Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ansa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-05 13:41
Ik vraag me af hoe het werkt op het moment dat je een Ziektewetuitkering krijgt, je beter meldt, en weer gaat werken.

Ik ben nu ziek, maar ik weet niet of dat ik geld opzij moet leggen om een periode te overbruggen of dat ik een uitkering tot de eerste werkdag en dan gewoon loon.

Stel, ik ben 1 december aan het werk. Meld ik me dan 31 november beter, krijg ik een uitkering voor die week,en daarna pas de 25e weer loon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Indien NL: zoek op wet Poortwachter.
Indien BE: geen idee.

In NL krijg je bij ziekte in principe gewoon doorbetaald. Bij langdurige ziekte neemt het uwv die uitkering over.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
The Eagle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:10:
Indien NL: zoek op wet Poortwachter.
Indien BE: geen idee.

In NL krijg je bij ziekte in principe gewoon doorbetaald. Bij langdurige ziekte neemt het uwv die uitkering over.
Dat is alleen bij een werkgever. Ik heb geen werkgever meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
ja je krijgt een uitkering, maar die is erg laag.

hoe lang ben je nu ziek? na 2 jaar gaat je ziektewetuitkering over naar een ander soort.
Als je dan beter bent ga je NOG lager.

dus ik zou toch even wat sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Ik ben dus echt benieuwd hoe het zit bij een uitkering vanuit het UWV, die wekelijks is, en de overgang naar een baan.

Ik heb net een huurwoning gekregen en probeer nu te budgetteren. Het is voor mij vooral de vraag of ik een heel maanloon moet opsparen of dat ik rond kan komen tot ik begin met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
je krijgt normaal een minimale uitkering, maar dat is iets van 1400 geloof ik... (exacte bedrag weet ik niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
99ruud99 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:14:
ja je krijgt een uitkering, maar die is erg laag.

hoe lang ben je nu ziek? na 2 jaar gaat je ziektewetuitkering over naar een ander soort.
Als je dan beter bent ga je NOG lager.

dus ik zou toch even wat sparen.
Sinds maart 2023 dus nu een jaar. Ik kom nu goed rond van uitkering en toeslagen. Ik zit dan incl toeslagen rond 2000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ansa
99ruud99 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:15:
je krijgt normaal een minimale uitkering, maar dat is iets van 1400 geloof ik... (exacte bedrag weet ik niet )
Ik krijg 70% van mijn loon en huur en zorgtoeslag. Mijn vraag is NIET hoeveel ik krijg qua uitkering nu. Mijn vraag is tot wanneer die loopt: eind van de maand? Tot mijn eerste salaris? Eerste werkdag? En hoeveel weken ik dan moet overbruggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
uitkering loopt tot eerste werkdag - wanneer je betaald wordt hangt af van je werkgever, dus kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ansa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:17:
[...]

Ik krijg 70% van mijn loon en huur en zorgtoeslag. Mijn vraag is NIET hoeveel ik krijg qua uitkering nu. Mijn vraag is tot wanneer die loopt: eind van de maand? Tot mijn eerste salaris? Eerste werkdag? En hoeveel weken ik dan moet overbruggen.
Als ik deze vragen hoor kun je beter het uwv bellen. Die wegen daar zijn niet altijd even doorgrondelijk, dat kun je beter uit de eerste hand hebben :)

Maar in principe geldt bij een uitkering van het uwv dat die zich opstelt en gedraagt als een reguliere werkgever. Draagt sociale premies af, je kunt je ziek melden, etc. Je werkt voor hun en je enige werkzaamheden zijn het zoeken van werk. Daar krijg je loon voor, alleen noemen ze dat een uitkering.

Wat dat betreft is het eigenlijk de slechtste werkgever van NL. Ze nemen iedereen aan, die hebben allemaal het zelfde werk en ze zien ze het liefste allemaal zsm weer "ontslag" nemen wegens betere werkgever gevonden :+

[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 10-04-2024 23:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
99ruud99 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:17:
uitkering loopt tot eerste werkdag - wanneer je betaald wordt hangt af van je werkgever, dus kan ik niet zeggen.
Ik weet precies wanneer ik betaald krijg in het onderwijs. De 25e van de maand tenzij dat een weekend is. Ik wil weten wat het UWV doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
die betaalt tot jij doorgeeft dat je een baan hebt gevonden.
Dus letterlijk tot de eerste dag dat je gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
The Eagle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:18:
[...]

