@MoDs , verwijder/sluit dezelfde topic onder Bouwen & Klussen a.u.b.
Mijn topic is hier meer op zijn plaats.
Beste tweakers,
Thuis zijn we bezig met een verbouwing en ik wilde het verwarmen/koelen ook direct meenemen.
Huidige situatie:
maar volgens mij heb ik een aantal opties.
Optie 1: vloerverwarming beneden, radiatoren boven behouden en airco's voor de slaapkamers om enkel te koelen in de zomer;
Optie 2: vloerverwarming beneden, radiatoren vervangen door airco's boven om in de zomer en winter te kunnen koelen/verwarmen;
Optie 3: Hybride warmtepomp met nieuwe ketel voor vloerverwarming en radiatoren. Airco's om te kunnen koelen in de zomer in de slaapkamers.
Optie 4: Hybride warmtepomp om zowel te verwarmen als te kunnen koelen (radiatoren vervangen door ventilator convectoren in de slaapkamers);
Wat is in dit geval verstandig om te doen of in te verdiepen? Door alle mogelijke opties zie ik door de bomen het bos niet meer. Zelf ben ik redelijk handig en ben ik van plan om de vloerverwarming bijvoorbeeld zelf aan te leggen. Qua budget zit ik rond de 8k - 10k voor het verwarmen/koelen (exclusief vloerverwarming).
Zelf neig ik naar optie 2.
Optie 1 is volgens mij redelijk conservatief en gebruik ik de airco's als L/L warmtepomp niet optimaal door nog steeds de ketel te gebruiken om de slaapkamers te verwarmen terwijl dit met een airco ook kan.
Optie 3, ik heb dan eigenlijk twee warmtepompen nodig (L/W om te kunnen verwarmen en L/L om te kunnen koelen, de meest comfortabele optie maar redelijk prijzig).
Optie 4: Qua verwarmen gaat dit prima maar redelijk prijzig om te kunnen koelen, ik begrijp dat ik ventilator convectoren nodig heb en die redelijk prijzig zijn voor 5 slaapkamers..
Mijn topic is hier meer op zijn plaats.
Beste tweakers,
Thuis zijn we bezig met een verbouwing en ik wilde het verwarmen/koelen ook direct meenemen.
Huidige situatie:
- Tussenwoning (schakelwoning);
- Bouwjaar: 1978
- Oppervlak: circa 170 m2
- indeling: BG: woonkamer + keuken, V1: 3 slaapkamers (18, 20 en 22 m2 per kamer) + badkamer, V2: 2 slaapkamers (6 en 12 m2).
- geringe dakisolatie (loopt over 2 verdiepingen) (4 cm glaswol);
- geringe gevelisolatie (4 cm piepschuim);
- geen kruipruimte isolatie;
- beneden HR++ (uit 2015) glas en boven dubbel glas, voordeur nog enkel glas;
- verwarming: radiatoren op alle drie de vloeren met ketel uit 2011 van Remeha
- Koken op elektriciteit, CV & sanitair op gas
- Dak (loopt over 2 verdiepingen) aan de binnenzijde isoleren met 10 cm PIR platen;
- Spouwmuur na-isoleren;
- dubbel glas en enkel glas vervangen door HR++/HR+++ glas;
- kruipruimte isoleren aan de onderzijde met Tonzon vloerisolatie;
- verwarming beneden: vloerverwarming.
- Zonnepanelen plaatsen
- Ketel vervangen door x
- verwarming/koeling overige ruimtes; n.t.b.
- Voorkeur voor goede koeling in de slaapkamers, het wordt nu (ook vanwege het slecht isolerend dak) daar in de zomer flink warm (tuin ligt op het zuiden).
- Snel kunnen opwarmen/koelen van de slaapkamers mocht het nodig zijn (bij voorkeur daar geen vloerverwarming?).
maar volgens mij heb ik een aantal opties.
Optie 1: vloerverwarming beneden, radiatoren boven behouden en airco's voor de slaapkamers om enkel te koelen in de zomer;
Optie 2: vloerverwarming beneden, radiatoren vervangen door airco's boven om in de zomer en winter te kunnen koelen/verwarmen;
Optie 3: Hybride warmtepomp met nieuwe ketel voor vloerverwarming en radiatoren. Airco's om te kunnen koelen in de zomer in de slaapkamers.
Optie 4: Hybride warmtepomp om zowel te verwarmen als te kunnen koelen (radiatoren vervangen door ventilator convectoren in de slaapkamers);
Wat is in dit geval verstandig om te doen of in te verdiepen? Door alle mogelijke opties zie ik door de bomen het bos niet meer. Zelf ben ik redelijk handig en ben ik van plan om de vloerverwarming bijvoorbeeld zelf aan te leggen. Qua budget zit ik rond de 8k - 10k voor het verwarmen/koelen (exclusief vloerverwarming).
Zelf neig ik naar optie 2.
Optie 1 is volgens mij redelijk conservatief en gebruik ik de airco's als L/L warmtepomp niet optimaal door nog steeds de ketel te gebruiken om de slaapkamers te verwarmen terwijl dit met een airco ook kan.
Optie 3, ik heb dan eigenlijk twee warmtepompen nodig (L/W om te kunnen verwarmen en L/L om te kunnen koelen, de meest comfortabele optie maar redelijk prijzig).
Optie 4: Qua verwarmen gaat dit prima maar redelijk prijzig om te kunnen koelen, ik begrijp dat ik ventilator convectoren nodig heb en die redelijk prijzig zijn voor 5 slaapkamers..