Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08-2024
We hebben gisteren een airco gekregen. Daarvoor is er een installatieautomaat in de meterkast bij geplaatst. Ik zie nu dat die verkeerdom zit. Kan dit voor problemen zorgen of kan het geen kwaad?

Schopje naar DEI

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 11-04-2024 18:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSD7HlLm1VMnHgoWco0OGNi2Zoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HqnmvCQf1cNIHW5TsznqlEx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:27

FreakNL

Well do ya punk?

Het is ook nog een ander merk. Daar kwamen ze bij mij ook mee aan (PV boer) maar ik heb zelf maar een ABB automaat aangeschaft en die door hun laten gebruiken. Mijn OCD gaat erg slecht op verschillende merken automaten in 1 kast. Ik had het overigens gevraagd want het stond nergens in de offerte. Maar zij gaven bij navraag aan Emat meuk te gebruiken….

Emat is gewoon b-merk meuk, zeker tov Eaton. Niet accepteren dit. Desnoods zelf een Eaton automaat kopen en om laten wisselen. In zou me hier blijvend aan ergeren… Heb je een mooie A-grade groepen kast zit er 1 Emat ding in. Alsof er een Skoda (nofi) in een parkeergarage met alleen maar Ferrari’s staat….

Persoonlijk snap ik ook niet dat een PV of airco boer na schouw niet gewoon hetzelfde merk automaat gebruikt. Dat is gewoon slordig en getuigd van kruideniersmentaliteit. Desnoods maak je de offerte een tientje hoger…

[ Voor 150% gewijzigd door FreakNL op 10-04-2024 18:42 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 21:32
Persoonlijk zou ik deze elektricien eerst naar de opticien sturen en daarna weer naar mijn meterkast. Zo heurt het niet.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-05 18:22
Het is aannemelijk dat deze wel correct aangesloten zit aangezien hoe hij in de kast zit niks te maken heeft met hoe hij aangesloten is.
Wel wat de rest ook benoemd, dit is niet de norm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wellicht wilde de installateur de rode indicators op een rij hebben. Maar wel slordig dit.

Nu is je sinus ook op z'n kop. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 10-04-2024 18:38 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:26
Kan tot gevaarlijke situaties leiden omdat er nog spanning op deze automaat staat als de hele rij schakelaars naar beneden toe staat. Of het officieel niet mag weet ik niet. Ik zou het iig niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Heb ik ook gedaan, met een beltrafo. Dit was de enige automaat waar de 230v aan de andere kant in moest. Dus heb ik de automaat omgedraaid, omdat ik geen nieuwe draad had. Maakt geen zak uit, als je het maar weet :P

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 10-04-2024 19:09 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Ja dat maakt zeker uit.
Automaten hebben een bovenkant: omdat een vlamboog van nature stijgt, zit de vlamdover ook aan de bovenkant.
https://new.abb.com/low-v...cuit-breakers/infographic

YouTube: ABB Miniature Circuit Breaker clearing downstream fault

[ Voor 21% gewijzigd door Illusion op 10-04-2024 19:41 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:08:
Heb ik ook gedaan, met een beltrafo. Dit was de enige automaat waar de 230v aan de andere kant in moest. Dus heb ik de automaat omgedraaid, omdat ik geen nieuwe draad had. Maakt geen zak uit, als je het maar weet :P
Alleen voor de meeste automaten maakt het dan weer niet uit welke richting de stroom 'er door heen' gaat.
Maar zoals eerder gezegd, als de eerste twee automaten naar beneden uit zijn, denkt iedereen dat alles naar beneden uit is ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Natuurlijk is dat niet acceptabel. Je moet er op kunnen rekenen dat alles aan of uit staat, als alle schakelaars dezelfde kant op staan.

Of de standaard dat specificeert weet ik niet, geen €350 voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:16
Dit moet je niet accepteren. Hopelijk heeft de monteur meer verstand van airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04

SPT

Dit is dus precies waarom ik nog geen zonnepanelen heb. Bang voor beunhazen. Het maakt zoals gezegd bij een automaat niet uit in welke richting de stroom er doorheen gaat, maar slordig is het wel. Zonnepaneel-installateurs rommelen vaak maar wat aan, zal bij airco-mensen (ongetwijfeld ook niet opgeleid tot elektricien) niet anders zijn. In elk geval bij deze niet.

