Kelder richting kruipruimte ventileren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:50

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Hoi,

Zoals velen heb ik de laatste maanden ook last van water in de kelder. Elke andere dag zuig ik het staande water op en er staat een ontvochtiger die zorgt dat de luchtvochtigheid niet boven de 70% uitkomt. Daarnaast staat het raam ook altijd maximaal open. Helaas is er nog steeds sprake van schimmel en een muffe geur.

Ik zou graag nog een mechanische ventilatie toevoegen om een beetje extra lucht van buiten naar binnen te trekken in tijden dat er veel vocht in de ruimte is. Hier is een aanvoer en afvoer voor nodig, en ik heb de kelderdeur flink bewerkt met tochtstrips om deze tochtdicht te maken dus deze speelt niet mee.

Mijn idee is om een afzuiging ventilator in het luik van de kruipruimte te zetten en de lucht zo af te voeren. Aan de overkant van de kruipruimte zijn twee kleine ventilatieroosters naar de buitenlucht. De vloer (plafond?) in de kruipruimte is geïsoleerd met PUR.

Kan het kwaad om de lucht uit de kelder in mijn kruipruimte te dumpen?

Plaatje voor de verbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68s5N7EoeIkafnFmE2azhv3YkdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q86drB1Bw9Ur6hJmUPDXlEOX.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik zie er geen probleem in, als de kruipruimte toch al een vochtige ruimte is kan de ventilatie alleen maar helpen. Wel wil je voorkomen dat vieze/vochtige lucht uit de kruipruimte terugkeert (als de ventilator niet continue draait).
Je zou een vochtgestuurde badkamerventilator kunnen gebruiken, en de doorvoer naar kruipruimte van een terugslagklep (met rubbers zodat ie goed afdicht) voorzien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waarom heb je de kelderdeur zo luchtdicht gemaakt? Ik heb er juist een extra rooster in geplaatst voor luchtcirculatie.

Ik zou het geloof ik logischer vinden om warme lucht uit je huis te trekken (via rooster in kelderdeur) en naar buiten af te voeren. Maar wellicht zit ik er helemaal naast. Eigenlijk ook zoals dat met mechanische ventilatie in badkamer gaat.

Denk bij het ventileren naar de kruipruimte wel om radon. Dat speelt mogelijk wel een rol, maar hangt denk ik van de druk af.

Verder lees ik mee in dit topic want ik zit een beetje met hetzelfde vraagstuk.

[ Voor 52% gewijzigd door sOid op 11-04-2024 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:28
als je kelderdeur zo goed afsluit kan je er met een ventilator lucht uit proberen te zuigen maar dat zal niet werken. Zonder aanvoer valt er niets te zuigen namelijk.
Je zal dus, zoals @sOid zegt aanvoer moeten hebben van binnen, want aanvoer van buiten zal weinig oplossen als het vochtig is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
sOid schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:33:
...Ik zou het geloof ik logischer vinden om warme lucht uit je huis te trekken (via rooster in kelderdeur) en naar buiten af te voeren...
Die lucht koelt af in de kelder, waardoor je overal condens, hoge luchtvochtigheid en mogelijks schimmel krijgt.
Het is nagenoeg altijd drogend om buitenlucht te gebruiken om te ventileren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:34:
[...]
Die lucht koelt af in de kelder, waardoor je overal condens, hoge luchtvochtigheid en mogelijks schimmel krijgt.
Het is nagenoeg altijd drogend om buitenlucht te gebruiken om te ventileren.
Maar buitenlucht is vaak veel vochtiger dan lucht in het huis. Zeker in de herfstmaanden. Maakt dat niet uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:50

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
sOid schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:04:
[...]

Maar buitenlucht is vaak veel vochtiger dan lucht in het huis. Zeker in de herfstmaanden. Maakt dat niet uit dan?
Als het buiten kouder is dan binnen gaat de relatieve luchtvochtigheid flink omlaag als die lucht binnenkomt en opwarmt. Maar als het buiten warmer is en de lucht afkoelt is het inderdaad wel vochtiger, al heb ik dat tot nu toe alleen ervaren in de zomer als het flink warm en benauwd is buiten.

Wellicht een goed idee om te kijken wat er gebeurd als ik het raam op een kiertje zet zodat er minder vochtige lucht van buiten komt met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 20:35
JJ White schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:54:
[...]

Als het buiten kouder is dan binnen gaat de relatieve luchtvochtigheid flink omlaag als die lucht binnenkomt en opwarmt. Maar als het buiten warmer is en de lucht afkoelt is het inderdaad wel vochtiger, al heb ik dat tot nu toe alleen ervaren in de zomer als het flink warm en benauwd is buiten.

Wellicht een goed idee om te kijken wat er gebeurd als ik het raam op een kiertje zet zodat er minder vochtige lucht van buiten komt met dit weer.
Ik heb precies dezelfde situatie. Heb het raam lange tijd volledig open gehad. De vochtigheid gaat dan terug richting 70 procent. Toen dacht ik verstandig te zijn en het raam weer op een kier te doen om warmte binnen te houden. De vochtigheid steeg weer.

Waarschijnlijk zit er nog een hoop vocht in mijn kelderwanden en aangrenzende grond door de laatste zeer natte periode.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
sOid schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:04:
[...]Maar buitenlucht is vaak veel vochtiger dan lucht in het huis. Zeker in de herfstmaanden. Maakt dat niet uit dan?
Relatieve en absolute vochtigheid zijn wat anders. De temperatuur maakt een groot verschil, wat @JJ White ook al heeft gemerkt.
De uitzondering is idd zwoele zomerdagen, waar de afkoeling in de kelder hogere relatieve vochtigheid geeft. Maar dat is uitzonderlijk, en ventileer je weer weg als de zomerse onweersbui voorbij is.

Pagina: 1