Problemen met 2.4Ghz op buitenterrein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 11:02
Voor een naburige camping verzorg ik al jaren de IT, deels als vriendendienst omdat ik de eigenaar en zijn familie goed ken.
Het wifi netwerk voor de camping op het buitenterrein is door de jaren heen uitgegroeid tot best een aardig dekkend netwerk over zo'n 3,2 hectare weiland.

Elk jaar zijn er wel dezelfde klachten, "kan niet verbinden, pagina laadt niet, internet is traag".
Sinds dat ik 2 jaar terug strategisch over het terrein FlexHD accesspoints heb geplaatst met zowel 2.4 als 5ghz zijn de problemen een stuk minder, voornamelijk op de 5GHz zijn er geen problemen.

De 2.4Ghz daarentegen is bedroevend.

Op het terrein meet je buiten de AP's van de camping niet een wifisignaal, toch werkt 2.4Ghz voor geen meter.
Op een afstand van 3 meter van het accesspoint, ongeacht welk accesspoint, is de doorvoersnelheid op zijn best 20Mbit, op een afstand van zo'n 15 meter, vrij zicht, is het 3 tot 5 Mbit. Op dezelfde plek haal je over 5Ghz gemakkelijk 200Mbit+.
Het spreekt voor zich dat de gasten met een 2.4Ghz apparaat gaan klagen.

Het lijkt aannemelijk dat iets op de 2.4Ghz band stoort, maar de vraag is wat. Nu lopen er over de camping hoogspanningskabels, maar het is mij niet bekend of die storen op 2.4Ghz.
Voor de rest zijn er geen apparaten op het terrein die stroom verbruiken.

Ik heb inmiddels wel in de datasheet gezien dat de 2.4Ghz van de FlexHD niets bijzonders is. En ben aan het denken om wellicht extra ap's te plaatsen voor de 2.4Ghz band en deze uit te schakelen op de FlexHD.
Heeft iemand hier wellicht andere inzichten of suggesties, m.b.t. outdoor ap's die makkelijker door storing heen "prikken"?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:51
Enige tip die ik je kan meegeven is een spectrum analyze uit te voeren.
Dan kun je daadwerkelijk zien of er iets stoort (sowieso vanwege de trage verbinding).

Op welke kanalen staan ze trouwens ingesteld? Dit kan namelijk ook een verschil maken.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Dracoz Ja daar was ik ook aan het denken, maar is er betaalbare apparatuur hiervoor beschikbaar? Want de opties die ik zie zitten al snel aan de duizenden euro's.

Kanalen heb ik met geëxperimenteerd, ik gebruik alleen de kanalen 1, 6 en 11 op de camping. Maar ongeacht welk kanaal we kiezen werkt de WiFi niet goed, dit geldt overigens voor alle accesspoints op 1 na dat zich in het receptiegebouw bevind, daar zijn de snelheden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:51
Om het goed te doen zit je al snel aan een duurder prijskaartje helaas. Je zou eventueel kunnen kijken met je telefoon en de app "Wifi analyzer" echter kun je hiermee niet zoveel zien als met een echte spectrum analyze, je ziet eigenlijk alleen WiFi netwerken.

De kanalen die je gebruikt zou ik inderdaad ook aanraden. Hoe heb je de mesh opties staan? Persoonlijk zou ik deze uitzetten. Ik ben overigens bang dat dit heel lastig gaat worden, iedereen heeft tegenwoordig namelijk ook vaak WiFi in zijn tentje/caravan/camper en dan heb ik het nog niet eens over de magnetrons,babyfoons etc.

EDIT: Helemaal vergeten, ik heb persoonlijk nog nooit gezien dat hoogspanningskabels storen op de 2,4GHz.

[ Voor 8% gewijzigd door Dracoz op 10-04-2024 19:39 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
Ik gebruikte een nanostation m2 icm airview als spectrum analyser

https://help.ui.com/hc/en...nel-Scanning-with-airView

Ik zoi echter beginnen met 1 client op de 2.4 en kijken hoe dat performed. Bv even het main ssid uit op de 2.4, een aparte optuigen voor de test en kijken of die ook belabberd is

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 10-04-2024 19:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:41:
Ik gebruikte een nanostation m2 icm airview als spectrum analyser

https://help.ui.com/hc/en...nel-Scanning-with-airView

Ik zoi echter beginnen met 1 client op de 2.4 en kijken hoe dat performed. Bv even het main ssid uit op de 2.4, een aparte optuigen voor de test en kijken of die ook belabberd is
Dat. Zet de reguliere 2.4GHz SSID op alle AP's uit op de 2.4GHz

2.4GHz heeft stukken minder capaciteit dan 5GHz en wat je ervaart hoeft niet eens een stoorbron of dekkingsprobleem te zijn, het kan gewoon een volle band zijn.

Als die ene client met goed signaal en verder nul ander verkeer het slecht doet wordt het tijd om verder te kijken, maar als dat werkt is het gewoon teveel verkeer op 2.4GHz.

