Ondervloer verdiepingsvloer OSB + laminaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 11:06
Ik ben op zoek naar een ondervloer met goede geluidsreductie voor onze verdiepingsvloer, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..
Vloer bestaat uit verstevigde houten balken met daartussen Klauf glaswol. Daar bovenop een dubbele laag OSB (18+12mm). Hier bovenop gaan we laminaat leggen, echter kom ik er niet helemaal uit welke nu het beste geschikt is. We willen zoveel mogelijk geluidsreductie van contactgeluid.

Opties:
1) PU Rubber 2 a 3mm dik. 2,2 kg/m2. Hier lees ik de beste ervaringen over qua contactgeluid, maar kan dit ivm de dampdichte laag welke hier op zit?
https://www.cavallo-floor...-rubber-ondervloer-25-mm/
https://www.vloervoordeel...rubber-3mm-loopgeluid-5m/

2) Isosilence 2,8mm dik. Ik weet niet wat voor materiaal, maar heeft het vooral over veel geluidsreductie. Maar óók dampdicht.
https://www.vloervoordeel...-rubber-11-db-isosilence/

3) Isovlas Soundfelt vlas. 4mm dik en damp open. 0,65 kg/m2. Zal dit net zo goed dempen als PU Rubber imv lagere gewicht?
https://www.eco-logisch.n...er---Soundfelt-vlas--4089

Hoogte maakt niet uit, maar voor mijn gevoel geeft meer hoogte ook meer demping.

Graag jullie ervaringen en meningen.

*EDIT:
Nog een optie.
4) Kurk of rubberkurk ondervloer. Dikte 3mm. Spreken over een geluidsreductie van 19 (kurk) tot 22-34 dB (rubberkurk)
https://www.kurkkurk.nl/r...m-1-m-breed-10m-lang.html
https://www.kurkkurk.nl/k...-breed-10m-20m-30m-l.html

[ Voor 10% gewijzigd door emot op 11-04-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Niemand die ervaring heeft met een of meerdere van deze vloeren? Of die misschien iets meer kan vertellen over de dampdichtheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
is het gewoon een woning of een appartement waarbij wellicht nog andere eisen zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Vergeten te specificeren inderdaad. Is gewoon een eigen woning met begane grond en 1 verdieping met een houten verdiepingsvloer. Geen speciale eisen dus.

Dat is trouwens een ding wat ik nog gek vind. Een aantal vloeren hebben een TÜV certificering dat ze minimaal 10 db geluid dempen, terwijl dit juist vaak de dunne vloeren zijn. De dikkere (rubberen) vloeren hebben dit vaker niet maar er wordt beweerd dat deze veel meer dan 10 db dempen.
Zijn deze vloeren daar dan gewoon niet op getest door de TÜV? (uit kostenoverweging waarschijnlijk?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:43
Ik heb geen ervaring, maar in het verleden wel wat interessante YouTube videos gezien i.v.m. onderzoek voor een huis dat ik uiteindelijk niet heb gekocht.

Je hebt 2 vormen van geluid, contact geluid en geluid van stemmen en dergelijke. Voor het eerste moet je de constructie dempen. Gezien de opties die je aandraagt lijkt het mij dat je je daar nu op richt, maar zorg dat je over beide hebt nagedacht.

Op YouTube kon ik veel vinden over het gebruik van mass loaded vinyl, ik vermoed dat dat hetzelfde is als je eerste optie en daar zie ik het meeste heil in. Damp open lijkt mij niet belangrijk direct onder je laminaat, maar ik ben geen expert.

Wellicht dat de term mass loaded vinyl op Google en YouTube je meer inspiratie kan geven.

Het kanaal Home RenoVision DIY vond ik behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Als je voetstappen weg wilt halen heb je voornamelijk dikkere laag met veel massa nodig inderdaad.

Stemgeluid zal via lucht gaan, dus dan gaat het meer om de kieren te dichten.

Wat wil je weghalen?

Voor de rest, hoeveel ruimte heb je nog om op te hogen? Want je wilt ook cm onder deur houden voor verluchting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je echt verschil wil maken in contactgeluid bij houten vloeren is een fermacel ondervloer 1 van de beste oplossingen die je kan nemen. Het zorgt voor massa-veer- massa waarbij de andere opties nagenoeg geen massa (het laminaat) hebben boven op de veer (de ondervloer) hebben. stem geluid is naast massa met name kierdichting en opvangen in de holtes van de vloermiddels isolatie materiaal (zoals je eigenlijk al hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Bumpy_NL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:46:
Ik heb geen ervaring, maar in het verleden wel wat interessante YouTube videos gezien i.v.m. onderzoek voor een huis dat ik uiteindelijk niet heb gekocht.

Je hebt 2 vormen van geluid, contact geluid en geluid van stemmen en dergelijke. Voor het eerste moet je de constructie dempen. Gezien de opties die je aandraagt lijkt het mij dat je je daar nu op richt, maar zorg dat je over beide hebt nagedacht.

Op YouTube kon ik veel vinden over het gebruik van mass loaded vinyl, ik vermoed dat dat hetzelfde is als je eerste optie en daar zie ik het meeste heil in. Damp open lijkt mij niet belangrijk direct onder je laminaat, maar ik ben geen expert.

