Oude "draaischijf"-meter en nieuw energiecontract

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 21:30

dr.cody

Heb je der vaker last van?

Topicstarter
Ik sta op het punt een nieuw contract uit te zoeken maar ik zoek advies over hoe ik de vergelijking moet doen.
Ik ben namelijk in het bezit van zowel zonnepanelen als een oude elektriciteitsmeter die nog zo'n oude draaischijf heeft. (nieuwe slimme meters kunnen bij mij nog niet geplaatst worden)

Mijn panelen leveren gemiddeld 2950 kWh per jaar aan stroom

Mijn meter geeft aan dat ik 877 kWh per jaar heb verbruikt.

Die bij elkaar opgeteld geeft natuurlijk aan wat ik daadwerkelijk verbruik. Namelijk 3827 kWh per jaar.

Nou kan ik in de vergelijkingsmachines aangeven wat ik totaal verbruik en wat mijn panelen opbrengen maar omdat ik een domme meter heb kan ik natuurlijk ook alleen mijn gemeten verbruik opgeven en achterwegen laten dat ik zonnepanelen heb. De resultaten in de zoekmachines geven daardoor kompleet verschillende prijzen aan. Natuurlijk logisch maar welke kan ik het best volgen? Wellicht meer een gewetensvraag maar wat zouden jullie doen?

En ja, in de zomer draait de meter soms harder achteruit dan dat hij in de winter voorruit draait. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Tja. Eigenlijk beantwoord je je eigen vraag al toch?

Heb je je panelen niet al aangemeld dan? En hoe doe je het nu al die tijd? En wat is de reden dat je overstapt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hou er rekening mee dat er een moment komt dat je meter bij https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters komt te staan.

Verder kan ik geen antwoord geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Resistor op 10-04-2024 13:48 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Je verbruik is dus 877. Gewoon 900 invullen dus bij verbruik en de zonnepanelen achterwege laten.

Het is maar voor een berekening en vaststelling van het maandbedrag, dus geen misdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
Trebbors schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:41:
Je verbruik is dus 877. Gewoon 900 invullen dus bij verbruik en de zonnepanelen achterwege laten.

Het is maar voor een berekening en vaststelling van het maandbedrag, dus geen misdaad.
Behalve dat energiemaatschappijen dus wel andere tarieven (oa vaste leveringskosten) rekenen als je aangeeft dat je zonnepanelen hebt.

Ik weet eigenlijk niet of ze juridisch afdwingen in hun contracten dat een contract alleen geldig is als je niet teruglevert. Ik zou zelf eerst 0 kWh opwek aangeven, en vervolgens goed in de voorwaarden lezen of ze hier clausules over hebben opgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Ik heb zelf ook zonnepanelen en een draaischijfmeter.
Ik zou het houden bij de feiten en dat is wat de meter meet.

Persoonlijk vind ik de kwestie enorm raar.
Een energieleverancier heeft kennelijk contracten die alleen werken voor mensen met een bepaalde type meter?
Zonnepanelen boetes kunnen alleen als je een meter hebt die aangeeft dat je teruglevert.
En de meter zelf is ZOWEL niet van de consument ALS OOK niet van de energieleverancier.
De meter is eigendom van de netbeheerder.

Als consument, kan jij er niets aan doen dat de meter niet registreert wat je teruglevert...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody

dr.cody

Topicstarter
Koekstra schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:32:
Tja. Eigenlijk beantwoord je je eigen vraag al toch?

Heb je je panelen niet al aangemeld dan? En hoe doe je het nu al die tijd? En wat is de reden dat je overstapt?
De panelen zijn wel degelijk aangemeld.
Omdat ik geen slimme meter heb moet ik elk jaar mijn meterstanden opgeven. En dan zien ze dat ik 877 kWh heb verbruikt. Dus ik saldeer 1 op 1 met een oude meter mits ik natuurlijk wel iets meer verbruik dan dat ik teruglever. Heeft geen haan naar gekraaid de afgelopen jaren. Ik zie dus ook niet mijn teruglever hoeveelheid op de jaarrekeningen.
De reden van de overstap is weer goedkopere tarieven waar ik graag van zou willen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody

dr.cody

Topicstarter
Resistor schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:47:
Hou er rekening mee dat er een moment komt dat je meter bij https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters komt te staan.

