TP-LINK K66 geschikt voor Nederland?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhoa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-08-2024
Hoi allemaal,

heb binnenkort vrienden op bezoek vanuit China. Dus toen ik op zoek was naar wifi mesh ben ik uit nieuwsgierigheid gaan kijken wat ze in China te bieden hebben.

Ik kwam dit model TP-LINK K66 tegen dat ik nergens informatie van kan vinden buiten Chinese/taiwanese websites.

Zo te zien heeft het ook wifi 6, maar is een paar keer goedkoper dan de deco EX75 wat ik eerst op het oog had gemunt.

Zelf heb ik niet veel kennis met zulke dingen dus zou ik hierbij jullie om hulp willen vragen om te kijken of dit wel goed is en of het überhaupt wel in Nederland gebruikt kan worden.

Helaas kon ik de informatie over K66 op de officiële website van TP-LINK niet vertalen. Heb wel wat van een andere website kunnen vertalen, zie hieronder:

TP-LINK K66 is composed of three TP-LINK XTR5466. XTR5466 belongs to the TP-LINK Avenue series routers. Tri-band wireless rate AX5400. The router hardware parameters are as follows:

The CPU is Qualcomm IPQ0518, dual-core 1GHz, integrated single-core NPU, 512M memory, 16M flash memory
2.4G chip CPU integration, 5G-1 chip is QCN6102, 5G-2 chip is QCN6102
The 2.4G FEM chip is QPF4288, and the dual-band 5G FEM chip is QPF4588.
Wireless rate AX5400, tri-band, 2.4G is 2Tx2R 574Mbps. 5G-1 is 2Tx2R, rate 2402Mbps, 5G-2 is 2Tx2R, rate 2402Mbps, both 5G bands support 160Mhz bandwidth. The total wireless rate is 5378Mbps.
One 2.5Gbps SFP interface and three Gigabit electrical ports. All network ports support WAN/LAN adaptation.

Alvast bedankt allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even kijken...

Drie uitdagingen:
1) regelgeving
2) technisch functioneren
3) specs an sich

Om met die laatste te beginnen. Dit apparaat is niet direct vergelijkbaar met de EX75 - de EX75 is tri-band met 2.4+5+6GHz, alle drie gedeeld tussen front- en backhaul. De XTR5466 apparaat heeft 2.4+5+tweede 5GHz radio voor backhaul. Als je geen 6GHz WiFi-6E apparaten hebt maakt dat niet uit, was je wel van plan 6GHz te gebruiken dan mis je wat.

Dan regelgeving:
WiFi is radiotechnologie en ieder land heeft in beginsel eigen regels daarover - over hoe hard je mag zenden en op welke kanalen. Gelukkig is dit iets wat tussen nauw samenwerkende landen geharmoniseerd wordt, dus in EU gelden (bij benadering) overal zelfde regels. Dat heet een 'regulatory domain'. Wij zijn onderdeel van het ETSI-domein. China zit niet in ETSI en heeft geheel eigen regelgeving. In de 2.4GHz is dat bij benadering gelijk aan de onze, maar in de 5GHz wijkt het behoorlijk af en de 6GHz is helemaal niet vrijgegeven voor gebruik in China. Dat laatste is waarschijnlijk gelijk ook reden voor dit apparaat: dit is bijna zelfde apparaat als de XE75, maar dan met een tweede QCN6102 ipv een QCN6122 (6GHz-variant van zelfde chip) en een SFP WAN/LAN interface.

Pijnpunt qua regelgeving is dat in China de 5GHz-kanalen van 149 - 165 vrij gebruikt mogen worden maar in ETSI-domain (hier dus) niet. Potentieel ben je in overtreding als je deze set hier gebruikt - tenzij er een optie is in de software om een andere regulatory domain te kiezen.

Los van regelgeving loop je hier ook tegen practisch probleem aan: apparaten die voor ETSI-domain geconfigureerd zijn kunnen niet verbinden met een AP op 149-165. Als je Deco die kanalen kiest, kan niets ermee verbinden op die radio. In plaats daarvan zouden ze terugvallen op 2.4GHz, wat je zou ervaren als traag en mogelijk instabiel.

Tenslotte heeft dit apparaat geen Deco software, maar Avenue software. Die ken ik niet en dat zou zomaar kunnen zijn omdat het alleen in China, in het Chinees beschikbaar is. Dat maakt kansen op een 'ETSI/Europe' optie in software minder aannemelijk, en los daarvan, hoe goed kun jij Chinees lezen? :+

Mijn vermoeden is dus dat dit niet direct een ideale optie is. Als je overweegt iets uit China over te laten komen, kies een apparaat wat hier ook op de markt is, dan kun je waarschijnlijk (maar niet zeker - kijk of je positieve ervaringen kunt vinden) de juiste instellingen overzetten of een NL/EU firmware erop flashen.

Oslik blyat! Oslik!