Als die ene client het ook slecht doet, begin met op een laptop netsh wlan show interface te draaien. Dat geeft zonder extra hardware al flink wat extra inzichten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
eltweako schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:09:
@Dracoz Ja daar was ik ook aan het denken, maar is er betaalbare apparatuur hiervoor beschikbaar? Want de opties die ik zie zitten al snel aan de duizenden euro's.

Kanalen heb ik met geëxperimenteerd, ik gebruik alleen de kanalen 1, 6 en 11 op de camping. Maar ongeacht welk kanaal we kiezen werkt de WiFi niet goed, dit geldt overigens voor alle accesspoints op 1 na dat zich in het receptiegebouw bevind, daar zijn de snelheden prima.
Gebruik je een enkele frequentie/kanaal over de hele camping of wissel je dat af per accesspoint? Want alles op 1 kanaal gaat niet werken. Je zult ze om en om moeten gebruiken zodat je geen overlap op elk kanaal hebt. Dat kost wat planning.
Edit: 2.4GHz mag ook op lage output power omdat je anders teveel overlap krijgt tov 5GHz.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 10-04-2024 20:16 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en hoe staat de boel verder ingesteld voor 2.4ghz?
mogelijk dat er nog een instelling is die zorgt dat er "zeer" beperkte bandbreedte overblijft op 2.4ghz?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoeveel AP's heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:58
Geen idee wat voor hardware je gebruikt
Max aantal clients per 📡
En hoeveel campeerders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind je oplossing (1 volledig netwerk) eigenlijk niet handig. In zie dat op meer campings hier in de buurt en velen hebben problemen.

Bij ons op de camping hebben ze het anders opgelost;
Ieder huisje heeft een “ontvanger” (ubiquity ding) en er 1 “zender” (ook een ubiquity ding). Aan die ontvanger hangt (via een utp kabel naar binnen) een eigen router/ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een totaal wifi netwerk kan prima als je dat goed inricht. Helemaal wanneer je iets als DSPK authenticatie met een stapel ACL's er tegenaan gooit. Dan heb je 1 SSID met per huisje een password en alleen apparaten met hetzelfde password kunnen tegen elkaar praten. Dan werkt je Apple Airplay of Chromecast alleen op de TV in jouw huisje en niet bij de buren. >:)
Misschien niet heel relevant voor een grasveld vol tenten. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
@P5ycho De AP's staan ieder zeker 30 tot 50 meter van elkaar af en hebben andere kanalen op zo'n manier dat de ap's met hetzelfde kanaal het verste van elkaar afstaan en elkaar "nauwelijks" zien.

@jadjong Er hangen in totaal 5 AP's voor het gehele terrein.
@yoga Zoals aangegeven in de eerste post gebruik ik FlexHD ap's van ubiquiti, deze zijn via een unifi controller geconfigureerd, de 5 ap's zijn over het terrein verdeeld dat er ongeveer 20 plekken per ap zijn.
@FreakNL Elk AP zend zijn eigen SSID uit, de reden hiervoor is dat er eerst een "dekkend" netwerk was en dat voor geen meter werkte omdat clients in de buurt van AP1 verbinding maakten met het AP dat het verste weg was.
De camping zijn vrije kampeerplekken voor mensen met hun eigen caravan/camper/tentje, dus iedereen eigen ontvanger gaat niet praktisch werken.
@jadjong Ja, client isolation staat aan, en een PFSense firewall doet het e.e.a. aan traffic management. Chromecasts die niet werken is een vaker gehoorde klacht, maar de campingbeheerder vindt dat niet zo spannend. Hij wil gewoon gratis wifi met een wachtwoord aanbieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
2.4GHz zendsterkte omlaag en minimale linkrate omhoog. Het heeft geen nut om op 100 meter net aan een halve mbit te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:44:
2.4GHz zendsterkte omlaag en minimale linkrate omhoog. Het heeft geen nut om op 100 meter net aan een halve mbit te scoren.
nja daar dacht ik ook aan...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Inderdaad. Hoe meer AP's je hebt, hoe zwakker ze moeten zenden. 100 meter is op 1Mbit echt geen probleem, maar heb je niets aan. Dus alles onder de 10Mbit ofzo uitzetten, en de zendsterkte flink naar beneden. Ze storen nu vooral elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Meester_J op 10-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
eltweako schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:39:
@P5ycho clients in de buurt van AP1 verbinding maakten met het AP dat het verste weg was.
Dit bewijst dat ze zenden met teveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op 2,4 Ghz heb je niet veel bruikbare 20 MHz banden die elkaar niet overlappen.
Als de ene AP op ch 1 zit, dan zet je een naburige op ch 6 of 7 en een andere naburige op ch 11 of 13. Op z'n 20 MHz band kan een beperkte bandbreedte erdoor.