Verder kan ik geen antwoord geven.
Stedin kan mijn meter niet vervangen want de bekabeling is te oud en er hangt nog een weber-zekering van voor de oorlog in. De normale meter monteurs lopen direct mijn huis weer uit na het zien van mijn meterkast en zeggen dat Stedin hier een speciaal team op moet zetten. Ze wilden hem namelijk al twee keer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:23
GarBaGe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:54:
Ik heb zelf ook zonnepanelen en een draaischijfmeter.
Ik zou het houden bij de feiten
Het feit is dat hij dus zonnepanelen heeft, iets wat TS blijkbaar wil verzwijgen. En is dat niet gewoon fraude?
Fraude is een vorm van bedrog, waarbij zaken anders worden voorgesteld dan ze zijn. Als u met opzet verkeerde gegevens doorgeeft, niet alle gegevens doorgeeft, inkomsten verzwijgt of informatie te laat doorgeeft, dan pleegt u fraude.
Meldingen over fraude kunt u doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
President schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:13:
[...]

Het feit is dat hij dus zonnepanelen heeft, iets wat TS blijkbaar wil verzwijgen. En is dat niet gewoon fraude?

[...]
Zijn installatie is toch aangemeld?
Dat is volgens mij iets waar energieleveranciers ook toegang tot hebben?!? (ik weet dat niet zeker)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:46
Bij een slimme meter weten ze dat heel snel. Bij zo'n achteruit draaiend ding pas na opgave. Dus bij jou nu bekend.
Ik verwacht wel dat je meterstanden (enkel/dubbel?) moet opgeven bij einde/aanvang.
En ga gewoon uit van 1000Kw, is op jaarbasis behapbaar. Krijg je ook iets terug. Let op vaste (terug/lever)kosten bij je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binaryrunt
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:48
Aangezien jij niet kan zien hoeveel je teruglevert (via je meter) kunnen zowel jij als zij dat niet controleren. Ze hebben uiteindelijk wel door dat je zonnepanelen hebt, maar niemand weet hoeveel je teruglevert, dus kunnen ze daar geen extra kosten per kWh aan hangen. Het uitlezen van slimme zonnepanelen via een app oid ipv de slimme meter is voor zover ik weet niet verplicht vanuit je energieleverancier. Gewoon 900kWh aangeven en dan zie je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
Let ook even op, er zijn energieleveranciers die hogere vaste kosten en/of je in een bepaalde staffel van terugleverkosten stoppen, omdat je een oude terugdraaimeter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody

dr.cody

Topicstarter
President schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:13:
[...]

[...]
Ik zeg niets over dat ik iets wil verzwijgen. Het gaat er alleen om dat ik andere prijzen zie als ik aangeef in de vergelijkingsites of ik wel of geen zonnepanelen heb terwijl wat ik daadwerkelijk gebruik het zelfde blijft. En dat ik ook niet meetbaar teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:23
dr.cody schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:05:
[...]

Ik zeg niets over dat ik iets wil verzwijgen. Het gaat er alleen om dat ik andere prijzen zie als ik aangeef in de vergelijkingsites of ik wel of geen zonnepanelen heb terwijl wat ik daadwerkelijk gebruik het zelfde blijft. En dat ik ook niet meetbaar teruglever.
Op de site van bijvoorbeeld Greenchoice staat een vakje voor 'Ik heb zonnepanelen' die je moet aanvinken als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

President schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:21:
[...]

Op de site van bijvoorbeeld Greenchoice staat een vakje voor 'Ik heb zonnepanelen' die je moet aanvinken als je zonnepanelen hebt.
En morgen heb ik ze toevallig verkocht of een defecte omvormer. En volgende week plaats ik nieuwe. Tussendoor sluit ik het contract af zonder vinkje. Als klap op de vuurpijl heb ik nog een terugdraaiende legale ferrarismeter en neem ik op jaarbasis iets meer kWh af dan ik opwek. Het blijft een bijzondere.

[ Voor 13% gewijzigd door Trebbors op 10-04-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
Trebbors schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:02:
[...]

En morgen heb ik ze toevallig verkocht of een defecte omvormer. En volgende week plaats ik nieuwe. Tussendoor sluit ik het contract af zonder vinkje. Als klap op de vuurpijl heb ik nog een terugdraaiende legale ferrarismeter en neem ik op jaarbasis iets meer kWh af dan ik opwek. Het blijft een bijzondere.
Dit is smoes. Je hebt nog steeds de panelen. Dat ze door een defect even niet werken veranderd daar niets aan. Een contract afsluiten zonder dat vinkje is fraude en kan je duur komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:26
Ik heb dezelfde situatie. Gewoon een leverancier uitzoeken die niet eist dat je een digitale meter laat installeren. Ik heb dit ook gedaan, zelfs telefonisch nog even contact gelegd voor bevestiging. Dit is natuurlijk niet perse de allergoedkoopste leverancier. Je kan niet altijd van alle walletjes eten. Nooit liegen, dat gaat je vroeg of laat terug bijten dus gewoon opgeven dat je zonnepanelen hebt. (wat ze als het goed is zelf ook moeten kunnen ontdekken aangezien het (net als bij mij) gewoon aangemelde zonnepanelen zijn.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

FreakNL

Well do ya punk?

