PC blaast heel hard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-05 09:17
Kan iemand mij helpen?

Mijn net nieuwe pc blaast ineens enorm hard net na het opstarten, en hij blijft heel hard blazen constant. Hij is net nieuw dus hij kan niet al vies zijn. Er staan ook geen (zware) programma’s open…Ik heb de pc al diverse keren opnieuw opgestart maar hij blijft dit doen. Voorheen (de eerste keren deed de pc dit niet) dus dit lijkt mij echter niet normaal… iemand advies?

Specificaties van mijn pc:
Corsair 500OD RGB Zwart
Corsair iCUE AF120 RGB ELITE PWM triple pack (incl controller)
Corsair iCUE AF120 RGB ELITE PWM
CorsairRM1000eATX3.0
MSI PRO Z790-A WIFI
Intel Core i9-13900K
Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT Zwart
Kingston Fury Beast RGB-KF560C36BBEAK2-64
Kingston KC3000 2TB
GeForce RTX 4090 ST 1-klik OC 24 GB

Wat ik al zelf nagekeken heb:
Ik ben in de bios gaan kijken. Temps waren normaal, fan curves van zowel aio pomp en case fans stonden op standaard automode. Veranderen van settings had geen invloed op het probleem. Pc opgestart , icue geopent hier stonden alle fan curves op quiet. Pc blijft blazen als een vliegtuig. Ook hier waren temps normaal laag.

Weet iemand wat het kan zijn?
Ik heb sowieso garantie dus ik ga zeker terug naar de winkel maar misschien weet iemand het hier wat het kan zijn? (Foto’s bijgevoegd) (filmpje van het harde blazen krijg ik niet toegevoegd).

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOZabXzXDiR1fxCnbRZrNs8LLUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yP2ZLGYqEooesWQRUJ5hvmSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVFfSbqcIiayExxFmjtCsuEvss4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqteXsZkVsnODUaRsKOgvXZz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5s4pyGb9mZ-2nEHc2bjPYfOklQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzgvdqOCCPC3AqfvdOV7gX2p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewt6c1sRagchCYCWPfAfvY2yUU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grRYK2jgHsuFbZRodUwAPMoa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eSTdCIJp6ldKnAc0vjdZG9biDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkU3NJilG5xdEQNW3ZXXdQjD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsUD0n2O7cnQHDFxUXbFuRO2R54=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cn1TWKJooa0Sgp3xAo7wRvhC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
welk gedeelte blaast hard?

je cpu fans? (aio)
je case fans?
je gpu fan?

makkelijkste test, zet je pc op je bureau, haal zijkant eraf, zet je pc aan en luister :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 16:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je pomp doet 0 RPM maar je CPU-fan draait daarentegen wel flinke toeren. Aangezien je waterkoeling hebt lijkt me e.e.a. niet helemaal lekker aangesloten. Ook apart dan alleen de fan op System 2 flinke toeren draait en de rest niet. Laat ze idd bij die winkel er maar ff goed naar kijken, als je dat zelf niet kan/wil/durft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk moet je bij een of meerdere fans nog instellen dat het PWM-fans zijn, of juist andersom bij de eventuele niet-PWM-fans die je wellicht hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 11-04-2024 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je hebt iCUE maar bent in de bios aan het instellen?

Waarom doe je het niet in iCUE?
Daar staan alle fans en pomp goed in.
zou even via de tap variable snelheid spelen met de settings.

Persoonlijk zou ik de pomp hoog zetten, helemaal met een heethoofd als de i9

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
jack zomer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:27:

Mag ik u een pb sturen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Nee, dit is een forum, we willen er allemaal van leren.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

SeatRider schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:22:
[...]

Nee, dit is een forum, we willen er allemaal van leren.
Waarom zou hij dat niet mogen? Hij kan achteraf toch in dit topic neerzetten wat de oplossing was? :?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Agent47 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:26:
[...]

Waarom zou hij dat niet mogen? Hij kan achteraf toch in dit topic neerzetten wat de oplossing was? :?
Zoals wel meerdere topics en toevallig ook bij deze meneer wordt er niet (altijd) meer teruggekoppeld achteraf en valt het topic stil zonder duidelijke oplossing.

Dus nee terrechte opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
Agent47 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:26:
[...]

Inderdaad, ik koppel het probleem terug👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
tuurlijk mag dat.

ben van mening dat het prima op het forum kan, want er zijn zeker meer icue gebruikers hier.
ik heb het voor 3 koel systemen gebruikt.. waaronder de h150.

nu naar ''echte'' waterkooling.

ps. +punt voor het vragen ::)

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 12-04-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

We kunnen je vast helpen, maar "HELP!" schreeuwen in de titel is nergens voor nodig. Titelfix -> "PC blaast heel hard"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
jack zomer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:27:

Ik heb alles geprobeerd: quiet, balanced, extreme, variable speed maar niks helpt, hij blijft hard blazen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
weet je al welk onderdeel zo hard blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
En heb je hem ook ingesteld op watertemp ipv cpu temp?

Dat hield bij mij de fans stabiel, ipv het constante up en down schakelen bij een spike van de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
99ruud99 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:53:
weet je al welk onderdeel zo hard blaast?
Nee hoe kom ik daar precies achter? Luisteren met de glasplaat er af heeft weinig nut, ze lijken allemaal hard te blazen.. ik hoor geen duidelijk verschil

[ Voor 5% gewijzigd door Robbie1964 op 13-04-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
jack zomer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:55:
En heb je hem ook ingesteld op watertemp ipv cpu temp?

