Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:39
Mijn casus: mijn vrouw is in juli jarig en ze gaf bij me aan dat een mooie camera op haar wenslijst staat. Leuk cadeau lijkt me! Ze wil de camera gebruiken voor bijvoorbeeld vakanties en foto's van de familie, of foto's om Instragram mee te vullen (De Iphone 13 van afgelopen jaar was blijkbaar niet goed genoeg :9 :9 ).

Vooropgesteld, ik ben een leek als het gaat om camera's.

Ik heb me wel een beetje ingelezen in wat er tegenwoordig beschikbaar is.
Compactcamera's, spiegelreflexcamera's en systeemcamera's. Compactcamera's zijn vooral praktisch, systeemcamera's gaan voor de kwaliteit, spiegelreflex wellicht niet handig voor een beginner.

Zelf denk ik dan toch om voor een systeemcamera te gaan. Budget ligt ongeveer rond de 800 euro.
Iemand die mij goed advies kan geven? Welke camera's zijn een goede optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
De camera's die je vrouw fijn vindt om mee te fotograferen.

Nutteloos antwoord, dat weet ik, maar sowieso verwachten we hier meer eigen inzet bij een topic zoals dit. Daarnaast is de keuze voor een camera een persoonlijk iets, dus het werkt het beste als zij aangeeft wat voor haar fijn werkt. Of wanneer een model/merk/type camera voor haar een goede optie zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:09
Hoe serieus is je vrouw in fotograferen?
Meestal beginnen mensen met een telefoon.
Vervolgens kunnen ze overstappen naar compact camera.
En daarna bijvoorbeeld naar systeem camera.

Als ze nu telefoon gebruikt, zou ik kijken naar compact camera.
Eentje van Canon, Nikon of Sony...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 08:55

TMV

Where did that damn icon go?!?

De beste camera is er eentje die je bij je hebt. Ik heb een tijd met een 60D rondgelopen en merkte gewoon dat portability veel belangrijker was voor me dan zo'n onwijze camera.

Heb em destijds ingeruild voor een Canon G5 X Mark II, compact camera met een 1" sensor en redelijke optische zoom. 90% van de mogelijkheden van een spiegelreflex maar 1000% meer genot. En hij past in je jaszak :)

Pricewatch

[ Voor 11% gewijzigd door TMV op 10-04-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
GarBaGe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:56:
Hoe serieus is je vrouw in fotograferen?
Meestal beginnen mensen met een telefoon.
Vervolgens kunnen ze overstappen naar compact camera.
En daarna bijvoorbeeld naar systeem camera.

Als ze nu telefoon gebruikt, zou ik kijken naar compact camera.
Eentje van Canon, Nikon of Sony...
Hoe serieus ze is valt nog moeilijk te zeggen, want we hebben nog geen camera gehad. Het lijkt haar alleen leuk om er eens mee te pionieren.

Ik denk dat ik dan toch maar ga kijken naar een redelijke compact camera. Als ze de smaak te pakken heeft, kunnen we altijd nog over een paar jaar wat geavanceerde spul halen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Neem d'r gewoon eens mee naar een camerawinkel? Kan ze zelf kijken wat ze leuk vind.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ricoh GRIIIx 🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-04 23:15
Eerst maar 'ns proberen te weten te komen wat ze precies mist wanneer ze met d'r Iphone foto's maakt en zodra je dat weet op die specifieke eisen gaan kijken welke camera geschikt voor haar zou zijn.
Geen camera kopen 'die ze leuk vindt' want dan kom je misschien met een flutcamera thuis met kekke kleurtjes en een bling bling tasje waar die in gestopt kan worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Idd, iphone camera is ook al prima.
Misschien mist ze zoom, dan is een compact wel leuk.
Zelf een Panasonic TZ-100, 25-250mm zoom met 1" sensor. Neem 'm wel altijd mee, maar pas met 3 weken vakantie eigenlijk alleen gebruikt voor zoiets, waar je met een iPhone weinig kunt en met een slr niet binnen komt.

Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgepvOdFkTSjwhmoWXHthYvsvbwR1I11WPAAAuwFn6lWQZVfQK7jczrmFe1-xd_pY7ZQeP4z29F39uhw4embmhbHcffPryus-S5v6Yi0jdZB1vk5TAp5HqTN9koJvmD7xjVNkUPw_iWZiPnfIhOxm7Bv5Vu_U9O_Fgw3lJNXWcsl-vcQGSJ77OlZosFc0U/s2048/IMG_3288.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 10-04-2024 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
evilution schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:52:
Neem d'r gewoon eens mee naar een camerawinkel? Kan ze zelf kijken wat ze leuk vind.
Dit, koop niet de camara vóór haar maar mét haar.
Waarom wil ze een "mooie" camera, wat is hierbij haar idee, waarom de iphone niet voldoet etc.
Bijvoorbeeld foto's van een "normale" camara halen voor IG wordt al best een gedoe als het niet connected is en handige share opties heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
"compact camera" is een breed begrip. Je wil minstens een 1 inch sensor. Zelf ben ik ooit begonnen met een compact camera met kleinere sensor en veel zoom en dan loop je snel tegen de grenzen aan.

Vervolgens vervangen door een goedkope spiegelreflex met 2 lensen (rond de 500 euro totaal) en daar kan je veel meer mee qua beeldkwaliteit, scherptediepte etc. Het voordeel van een systeem camera / spiegelreflex camera is dat je nieuwe lenzen kan kopen die je in principe mee kunt nemen naar een beter/duurder model (al zijn er lensen die alleen werken op camera's met kleinere sensor).

Ik heb ook een Sony rx100m1 met 1 inch sensor, die maakt op zich prima foto's, maar een spiegelreflex / systeemcamera met aps-c sensor maakt veel betere foto's, zeker bij hele felle luchten of juist als het relatief donker is.

Wil je vrouw ook foto's gaan bewerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:34
Dieks77 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:10:
[...]

Dit, koop niet de camara vóór haar maar mét haar.
Waarom wil ze een "mooie" camera, wat is hierbij haar idee, waarom de iphone niet voldoet etc.
Bijvoorbeeld foto's van een "normale" camara halen voor IG wordt al best een gedoe als het niet connected is en handige share opties heeft...
@PigRush Dit dus. En meteen daarbij, ga naar een fotograaf, laat haar (en misschien jullie samen) een cursusje fotograferen doen voordat je geld uitgeeft. Spendeer wat geld aan een workshop zodat ze weet wat ze wil en eventueel nodig heeft. https://fotolux.nl/ doet dat bijvoorbeeld (ik heb er geen relatie mee), je zou het full service kunnen noemen, nemen de tijd voor je maar voor apparatuur dan ook geen echte internet laagste prijs. Service moet ergens vandaan komen.

Verder sluit ik me aan bij de Sony RX10 IV adviezen: Camera met goeie mogelijkheden en als voordeel dat je niet met een tas vol glas op pad hoeft. Prijzen wisselen nogal....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:21

de Peer

under peer review

Fotograferen is 90% fotograaf + 10% hardware (camera). Zeker vandaag de dag.
Ik zou dus willen stellen dat ze met de Iphone ook een heel eind moet komen en dat een fotografiecursus misschien een leuker cadeau is.

Als ik in het verleden een goede fotoreeks aan familie en vrienden liet zien was ik altijd beledigd als men zei: "Wat mooi zeg, met welke camera heb je dat gemaakt?"
Dat is namelijk totaal irrelevant en suggereert dat de camera de foto maakt, in plaats van de fotograaf. Alsof iedereen die fotoreeks zo had kunnen maken, als ze maar mijn camera in handen hadden gehad...

Terwijl ik dat bij een schilderij nooit hoor. Goh prachtig zeg zo'n stilleven met al die details! welk penseel heb je hier voor gebruikt, waar kan ik die kopen? Dit wil ik ook.