Dit is precies de reden dat de salderingsregeling nog niet afgeschaft kan worde want rechtsongelijkheid.

Ik zou de weg van @Therazor volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody

dr.cody

Topicstarter
Ik kom er nu ook achter dat vele leveranciers weer loyaliteits bonussen geven aan het einde van het jaar. Maar als je panelen hebt kan je daar naar fluiten. Nemen we dat ook weer mee in de vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.cody

dr.cody

Topicstarter
Even een kleine update.

Na meerdere leveranciers te hebben gesproken en dit probleem voorgelegd te hebben kwam het volgende antwoord hieruit rollen:

Er kan alleen terugleveringskosten berekend worden als teruglevering ook gemeten kan worden. Aangezien dit bij een oude meter van afstand niet vast te stellen is kunnen hier wettelijk geen kosten in rekening voor worden gebracht.

Voordeel bij een oude meter dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Had ik dat ding nu toch maar laten hangen! Het is wachten op de eerste rechtszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
dr.cody schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:41:
Even een kleine update.

Na meerdere leveranciers te hebben gesproken en dit probleem voorgelegd te hebben kwam het volgende antwoord hieruit rollen:

Er kan alleen terugleveringskosten berekend worden als teruglevering ook gemeten kan worden. Aangezien dit bij een oude meter van afstand niet vast te stellen is kunnen hier wettelijk geen kosten in rekening voor worden gebracht.

Je doet de aanname dat je een contract met teruglevering kan afsluiten als je nog een oude teller hebt. De leverancier hoeft dat niet te doen, dus dat voordeel bestaat niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnyboy24
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-07-2024
Iemand al enig idee wat vattenfall gaat doen met de terugleverboete met mensen met een draaischijfmeter?

Zullen ze een schatting voor je gaan maken of kunnen ze je niets maken om je ergens in een schaal te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayW
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-05-2024
Hier een zelfde soort situatie. Wij hebben nog een oude terugdraai meter maar wel met dubbele teller. Bij ons eindigd de ene teller jaarlijks in de plus en de ander in de min(die zal wel de dag energie meten). Ik vink op de vergelijkingssites wel aan dat ik panelen heb (zijn ook geregistreerd), maar bij teruglevering hou ik alleen de min stand van de ene teller aan. Ik kan de echte teruglevering officieel niet aantonen en de leverancier uiteraard ook niet. Vermoedelijk verbruik ik meer en is de opwek ook meer, maar dat valt niet aan te tonen. Het enige wat aantoonbaar is dat teller2 in een jaar tijd is terug gelopen door de zonne energie.
Stel teller 2 staat na een jaar op -500, en het saldo van die twee tellers is plus 500, dan vul ik bij verbruik 1000 in en bij opgewekte energie 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosieDee
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10-2024
Therazor schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:52:
Ik heb dezelfde situatie. Gewoon een leverancier uitzoeken die niet eist dat je een digitale meter laat installeren. Ik heb dit ook gedaan, zelfs telefonisch nog even contact gelegd voor bevestiging. Dit is natuurlijk niet perse de allergoedkoopste leverancier. Je kan niet altijd van alle walletjes eten. Nooit liegen, dat gaat je vroeg of laat terug bijten dus gewoon opgeven dat je zonnepanelen hebt. (wat ze als het goed is zelf ook moeten kunnen ontdekken aangezien het (net als bij mij) gewoon aangemelde zonnepanelen zijn.
En welke leverancier heb jij gevonden daarbij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
JosieDee schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:28:
[...]

En welke leverancier heb jij gevonden daarbij dan?
GC. Betaal je ook geen boete voor zonnepanelen, zie Novax in "De zonnepanelen-boete"

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 01-06-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Voor mij was het United consumers. Maar dat was bijna drie jaar geleden. Nu net m’n contract overgezet naar 3 jaar greenchoice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 16:32
Ook ik heb nog een oude draaischijf meter.

Mijn energie leverancier (Eneco) zegt er tot op deden niets van. Contract van 3 jaar, afgesloten afgelopen November.
De netleverancier (Enexis) heeft me inmiddels al 2 brieven gestuurd met het verzoek een afspraak te maken om de meter te vervangen omdat hij verouderd zou zijn.
Het woord afgekeurd gebruiken ze niet, en de meter staat ook nog niet op de lijst van afgekeurde meters.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Opzich ben ik prima tevreden met de meter. En zie voor mezelf geen voordeel in vervanging.
Kan ik deze verzoeken blijven negeren tot het moment van afkeur?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jorgeb schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:48:

Mijn energie leverancier (Eneco) zegt er tot op deden niets van. Contract van 3 jaar, afgesloten afgelopen November.
De netleverancier (Enexis) heeft me inmiddels al 2 brieven gestuurd met het verzoek een afspraak te maken om de meter te vervangen omdat hij verouderd zou zijn.
Het woord afgekeurd gebruiken ze niet, en de meter staat ook nog niet op de lijst van afgekeurde meters.