[ Voor 30% gewijzigd door SPT op 10-04-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga vragen aan de airco man om het aan te passen. Ik heb de rekening nog niet betaald dus hopelijk motiveerd hem dat om het snel te komen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
Toevallig een kast waarbij de automaten met een kam zijn verbonden? Bij EMAT zitten L en N andersom tov Eaton. Door de automaat ondersteboven te monteren maak je dat ongedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
SPT schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:56:
Dit is dus precies waarom ik nog geen zonnepanelen heb. Bang voor beunhazen. Het maakt zoals gezegd bij een automaat niet uit in welke richting de stroom er doorheen gaat, maar slordig is het wel. Zonnepaneel-installateurs rommelen vaak maar wat aan, zal bij airco-mensen (ongetwijfeld ook niet opgeleid tot elektricien) niet anders zijn. In elk geval bij deze niet.
Ik had daarom juist zelf de electricien een voorbereide kast laten plaatsen en zelf de kabel al getrokken en gemonteerd.

De PV man die de electra deed bleek echter heel secuur te zijn en corrigeerde mijn aansluitwerk waarbij de kleuren van de 3 fasen niet klopte.

Het kan verkeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 15:32
heb je overigens wel aardlek schakelaars? anders zou ik hem zoiezo door een aardlek automaat laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
hfolkers schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:33:
heb je overigens wel aardlek schakelaars? anders zou ik hem zoiezo door een aardlek automaat laten vervangen.
Ja hoor, er zijn 3 aardlekschakelaars aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

SPT schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:56:
Niet weerhoudt je ervan om de installatie van PV voor te (laten) bereiden als je ze niet vertrouwt in je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01

dragonhaertt

@_'.'

_JGC_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:21:
Toevallig een kast waarbij de automaten met een kam zijn verbonden? Bij EMAT zitten L en N andersom tov Eaton. Door de automaat ondersteboven te monteren maak je dat ongedaan.
Klinkt wel plausibel.

Als je (voorzichtig) de kap van de kast af haalt en een foto maakt kunnen we zien of het wel 'correct' is aangesloten, en wat de mogelijke reden is.
In ieder geval is dit niet toegestaan omdat de schakelaar altijd: naar beneden = uit, hoort te zijn. (naast het feit dat je automaten technisch gezien niet ondersteboven mag monteren)

Ik zou gewoon voor 13 euro een Eaton automaat bestellen, en deze laten installeren als de installateur terug komt. Dan mag hij meteen materiaalkosten voor elektra van de factuur schrappen.

Dit is prutswerk en ik snap niet dat hij het oké vindt dit zo achter te laten.

[ Voor 21% gewijzigd door dragonhaertt op 11-04-2024 08:54 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
_JGC_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:21:
Dat maakt het nog veel erger, je mag merken kamrails niet mengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Missp76
Ik heb een reactie terug gehad van de airco man. Hij gaf aan dat het omgedraaid geïnstalleerd is omdat bij Emat de L en N andersom zit en dat dit geen probleem zou moeten zijn.
Ik heb toen wat van jullie teksten gekopieerd,n aar hem toe gemaild en gezegd dat hij de installatieautomaat moet komen vervangen voor EATON.
En gelukkig komt hij dat maandag dan ook doen.
Dus iedereen die geantwoord heeft hartstikke bedankt. Dankzij jullie informatie wordt dit probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
7 euro bespaard op een automaat... en dan terug moeten komen om onder garantie alsnog een automaat van 13 euro te monteren.

Goedkoop is duurkoop, hopelijk vraagt ie volgende keer om een foto van de meterkast en bestelt ie passende automaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat doen ze dus niet, ze gaan voor het goedkoopste… Totdat de klant klaagt…

Ik snap ook niet dat ze niet gewoon standaard eaton, ABB, emat, etc in de bus hebben liggen. Dit ziet er toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
_JGC_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:24:
7 euro bespaard op een automaat... en dan terug moeten komen om onder garantie alsnog een automaat van 13 euro te monteren.

Goedkoop is duurkoop, hopelijk vraagt ie volgende keer om een foto van de meterkast en bestelt ie passende automaten...
Hij is langs geweest van te voren en heeft de meterkast toen bekeken. Hij had het dus kunnen weten.
Maar ik vind het wel netjes dat hij maandag langskomt. Was gelukkig niet veel discussie voor nodig. Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Missp76 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:08:
Was gelukkig niet veel discussie voor nodig. Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt.
Dat geeft al aan dat hij het zelf waarschijnlijk ook niet zo'n top idee vond.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-05 21:34
FreakNL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:25:
Dat doen ze dus niet, ze gaan voor het goedkoopste… Totdat de klant klaagt…

Ik snap ook niet dat ze niet gewoon standaard eaton, ABB, emat, etc in de bus hebben liggen. Dit ziet er toch niet uit?
Lekker makkelijk praten ja. ;) nogal een verschil of je een merk op voorraad in de bus hebt, of 6 merken en dan allemaal verschillende types.

Al lijkt het op de kop monteren natuurlijk ergens op. Dan de kamrail inkorten en de ene automaat even met draden aansluiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1