Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-05 11:37
Ik wil een dynamisch contract voor electricteit, ivm onze elektrische auto.

Daarnaast wil ik een vast contract voor gas. Vooral om mezelf deels in te dekken voor calamiteiten (de Russen die de pijpleiding naar Noorwegen slopen, bijvoorbeeld).

Nu zou ik daarbij ook een grote partij willen nemen zoals Engie, met de hoop dat deze niet zo snel omvalt als kleinere partijen zoals Welkom Energie in crisistijd.

Engie biedt echter alleen een eenjarig vast contract aan. Dan loop ik dus wel weer aanzienlijk risico bij een grote prijsstijging. Alleen Budget Energie biedt nog een 3-jarig contract aan.

Engie heeft een maandprijs van €118 (bij 1000 kuub gas + 1-jarig contract) en Budget Energie €133,26 (bij 3-jarig contract).

Wat zouden jullie doen voor het vaste gascontract? Engie 1-jarig of Budget Energie 3-jarig?

En zijn er meer mensen die dezelfde overweging hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Grotbewoner schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:43:
Daarnaast wil ik een vast contract voor gas. Vooral om mezelf deels in te dekken voor calamiteiten (de Russen die de pijpleiding naar Noorwegen slopen, bijvoorbeeld).
Volgens mij komt het meeste gas tegenwoordig via LNG terminals, die geografisch op verschillende locaties zijn. Daarbij zijn de gasvoorraden in NL bij mijn weten meer dan behoorlijk op pijl. Hoe groot is dan de kans dat er nog iets gebeurd, waarbij als gevolg de gasprijs flink stijgt.

En zet dat eens uit tegen het prijsverschil van een dynamisch gastarief. Als je nu dynamisch afsluit, en het prijsverschil eens apart zet. Zou je met dat verschil dan niet het risico kunnen afdekken wat je noemt?

Overigens, als de gasprijs flinkt stijgt, dan stijgt ook de prijs voor stroom. Een groot gedeelte van de stroom wordt (zeker in de wintermaanden) nl. met gas opgewekt. Zeker weten dat je dan voor stroom wel dynamisch wilt (als je je eigen redenatie volgt?)

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 10-04-2024 13:50 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:20
als je bang bent voor stijgende prijzen kun je best de suggestie van @Truus01 volgen. Het klopt verder wat Question Mark zegt, we stelen *kopen* LNG uit andere delen van de wereld (Pakistan gaat deels kapot aan stroomtekorten die komen doordat wij hun gecontracteerde aardgas opkopen voor veel hogere prijzen, maar ja, wij hebben geld heh....) dus de invloed van Rusland zal al wat minder zijn dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Fr33z schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:02:
als je bang bent voor stijgende prijzen kun je best de suggestie van @Truus01 volgen. Het klopt verder wat Question Mark zegt, we stelen *kopen* LNG uit andere delen van de wereld (Pakistan gaat deels kapot aan stroomtekorten die komen doordat wij hun gecontracteerde aardgas opkopen voor veel hogere prijzen, maar ja, wij hebben geld heh....) dus de invloed van Rusland zal al wat minder zijn dan eerst.
Noorwegen levert 30% van het Europese gas, via een paar pijpleidingen onder internationaal water. We hebben al een pijpleiding opgeblazen zien worden.

Ik zie weinig problemen met de globale productie van gas (LNG uit Amerika, LNG uit Qatar, gas uit Noorwegen), maar wel een risico in het transport naar Europa.

[ Voor 3% gewijzigd door Grotbewoner op 10-04-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Question Mark schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:47:
[...]

Volgens mij komt het meeste gas tegenwoordig via LNG terminals, die geografisch op verschillende locaties zijn. Daarbij zijn de gasvoorraden in NL bij mijn weten meer dan behoorlijk op pijl. Hoe groot is dan de kans dat er nog iets gebeurd, waarbij als gevolg de gasprijs flink stijgt.