Afbeeldingslocatie: https://ipcisco.com/wp-content/uploads/2020/04/2.4GHz-and-5GHz.jpg

Op 5 GHz zijn er veel meer banden. Ik laat een gat van 20 MHz tussen de banden waarop veel dataverkeer is. Dan storen de naburige banden elkaar niet. Als ik dit op 2,4 GHz toepas, dan kan ik alleen de ch1 en het hoogste kanaal gebruiken.
Dat is een goede tip. Niet te ver zenden om het lokaal te houden zodat de AP's elkaar niet kunnen storen. De clients dwingen om alleen te connecteren als ze dicht bij de AP zijn en voldoende hoge bitrate kunnen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat. Ook de basic link rates verhogen. Met 11Mbps hou je backwards compatibility tot WiFi-b als het nodig is, maar je zorgt dat als er verbonden wordt, het goed gebeurt en met de basic rates omhoog gaat de overhead van management frames (beacons enzo) met factor 11 omlaag.

Maar...

Dit zijn allemaal suggesties op basis van een aanname, namelijk teveel drukte. Eerder werd er een aanname gedaan van interferentie. Laten we terughoudend zijn met spuien van suggesties en TS eerst helpen om heldere diagnose van z'n probleem te stellen. Als we weten wat er echt mis is, kunnen we los met oplossingen specifiek daarvoor.

TS, je negeerde in je reply mijn eerdere post en die van @laurens0619 waar ik op reageerde. Ga je dat nog proberen? Zou behoorlijk kunnen helpen om duidelijk te krijgen wat er exact aan de hand is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Clients die ver weg zitten op een lage bandbreedte, zeker die oude gevaartes (die campers zitten vol met oude meuk) trekken nu waarschijnlijk van grote afstand de AP dicht. Als je een minimale datarate (6/11mbit om oude standaarden te weren) en minimale signaalsterkte afdwingt ga je al heel veel winnen denk ik.

Edit: ninja'd

Uiteindelijk wil je iedereen op 5GHz hebben, want daar kun je veel meer clients bedienen. De client is daar in the lead (dwz je kunt geen band afdwingen, de client kiest zelf, en er zitten domme netwerkdrivers tussen), maar je kunt 5GHz aantrekkelijker maken door deze een betere signal strength en breedte (HT40) te geven.

Wat hierboven gezegd wordt, na alle tips nu eerst even stansgewijs kijken wat er wel en niet werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 10-04-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Bedankt voor alle tips tot nu toe.

Ik heb vanmiddag het zendvermogen van alle AP's naar low gezet omdat, zoals hier veel terecht aangeven, het signaal nu te "heet" is voor de clients, iets wat ik me nog niet eerder gerealiseerd had. Data rate control staat al een tijdje op 11Mbps, deels omdat je niets aan 1mbit hebt, anderzijds om de beacons in de lucht kleiner te maken.

Natuurlijk wil ik iedereen op de 5GHz hebben, maar feit is dat veel campinggasten op leeftijd zijn en vaak sterk verouderde apparatuur (lees: tablets) bij hebben die geen 5G hebben.

@dion_b Excuses dat ik daar overheen gegaan ben, was niet de bedoeling om dat te negeren.
Ik wacht even af wat morgen de bevindingen zijn van de gasten op de camping en wat de eigenaar zelf ervaart qua bereik en snelheid nu het zendvermogen op low staat.

Bedoeling is om als dit geen verbetering biedt om 2.4Ghz uit te schakelen en te gaan testen met een los nieuw AP, waarschijnlijk een TP-Link EAP610, deze heeft een gevoeligere antenne (4dBi vs de 1.6dBi van de FlexHD) en een andere chipset. Daarmee wil ik dan gaan testen met verschillende clients wat het bereik en snelheid is. Dan op basis van deze bevindingen gaan testen met de FlexHD's die er nu hangen om te kijken of we daar de zelfde resultaten halen.

[ Voor 8% gewijzigd door eltweako op 10-04-2024 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eltweako schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:14:
Bedankt voor alle tips tot nu toe.

Ik heb vanmiddag het zendvermogen van alle AP's naar low gezet omdat, zoals hier veel terecht aangeven, het signaal nu te "heet" is voor de clients, iets wat ik me nog niet eerder gerealiseerd had. Data rate control staat al een tijdje op 11Mbps, deels omdat je niets aan 1mbit hebt, anderzijds om de beacons in de lucht kleiner te maken.

Natuurlijk wil ik iedereen op de 5GHz hebben, maar feit is dat veel campinggasten op leeftijd zijn en vaak sterk verouderde apparatuur (lees: tablets) bij hebben die geen 5G hebben.
Dan nog kun je met communicatie veel gedoe verhelpen.

"Goede WiFi op 5GHz, best-effort op 2.4GHz. Wij raden 5GHz apparatuur aan en kunnen geen hulp bieden bij problemen op 2.4GHz "

Natuurlijk snappen ze het niet allemaal, maar je kunt ernaar verwijzen bij uitleg.
@dion_b Excuses dat ik daar overheen gegaan ben, was niet de bedoeling om dat te negeren.
Ik wacht even af wat morgen de bevindingen zijn van de gasten op de camping en wat de eigenaar zelf ervaart qua bereik en snelheid nu het zendvermogen op low staat.

