Voeding autoradio van versterker af halen / doorlussen??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alubbe75
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 14:11
V
In mijn boot heb ik een autoradio en versterker om in te bouwen.

Nu heb ik van de accu reeds kabels voor 12v van de versterker. Negatief van de versterker loopt rechtstreeks naar de MIN vd accu (dit ivm boot polyester.). De versterker en autoradio zijn verbonden met RCA en de remote kabel.

Nu komt de vraag,
Kan ik de voeding autoradio verkrijgen door deze bij te prikken bij de voeding vd versterker Of krijg ik dan ergens een probleem? Zelfde geldt voor de min, kan ik die voor de autoradio ook vd versterker afhalen?

De Boot heeft een extra schakelaar die er sowieso af gaat wanneer ik niet meer in de boot ben. Dan gaat alles dus sowieso vd stroom af (settings gaan er dan uiteraard ook uit maar dat is mij voor nu verder niet belangrijk.)

Wie weet meer?Thx!

[ Voor 11% gewijzigd door Alubbe75 op 10-04-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Ik denk dat het wel kan als je geen gekke dingen qua volume gaat doen, mits de dikte van je kabels voldoende is. Want als de kabels voor je versterker net voldoende zijn of zelfs net niet dan kan je autoradio erbij prikken betekenen dat je op hoger volume problemen krijgt en hoe hard "hoger" dan is hangt van diverse variabelen af. Lengte en diameter kabels, vermogen versterker en speakers, gevoeligheid speakers

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alubbe75
Thx, dan ga ik het zo proberen...

Zit een dikke voedingskabel op btw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou even kijken op hoeveel de boel gezekerd is. Losse zekering voor zowel radio als versterker klinkt als een goed idee iig, zeker in een omgeving met vocht.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alubbe75
Check,
Versterker zelf 4 x 60 rms heeft 2 x 15 zekering

Autoradio heeft een 10 zekering.

Van de hoofdader naar versterker daar zit nog geen zekering tussen.

Wat is aan te raden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ablaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 08:40
Alubbe75 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:03:
Check,
Versterker zelf 4 x 60 rms heeft 2 x 15 zekering

Autoradio heeft een 10 zekering.

Van de hoofdader naar versterker daar zit nog geen zekering tussen.

Wat is aan te raden ?
Zorg dat alle voedingskabels minimaal 2.5 mm2 zijn in aderdikte.

Alles is nu afgezekerd, behalve de kabels. Het is het beste om aan het begin, bij de accu-aansluiting, nog een in-line zekering te plaatsen. Bijvoorbeeld 30A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alubbe75
Ik ben er nu pas mee verder gegaan.
Aparte kabels getrokken voor de versterker en de radio.

Radio heeft nu een 6mm kabel, versterker een 4 mm
VRAAG 1: Of is die 4 mm kabel voldoende voor de 4x60watt rms versterker (lengte kabel = circa 5 meter) .
--> ik kan deze omwisselen.

ik heb de radio zelf direct op de plus vd accu aangesloten ivm geheugen. (frontje moet er dus altijd af als we weg gaan).

De versterker zit achter de stroomswitch en zal dus sowieso altijd uit gaan als we er niet zijn.

VRAAG: De 30 amp zekering is denk ik voor tussen de kabel versterker <--> accu?

Alles werkt helemaal prima. Paar Magnat 160 watt boxen ingebouwd en er zaten nog 2 andere speakers in. Nu nog ergens een cheape Buetooth Radio ergens van daan halen, want op de huidige zit geen BT . 8)
Pagina: 1