De skills (fotografie + nabewerking) zijn véél belangrijker dan een dure camera. In de meeste gevallen dan. Ga je op safari of wil je bepaalde vogels van dichtbij vastleggen, dan wordt het een ander verhaal en kun je letterlijk duizenden euro's betalen voor wat je maar wilt. Maar echt noodzakelijk is dat niet als je gewoon een beetje wilt hobbyen.

Een échte amateur met peperdure camera maakt nog steeds flutfoto's.
Terwijl een échte fotograaf prachtige dingen kan vastleggen met de meest simpele camera van 20 jaar oud.

[ Voor 61% gewijzigd door de Peer op 17-04-2024 14:34 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
Wat de Peer zegt! Mijn vrouw heeft een prima spiegelreflex voor haar werk (gebouwopnames binnen). Maar zij is ondertussen overgestapt op haar telefooncamera.
Smartphones hebben een enorme voorsprong in het gemak waarmee je via software foto's kan bewerken. Misschien fototechnisch vloeken in de kerk, maar voor een leek een enorm voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
Let op als je naar een winkel gaat.
Je kunt een camera kiezen op allerlei verschillende aspecten, maar vaak is de onuitgesproken aanname dat de beelden van de hoogst mogelijke kwaliteit moeten zijn. Dat impliceert dat al het andere ondermaats is, en dat is niet waar. Het is alsof je auto's vergelijkt door naar de topsnelheid te kijken, en dan zegt dat een auto die 200 kan beter is dan een die 195 kan... zonder te kijken naar wat er in past, of-ie makkelijk parkeert en nog 30 andere dingen die echt belangrijk zijn in het gebruik.
De kwaliteit is zonder meer goed genoeg.

Tips: Bepaal of je een camera met verwisselbare lenzen wilt of een bridge-camera.
Bridge klinkt goed, veel zoom, joepie. Maar een camera met verwisselbare lenzen is een systeem, dat je na aankoop weer opnieuw kunt aanpassen aan andere wensen.
Wil je de typische foto's met onscherpe achtergrond, dan is een camera met verwisselbare lenzen beter (grotere sensor én lenzen die hier specifiek geschikt voor zijn).

Kijk tweedehands! Dan kun je binnen dit budget bijna een professionele set kopen van een paar jaar oud.

Let op draagbaarheid. Mensen die 'kwaliteit' voor alles stellen vinden het prima om met een grote camera+lens rond te lopen.
Die neem je minder snel mee, haal je minder snel uit je tas en hij trekt veel aandacht. Zo'n camera maakt mooie beelden maar spontaan even een snelle foto ... gaat beter met iets kleiners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
800 euro is een krap budget.

A6100 met 16-50mm, later goede lens erbij halen. Goede budget optie is bijv. een uitvoering: Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 Di III RXD - Sony E en uitvoering: Sigma Contemporary 18-50mm f/2.8 DC DN (Sony E)

Maar voor een iets ruimer budget kan je veel beter spul krijgen. Sony ZV-E10 is ook een optie, die heeft iets meer focus op video en is wat moderner. Verder is de kwaliteit van de fotos hetzelfde, al mis je wel de elektronische zoeker.

De ZV-E10 + Sigma 18-50 is denk ik 1 van de beste combinaties die je kan kopen voor dat geld, maar met ~1200 euro boven je 800 euro budget. De ZV-E10 + Sigma 18-50 zal qua fotos op een niveau presteren dat niet makkelijk te onderscheiden is van professionele combinaties boven de 5000 euro. Bovendien is de combinatie ook nog eens heel compact en onopvallend.

[ Voor 52% gewijzigd door Gamebuster op 18-04-2024 13:13 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Mijn vrouw fotografeert heel veel, vroeger vooral met een Panasonic Lumix superzoom, en die hebben we nog steeds, tijdje kwam er ook een portretcamera bij met een hele mooie prime lens.