Opzich ben ik prima tevreden met de meter. En zie voor mezelf geen voordeel in vervanging.
Gewoon negeren. Doe ik al jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01

Inderdaad, gewoon negeren.
Zoals ik in een ander topic ook aangaf, (ik) zie het als reclame.
Truus01 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:04:
Nee, die brieven om een nieuwe meter te komen plaatsen kun je het beste negeren.
Ik zie het meer als een soort reclame. 'Nu, de beste nieuwe digitale meter, speciale aanbieding, gratis, speciaal voor jou.' Dus mag genegeerd worden.
Staat verder ook los van het verwijderen van de gasmeter. (Is eerder een actie, omdat de stroomleveranciers nu geen terugleverkosten in rekening kunnen brengen bij mensen met oude meters.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 16:32
Dank voor de reacties. Ik negeer Enexis voorlopig nog :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Lekker blijven doen, dan kan de salderingsregeling er ook niet uit.
Zo lang er nog draaiterug meters in gebruik zijn ...

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artistiekeard
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 21:09
Ik heb ook nog een oude Ferris schijf meter, jaren terug hebben ze wel een paar keer gevraagd of ik geen slimme meter wou hebben, maar dit heb ik vriendelijk geweigerd, ik zag dit hele gedoe rondom terug leveren en saldering al aankomen.
Ik ben ooit overgestapt naar energie direct en in 2022 zonnepanelen laten installeren.
Deze heb ik uiteraard gewoon aangemeld, dit jaar kreeg ik keurig een verlengaanbod voor drie jaar met prima prijzen en dit heb ik dus gedaan.
Zolang je meer verbruikt dan opwekt hoef je denk ik niet aan te geven dat je zonnepanelen hebt, maar ik weet niet of dit wettelijk ok is.
Kun je niet bij je huidige leverancier blijven? Dan voorkom je waarschijnlijk mogelijk gezeur hierover?!
Ik denk dat het terugdraaien je meer opleverd dan een iets goedkoper contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

dr.cody schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:22:
Ik sta op het punt een nieuw contract uit te zoeken maar ik zoek advies over hoe ik de vergelijking moet doen.
Ik ben namelijk in het bezit van zowel zonnepanelen als een oude elektriciteitsmeter die nog zo'n oude draaischijf heeft. (nieuwe slimme meters kunnen bij mij nog niet geplaatst worden)

Mijn panelen leveren gemiddeld 2950 kWh per jaar aan stroom

Mijn meter geeft aan dat ik 877 kWh per jaar heb verbruikt.

Die bij elkaar opgeteld geeft natuurlijk aan wat ik daadwerkelijk verbruik. Namelijk 3827 kWh per jaar.

Nou kan ik in de vergelijkingsmachines aangeven wat ik totaal verbruik en wat mijn panelen opbrengen maar omdat ik een domme meter heb kan ik natuurlijk ook alleen mijn gemeten verbruik opgeven en achterwegen laten dat ik zonnepanelen heb. De resultaten in de zoekmachines geven daardoor kompleet verschillende prijzen aan. Natuurlijk logisch maar welke kan ik het best volgen? Wellicht meer een gewetensvraag maar wat zouden jullie doen?

En ja, in de zomer draait de meter soms harder achteruit dan dat hij in de winter voorruit draait. 8)
Ik heb vrijwel dezelfde setup, Ferrarismeter aka draaischijf meter en produceer 3300 kWh per jaar met mijn zonnepanelen en heb nog steeds jaarlijks een aanzienlijk verbruik. De Ferrarismeter loopt het ene moment vooruit en het andere achteruit, m.i. dus 1:1 vergoeding.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

dr.cody schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:01:
De panelen zijn wel degelijk aangemeld.
Omdat ik geen slimme meter heb moet ik elk jaar mijn meterstanden opgeven. En dan zien ze dat ik 877 kWh heb verbruikt. Dus ik saldeer 1 op 1 met een oude meter mits ik natuurlijk wel iets meer verbruik dan dat ik teruglever. Heeft geen haan naar gekraaid de afgelopen jaren. Ik zie dus ook niet mijn teruglever hoeveelheid op de jaarrekeningen.
De reden van de overstap is weer goedkopere tarieven waar ik graag van zou willen profiteren.
exact dit

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

binaryrunt schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:04:
Aangezien jij niet kan zien hoeveel je teruglevert (via je meter) kunnen zowel jij als zij dat niet controleren. Ze hebben uiteindelijk wel door dat je zonnepanelen hebt, maar niemand weet hoeveel je teruglevert, dus kunnen ze daar geen extra kosten per kWh aan hangen.
Vattenfall kwam enige tijd terug met een terugleverbedrag/bijdrage. Geen idee waarop deze hoogte gebaseerd is .. volgens mij gewoon uit de duim gezogen. Waarschijnlijk op basis van een schatting van een huishouden met zonnepanelen maar puntje bij paaltje weten ze gewoon niet wat ik teruglever.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-07-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Therazor schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:52:
mee eens. het is niet de bedoeling de boel op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

dr.cody schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:41:
Even een kleine update.

