Toon posts:

Dennenboom kappen of niet? Zonnepanelen staan in de schaduw.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede Tweakers,

Ik zit met een klein probleem, enkele uren blokkeert mijn dennenboom de zon aan de oostzijde van mijn dak. Gevolgen zijn best flink want zoals op de grafiek te zien is wordt er amper gegenereerd.

Mijn vraag is, is er een "simpele" oplossing om dit te verhelpen/verbeten?

Als ik de boom laat kappen voor ~€120 haal ik dat er dan weer uit door meer opbrengsten? Zou ongeveer een jaar duren als ik het goed het uitgerekend
Ik verkoop voor omgerekend €0,15 per kwh terwijl stroom inkopen ongeveer €0,05 per kwh kost. (ik woon niet in Nederland!)

Of zo laten als nu en er meer leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3poOLgMsJLaGTkivy6gy3-1zv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ci89fDq1ZuaAXErVLuUyiR6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq-e_ZW2brHXWHFSj5li262RpEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ejH5CYEVeA8f1pD1WxQjPtg4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuAtxAH-K2eq8d4UgmClbzM4L9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ndxrn2LtN1PeyWZGC3AHeVS1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2024 13:47 ]

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
Omhakken die boom; er staan er zo te zien nog genoeg!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Het is ergens natuurlijk ironisch om mogelijk een boom te kappen om meer zonne energie te kunnen vangen.

Dat terzijde, het verschil is ook niet zo enorm, je zou ook kunnen overwegen om je panelen anders op je dak te laten leggen?

Is er verder nog voordeel aan het hebben van de boom, schaduw op je huis/woonkamer op warme dagen bijvoorbeeld? Of gewoon stukje natuur/vogeltjes? Al heb je dat in Zweden over het algemeen meer dan genoeg natuurlijk.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:46:
Als ik de boom laat kappen voor ~€120 haal ik dat er dan weer uit door meer opbrengsten? Z
Ik kan er voor de rest niet zoveel over zeggen maar 120 euro voor een boomkappen in (naar ik aanneem) Zweden is in vergelijking met Nederland een koopje.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:12
Mijn vraag is: Heb je wat aan meer opbrengst?

Kun je het zinnig kwijt? Dan kun je kappen inderdaad overwegen.
Heb je er niets aan, anders dan dat je heel langzaam een klein beetje meer geld krijgt? Dan ben ik van mening dat je t niet moet kappen.

En zeker als je dan bedenkt dat die schaduw ook zorgt dat in de zomer je huis iets minder warm wordt dan wordt je winst nog kleiner. En zelf vind ik meer natuur meer prettig. En ik krijg t altijd slecht verantwoord bij mijzelf dat ik natuur verwijder voor wat eigen gewin.

Alternatief: Wij hadden een wilg bij aanschaf, maar dat kostte bij ons bijna de helft opbrengst (van 27 panelen). Maar ipv weghalen hebben we m laten snoeien. Dat lostte het niet helemaal op, maar maakte het wel zo goed als verwaarloosbaar.

Complimentje?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:20
Als je de stroom vervolgens gebruikt om je warmer geworden huis door verlies aan schaduw door je boom te koelen zou je de boom wellicht beter kunnen laten staan.

Kortom: hoop overwegingen. Zou persoonlijk bomen in de tuin wel fijn vinden, alleen dan een iets minder groot exemplaar. Dus deze vervangen door wat kleiners/jongers is wellicht ook een idee :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:10
Een boom omkappen om groen bezig te zijn, bijzonder.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik denk toch dat hij eruit gaat maar ik ga deze zomer nog even aftasten. Misschien staat de zon gunstiger in de zomer en heb ik minder last van schaduw.
Verkoeling doet het niet, we hebben warmte-werende ramen en muren van een halve meter dik (oud huis helemaal gerenoveerd). Als het buiten 30+ is de gehele zomer (in Oekraïne hebben we heerlijk warme en lange zomers!) dan is het binnen aangenaam koel. Waar de meeste mensen een airco hebben hebben wij die niet nodig.
Het hout van de boom is ook aangenaam voor een seizoen ook al hebben we genoeg om jaren vooruit te kunnen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Voordat je begint met kappen, informeer ook even of dit mag van de gemeente... de boom is flink en kan daardoor bepalend zijn voor het aangezicht van de wijk en dan mag je niet zomaar kappen, ook al staat de boom in je eigen tuin. Je zal dan een kap/omgevingsvergunning moeten aanvragen en die kan ook worden afgewezen. Die regels verschillen overigens per gemeente en zelfs per gebied... maar je zal niet de eerste zijn die met geneuzel te maken krijgt omdat een boom in de tuin is gekapt.

https://www.juridischloke...koopwoning/kapvergunning/

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:03
PolarBear schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:03:
[...]

