Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zit in een dubio hoe ik nog 2 (of 4) extra panelen (300WP) op 1 (of 2) micro-omvormer(s) ga oriënteren.

op het dak ligt 9x 225WP icm een Solar Edge SE2200 omvormer, welke op het westen liggen...
hier ga ik niets aan veranderen..
nu wil ik nog 4 panelen op het plat dak parkeren van de berging.

deze zit ook aan de westzijde van het huis.. maar ik zit een beetje te tobben met welke richting te moeten liggen.
alleen wat is nu wijsheid? noord? zuid? of ook op oost? of een combinatie?
zelf neig ik naar een 1 paneel per omvormer op noord en 1 paneel op zuid...

de omvormer(s) hebben 2 losse inputs met elk een eigen MPPT dus kunnen de panelen verschillend liggen (Correct me if im wrong)

gemarkeerd: bestaande panelen, en het dak van de berging waar ik nog wat op kwijt wil
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yQmWQvx/Schermafbeelding-2024-04-10-192602.png

de vraag of 2 / 4 panelen is afhankelijk van de oriëntatie, tzt komt er achter de berging nog een overkapping, waar de 2 andere panelen dan op komen...

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoymiles micro's hebben zelfs 2 of 4 aansluitingen. Kan je ook eens naar kijken. Dan kan je mogelijk zelfs makkelijk naar meer dan 400Wp per paneel (er van uitgaande dat je deze extra panelen op een aparte groep zet).

[ Voor 46% gewijzigd door Microkid op 10-04-2024 20:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mja aparte zou kunnen maar dat is wel een bak werk, en gelukkig heb ik sowieso 2 groepen in de berging.. (en mogelijk 3 maar dat moet ik nog even kortsluiten)
dus zit al op 2 micro omvormers als het 4 panelen worden.. en zou ook gunstiger zijn voor de belasting van de "fases" want heb een prachtige 3F aansluiting *O*

maar goed denk dat als ik ze op het oosten laat kijken er wel 4 op kwijt kan (alleen dan ligt alles op oost)
met noord / zuid of zuid wordt het krap maar denk ik nog steeds wel mogelijk.. alleen wat is kwa opbrengst weer fijner?

ik zou natuurlijk de boel ook eerst even op de tuin kunnen opstellen en kijken wat noord / zuid vs zuid only op levert...

404 Signature not found