Vattenfall komt met een jaarlijkse toeslag dus .. ik zou nog even moeten kijken hoeveel dat is geweest maar op basis van wat en in hoeverre is dat redelijk? m.i. krijgen ze nog steeds gratis stroom die er bij mij uit gaat en bij de buurman weer naar binnen en toch moet ík betalen. koekoek |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Trebbors schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:06:
Had ik dat ding nu toch maar laten hangen! Het is wachten op de eerste rechtszaak.
nou dit! gek genoeg hoor je dr niks over. De hele situatie is zo krom als een hoepel en iedere leverancier doet maar wat. Complete wild-west praktijken wat mij betreft, de comboys doen maar wat totdat ze door de overheid teruggefloten worden. En de klant ondertussen maar schuiven..

Ik kreeg van Vattenfall toentertijd deze brieven ..
Vattenfall 17 juli 2024
Vaste terugleverkosten per 1 juli 2024

Beste meneer, mevrouw,

Belangrijk nieuws voor u als zonnepaneelhouder. Vanaf 1 juli 2024 brengen we vaste terugleverkosten in rekening bij klanten die stroom terugleveren. Wel gaat uw terugleververgoeding omhoog. En er zijn nieuwe voorwaarden op uw contract van toepassing. Graag vertellen we u wat er precies verandert.

Kosten voor terugleveren gaan uit onze variabele leveringstarieven voor stroom
De sterke groei van zonnepanelen veroorzaakt hogere kosten voor ons. Tot nu toe waren deze kosten onderdeel van onze stroomtarieven. Ook klanten zonder zonnepanelen betaalden er aan mee. Met de invoering van vaste terugleverkosten gaan we dit anders verdelen. We halen de kosten voor terugleveren uit onze variabele leveringstarieven voor stroom.

Zonnepanelen leveren nog steeds voordeel op
Natuurlijk kunt u uw opgewekte stroom salderen met uw verbruik. Door de salderingsregeling brengen zonnepanelen nog altijd meer op dan u aan vaste terugleverkosten zou gaan betalen.
We berekenen vaste terugleverkosten per afrekenperiode. Dit doen we aan de hand van schalen. De hoeveelheid stroom die u teruglevert tot uw jaar- of eindafrekening bepaalt in welke schaal u valt. Bij elke schaal hoort een vast bedrag aan vaste terugleverkosten.

Dit betekent het voor u
We kunnen op dit moment nog niet inschatten hoeveel stroom u gaat terugleveren. Daarom weten we nog niet in welke terugleverschaal u waarschijnlijk valt. En hoeveel vaste terugleverkosten u eventueel moet betalen. In de bijlage vindt u een overzicht van alle schalen en bijbehorende vaste terugleverkosten.

Hogere vergoeding voor netto teruglevering per 1 juli 2024
Levert u over de periode van uw jaarafrekening meer stroom aan het elektriciteitsnet dan u afneemt? Dan ontvangt u uiteraard ook nog steeds een terugleververgoeding. Deze gaat door de nieuwe verdeling flink omhoog. Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u nu een vergoeding van € 0,076 per kWh. Vanaf 1 juli 2024 wordt dit € 0,123 per kWh. Ook hierdoor blijven zonnepanelen een goede investering.

Nieuwe voorwaarden voor uw contract
De voorwaarden van uw contract en de hoogte van de terugleververgoeding wijzigen vanaf 1 juli 2024. De mogelijkheid tot wijziging van de voorwaarden staat in artikel 4 van de Productvoorwaarden Algemeen deel. We hebben drie artikelen toegevoegd: over vaste terugleverkosten, over de wijziging van prijzen en over de wijziging van de voorwaarden zelf. U kunt uw contract kosteloos opzeggen voordat de nieuwe voorwaarden ingaan of het nieuwe tarief ingaat. In dit geval kan dat zonder opzegtermijn. Dit doet u door uw opzegging of overstap uiterlijk 30 juni 2024 aan ons door te geven. U vindt de nieuwe voorwaarden die vanaf 1 juli 2024 van toepassing zijn op uw contract in de bijlage.