Bedoeling is om als dit geen verbetering biedt om 2.4Ghz uit te schakelen en te gaan testen met een los nieuw AP, waarschijnlijk een TP-Link EAP610, deze heeft een gevoeligere antenne (4dBi vs de 1.6dBi van de FlexHD) en een andere chipset. Daarmee wil ik dan gaan testen met verschillende clients wat het bereik en snelheid is. Dan op basis van deze bevindingen gaan testen met de FlexHD's die er nu hangen om te kijken of we daar de zelfde resultaten halen.
Gevoeligheid geldt hetzelfde voor als zendvermogen: teveel kan juist contraproductief werken. En wederom, je weet nog niet wat oorzaak hier is. Het is al twijfelachtig om nieuwe instellingen te proberen voor je eenduidige diagnose hebt.

Gevoeligheid is alleen een probleem als frames van de stations naar de AP's op te lage RSSI binnen komen, ondanks dat de frames van AP zelf prima bij stations binnenkomen. Ik lees nergens in dit topic ook maar een enkele RSSI meetwaarde. Doe dat eerst voor je andere hardware overweegt.

Sowieso, hogere gain is niet 'gratis', hogere gain betekent dat een antenne richtingsgevoeliger is. Een 0dBi antenne (die trouwens niet bestaat of kan bestaan) zendt en ontvangt exact evenveel in alle richtingen.1dBi is wat je bij een standaard dipoolantenne kunt verwachten, 4dBi is nog steeds 'low-gain', maar er zal een richting zijn waar het minder gevoelig is om het mogelijk te maken in andere richtingen gevoelig te zijn. Zodra je boven de 1dB gaat werken is het noodzakelijk om te weten in welke richtingen een antenne gevoelig is. Als het omnidirectioneel is, zou het als het goed is alleen naar boven en beneden minder dekking moeten leveren, maar ga daar niet vanuit. Het wordt in ieder geval zaak de antennes nauwkeurig te plaatsen en orienteren.

Let op dat traaghied meestal te maken heeft met de collision avoidance van WiFi: er mag in een kanaal maar een apparaat tegelijk communiceren. Stations wachten op elkaar en proberen dan te zenden. Als dat lang duurt, ervaart de gebruiker traagheid. Maar je weet nog niet wat oorzaak ervan is. Dat kan komen door o.a.:
- het is zeer druk, apparaten willen meer zenden dan er zendtijd beschikbaar is. Dan moet je lang wachten.
- drukte valt mee, maar (sommige) apparaten zenden zeer lang of traag (bijvoorbeeld door slecht signaal)
- veel apparaten hebben zwak signaal en communicatie gaat dus tegen trage data rates.
- er is een stoorbron op een deel van of heel de 2.4GHz band onderdrukt
- RF is prima, maar instellingen in het systeem zijn verre van optimaal (denk aan TKIP ipv AES encryption)

Elk van deze zaken heeft een andere root cause en vraagt andere oplossingen. Om te weten wat te doen moet diagnose dus als eerste plaatsvinden. Letterlijk laatste wat je moet doen is andere hardware overwegen. Dat heeft pas zin als je een oorzaak vindt dat onder andere met meer hardware te verhelpen valt *en* de andere opties (zoals optimaliseren instellingen tov dat prolbeem) geprobeerd zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@dion_b

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik ga er mee aan de slag.
Ik zal binnenkort eens goed gaan testen op het terrein en ook de signaalsterke in kaart brengen.
Zodra ik nieuws heb, zal ik dit topic updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 06:42
Omnidirectionele antennes gebruiken in open air is als geen goed idee op de 2,4Ghz.

Je punt dat het in de receptie wel goed werkt toont dat al aan. Je habt naar verwachtin te veel clients op 2,4ghz die ook nig eens spectrum delen met naastgelegen ap's.

Cients zullen bij gelijke ssid's dan meestal voor 2,4Ghz kiezein omdat de signaal nivaues hoger zijn.

Dan is het misschien nog wel een idee om het 2,4Ghz vermogen naar beneden te brengen en 2,4Ghz op een aantal strategische ap's uit te zetten.

Daardoor krijg je relatief hogere signaal sterktes voor de 5Ghz waardoor clients die makkelijker kunnen prefereren en hab je toch een onderliggend 2,4Ghz netwerk voor clients die niet anders kunnen. Doordat deze minder met elkaar concureren om het spectrum zijn je prestaties naar verwachting ook beter.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
Gebruik je voor 2.4 en 5 ook verschillende SSID namen?