Maar uiteindelijk doet ze nu (vrijwel) alles met haar iPhone 15 Pro, en ik moet zeggen dat ziet er (voor haar doeleinden) heel goed uit. Het enige dat mist is een grote optische zoom, maar daar heeft ze nog wel een compact superzoom voor, die ze alleen vrijwel nooit gebruikt.

Kortom, zoals hierboven al aangegeven: probeer uit te vogelen wat ze precies zoekt en waarom, en waarom een iPhone camera niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Gamebuster schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:05:
800 euro is een krap budget.

A6100 met 16-50mm, later goede lens erbij halen. Goede budget optie is bijv. een uitvoering: Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 Di III RXD - Sony E en uitvoering: Sigma Contemporary 18-50mm f/2.8 DC DN (Sony E)

Maar voor een iets ruimer budget kan je veel beter spul krijgen. Sony ZV-E10 is ook een optie, die heeft iets meer focus op video en is wat moderner. Verder is de kwaliteit van de fotos hetzelfde, al mis je wel de elektronische zoeker.

De ZV-E10 + Sigma 18-50 is denk ik 1 van de beste combinaties die je kan kopen voor dat geld, maar met ~1200 euro boven je 800 euro budget. De ZV-E10 + Sigma 18-50 zal qua fotos op een niveau presteren dat niet makkelijk te onderscheiden is van professionele combinaties boven de 5000 euro. Bovendien is de combinatie ook nog eens heel compact en onopvallend.
Dat niet te onderscheiden van professionele combinaties boven de 5000 euro is wel een erg grote generalisatie. Dan heb je een full frame camera met 24-70 2.8 of wellicht een prime lens die nog licht sterker is. Juist de mogelijkehden qua kleinere depth of field zullen duidelijk zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Cobiwan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:24:
[...]

Dat niet te onderscheiden van professionele combinaties boven de 5000 euro is wel een erg grote generalisatie. Dan heb je een full frame camera met 24-70 2.8 of wellicht een prime lens die nog licht sterker is. Juist de mogelijkehden qua kleinere depth of field zullen duidelijk zichtbaar zijn.
Je hebt ook primes voor de A6700. Overigens passen alle lensen die je als tegenargument gaat noemen ook op de A6100/ZVE10, alleen met een crop. :+

Maar ja, als je graag een foto wil maken met de oren buiten de DOF, moet je waarschijnlijk bij full frame zijn :)

YouTube: Tony Northrup's Bokeh Addiction Intervention

Why do you bring us to a lake and hide it? I wanna see the lake, Tony! (3:10)

[ Voor 21% gewijzigd door Gamebuster op 19-04-2024 09:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 18:18
Toen ons eerste kind onderweg was (8 jaar terug) kochten wij destijds een vrij prijzige Sony RXII (zo uit mijn hoofd) compactcamera. De gedachte was, dan maken we iig goede foto's.

Maar dat viel toch vaak tegen. Onscherp, bewogen, verkeerde focus. Noem maar op. Terwijl het toch geen goedkope camera (ca. 500 eu) was geweest.

Op een gegeven moment was ik het beu en schafte ik tweedehands een Sony A6000 aan en kocht mijn eerste lens, een 50 mm prime. En vanaf de eerste foto die ik ermee schoot ben ik er verliefd op geweest. De kleuren, de scherpte. Echt een verademing. Inmiddels heb ik iets van 5 lenzen gekocht.

MAAR. In al die jaren heeft mijn vriendin slechts een handjevol keren die camera ter hand genomen. Want wil je echt goede foto's maken dan moet ie van standje Auto af, en moet je zelf gaan letten op je F-waarde, waar je op focust, sluitertijd en ISO waarde. Ik heb haar nu al een paar keer verteld hoe dat werkt (en nee, je hoeft echt geen fotografiecursus om een beetje fatsoenlijke foto's van je kinderen te nemen) maar het beklijft nog niet echt.