We helpen u graag verder
Heeft u nog een vraag, kijk dan op vattenfall.nl/terugleverkosten. Hier vindt u ook een rekenvoorbeeld van vaste terugleverkosten. Liever persoonlijk contact? Ga naar vattenfall.nl/ondernemersdesk. We staan voor u klaar.

Vriendelijke groet,

Cindy Kroon
Directeur Klanten
Vattenfall juli 7, 2024
Addendum Algemene voorwaarden en uitleg terugleverkosten

Beste meneer/mevrouw,

In mei hebben wij u een e-mail gestuurd over de vaste terugleverkosten. U betaalt vaste terugleverkosten wanneer u via uw zonnepanelen stroom teruglevert aan het net. Deze e-mail is daarom ook van belang als u in de toekomst stroom aan het net gaat terugleveren.

Onze klanten hebben verschillende vragen gesteld over de vaste terugleverkosten. Met deze e-mail willen wij nog een keer goed uitleggen waarom wij vaste terugleverkosten rekenen. Ook vullen wij onze Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers (versie 2017) (hierna: Algemene voorwaarden) aan. Zo blijkt ook daaruit duidelijk dat wij vaste terugleverkosten in rekening brengen.

Waarom wij vaste terugleverkosten rekenen
Op steeds meer huizen liggen zonnepanelen. De stroom die deze zonnepanelen opwekken, wordt maar voor een klein deel direct gebruikt. Het grootste deel wordt teruggeleverd aan het net. Wij als energieleverancier nemen deze teruggeleverde stroom op. Wij rekenen vaste terugleverkosten, omdat door de grote hoeveelheid teruglevering de kosten van onze stroomlevering sterk toenemen. Waardoor de kosten stijgen, leggen we uit.

Hoe meer klanten zonnepanelen hebben, hoe groter de schommelingen in de teruglevering van stroom. Daardoor wordt het voor ons steeds ingewikkelder om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Dit zorgt voor extra kosten.

Daarnaast zijn onze kosten hoger door de salderingsregeling. Deze regeling houdt in dat u de stroom die u teruglevert per verbruiksjaar mag wegstrepen tegen de stroom die u afneemt. Maar de stroom die u teruglevert is minder waard dan de stroom die u afneemt. U levert namelijk terug op zonnige momenten, wanneer alle andere zonnepanelen ook stroom opwekken. Op deze momenten is de stroomprijs vaak laag of zelfs negatief. Als u stroom afneemt is de stroomprijs meestal hoger. Bijvoorbeeld in de winter, of op een windstille en bewolkte dag.

Aanvullende voorwaarden
In onze e-mail in mei hebben we u geïnformeerd dat wij de Productvoorwaarden Algemeen deel hebben aangepast omdat wij vanaf 1 juli 2024 vaste terugleverkosten in rekening brengen. Wij vullen nu ook de Algemene voorwaarden aan, zodat ook daaruit duidelijk is dat wij vaste terugleverkosten in rekening brengen. Dat mogen wij doen op grond van artikel 19 van de Algemene voorwaarden 2017. De aanvullende voorwaarden gaan 30 dagen na dagtekening van deze e-mail in. U kunt uw contract kosteloos opzeggen voordat de aanvullende voorwaarden ingaan. Dit doet u door uw opzegging of overstap 30 dagen na dagtekening van deze e-mail aan ons door te geven. U vindt de Algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden in de bijlage.
Een toeslag/boete op basis van een tabel dus

[ Voor 110% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-07-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:19

Zorro

Z

Ik heb ook nog een draaischijfje.
Daarom heb ik de ballen verstand van dat terugleveren, ik het er gewoon nog nooit wat mee te maken gehad.

Daarom even navragen hoe het nou zit want ik raak in de war.
Als ik energievergelijkers raadpleeg rekenen ze voor alle stroom die mijn zonnepanelen opwekken terugleververgoeding.
Maar het is toch zo dat alleen daadwerkelijk teruggeleverde stroom daar mee te maken heeft?

Voorbeeld: Als mijn panelen 3000 kWh opwekken en ik gebruik 4000 kWh dan zegt zo'n vergelijker: je valt in categorie 3000 kWh terugleveren. Maar ik lever (nu met mijn draaischijf sowieso niks) met een slimme meter straks alleen terug wat ik niet direct verbruik toch? Dus als ik overdag, als mijn panelen druk stroom fabriceren, bv op jaarbasis 2500 kWh verbruik, dan val ik toch in de categorie 500 kWh terugleveren? (Even een beetje versimpeld want het kan natuurlijk ook dat ik op een bepaald moment meer of minder gebruik dan er op dat moment door de panelen wordt geleverd maar dan wordt het helemaal ondoorzichtig)

Zie ik dat goed of snap ik er gewoon helemaal niks van?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Zorro schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:20:
Ik heb ook nog een draaischijfje.
Daarom heb ik de ballen verstand van dat terugleveren, ik het er gewoon nog nooit wat mee te maken gehad.