En zet dat eens uit tegen het prijsverschil van een dynamisch gastarief. Als je nu dynamisch afsluit, en het prijsverschil eens apart zet. Zou je met dat verschil dan niet het risico kunnen afdekken wat je noemt?

Overigens, als de gasprijs flinkt stijgt, dan stijgt ook de prijs voor stroom. Een groot gedeelte van de stroom wordt (zeker in de wintermaanden) nl. met gas opgewekt. Zeker weten dat je dan voor stroom wel dynamisch wilt (als je je eigen redenatie volgt?)
Ik snap dat de elektriciteitsprijs een flinke knauw krijgt bij een grote gasprijsstijging, maar dat risico wil ik wel nemen.

Mijn stroomverbruik kan ik aardig sturen, maar mijn gasverbruik niet (oud huis, slecht geïsoleerd, moet stoken wanneer het koud is). Ik zie dus ook het voordeel van een dynamisch gascontract niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:50
Grotbewoner schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:37:
[...]

Ik snap dat de elektriciteitsprijs een flinke knauw krijgt bij een grote gasprijsstijging, maar dat risico wil ik wel nemen.

Mijn stroomverbruik kan ik aardig sturen, maar mijn gasverbruik niet (oud huis, slecht geïsoleerd, moet stoken wanneer het koud is). Ik zie dus ook het voordeel van een dynamisch gascontract niet zo.
Overgaan naar gasloos? Alleen kun je dan je stroomverbruik ook minder sturen (in de winter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
Truus01 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:18:
[...]

Overgaan naar gasloos? Alleen kun je dan je stroomverbruik ook minder sturen (in de winter).
Als we gaan verhuizen kan dat. Nu nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Grotbewoner schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:37:
[...]
Ik zie dus ook het voordeel van een dynamisch gascontract niet zo.
Onder normale omstandigheden is over een jaar gezien een dynamisch contract veel voordeliger. Dat verschil kun je apart zetten om de eventuele meerprijs bij een niet normale omstandigheden te kunnen bekostigen.

Bij het hierboven genoemde aanbod van greenchoice betaal je € 1,22 per m3 gas. Bij een dynamisch contract had je in afgelopen december (relatief dure periode, met een groot verbruik) gemiddeld over de hele maand € 0,42 betaald. Dat is wel een heel fors verschil.

Blijven de omstandigheden normaal, dan ben je dus goedkoper uit. Maar je moet zelf afwegen waar je je prettiger bij voelt. :) Zekerheid kost geld...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Question Mark schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:55:
[...]

Bij het hierboven genoemde aanbod van greenchoice betaal je € 1,22 per m3 gas. Bij een dynamisch contract had je in afgelopen december (relatief dure periode, met een groot verbruik) gemiddeld over de hele maand € 0,42 betaald. Dat is wel een heel fors verschil.
Eens met de rest van je stukje, maar deze prijsvergelijking vond ik even interessant. De vaste kosten (belastingen) voor gas zijn dit jaar € 0,58, dat zou een prijs vorig jaar van onder de huidige vaste kosten dit jaar ook wel heel laag maken.

Als je de ruwe gasprijs bedoeld: die is in het gelinkte contract € 0,43. Dat zou betekenen dat je met een vast contract "altijd de winterprijs" betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tekken4111 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:00:
[...]

Eens met de rest van je stukje, maar deze prijsvergelijking vond ik even interessant. De vaste kosten (belastingen) voor gas zijn dit jaar € 0,58, dat zou een prijs vorig jaar van onder de huidige vaste kosten dit jaar ook wel heel laag maken.

Als je de ruwe gasprijs bedoeld: die is in het gelinkte contract € 0,43. Dat zou betekenen dat je met een vast contract "altijd de winterprijs" betaald.
Thx voor de verbetering. Ik had niet gezien dat greenchoice een "all-in" prijs hanteert, terwijl het dynamisch tarief wat ik uit de ANWB app haalde de "kale" gasprijs was. Even appels met appels gaan vergelijken dan.

Kaal tarief, ex BTW:

Dynamisch: € 0,29 (december)
Greenchoice: € 0,43

Pagina: 1