Dat hield bij mij de fans stabiel, ipv het constante up en down schakelen bij een spike van de cpu
Hoe kan ik dat precies zien?
En ik neem aan dat alles verder goed staat, eerder deze week vertoonde de pc namelijk niet dit vreemde gedrag van het harde blazen. En ik heb nergens aangezeten, dus lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev5sGbCDxUG7GRwBXYBwLENKM4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcNu75qM9AiYNVoOMPlmSU6l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Robbie1964 op 13-04-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Robbie1964 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:59:
[...]

Nee hoe kom ik daar precies achter? Luisteren met de glasplaat er af heeft weinig nut, ze lijken allemaal hard te blazen.. ik hoor geen duidelijk verschil
hou ze tegen met je vinger - als het geluid hetzelfde is ga naar voglende.

Als ze allemaal evenveel lawaai maken koop gehoorapparaat, want je fans maken per definitie verschillend geluidsniveau.

Je hebt RGB fans gekozen met een 13900k en een 4090, je wist toch dat dat veel hitte ging geven?
Alternatief is lager klokken, met 1% snelheid inleveren heb je bijna helft van geluidsniveau weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
99ruud99 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:04:
[...]

Eerder deze week vertoonde de pc namelijk niet dit vreemde gedrag van het harde blazen. Dus erg vreemd!! Niet dat het dus normaal is zeg maar, voor deze onderdelen combinatie. Wat je mij nu probeert wijs te maken.

hou ze tegen met je vinger - als het geluid hetzelfde is ga naar voglende.

Als ze allemaal evenveel lawaai maken koop gehoorapparaat, want je fans maken per definitie verschillend geluidsniveau.

Je hebt RGB fans gekozen met een 13900k en een 4090, je wist toch dat dat veel hitte ging geven?
Alternatief is lager klokken, met 1% snelheid inleveren heb je bijna helft van geluidsniveau weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hij doet het wanneer de 4090 aan het werk moet.
Als de pc niet hard hoeft te werken zal hij niet veel warmte produceren, en dus ook niet hard blazen.

OF een van de sensoren is stuk - maar dan zou je dat moeten terugzien in de readouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
https://forum.corsair.com...ater-temperature-in-icue/

Misschien dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
99ruud99 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:09:
Hij doet het wanneer de 4090 aan het werk moet.
Als de pc niet hard hoeft te werken zal hij niet veel warmte produceren, en dus ook niet hard blazen.

OF een van de sensoren is stuk - maar dan zou je dat moeten terugzien in de readouts.
Ja en de pc word niet belast, hij staat enkel aan, dus iets klopt er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En stap 1 daarbij is dus te kijken welke fans het zijn. Door te luisteren, door ze handmatig te stoppen, door ze in je controle ding op nul te zetten, of de stekker eraf te trekken. Alleen je GPU fans zijn mogelijk lastiger, die snelheid kan je zien in een hwinfo bijvoorbeeld. Maar als je semi-passieve kaart hebt kan je ook kijken of de fans netjes uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Gpu fans is mogelijk door hele gpu los te halen.

Als het heel onregelmatig is: zodra het gebeurd een voor een fans los halen / stil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guitar_billy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 00:03
@Robbie1964 de 2e t/m 5e plaatjes van je BIOS laten >2000 tpm zien dat is voor jouw 120mm fans MAXIMAAL (spec max 2100 tpm).

De bios temperatuur curves hebben ook een absuerd hoge RPM versus temperatuur. Het begint bij > 3.000 en > 6.000 en het loop tot boven de 12.000. Als dan het linker van de vier stippen de laagste temperatuur stand is klopt het dat je fans maximaal draaien.

Er lijkt dus een conflict tussen je bios en je iCUE, de BIOS is nu de baas over je fans.
Ik heb met iCUE geen ervaring dus een oplossing heb ik niet maar daar kunnen de handleidingen van moederbord / fan control en anderen op dit forum wel mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
guitar_billy schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:48:
@Robbie1964 de 2e t/m 5e plaatjes van je BIOS laten >2000 tpm zien dat is voor jouw 120mm fans MAXIMAAL (spec max 2100 tpm).

De bios temperatuur curves hebben ook een absuerd hoge RPM versus temperatuur. Het begint bij > 3.000 en > 6.000 en het loop tot boven de 12.000. Als dan het linker van de vier stippen de laagste temperatuur stand is klopt het dat je fans maximaal draaien.

Er lijkt dus een conflict tussen je bios en je iCUE, de BIOS is nu de baas over je fans.
Ik heb met iCUE geen ervaring dus een oplossing heb ik niet maar daar kunnen de handleidingen van moederbord / fan control en anderen op dit forum wel mee helpen.
Oké dat zou goed kunnen, ik hoop dat daarmee het probleem dan opgelost is, en iemand mij hiermee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
Sissors schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:15:
En stap 1 daarbij is dus te kijken welke fans het zijn. Door te luisteren, door ze handmatig te stoppen, door ze in je controle ding op nul te zetten, of de stekker eraf te trekken. Alleen je GPU fans zijn mogelijk lastiger, die snelheid kan je zien in een hwinfo bijvoorbeeld. Maar als je semi-passieve kaart hebt kan je ook kijken of de fans netjes uit staan.
Allemaal maken ze enorm lawaai enkel de 3 fans die onder de videokaart zitten niet.
Pagina: 1