En het is de vraag of we ook niet tevreden waren geweest als we gewoon die extra moeite hadden gedaan met die compactcamera (die altijd op Auto stond). Pas met het kopen van die grote unit kwam het besef dat je als fotograaf zelf ook wat effort moet doen.

Daarnaast blijft het een log ding, je telefoon heb je altijd sneller.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb mijn D90 (ouwetje) recentelijk vervangen voor een Sony RX100VI. Prachtige camera, en voor een compact (want dat is het) erg fijn, goed instelbaar, goede sensor, goede controle en mooie zoomlens.

Maar eigenlijk moet je weten wat je vrouw voor zich ziet: sleept ze graag met een tas, spiegelreflex etc mee, of wil ze een compact waar ze wat meer mee kan dan dr iphone?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:00
Ik zou zelf voor een goede tweedehands gaan in dit geval. Als je er nog weinig ervaring mee hebt, en je niet weet of je het blijft gebruiken, is tweedehands een goeie optie. Een goede camera en met name de lenzen behoud z'n waarde aardig. Dus als het twee jaar ongebruikt in de kast ligt zet je het op marktplaats en heb je je geld vrijwel terug.

Belangrijkste advies: de lens is belangrijker dan de camera. De lens zorgt voor een mooi plaatje, een kitlens (die er vaak standaard bij zit) krijg je je standaard kiekje wat je ook met je smartphone doet.

Zelf heb ik met sony veel ervaring, en voor jullie budget en gebruik zou ik dit adviseren:
- Lens 1: PZ 18-105mm F4 G OSS, mooi objectief wat bijzonder goede plaatjes geeft met een breed bereik om mee te oefenen en proberen.
- Lens 2: Sony NEX 20mm f/2.8, bijzonder goede plaatjes en je camera blijft erg compact, dus snel meegenomen.
- Camera: Sony A6400, A6500 of A6600, afhankelijk van wat je tweedehands goed kunt vinden in de buurt.

De lenzen en camera's zijn goed te vinden, en behouden hun waarde nog jaren. Bevalt een lens niet? Verkopen en andere kopen. Dat de lenzen en camera's al wat jaartjes oud zijn moet je niet te veel naar kijken, in de systeemcamera's zijn de grootste ontwikkelingen wel geweest. Mijn eigen A6500 van 6 jaar oud, met een lens van 10 jaar oud, schiet plaatjes die vele malen beter zijn dan m'n samsung s23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Ik heb compact, systeem en DSLR gehad allemaal in jouw budget range.

Mijn DSLR met 50mm prime was echter een combo waar ik plaatjes uit haalde die niet lukken met mijn iPhone. Ik vind die 50mm ook wel een mooie instap lens. Prachtig beeld voor weinig geld.

Echter de DSLR vond ik te groot dus nam ik nooit mee. Toen systeemcamera gekocht.
Prima combi maar sinds mn iPhone 14 pro te marginaal verschil.

Grote kans dat ze na paar maanden het in de hoek gooit en toch weer de iPhone gebruikt. Mrja misschien niet, gewoon proberen :)
Persoonlijk zou ik de compactcamera overslaan en direct voor een systeem of DSLR gaan.
Ik heb destijds een EOS 750D gehad icm de CANON EF 50mm f/1.8 STM. Voor mijn Systeemcamera kon ik geen vergelijkbare lens vinden in dezelfde price range.

Als je vriendin ook die typische bokeh shots mooi vind zou ik kijken welke betaalbare (prime) lenzen er bestaan en welke camera hier bij kan passen.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 23-04-2024 09:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 21:56
Al veel goede adviezen hierboven!
Als ik voor mezelf iets zou willen kopen zou ik zeker 2e hands iets overwegen maar als cadeau voor mijn vrouw zou in mijn geval niet zo'n goede optie zijn. Die zou iets nieuws als cadeau meer waarderen denk ik. Mooi cadeaupapier met een strik erom en zo..
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
(Ik zou er wel voor zorgen dat achteraf ruilen een optie is zodat ze evt nog een ander model kan kiezen.)