Daarom even navragen hoe het nou zit want ik raak in de war.
Als ik energievergelijkers raadpleeg rekenen ze voor alle stroom die mijn zonnepanelen opwekken terugleververgoeding.
Maar het is toch zo dat alleen daadwerkelijk teruggeleverde stroom daar mee te maken heeft?

Voorbeeld: Als mijn panelen 3000 kWh opwekken en ik gebruik 4000 kWh dan zegt zo'n vergelijker: je valt in categorie 3000 kWh terugleveren. Maar ik lever (nu met mijn draaischijf sowieso niks) met een slimme meter straks alleen terug wat ik niet direct verbruik toch? Dus als ik overdag, als mijn panelen druk stroom fabriceren, bv op jaarbasis 2500 kWh verbruik, dan val ik toch in de categorie 500 kWh terugleveren? (Even een beetje versimpeld want het kan natuurlijk ook dat ik op een bepaald moment meer of minder gebruik dan er op dat moment door de panelen wordt geleverd maar dan wordt het helemaal ondoorzichtig)

Zie ik dat goed of snap ik er gewoon helemaal niks van?
Je moet bij de vergelijkers (en de energieleveranciers) niet opgegeven wat je zonnepanelen opwekken, maar wat je daadwerkelijk teruglevert aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:19

Zorro

Z

Novax schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Je moet bij de vergelijkers (en de energieleveranciers) niet opgegeven wat je zonnepanelen opwekken, maar wat je daadwerkelijk teruglevert aan het net.
Dus ik zit goed met hoe ik het zie, die vergelijkers zetten het er gewoon onduidelijk neer (je hebt daar ook vaak de optie om alleen aan te geven hoeveel panelen je hebt, en dan nemen ze dus ook alles wat ze denken dat er wordt opgewekt)

Maar duidelijk en thanks!

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
klopt, en uieindelijk komt er een eindafrekening die alle onvolkomendheden weer gelijk trekt aan de hand van de opgegeven meterstanden. Maar laat ze eerst maar eens die digitale meters plaatsen. Ik zit ook nog met een analoog draaiwiel in de meterkast en vind het wel prima zo. Nog anderhalf jaar te gaan en ik stuur ze geen uitnodiging. (ik ga de netbeheerder ook niet tegenwerken als ze zich melden)

• pakka680
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 00:07
Uit de nieuwe energiewet blijkt dat per 1-1-2026 analoge meters verplicht door digitale meters moeten worden omgewisseld. Dat wil zo veel zeggen dat áls de netwerkleverancier jou aanbiedt om te vervangen je het eigenlijk niet kan/mag weigeren.

Uiteraard kan je weigeren maar dan krijg je deze keer wel de RDI in je nek.
Hier is nog het een en ander na te lezen: https://www.rdi.nl/onderw...mme-of-digitale-meter/faq

300.000 meters vervangen wordt een behoorlijke klus in 1 jaar maar ze zullen wel met zonnepaneelbezitters beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
pakka680 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:26:
300.000 meters vervangen wordt een behoorlijke klus in 1 jaar maar ze zullen wel met zonnepaneelbezitters beginnen.
Er zouden nog 535.000 analoge meters zijn en de hele operatie gaat naar verwachting 3 jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakka680
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 00:07
Die 535.000 zijn zowel gas als electra. Met electra en terugdraaiende meters is nog geld te besparen. Ik vermoed dat gasmeters omwisselen een lagere prio krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
https://www.ad.nl/binnenl...og-kan-salderen~a7bee233/
Ze hebben het toch echt steeds over een half miljoen draaischijfmeters (en niet 250.000). Volgens mij worden beiden vaak samen tegelijk vervangen.

Ik kan het hele artikel niet lezen, maar wel apart dat ze het hebben over "Dit is de groep notoire weigeraars."
Want ik heb niks geweigerd, ik ben alleen nooit ergens op ingegaan.

Op NOS omschrijven ze 'ons' ook zo (al zou het AD dat zo zeggen):
https://nos.nl/artikel/25...olgend-jaar-boete-krijgen
In ieder geval mag je dus vanaf 1-1-2026 niet meer weigeren, maar krijg je wel eerst een waarschuwing.
En "De RDI wil dat eind 2029 alle draaischijfmeters zijn verdwenen."...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
Truus01 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:28:
Ik kan het hele artikel niet lezen, maar wel apart dat ze het hebben over "Dit is de groep notoire weigeraars."
Taalkundig heeft het AD helemaal gelijk.
Als ik jou een glas cola aanbied en jij negeert mij, dan heb je ook geweigerd het glas aan te nemen ;)
Ondanks dat je niet letterlijk hebt gezegd "ik weiger het glas aan te nemen".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
FredvZ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:40:
[...]

