger om de auto zelf nog te verplaatsen.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je de schorsen bedoelt, en 'met jouw kenteken vetrekken' interpreteer ik even als 'vertrekken met een auto die nog op jouw naam staat geregistreerd.'

Das allemaal leuk om de 'kosten' te stoppen, maar buiten dat schorsen òòk geld kost, zit je dan met een auto op je oprit, die daar niet meer vanaf mag voor o.a. een proefrit. Lijkt me niet het beste advies als je probeert om je auto te verkopen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt eventueel de autoverzekering stoppen en het kenteken bij de RDW laten schrappen? Dan betaal je in elk geval geen wegenbelasting en autoverzekering teveel. Wanneer de auto opgehaald wordt kun je middels een export dingetje meestal een kenteken voor een dag en een autoverzekering voor een dag aanvragen/krijgen, maar dat is dan volgens mij wel aan de koper, je bespaart jezelf dan in elk geval de kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:05
Schrappen en verzekering stoppen zou ik voor die paar dagen niet doen. Als de verkoop uiteindelijk niet doorgaat kost dat ook weer geld en gedoe.

Aangeven dat je de doorlopende kosten in mindering brengt als de koop niet doorgaat en de intentie vragen van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:13
Meestal worden de wagens met een oostblok transporteur in bulk meegenomen. Prijzen zijn daar wat anders dan hier

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38

SeatRider

Hips don't lie

Mensen lijken te vergeten dat er in Oekraïne momenteel nog wat meer speelt. Vrijwilligers halen overal en nergens SUV's vandaan, die vervolgens groen worden geverfd en een tweede leven krijgen in het leger. Kost even wat organisatie om alles op transport te krijgen, zou ik er graag voor over hebben echter.

Geen idee natuurlijk of dat hier aan de orde is natuurlijk :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lefgozer
De auto is uiteindelijk opgehaald op de afgesproken plek. Kennelijk betreft het een groep Oekraïners die dit doen. Uiteindelijk kreeg ik een berichtje van een man die de auto kwam ophalen. Dit bleek weer iemand anders te zijn dan degene met wie ik via Marktplaats contact had en ook weer iemand anders dan degene die de auto kwam testrijden. Kortom, een derde Oekraïner die geen woord Engels, Duits of Frans sprak. Deze man was wel vriendelijk en ik heb hem geholpen met de officiële export van de auto. Ik heb de kentekenplaten ingeleverd en een officieel exportdocument ontvangen. Zo gezegd, zo gedaan. De auto is op een kleine oplegger geladen.

@SeatRider Correct - dat weet ik en daar heb ik rekening mee gehouden.

@PROnline @CH4OS Uiteindelijk heb ik de auto verzekerd gelaten tot aan de export, en nadat ik het vrijwaringsbewijs had ontvangen, heb ik de verzekering stopgezet.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Pagina: 1