Voor het budget zou ik de Sony ZV-1 overwegen.
Wel een vaste zoomlens maar met goede autofocus, goede iso prestaties en lekker compact.
Bij het inzoomen wordt focus op de juiste plek steeds belangrijker doordat de scherptediepte in het algemeen afneemt. Ik heb diverse mensen hiermee moeten helpen met systeem- en spiegelreflexcamera's omdat ze de achtergrond wel scherp kregen maar het onderwerp niet. Gelukkig worden AF systemen steeds beter in het herkennen van de situatie.
De Sony is dan wel een zogenaamde 'vlogcamera' maar doet het volgens de diverse gerenommeerde camerasites erg goed met het fotograferen.

Als IG content belangrijk is dan misschien vooraf even bedenken of je de camera via een app direct met de telefoon wilt verbinden of toch via pc/laptop gaat doen. In geval van mijn vrouw zou de eerste optie erg makkelijk moeten gaan want anders zou voor haar de lol er snel af zijn als dit teveel 'gepruts' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Mijn ervaring na vele jaren fotografie als hobby te hebben gehad en hierdoor veel mensen om advies gevraagd geweest:

Het ideale pad is voor iedereen anders. Zie hier maar alle afwijkende adviezen. Dus neem je vrouw mee. Een verrassing of goed bedoeld advies is bijna nooit een schot in de roos.

Maar in de tegenwoordige tijd is de mogelijkheid om te koppelen met smartphone het belangrijkste.

Ik heb 2 oudere DSLRs die het prima doen, en als ik ze oppak weet ik weer waarom ik ze heb. Maar het gehannes om de fotos op mijn telefoon te krijgen is een barrière voor mij om ze veel te gebruiken.

Dus denk ik er over om ze beide in te ruilen voor een moderner exemplaar. Zodat ik de foto's gewoon met wifi overzet naar mijn mobiel.

Dus 2e hands kan, maar kijk dan zeker naar overdracht mogelijkheden van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 14:13
Is je vrouw er zich van bewust dat ze een extra iets moet mee nemen in haar handtas, jas, etcetera? Dat er een accu inzit, die na 150 opnames opeens leeg is, dat de flitser vaak minder is, een tasje ook mooi is, er knopjes opzitten die net niet doen wat ze wil op een bepaald moment.
Er is tov een smartphone een hele leercurve waar ze doorheen moet.
Ik ben zelf van een SLR, naar een compact afgezakt naar een heel kleintje, die nu ligt te verstoffen omdat mijn gsm doet wat ik wil.

[ Voor 15% gewijzigd door n8tur3 op 27-04-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:50

PinusRigida

I put the p in pool.

matthijst schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:07:
Idd, iphone camera is ook al prima.
Misschien mist ze zoom, dan is een compact wel leuk.
Zelf een Panasonic TZ-100, 25-250mm zoom met 1" sensor. Neem 'm wel altijd mee, maar pas met 3 weken vakantie eigenlijk alleen gebruikt voor zoiets, waar je met een iPhone weinig kunt en met een slr niet binnen komt.

[Afbeelding]
Die foto:

De dansers in wit: diegenen onder ons die toch Iphone 13 voldoende vinden
De vrouw in het midden: @PigRush 's vrouw die zegt "nope" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

n8tur3 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:09:
....
Er is tov een smartphone een hele leercurve waar ze doorheen moet.
...
Dat valt wel mee zolang ze niet voor een dikke SLR gaat. Een compact toestel is echt niet zo'n grote leercurve en biedt wel wat voordelen t.o.v. smartphone zoals optische zoom. Heeft auto-instellingen etc... en de manuele instellingen zijn nu ook niet zó gespecialiseerd dat een leek ze niet kan leren al-doende... wat spelen met de ISO etc...

...maar anyhow, het beste advies werd hier denk ik al gegeven door @evilution ; de dame meenemen naar camerawinkel en 's wat laten uittesten...