Mijn ervaring is ook nog wel eens, dat dit een hoop ellende scheelt.
Ik maak meestal bijvoorbeeld camping en camping2. Als gebruik beslis je dan waar je verbinding mee maakt. Alle 5GHz devices maken standaard dan verbinding maar camping en zullen nooit gaan switchen of twijfelen.
Ook heb ik nog wel eens ervaring uit het verleden, dat de redirect, niet altijd goed gaat van 2.4 naar 5. Dit lost dat ook op en je hebt veel meer controle over waar en hoe je clients naar verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:48
Volgens de specificaties op Tweakers gaat er maar 300Mbps over de 2,4GHz.
Als je dit moet delen over 20 parkeerplekken, met meerdere kampeerders per kampeerplek, die misschien ook nog meerdere apparaten hebben, nog een tablet of smartwatch naast de smartphones, dan heb je toch gewoon veel te weinig bandbreedte?

300Mbps/11Mbps/20 plekken=1,36 apparaten per kampeerplek!

Enig idee wat de gemiddelde bezetting qua personen per kampeerplek is in het hoogseizoen?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Rolfie Ja ervaring heeft uitgewezen dat een appart SSID voor 2.4 en 5Ghz enorm hielp met de problemen. Je hebt dus helemaal gelijk, maar helaas lost dat niet alle problemen op.

@Spiff We limiteren de bandbreedte tot 20Mbit, en op=op, dat ben ik met je eens. Maar die 20Mbit halen we niet eens, ook op een leeg camping terrein haalden we maximaal 3 tot 5 Mbit, ook als we de beperkingen deden uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar op wat voor internet abbo sluit je alles aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:55
Kijk ook of de wireless uplink uit staat in de controller. Ze willen namelijk nog wel eens de voorkeur geven aan wireless uplink ipv de kabel ook al zijn ze met kabel aangesloten. Dat halveert namelijk ook gelijk je bandbreedte.

Zet inderdaad ook de transmit power op low. Volgens mij gaat ie standaard naar high als ie op auto staat en dan is de kans groot dat je dus verbinding houdt met een AP verder weg terwijl je client het niet aankan.
Minimum RSSI kan hierbij ook helpen (moet je zelf testen uiteraard wat optimaal werkt).

En check de kanalen, je kunt in de controller zien hoeveel omringende netwerken er zijn op welke kanalen (nou zal dat nog wel meevallen op een weiland gok ik).

Staat Band Steering ook aan? Dan forceer je ondersteunende clienten naar 5 GHZ. Je hebt nog meer instellingen in de controller die eventueel kunnen helpen met het hoppen / switchen van users naar verschillende AP's.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Met bijvoorbeeld een rtl-sdr stick van een paar tientjes kun je zien wat voor ruwe radio signalen door de lucht gaan.

Met wat mazzel en een antenne kun je globaal de oorzaak achterhalen, ijg de richting. Iets er aan doen is wat anders uiteraard.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
eltweako schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:40:
@Rolfie Ja ervaring heeft uitgewezen dat een appart SSID voor 2.4 en 5Ghz enorm hielp met de problemen. Je hebt dus helemaal gelijk, maar helaas lost dat niet alle problemen op.
Zijn je accesspoints wel met een kabel verbonden?

Komt er eventueel iets uit WifiMan? Als ik deze opstart en ik loop door mijn huis, zie ik dat ik ook van accesspoint switch. Met Floor planner moet ik nog eens werken.....

Als de verbinding issues er zijn, wat zie je dan op de unifi console, op welk accesspoint zit de gebruiker dan te werken?
SgtElPotato schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:10:

Staat Band Steering ook aan? Dan forceer je ondersteunende clienten naar 5 GHZ.
Beste is juist 2 verschillende netwerken. Heb al de nodige issues gehad dat dit maar 1/2 of niet werkt.
2 aparte netwerken, werkt meestal een stuk stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

2,4Ghz uitzetten, dan heb je geen problemen meer met 2,4Ghz :)

Een 'meer compatibele' optie is wellicht om 'Band steering' te gebruiken, waarbij devices zo veel als mogelijk naar 5Ghz gestuurd worden.

Daarnaast ook eens met hierboven, beter het zendvermogen van de 2,4Ghz omlaag, zodat je minder overlapping krijgt.

---
Daarnaast, staar je niet al te blind op 'wifi problemen', is je DHCP pool ruim genoeg om iedereen van een adres te voorzien? Anders krijg je ook problemen zoals 'kan niet verbinden'.

Is je uplink wel voldoende als iedereen gaat zitten Netflixen? Anders krijg je ook problemen zoals: 'traag/laad langzaam'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Rolfie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:07:
[...]

Zijn je accesspoints wel met een kabel verbonden?

Komt er eventueel iets uit WifiMan? Als ik deze opstart en ik loop door mijn huis, zie ik dat ik ook van accesspoint switch. Met Floor planner moet ik nog eens werken.....

Als de verbinding issues er zijn, wat zie je dan op de unifi console, op welk accesspoint zit de gebruiker dan te werken?

[...]

Beste is juist 2 verschillende netwerken. Heb al de nodige issues gehad dat dit maar 1/2 of niet werkt.
2 aparte netwerken, werkt meestal een stuk stabieler.
Ik gebruik eigenlijk in al mijn deployments (Unifi AP's) Band Steering met een enkel netwerk / SSID. In enkele gevallen maak ik een apart netwerk aan om wat oudere apparatuur te ondersteunen maar dat is dan vaak ook maar op één AP in de buurt van dat apparaat (laserprinters en handscanners geven bij mij de meeste problemen).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Staat 2.4 op 40mhz?

