pc krijgt wel stroom, maar doet verder niks

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentjehh
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-05 16:33
goedemorgen,

Laatste heb ik een nieuwe videokaart, processor en ssd gekocht.
Ik heb die gister de oude videokaart en processor eruit gehaald en de nieuwe erin gezet. Ik zette me computer aan er de lichtstroken van me computer gingen aan en de meeste fans begonnen te draaien. Ook mijn videokaart begint te draaien, maar als ik op me scherm kijk gebeurd er helemaal niks.
Ik heb bij het instaleren van mijn ssd wel de draadjes van de anderen schijven verwisselt.

Ik had ergens gelezen dat als je alle draadjes van je schijven eruit haalt dat je moederbord kan gaan piepen. dit gebeurd bij mij niet.

Het was voor mij de eerste keer dat ik iets aan me computer heb veranderd en weet echt niet wat er mis is gegaan
Kan iemand mij helpen hiermee?

Beste antwoord (via Kuikentjehh op 11-04-2024 21:01)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Kuikentjehh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:21:
Het moederbord dat ik heb is: gigabyte ga-a320m-s2h. Deze zal daar zeker te oud voor zijn?
Ik heb namelijk al een keer mijn oude cpu erin gezet om te kijken of het aan mijn cpu lag. Toen deed mijn pc alleen helemaal niks meer. Ben bang dat ik deze dus heb beschadigt.
Dan zal er zeker sowieso een nieuw moeder bord in moeten?
De juiste procedure is:
Met oude cpu een bios-update doen

Nieuwe cpu er in
Bios reset*
Eventueel settings aanpassen in de bios
Gaan

*om zeker te zijn dat er geen oude settings achter blijven

Als je er zo een andere cpu in hebt gestopt, kan het zijn dat de bios ook de oude cpu niet meer pakt omdat er settings aangepast zijn ivm het zien van de nieuwe cpu.

Ik zou de oude cpu er in zetten en dan de bios resetten.

De kans dat je tegenwoordig een cpu sloopt is niet zo groot, tenzij je die met stroom erop er uitgehaald hebt of als er pootjes zijn omgebogen/afgebroken.

Als de oude config weer werkt, dan bios update doen, en de rest van het rijtje afwerken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Uit welke componenten bestaat je systeem? Welke onderdelen had je en voor welke heb je ze vervangen?

Heb je voor de cpu vervanging wel de BIOS geüpdatet? Als je je moederbord al jaren hebt en ineens een paar generaties omhoog gaat zal het niet zomaar gaan werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentjehh
bedankt voor het antwoord!
sorry voor de weinige info.

Mijn vorige videokaart was een 2060 en mijn nieuwe is een 4060.
Mijn vorige cpu was een ryzen 5 2600 en mijn nieuwe is een ryzen 5 5600

Ik heb een voeding van gigabyte p650b dus ik hbe volgesmij wel gewoon genoeg wat toch?
Ik heb geen BIOS update gedaan. geen idee wat het is of dat dit nodig was. zal even opzoeken hoe ik dat doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Trek je videokaart eruit, start je pc wel op? (Kijk naar mobo, je gaat geen beeld hebben).

Bios update is hoogstwaarschijnlijk nodig, gezien de borden uit de tijd van 2600 niet standaard 5600 ondersteunen zonder update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentjehh
Als ik mijn videokaart eruit haal gebeurd er ook niks.
Hoe doe ik een bios zonder dat ik iets meld beeld krijg? gewoon door een usb met het bestand erop er in te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
als er een update nodig is.

terug naar de oude cpu. dan een update. dan naar de nieuwe cpu
(volgens mij kunnen nieuwe moederborden het ook zonder cpu maar gok dat dat hier niet geld)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 13:42
Wat hierboven gezegd wordt.

Welk moederbord heb je? Zoek bij de leverancier in ieder geval de laatste bios versie op en download de handleiding zodat je weet hoe je die kan updaten.

Kan je kijken of er op je moederbord een "debug" lampje gaat branden. Meeste moederborden beschikken daarover, maar omdat je zo weinig informatie geeft over het systeem dat je gebruikt is het moeilijk te zeggen of dat er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentjehh
Het moederbord dat ik heb is: gigabyte ga-a320m-s2h. Deze zal daar zeker te oud voor zijn?
Ik heb namelijk al een keer mijn oude cpu erin gezet om te kijken of het aan mijn cpu lag. Toen deed mijn pc alleen helemaal niks meer. Ben bang dat ik deze dus heb beschadigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 13:42
Dat moederbord ondersteund de Ryzen 5600 sinds biosversie F55. De handleiding van het moederbord geeft geen informatie over wanneer er problemen zijn helaas.

Weet je zeker dat alles goed aangesloten is? Krijgt je CPU stroom? Bij het vervangen van je processor zijn er geen pinnen of iets dergelijks verbogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

A320 is een chipset uit de eerste generatie, als je sinds de Ryzen 2000 serie al geen update hebt gedaan dan is het zeker dat je niet de juiste versie hebt, zonder ondersteunde CPU zal er geen opstart plaatsvinden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Kuikentjehh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:21:
De juiste procedure is:
Met oude cpu een bios-update doen

Nieuwe cpu er in
Bios reset*
Eventueel settings aanpassen in de bios
Gaan

*om zeker te zijn dat er geen oude settings achter blijven

Als je er zo een andere cpu in hebt gestopt, kan het zijn dat de bios ook de oude cpu niet meer pakt omdat er settings aangepast zijn ivm het zien van de nieuwe cpu.

Ik zou de oude cpu er in zetten en dan de bios resetten.

De kans dat je tegenwoordig een cpu sloopt is niet zo groot, tenzij je die met stroom erop er uitgehaald hebt of als er pootjes zijn omgebogen/afgebroken.

Als de oude config weer werkt, dan bios update doen, en de rest van het rijtje afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentjehh
Bedankt voor alle antwoorden!!
Ik ga het vanavond allemaal even proberen en hopelijk kan ik het zo oplossen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• made
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-08 23:47

made

.. made by made ..

CPU support list

Hier staat welke bios versie welke cpu ondersteund.
Dus idd oude cpu erin, kijken welke versie bios je hebt. Eventueel (Hoogstwaarschijnlijk) updaten.

Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuikentjehh
Allemaal heel erg bedankt voor de hulp!!
Na het updaten van mijn bios werkt alles top.
Pagina: 1