Als ik deze vragen hoor kun je beter het uwv bellen. Die wegen daar zijn niet altijd even doorgrondelijk, dat kun je beter uit de eerste hand hebben :)
Dat zou dom zijn, want dan denken ze dat ik onterecht al beter ben en onnodig een uitkering ontvang. Ik hoor het liever uit de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
99ruud99 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:21:
Ok helder! Dit was het antwoord wat ik zocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ansa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:14:
Ik ben dus echt benieuwd hoe het zit bij een uitkering vanuit het UWV, die wekelijks is, en de overgang naar een baan.

Ik heb net een huurwoning gekregen en probeer nu te budgetteren. Het is voor mij vooral de vraag of ik een heel maanloon moet opsparen of dat ik rond kan komen tot ik begin met werken.
Dus je hebt de woning wél gekregen? Wel fijn als je dan even Ansa in "Vraag inkomenstoets sociale huurwoning" update.

Verder zou ik morgen het UWV bellen, die leggen het exact uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ansa
stin00 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:22:
[...]

Dus je hebt de woning wél gekregen? Wel fijn als je dan even Ansa in "Vraag inkomenstoets sociale huurwoning" update.

Verder zou ik morgen het UWV bellen, die leggen het exact uit.
Ik heb net geupdate!

En ik wil niet dat UWV denkt dat ik nu al aan het werk wil of kan, ik ben gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
The Eagle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:18:
[...]

Maar in principe geldt bij een uitkering van het uwv dat die zich opstelt en gedraagt als een reguliere werkgever. Draagt sociale premies af, je kunt je ziek melden, etc. Je werkt voor hun en je enige werkzaamheden zijn het zoeken van werk. Daar krijg je loon voor, alleen noemen ze dat een uitkering.

Wat dat betreft is het eigenlijk de slechtste werkgever van NL. Ze nemen iedereen aan, die hebben allemaal het zelfde werk en ze zien ze het liefste allemaal zsm weer "ontslag" nemen wegens betere werkgever gevonden :+
Ik hoef niet te zoeken naar werk, ik zit niet in de WW. Mijn taak is nu vooral om beter te worden en om langzaam te reintegreren. Ik start na mijn EMDR met een werkfittraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je hebt recht op maximaal 2 jaar ziektewet. na 1,5 jaar kun je een WIA uitkering aanvragen. Je krijgt 1x per week betaald in de ziektewet.

https://www.uwv.nl/partic...-mijn-ziektewet-uitkering

[ Voor 11% gewijzigd door Frieda op 11-04-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Frieda schreef op donderdag 11 april 2024 @ 00:50:
je hebt recht op maximaal 2 jaar ziektewet. na 1,5 jaar kun je een WIA uitkering aanvragen. Je krijgt 1x per week betaald in de ziektewet.

https://www.uwv.nl/partic...-mijn-ziektewet-uitkering
Ja dat weet ik, ik krijg het nu een jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17
99ruud99 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:21:
Gelukkig is er één iemand die de vraag leest.

Dus ja, je moet wat sparen om straks die eerste 4 weken te kunnen overbruggen tot je eerste salaris betaling.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ansa schreef op donderdag 11 april 2024 @ 01:04:
[...]

Ja dat weet ik, ik krijg het nu een jaar...
waarom vraag je het dan hier als je al weet wanneer het UWV betaalt en hoe dat werkt?

anyway, als je er een jaar in zit, vergeet dan niet je WIA aan te vragen. soms wordt de brief met het seintje dat je de aanvraag moet doen niet verstuurd. het UWV zal zeggen dat je die krijgt maar dat gaat niet altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Mijn vraag is tot wanneer die loopt: eind van de maand? Tot mijn eerste salaris? Eerste werkdag? En hoeveel weken ik dan moet overbruggen.
Volgens het UWV zelf:
U kunt uw eigen werk weer doen. Uw Ziektewet-uitkering stopt 1 dag na onze beslissing hierover.
Er wordt niet gerept over een eerste werkdag van mogelijk werk. De beter melding is puur dat je weer instaat bent om te werken, dat betekent nog niet dat je daadwerkelijk een baan/werkgever hebt. Ben je beter maar nog geen werk, dan kom je bij de WW uit (als je daar nog rechten op hebt) of anders de bijstand.

Verder als je teveel geld hebt ontvangen dan komen ze zelf in actie om dat ook weer terug te vorderen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Sorry ook geen direct antwoord op je vraag. Maar het lijkt me sowieso gezond om een buffer te hebben? Een maandsalaris is al erg minimaal? Zou er zeker voor gaan. Mocht het meevallen heb je iig iets om op terug te vallen! Mocht je onvoorziene kosten hebben, wasmachine, auto etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28

Honesty

kattenneus!