Kan het misschien lonen om de wifi settings een helemaal op te resetten naar defaults en op auto te zetten en kijken wat er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Accretion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:10:
2,4Ghz uitzetten, dan heb je geen problemen meer met 2,4Ghz :)

Een 'meer compatibele' optie is wellicht om 'Band steering' te gebruiken, waarbij devices zo veel als mogelijk naar 5Ghz gestuurd worden.
Ervaring is ook, dat dit de nodige problemen juist kan geven.

Band steering can cause issues with devices that are 2.4 only. Or older devices in general. Do not use it. Manage the power properly and you can create an environment that leans 5GHz without hurting those older devices.

Band steering is evil
SgtElPotato schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:18:
[...]

Ik gebruik eigenlijk in al mijn deployments (Unifi AP's) Band Steering met een enkel netwerk / SSID. In enkele gevallen maak ik een apart netwerk aan om wat oudere apparatuur te ondersteunen maar dat is dan vaak ook maar op één AP in de buurt van dat apparaat (laserprinters en handscanners geven bij mij de meeste problemen).
Er zijn, zoals ik hierboven ook vermeld, veel bekende issues mee. Het kan zeker werken, en ik zie het ook vaak genoeg werken. Maar het heeft ook de nodige issues, waarom kies ik er eigenlijk altijd direct voor, om 2 SSIDs te maken en al dat soort problemen lossen direct magisch op en alles werkt een stuk stabieler.
Al zit ik nog met 6GHz te denken hoe ik er mee om moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Rolfie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:02:
Ervaring is ook, dat dit de nodige problemen juist kan geven.
Ervaring is ook dat het problemen oplost.

Dus, wellicht is het bij sommige vendoren een probleem, maar het is 't proberen waard omdat het theoretisch gezien zou moeten werken om zo veel als mogelijk gebruik te maken van 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eltweako schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:40:

@Spiff We limiteren de bandbreedte tot 20Mbit, en op=op, dat ben ik met je eens. Maar die 20Mbit halen we niet eens, ook op een leeg camping terrein haalden we maximaal 3 tot 5 Mbit, ook als we de beperkingen deden uitschakelen.
Dit is een hele belangrijke constatering. Je probleem is dus niet (alleen) drukte :o

Ik ben ondertussen echt benieuwd naar wat netsh wlan show interface uitwijst. Als je ook nog tegelijkertijd een speedtest doet geeft dat genoeg informatie om veel uit te sluiten, misschien om de boosdoener ook te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik bedenk me ook nog dat de opstel hoogte van AP / Client(s) ook nog wel wat invloed kan hebben, maar niet dusdanig wat jij ervaart ;)

als ik op de camping in de caravan zit vs in de voortent vs onder de luifel geeft al signaal verschillen, nu is de caravan een beste demper... maar goed heb ik geen "buren" direct naast mij staan is het signaal wel beter dan als er wel buren staan met een camper / caravan (meer obstakels..) en ben ik ook gedoemd tot 2.4ghz te gebruiken...

maar goed hang ik mijn eigen accesspoint (als client) op een paal dat die 1m boven de caravan uitsteekt... krijg ik een prima 5ghz link 8)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die is idd heel belangrijk!

Sluit ook niet uit dat dit een, klassieke, ubiquiti firmware issue kan zijn. Daar al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Accretion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:08:
[...]

Ervaring is ook dat het problemen oplost.

Dus, wellicht is het bij sommige vendoren een probleem, maar het is 't proberen waard omdat het theoretisch gezien zou moeten werken om zo veel als mogelijk gebruik te maken van 5Ghz.
Het hangt van het (client) device af en de adviezen komen van het Unifi forum zelf af. Of het probleem dus echt opgelost is, heb ik mijn twijfels over.

Maar het is ondanks mogelijk opgelost, iets wat gemakkelijk te testen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfie op 11-04-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Vandaag getest met de zenders op low, geen verbetering volgens de eigenaar. 2 van de 5 zenders uitgeschakeld, ook geen verbetering.
Ik ben zelf nog niet op de camping geweest, dat wordt waarschijnlijk volgende week pas, dan zal ik gaan meten om ook inzicht te krijgen in de signaalsterkte op het terrein.

@EverLast2002 Het betreft een 1GBit up/down glasvezel verbinding, deze wordt niet volledig belast tijdens het hoogseizoen, waarschijnlijk doordat de wifi problemen geeft. Mocht het nodig zijn kunnen we upgraden naar 10/10.

@SgtElPotato Wireless uplink staat uit. Buiten de eigen zenders geen andere wifi signalen zichtbaar, ook niet met hidden SSID. Band steering staat uit, dit hadden we aan staan, maar veel oude apparaten kregen geen verbinding meer.