[ Voor 59% gewijzigd door PinusRigida op 29-04-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

PigRush schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:41:
[...]

Hoe serieus ze is valt nog moeilijk te zeggen, want we hebben nog geen camera gehad. Het lijkt haar alleen leuk om er eens mee te pionieren.

Ik denk dat ik dan toch maar ga kijken naar een redelijke compact camera. Als ze de smaak te pakken heeft, kunnen we altijd nog over een paar jaar wat geavanceerde spul halen.
...heb 2 opeenvolgende modellen van de Ixus-lijn van Canon gebruikt, die waren heel leuk en straightforward, geen gedoe altijd scherpe foto's (en de accu ging best lang mee), ideaal voor een beginner.
...en heel toegankelijk 'pricewise'...vindt ze het leuk kan ze daarna overstappen naar iets serieuzer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

PinusRigida schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:11:
[...]

...heb 2 opeenvolgende modellen van de Ixus-lijn van Canon gebruikt, die waren heel leuk en straightforward, geen gedoe altijd scherpe foto's (en de accu ging best lang mee), ideaal voor een beginner.
...en heel toegankelijk 'pricewise'...vindt ze het leuk kan ze daarna overstappen naar iets serieuzer...
Het aanbod compact camera's gaat alleen wel hard achteruit omdat ze niet zoveel meerwaarde bieden tov de telefooncamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14

Cheezus

Luiaard

hjs schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:32:
[...]

Het aanbod compact camera's gaat alleen wel hard achteruit omdat ze niet zoveel meerwaarde bieden tov de telefooncamera.
Dat is nogal een understatement.. er is de laatste 5 jaar gewoon geen serieuze nieuwe compactcamera uitgebracht. Een verdwaalde 'tough' uitvoering wordt nog wel eens voorzien van een nieuw label of een vergaan merk wordt door een chinese fabrikant opgekocht en gebruikt om crap te verkopen maar de markt is gewoon helemaal dood.
Als je iets beters wil dan een telefooncamera moet je eigenlijk wel naar een systeemcamera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

hjs schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:32:
[...]

Klopt, voor veel mensen zie ik ook niet echt in waarom voor een compact toestel gaan t.o.v. een telefoon, zeker de recente midrange tot flagship toestellen hebben echt goeie camera's (en die heb je toch al op zak)... maar voor iemand die het eens wil testen om te zien hoe het bevalt, om eventueel verder te klimmen naar iets groters heeft het m.i. nog wel zin...
...al is het wel de vraag of de keuze die er vandaag de dag nog is, van dusdanige kwaliteit is om iemand over te halen... Bij mij is het geleden van toen compactamera's nog populair waren omdat de meeste smartphones toen nog aardappelen hadden als sensor. :D

[ Voor 17% gewijzigd door PinusRigida op 30-04-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:04
Ik zat met exact hetzelfde 'probleem'. Vriendin wilde ook een camera en ben dus op zoek gegaan naar een geschikt formaat dat handzaam is voor haar en toch ook wel kwaliteit levert (minimaal een aps-c sensor of groter). Wat betreft handzaamheid is een camera met aps-c sensor dan eigenlijk toch wel het maximum qua formaat. Uiteindelijk uitgekomen op de Fujifilm XH-1 en Fujifilm XS-10. De XS-10 heeft een iets nieuwere/scherpere sensor en werd ook in verschillende recensies geroemd om z'n gebruiksvriendelijkheid en goede autofocus. Niet verkeerd natuurlijk voor beginners, aangezien we beiden geen ervaring hebben met systeemcamera's/dslr's.

Gisteren dus een Fujifilm XS-10 met 15-45mm kitlens opgehaald via marktplaats voor 900 euro inclusief tas, extra batterij, 128 GB sd-kaart, zonnefilter (extra filter voor op de lens bij extreem veel zon) en originele factuur (was net geen jaar oud). Shutter count was iets van 350 (extreem laag) en verder niets op aan te merken qua schade op body/lens.

