• Splayduke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 15:59
Vorig jaar heb ik 14 zonnepanelen op mijn dak gelegd. 10 op oost en 4 op west.
Dit in combinatie met een Goodwe 4200D-NS omvormer.
Ik overweeg nu om de string van 4 panelen uit te breiden met nóg 4 panelen.

In de praktijk zal dit betekenen dat ik op zonnige dagen, rond de middag, uitkom op een ingangsvermogen dat hoger is dan het maximum van de omvormer. Zoals ik het nu in de grafiek van mijn omvormer kan zien is dat nu héél soms ook even het geval, dat wordt bij uitbreiding natuurlijk alleen maar meer.

Uiteraard heb ik na uitbreiding dan niet de optimale opbrengst uit mijn panelen, maar mijn vraag is vooral; kan ik dit zonder problemen zo aansluiten?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 13:22

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zonder de exacte specs is 100% uitsluiten van ellende lastig, maar normaal gesproken is dit geen enkel probleem. Vanwege de Oost/West-opstelling zien de panelen niet allemaal op het zelfde moment maximaal vermogen en hoeft de omvormer dus weinig 'af te toppen'. Overbelasten kan alleen op spanning (met 8 panelen geen probleem) en de kortsluitstroom (met meer dezelfde panelen in serie verandert dat niet).

Prima plan dus.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Splayduke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 15:59
Top, ik heb nog vijf panelen besteld van hetzelfde type, en die ga ik aankomend weekend op het dak leggen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Splayduke schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:12:
Top, ik heb nog vijf panelen besteld van hetzelfde type, en die ga ik aankomend weekend op het dak leggen.
Hier kan je berekenen of je veel/weinig aftopt https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/