@ChaserBoZ_ De RTL-SDR sticks houden vaak op rond de 1700mhz volgens mij, als je sticks weet met meer bereik houd ik mij aanbevolen.

@Rolfie Ja alle ap's zijn bekabeld aangesloten. WifiMan nog niet gebruikt, dat ga ik volgende week doen. Op de Unifi console schieten de TX retransmissions omhoog vaak naar boven de 60%.

@Accretion Ja, ik zou graag de 2.4 uitzetten, helaas zie ik dat verreweg de meeste apparaten op de camping gewoonweg geen 5Ghz hebben, het zijn vaak erg oude tablets waar ze mee komen aanzetten. Het is een /16 subnet dus ip adressen genoeg. De snelheidsproblemen treden ook op als het camping terrein leeg is.

@jeroen3 Nee staat op 20MHz.

@dion_b Ik hoop dat volgende week te gaan testen, wil dan zo veel mogelijk proberen om informatie te verzamelen.

@SMSfreakie De AP's hangen op zo'n 4 tot 5 meter hoogte, in iedergeval zodat ze over de campers en caravans heen kijken. Zijn vorig jaar omhoog gehangen omdat anders het 5G signaal niet ver genoeg kwam. De 2.4Ghz problemen waren er overigens toen ook al.

@laurens0619 Nee, wel veel dingen gelezen over de 2.4 van de FlexHD, zijn wel vaker issues mee geweest, maar kon niet meteen iets vinden dat nu nog relevant was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@eltweako
Had je mn vorige tip gezien om een goedkope nanostation m2 te scoren? Kun je voor een tientje of 3 wel op marktplaats vinden.

Als echt outdoor AP absoluut niet geschikt maar je kan iig wel makkelijk testen of hiermee wel hoger dan 3-5mbit komt als je alleen op het ap zit.

Als dat zo is, dan kun je al wat gerichter zoeken in je apparatuur want dan is RF schijnbaar niet het probleem. Plus je kunt het icm airview gebruiken als spectrum analyzer

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 11-04-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCjMT1qyPpLnZ_jvzqrcgW1oF5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1gk9dSxJwJyi1jZ9IE6qUEq.png?f=fotoalbum_large

Kijk je naar het signaal patroon voor deze AP dan kan het wel kloppen dat je op 2,4ghz minder snelheid/signaal hebt. Het patroon geeft voor 2,4ghz een champignon patroon, wat betekent dat aan de onderkant van de AP minder signaal komt.

bron https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het is niet geweldig idd, maar natuurlijk prima te compenseren met iets meer power als het moet. De prio in antennedesign ligt op 5GHz, en met goede reden.

Hoe is de fysieke opstelling eigenlijk? Is de AP volgens voorschrift opgehangen? Niet stiekem de AP tegen een stalen paal aangeknoopt of in een plastic doos van het verkeerde materiaal? Geen capacitieve zaken dicht op de behuizing? Afhankelijk van het type antenne kan dat heel veel doen met antenneperformance namelijk.

Ik zou nu een testopstelling met zo min mogelijk variabelen bouwen en fatsoenlijk gaan meten. Dan zaken elimineren tot je op een werkende basis komt.

Als we alle aangedragen zaken in een lijstje zetten dan hebben we een mooie checklist voor wifi issues gebouwd (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik zo ongeveer nu lees is dat je 5 AP's hebt met 5 SSID's voor 2,4 band en 5 voor de 5 Ghz band. Dus 10 SSID's waar een bejaarde uit moet kiezen.
Waarom niet de inteligentie van je systeem gebruiken en alles op 1 SSID voor de gasten. Laat vervolgens de controller een s de kanalen bepalen en kijk eens hoe het dan gaat.
Wel vooraf even je oude config opslaan zodat je makkelijk en snel terugkan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Frogmen schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:08:
Wat ik zo ongeveer nu lees is dat je 5 AP's hebt met 5 SSID's voor 2,4 band en 5 voor de 5 Ghz band. Dus 10 SSID's waar een bejaarde uit moet kiezen.
Waarom niet de inteligentie van je systeem gebruiken en alles op 1 SSID voor de gasten. Laat vervolgens de controller een s de kanalen bepalen en kijk eens hoe het dan gaat.
Wel vooraf even je oude config opslaan zodat je makkelijk en snel terugkan.
Dat hadden we, maar voornamelijk apple apparaten maakten telkens verbinding met ap's aan de andere kant van het veld en hadden vervolgens gewoon geen internet.
Contact gehad met Ubiquiti hier over, diverse instellingen in de controller geprobeerd, maar de oplossing was destijds "losse SSID's" te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als dat Apple apparaat aan de andere kant van het terrein het AP niet ontvangt dan valt er ook weinig te connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
eltweako schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:34:
[...]

Dat hadden we, maar voornamelijk apple apparaten maakten telkens verbinding met ap's aan de andere kant van het veld en hadden vervolgens gewoon geen internet.
Contact gehad met Ubiquiti hier over, diverse instellingen in de controller geprobeerd, maar de oplossing was destijds "losse SSID's" te gebruiken.
Dat lijkt toch echt op een roaming issue, want met automatisch roamen zou hij automatisch moeten switchen naar een ander AP waar het signaal beter is...