Ik kan er voor de rest niet zoveel over zeggen maar 120 euro voor een boomkappen in (naar ik aanneem) Zweden is in vergelijking met Nederland een koopje.
Nou inderdaad ik heb vorig jaar € 1900,- betaald voor 2 bomen 8)7

Random WTF

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27
MicGlou schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:55:
Die regels verschillen overigens per gemeente en zelfs per gebied...
En ik durf erbij toe te voegen: zelfs per land!
In dit geval wel relevant, aangezien TS had aangegeven (al twee keer) niet in Nederland te wonen.. :+

(overigens zou ik me zelf waarschijnlijk wel over andere dingen druk maken dan m'n zonnepaneel opbrengst als ik in Oekraïne zou wonen... zoals nadenken over emigreren of zo.. maar dat terzijde)

[ Voor 24% gewijzigd door BrainCrash op 10-04-2024 15:10 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• MicGlou
BrainCrash schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:07:
[...]

En ik durf erbij toe te voegen: zelfs per land!
In dit geval wel relevant, aangezien TS had aangegeven (al twee keer) niet in Nederland te wonen.. :+
Je leest wel eens ergens overheen :z

Maar dan nog, bezint eer gij begint... ook in UA kunnen er regels gelden, heb je beschermde boomsoorten etc.

• BrainCrash
MicGlou schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:10:
[...]
Ik had er in eerste instantie zelf ook even snel overheen gelezen... maar de bovengrondse telefoon- en elektrapalen op de foto, de exotisch hoge losse dennebomen midden tussen de huizen, en de onafgewerkte gemetselde schuttingmuur gaven mij vervolgens wel de nodige hints.. :P

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• MicGlou
BrainCrash schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:16:
[...]

Ik had er in eerste instantie zelf ook even snel overheen gelezen... maar de bovengrondse telefoon- en elektrapalen op de foto, de exotisch hoge losse dennebomen midden tussen de huizen, en de onafgewerkte gemetselde schuttingmuur gaven mij vervolgens wel de nodige hints.. :P
Kan dan toch ook nog Limburg zijn? :+

Verwijderd

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:16:
[...]

Cellenblokken muur 8) , wordt deze zomer gestuukt net als de rest van het huis. Buiten is niets klaar binnen wel. Ik doe heel veel zelf en met 3 kids en 400m2 woonoppervlak gaat het allemaal niet heel snel.
Vaste telefoon heeft niemand meer, gisteren nog heb ik een oude kabel verwijderd die al doorgeknipt was. Vergis je niet in de infrastructuur hier, wij hebben officieel 25kw maar ik zie 3x50amp zekering.
MicGlou schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:10:
[...]

Maar dan nog, bezint eer gij begint... ook in UA kunnen er regels gelden, heb je beschermde boomsoorten etc.
Bomen mag je op je eigen land kappen zonder enig probleem. Ironische is dat deze bomen zowel de 2e wereldoorlog als de Russen hebben meegemaakt, dit was bezet gebied aan het begin van de oorlog!

Om het nog leuker te maken, officieel is onze "wijk" residentieel maar omdat dit gebied zo geliefd is onder de vermogende mensen uit Kiev, worden hier volop appartementen gebouwd met 7+ verdiepingen terwijl je maar maximaal 3 hoog mag bouwen. Tja, corruptie..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
@Verwijderd Sunny design - gratis te gebruiken - kan een simulatie maken van je huis met jouw legplan met en zonder de boom.

Je zal wel de situatie geheel moeten in tekenen (en op jouw locatie, zweden scheelt nogal met nl), wat niet altijd even makkelijk is met Sunny design.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:13
Die boom zorgt in de zomer ook voor schaduw op huis en tuin. Minder directe zon op je huis, dus meer natuurlijke koeling. Ook is een schaduwplekje in je tuin ook lekker, om in de zomer te zitten. Als je het kappen van je boom weer moet compenseren met dure overkappingen in je tuin, of airco in je huis levert het natuurlijk niet zoveel op…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:53
OK, dus kappen mag. Nu nog een boswachter met jarenlange kap ervaring zien te vinden die deze boom, zonder schade aan te richten aan de infrastructuur, naar beneden kan krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Spasm schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:58:
[...]

Nou inderdaad ik heb vorig jaar € 1900,- betaald voor 2 bomen 8)7
Het ligt nogal aan hoeveel haast je hebt, gelegenheid en wit/zwart. Hier was een hovenier bij de buren een tiental bomen aan het kappen. Een babbeltje en 80 euro contant verder en elf dennen van vergelijkbare hoogte lagen ook bij ons plat. (maar we hadden dan ook wel de ruimte om ze te laten vallen, TS heeft een boom die in stukken naar beneden zal moeten)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 10-04-2024 20:13 ]

• BrainCrash
Yaksa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:10:
zonder schade aan te richten aan de infrastructuur,
Hhmmja,.... dan maar wel hopen dat ook die gast in het buurland zo blijft denken over de omgeving / regio van TS.. :/
Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:18:
Om het nog leuker te maken, officieel is onze "wijk" residentieel [...]
Wel knap dat je het allemaal nog zo positief in blijft zien daar...
Ik zou daar zelf, denk ik, toch wel moeite mee hebben...

@Ronald : Als ik zo op de kaart kijk, vermoed ik dat ie ongeveer op dezelfde breedtegraad zit als zuid-Nederland c.q. België.

Pagina: 1