Nieuw was dit bij elkaar ongeveer 1200-1300 euro, dus voor de krappere budgetten is tweedehands misschien toch een uitkomst. Best veel aanbiedingen op internet waarbij mensen stoppen met fotografie i.v.m. geen tijd, stoppen hobby en allerhande andere redenen. Camera's zijn dan vaak echt zo goed als nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
In mijn omgeving ken ik twee soorten hobbyfotografen:

- Mensen die het leuk vinden om foto’s te maken, zonder zich te veel te verdiepen in de techniek. Zij vinden een scherpe foto en eventueel leuke compositie meestal voldoende.
- Mensen die het wél leuk vinden om zich te verdiepen in de techniek. Spelen met sluitertijden, diafragma’s, witbalans, filters, de zoektocht naar de beste lens en dergelijke.

Bedenk voordat jullie een camera uitzoeken samen eerst goed wat voor een type fotograaf ze is. Heeft ze het geduld en de interesse om meer te leren over sluitertijden, diafragma’s en iso’s? Met het risico dat de foto’s in begin vaker onscherp zullen zijn dan met de iPhone? Dan kunnen jullie bijvoorbeeld een spiegelreflexcamera of iets geavanceerdere systeemcamera overwegen. Of wil ze gewoon leuke foto’s maken? Dan zou ik dit type camera’s niet op mijn shortlist zetten.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die weinig affiniteit heeft met de techniek, maar wel een EOS 7D zonder touchscreen kreeg aangesmeerd door een fotograaf. Met uiteraard een mooie L-lens erbij om vogels te fotograferen. Alleen al het menu kwam ze niet uit. Hartstikke zonde van het geld en een groot deel van de foto’s was technisch matig tot onvoldoende door het gebrek aan kennis, vaardigheden en geduld. Met een ander type camera had ze vanuit de doos veel betere foto’s gemaakt en meer plezier aan haar hobby beleefd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
Wat zou TS @PigRush er eigenlijk van vinden? Hoe was de verjaardag? Gelukkig hebben we de foto's nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Die is al 3 camera's verder intussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PigRush
Bedankt voor alle adviezen!

Ik heb het met haar erover gehad. We zijn samen tot de conclusie gekomen dat ze beter kan blijven fotograferen met haar Iphone 13, en volgend jaar een Iphone 15 Pro (of de versie die tzt te koop is) kan kopen.

Ze heeft al wel een ander cadeau voorgesteld. Een gouden armbandje. Het wordt er ieder geval niet goedkoper op, haha :P .

@Highland , de verjaardag is gelukkig pas in juli, dus heb nog even :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

PigRush schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:03:

Ik heb het met haar erover gehad. We zijn samen tot de conclusie gekomen dat ze beter kan blijven fotograferen met haar Iphone 13, en volgend jaar een Iphone 15 Pro (of de versie die tzt te koop is) kan kopen.
Onderstaande geschoten met een aardappel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c357nHkunmLp-Z_Cj0TBFHvJQks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccBz6zXJI9v0U2jg9NZz55L9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlxlWtAOISMgHGknVbTPS_pGY24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eTEgMzkC623BbLHCCIs79Fq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1vHBrQtsoAE2Eh6JqL9qUgrjfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo3Uv0rBQ6DOi8pgb3IWUfVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y09rSJKmSVJey1CUs2aRMnI0vkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT3k7Sg1EPpg3DdMh9fpynn5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 14:13
PigRush schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:03:

Ze heeft al wel een ander cadeau voorgesteld. Een gouden armbandje. Het wordt er ieder geval niet goedkoper op, haha :P .

@Highland , de verjaardag is gelukkig pas in juli, dus heb nog even :).
Van 2 personen het vakantiegeld er tegenaan en ze heeft idd een mooi gouden armbandje. :D Ik denk dat dit voor jullie een goede keuze is.

[ Voor 3% gewijzigd door n8tur3 op 08-05-2024 22:32 ]

Pagina: 1