Ik zou toch even goed de instellingen doorlopen die te maken hebben met roamen.

Ik zou bijna zeggen om het hele systeem opnieuw te adopten, wellicht dat sommige apparaten niet goed de instellingen overnemen of iets.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Wellicht als alle 2.4GHz problemen opgelost zijn (als dat lukt) dat 1SSID wel weer goed werkt, maar voorheen was het een bak ellende.

@laurens0619 Bedankt voor de tip, ga ik doen.

[ Voor 16% gewijzigd door eltweako op 12-04-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Heb je geprobeerd om een minimale RSSI in te stellen? Hiermee zou je vanuit je controller apparaten kunnen forceren om naar een ander AP te gaan. Begin bijvoorbeeld met minimaal -85dBm of 80dBm.

Als ik het zo lees dan heb je of te weinig AP's voor 2.4ghz (dit mede door je antenne design) of je moet op zoek naar ander AP's met een antenne design beter geschikt voor 2.4ghz geinstalleerd in een mast.

Nu de camping nog leeg is (aanname) zou je als proef alle AP's op oog hoogte kunnen hangen en kijken of dit je problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als de antenne het probleem zou zijn zet je de power toch gewoon op medium ipv low? Daar zit het probleem niet als je het mij vraagt.
Natuurlijk is de ontvangst wel wat minder.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 12-04-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
a.boogerd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:36:
Heb je geprobeerd om een minimale RSSI in te stellen? Hiermee zou je vanuit je controller apparaten kunnen forceren om naar een ander AP te gaan. Begin bijvoorbeeld met minimaal -85dBm of 80dBm.

Als ik het zo lees dan heb je of te weinig AP's voor 2.4ghz (dit mede door je antenne design) of je moet op zoek naar ander AP's met een antenne design beter geschikt voor 2.4ghz geinstalleerd in een mast.

Nu de camping nog leeg is (aanname) zou je als proef alle AP's op oog hoogte kunnen hangen en kijken of dit je problemen oplost.
Ja, dit hebben ik van afstand getest door minimum RSSI op -67 te zetten, resultaat was dat niemand meer verbinding kreeg, na een uurtje uitgezet. Dit was overigens met alleen 2 van de 5 ap's aan.

@P5ycho De ap's zijn door de eigenaar zelf opgehangen, maar nu je het zegt, denk ik wel dat zeker 1, maar misschien wel meer ap's (met een kunststof beugel) vast zitten aan een metalen buis. Dus dat is zeker iets wat ik ga nakijken komende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
eltweako schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:49:
[...]

Ja, dit hebben ik van afstand getest door minimum RSSI op -67 te zetten, resultaat was dat niemand meer verbinding kreeg, na een uurtje uitgezet. Dit was overigens met alleen 2 van de 5 ap's aan.
-67db is m.i. veel te agressief voor jouw situatie. Voor deze instelling verwacht ik dat je gebruikers ongeveer na 5 meter hier al aan zitten. Ik zou zeker niet lager gaan dan -80dBm. Begin met -90dBm om het kaf van het koren te scheiden en bouw dit indien nodig langzaam op (-25dBm is een heel goed signaal en -90dBm is een heel slecht signaal).

Je kan in de controller zien wat de gemiddelde signaal sterktes zijn van je gebruikers. Vanaf -80 tot -85dBm verwacht ik dat je de genoemde klachten krijgt. Wel signaal maar slechte snelheid.

Kan je een schets maken van de camping met de posities van je AP's. Misschien valt het op te lossen door je AP in een hogere of lagere mast te plaatsen. Dit is zoals ik het lees jouw geschetste scenario.

Blauwe lijn is iemand die staat op een afstand van 15m met zijn telefoon op 1,4m vanaf de grond. Antenne op 4.5m hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH1NxielgnYJSf-KhtafiE2wJoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kah0efNB0Mz6Vx4eT4puHmat.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8-QiQ3WySVd1rOc7PYxqb9Aktc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wyeiWc7OC3HeCdoUYojsDxzm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door a.boogerd op 13-04-2024 09:15 . Reden: verkeerde afbeelding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Bedenk wel dat minRSSI niet veel meer doet dan een client van de radio af schoppen. Wat de client erna doet is aan hem (of haar, of...).

Goed dat je erheen gaat, uiteindelijk moet je gaan meten (zoals al vaker benoemt). Neem de juiste apparatuur en tools mee en breng in kaart hoe alles momenteel staat.

Ik heb in een ver verleden getobd met Unifi en heb toen gemerkt dat bij vage klachten het de moeite is om een reset van het accesspoint uit te voeren (soort van equivalent van uit- en aanzetten voor Windows). Onder andere na firmware upgrades (nieuwer is niet altijd beter) zag ik de nodige vage dingen.

Dit kan je via de cli doen met:

code:
1
syswrapper.sh restore-default

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1