Woudtwe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 03:50:
Sorry ook geen direct antwoord op je vraag. Maar het lijkt me sowieso gezond om een buffer te hebben? Een maandsalaris is al erg minimaal? Zou er zeker voor gaan. Mocht het meevallen heb je iig iets om op terug te vallen! Mocht je onvoorziene kosten hebben, wasmachine, auto etc...
Mijn ervaring met het uwv(geen ziektewet of wia maar ww na ontslag en faillissement) is dat de een betaal verplichting hebben maar niet al te snel met betalen zijn(wel als het eenmaal loopt) als je het net aanvroeg.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat de ww pas met terugwerkende kracht werd kreeg terwijl ik weer aan het werken was.

Dus een buffer is altijd een goed idee, minimaal een maand naar ik zal liever een half jaar gewoon zonder overheid willen overbruggen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Het goede antwoord is inderdaad al gegeven door 99ruud99.
Dat kan mogelijk wat naar zijn als je in de kadans van betalingen zit van het uwv. Sparen moet je natuurlijk altijd doen.

Mocht het lastig zijn om te overbruggen dan kun je een voorschot vragen aan je werkgever (zullen ze niet allemaal happig op zijn, helemaal niet in de proeftijd). En je kunt altijd contact opnemen met instanties om een tijdelijke regeling en/of uitstel aan te vragen. Daar doen ze van wat ik hoor vaak niet moeilijk over. Ze hebben liever hun geld netjes een paar weken later dan dat ze incassotrajecten moeten opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

We missen te veel informatie om hier een zinnig antwoord op te geven wat je vervolg situatie is.

Mogelijkheden
- Herleeft ww recht
- Bijstand
- WIA
- Integratieverplichting oud wergever
- etc.

Zoek op of je gemeente Sociaal Raadslieden heeft, dan wel een rechtswinkel en ga daar informatie halen waarbij je ook je specifieke situatie kenbaar kunt maken.

Tenzij je vvermogen hebt kom je waarschijnlijk altijd in aanmerking voor bijstand, dat is voor een alleenstaande ongeveer 1200 euro. Dan heb je wel recht op maximale toeslagen, maar dat loopt altijd achter. Bufferen is dus zeer verstandig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:02
Mooi dat er geadviseerd wordt om een buffer te hebben van een paar maanden, echter is dat niet voor iedereen weggelegd om die op te bouwen. Of is de buffer in geval van langdurige val in inkomen al opgemaakt.

Voor veel mensen is de tijd die nodig is om een buffer op te bouwen te kort tot het moment dat de buffer nodig is of te kort om voldoende op te bouwen. Leuk advies maar er is niets zinnigs mee te doen als het inkomen te kort schiet om na de vaste lasten een beetje substantieel bedrag opzij te leggen.

Off topic uiteraard. Maar de factor tijd is altijd de onderschatte factor in dit soort adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ansa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:07:
Ik vraag me af hoe het werkt op het moment dat je een Ziektewetuitkering krijgt, je beter meldt, en weer gaat werken.

Ik ben nu ziek, maar ik weet niet of dat ik geld opzij moet leggen om een periode te overbruggen of dat ik een uitkering tot de eerste werkdag en dan gewoon loon.

Stel, ik ben 1 december aan het werk. Meld ik me dan 31 november beter, krijg ik een uitkering voor die week,en daarna pas de 25e weer loon?
Heb je de site van het UWV al eens geopend?

Bent u weer beter? Geef dit dan uiterlijk de tweede dag dat u weer beter bent aan ons door met de Betermelder via Mijn UWV. Doe dit ook als u gedeeltelijk weer aan het werk gaat.

Dus als jij 1 december aan het werk gaat, dan meld je dit uiterlijk 2 december aan het UWV.

Een buffer waarmee je het een maand kunt uitzingen heb je sowieso nodig, ongeacht wat het UWV verder doet. Blijkbaar betaalt het UWV iedere week, maar je nieuwe baan zal pas na een maand je salaris overmaken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Ansa ik denk dat je vooral doelt op het feit dat de ZW-uitkering eens per week wordt uitbetaald, en loon doorgaans aan het einde van de maand?

Dus bijv:
Je begint per 1 mei met werken
Je ontvangt nog één keer de ZW-uitkering over de laatste week tot 1 mei
Je ontvangt 'pas' eind mei het loon van je werkgever

Dan moet je dus begin tot eind mei zien te overbruggen.

De meeste andere inkomstenbronnen worden ook eens per maand, meestal aan het einde van de maand, of zelfs pas in de loop van de volgende maand uitbetaald.
Dus één maand buffer is inderdaad wel nodig.