Wellicht dat de term mass loaded vinyl op Google en YouTube je meer inspiratie kan geven.

Het kanaal Home RenoVision DIY vond ik behulpzaam.
99ruud99 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:59:
Als je voetstappen weg wilt halen heb je voornamelijk dikkere laag met veel massa nodig inderdaad.

Stemgeluid zal via lucht gaan, dus dan gaat het meer om de kieren te dichten.

Wat wil je weghalen?

Voor de rest, hoeveel ruimte heb je nog om op te hogen? Want je wilt ook cm onder deur houden voor verluchting
Het gaat mij inderdaad om contactgeluid. Ruimtes tussen de balken is reeds gevuld met glaswol. Hoogte is niet van belang, ruimte tussen de deuren is wel nodig inderdaad, maar die kunnen altijd wat ingekort worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik keek vooral naar de isolatiewaarde, en had een tabelletje gemaakt, wellicht heb je er wat aan (10mm Hornbach houtvezel plaat presteert op veel vlakken goed)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNE6B7MdI7Ql15ANZEmvzKLWFN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mfZwgoiykg3C7IC7Zx8EjLq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
twain4me schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:21:
Als je echt verschil wil maken in contactgeluid bij houten vloeren is een fermacel ondervloer 1 van de beste oplossingen die je kan nemen. Het zorgt voor massa-veer- massa waarbij de andere opties nagenoeg geen massa (het laminaat) hebben boven op de veer (de ondervloer) hebben. stem geluid is naast massa met name kierdichting en opvangen in de holtes van de vloermiddels isolatie materiaal (zoals je eigenlijk al hebt)
Inderdaad. En dan kan je ook gewoon afgaan op de specificaties die de fabrikant opgeeft voor demping van geluid. In dit document dat je kunt downloaden op de Fermacell website kun je precies zien hoeveel geluidsisolatie je kunt verwachten (bladzijde 73): https://www.fermacell.nl/.../nl-NL/0690J0000067qOhQAI

Als ik dan even uitga van een houten balklaag met massavulling, dan zie je op bladzijde 82 dat toepassing van de Fermacell 2E32-platen (kan je gewoon kopen bij Hornbach) het contactgeluid aanzienlijk vermindert van 62dB naar 51dB en de demping van luchtgeluid verbetert van 62dB naar 65dB.

Enige nadeel is wel dat deze platen 3cm dik zijn en dus constructieve aanpassingen vereist zijn voor kozijnen, deuren en trap.

[ Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 15-04-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-05 11:47
Ik heb zelf in een jaren 30 appartement dit toegepast:

https://www.easy-noisecon...CNgIJSUqFEzdU-eXDo9qoTPjg

indeling: Houten balken - houten vloer- easybond 30mm - standaard ondervloer - laminaat.

Contactgeluid is hierdoor minimaal, en de onderbuurvrouw is er zeer tevreden mee. Ik vind het een topmateriaal maar het nadeel is dat het flink aan de prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
emot schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:59:
Vergeten te specificeren inderdaad. Is gewoon een eigen woning met begane grond en 1 verdieping met een houten verdiepingsvloer. Geen speciale eisen dus.

Dat is trouwens een ding wat ik nog gek vind. Een aantal vloeren hebben een TÜV certificering dat ze minimaal 10 db geluid dempen, terwijl dit juist vaak de dunne vloeren zijn. De dikkere (rubberen) vloeren hebben dit vaker niet maar er wordt beweerd dat deze veel meer dan 10 db dempen.
Zijn deze vloeren daar dan gewoon niet op getest door de TÜV? (uit kostenoverweging waarschijnlijk?)
10db is sowieso op beton getest. Vloeren die goed zijn met beton zijn niet altijd goed met hout.

Je hebt in weze al een fantastische ondervloer met de dubbele laag OSB. Fermacell niet nodig. Ik zou onder laminaat rubberkurk leggen.

Je kunt ook klik pvc nemen, dat geeft weinig contactgeluid door maar dan moet je basis vrij egaal zijn en kan er geen verende ondervloer onder. Bij klikpvc kies je bluefloor.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 06:40
Ons nieuwe jarendertighuis is een dubbel bovenhuis van steen en hout en in de hallen bovenaan de trappen hebben wij laminaat op OSB. Als geluiddempende tussenlaag hebben we gekozen voor Heat Foil die een demping heeft van zo'n 10 decibelletjes (niet gecontroleerd door ons).
Wij zijn er tevreden over en de onderburen klagen ook niet.
Prijzen hiervan kunnen enorm uiteenlopen en kan afhankelijk van de hoeveelheid bij verschillende zaken oplopen tot tientallen of honderden euro's verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Gethijsem op 16-04-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Thanks voor de input. Fermacell en easybond ben ik inderdaad ook tegen gekomen, maar voor ons toch wat te duur.

Op internet is helaas weinig te vinden over verschillen onderling. En voor echte resultaten of waardes over geluidsisolatie van een bepaald materiaal moet je goed zoeken.
Pagina: 1