Of zoals in de praktijk dus vaak gebeurt bij zo'n overgang en geen buffer: dan ga je bepaalde rekeningen niet betalen en achterstanden opbouwen, omdat je anders geen geld meer hebt om te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ansa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:21:
[...]

Dat zou dom zijn, want dan denken ze dat ik onterecht al beter ben en onnodig een uitkering ontvang. Ik hoor het liever uit de praktijk.
Hoezo dit dan? Je kunt toch gewoon je vraag daar neerleggen. Waarom zouden ze dan denken dat je beter bent? Je hebt gewoon een geldige vraag met een goede reden.
Gewoon bellen dus, die kunnen je het precies uitleggen, hier op het forum krijg je toch vooral dubbele antwoorden en moet je een beetje gokken wie degene is die het echt weet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Waarom zou je de eerste maand dubbel betaald te krijgen? Salaris van de werkgever en nog een maandje gratis geld van de staat als cadeautje?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 08:16
Wanneer jij loon ontvangt krijg jij deze op basis van de dagen dat jij hebt gewerkt. Stel jij start op 1 mei dan krijg je doorgaans op 25 mei uitbetaald. Jij kunt er voor kiezen dat je dit nog niet doorgeeft aan het UWV; zij blijven dan gewoon door betalen.
Je moet de ontvangen uitkering dan wel weer terugbetalen aan het UWV over de periode waar je loon hebt ontvangen, en met pech krijg je een boete.

Mijn advies voor het moment dat jij gaat werken: stel al je vaste lasten (verhuurder, zv, energie etc) op de hoogte dat je betaling later is. Zolang dit gewoon nog in dezelfde reguliere betalingsmaand plaatsvindt is er niet zoveel aan de hand. Als je niets laat weten is het een ander verhaal. Maandelijks ontvang je uiteindelijk(hopelijk meer maar uitgaande van minimum) hetzelfde bedrag, alleen pas later in de maand.

*dit gaat overigens vaak mis bij mensen. De wekelijkse betalingen vanuit het UWV komen niet overeen met de betalingstermijnen die we maatschappelijk een soort van gewend zijn. De overgang naar maandelijks levert dan altijd problemen op bij bv het betalen van de huur omdat er “verkeerd” is gebudgetteerd en het ontbreken van een buffer.

[ Voor 17% gewijzigd door Aandeijssel op 11-04-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Er zijn veel werkgevers die prima willen meedenken als je met een dergelijke situatie zit.

Vaak is het wel mogelijk om éénmalig (of afbouwend) een vooruitbetaling van het loon te doen, om dergelijke situaties te overbruggen.
Leg het dus eens aan je werkgever voor. Die zit ook niet te wachten op een medewerker met stress door één maand loon.
Dit kan prima met wat overleg opgelost worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:26
Je hebt het over een werkfittraject. Dit lijkt te kunnen vallen onder re-integratie. Dat ZOU kunnen betekenen dat het UWV je niet direct beter meld maar je eerst bijvoorbeeld voor 50 of 75% beter wordt gezien, zelfs mogelijk nog 100% ziek & korting van je verdienste op je uitkering. Ik zou bij je "beter" melding dit aspect zeker wel vernoemen wat voor type traject je in gaat.

Financiele gevolgen zullen hetzelfde zijn, de week na je betermelding (of in de week van, durf niet precies te zeggen waneer betaalmoment van het UWV ligt) krijg je je laatste wekelijkse uitbetaling. Daarna geen inkomen tot je loonbetaling. dus een week of 3-4 te overbruggen.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
Cyberpope schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:16:
Tenzij je vvermogen hebt kom je waarschijnlijk altijd in aanmerking voor bijstand, dat is voor een alleenstaande ongeveer 1200 euro. Dan heb je wel recht op maximale toeslagen, maar dat loopt altijd achter. Bufferen is dus zeer verstandig.
En het vervelende is ook nog 'ns dat er verschillen zitten in de hoogte van vermogen bij het aanvragen van hetzij bijstand, hetzij bijvoorbeeld kwijtschelding van gemeentelijke/provinciale belastingen.
Voor de participatiewet (bijstand) mag je een eigen vermogen hebben van iets meer dan 7000 euro, voor gemeentelijke kwijtscheldingen is dat maar 3175 euro.
Vreemd, want allerlei (energie)toeslagen die het afgelopen jaar zijn uitgedeeld kunnen er dus toe leiden dat je buffer boven de 3175 euro uitkomt en je dus die toeslagen mag gebruiken om de gemeentelijke belasting te betalen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:52
Ansa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:07:

Meld ik me dan 31 november beter
ik zou het de 30e doen....

zeker, zeker

Pagina: 1