Taalkundig heeft het AD helemaal gelijk.
Als ik jou een glas cola aanbied en jij negeert mij, dan heb je ook geweigerd het glas aan te nemen ;)
Ondanks dat je niet letterlijk hebt gezegd "ik weiger het glas aan te nemen".
En notoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
Dat is een stuk lastiger te beoordelen. Doorgaans ben je pas een "notoire weigeraar" als meermaals iets geweigerd is.

En dan is het de vraag wat hier telt:
- het aantal keer dat je niet bent ingegaan op een poging van je netbeheerder om een slimme meter te plaatsen
- het aantal slimme meters dat je niet in ontvangst wil nemen

Nou geldt voor de meeste mensen dat ze maar 1 aansluiting met 1 meter hebben, dus je zou kunnen zeggen dat je maar 1 keer hebt geweigerd. Dan is er geen sprake van notoir weigeren.
Tel je het aantal pogingen dat je netbeheerder heeft gedaan om je die ene slimme meter aan te bieden, dan kan er sprake zijn notoir weigeren als ze meer dan 1 poging hebben gedaan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Het gaat in dit geval om een quote van één persoon, namelijk Theo Scholte van Netbeheer Nederland, dit is de volledige quote: (al willen journalisten daar ook nog wel mee rommelen)
Ieder huishouden heeft de afgelopen tien jaar al meerdere keren een aanbod gekregen om de ouderwetse meter te laten vervangen. Daar zijn ze niet op ingegaan. Dit zijn de notoire weigeraars.
Dat niet op ingegaan valt wat hem betreft dus ook onder weigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 15:25
https://www.ad.nl/binnenl...og-kan-salderen~a7bee233/
Ze hebben het toch echt steeds over een half miljoen draaischijfmeters (en niet 250.000). Volgens mij worden beiden vaak samen tegelijk vervangen.

Op NOS omschrijven ze 'ons' ook zo (al zou het AD dat zo zeggen):
https://nos.nl/artikel/25...olgend-jaar-boete-krijgen
In ieder geval mag je dus vanaf 1-1-2026 niet meer weigeren, maar krijg je wel eerst een waarschuwing.
En "De RDI wil dat eind 2029 alle draaischijfmeters zijn verdwenen."...
Onjuist uiteraard dat "notoire weigeraar".
Als een netbeheerder jou een brief stuurt voor de meter te wisselen is dat op vrijwillige basis. Er is geen enkele verplichting om daaraan mee te werken, behalve dat de netbeheerder zelf het graag zou willen.

Pas als jouw meter op de lijst komt te staan van afgekeurde meters, moet je aan de wisseling.

Uit dat artikel:
Als op 1 januari 2027 de salderingsregeling wordt afgeschaft, kunnen zij in feite gewoon blijven salderen. Dat financiële voordeel kan, afhankelijk van het aantal zonnepanelen, honderden of duizenden euro’s per jaar bedragen.

Netbeheer Nederland denkt dat het niet eenvoudig wordt om de meters te vervangen door moderne digitale stroommeters. Volgens de jongste inventarisatie hangen er nog 535.000 zogeheten Ferrarismeters in Nederlandse meterkasten.

Niet iedereen wil het laten vervangen
Wat de duur van het werk betreft, is de vervanging nog wel te overzien – in een uurtje is de klus geklaard – maar binnenkomen bij de mensen kan tijd kosten. „Ieder huishouden heeft de afgelopen tien jaar al meerdere keren een aanbod gekregen om de ouderwetse meter te laten vervangen. Daar zijn ze niet op ingegaan. Dit zijn de notoire weigeraars’’, zegt Theo Scholte van Netbeheer Nederland.

Tot nu toe was het weigeren van een digitale meter of een slimme meter – die hetzelfde is, maar zelfstandig meterstanden kan doorgeven – toegestaan. Die mogelijkheid bestond, omdat er bij de grootschalige introductie van de slimme meter veel vragen waren over de privacy als de netbeheerder het verbruik live kan zien.

Weigeraars waren vaak bezitters van zonnepanelen, die het einde van de salderingsregeling voorzagen en beseften dat salderen met de oude meter altijd mogelijk blijft. De overheid dreigt nu dwangsommen op te leggen aan degenen die blijven weigeren.
Ondertussen draait mijn ferrarismeter nu vrolijk terug, ik heb al meerdere brieven gehad om dat ding vrijwillig te laten vervangen door een superdeluxe geweldig handige slimme meter (voor de netbeheerder). 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Trichoglossus op 15-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Artikel staat nu ook op tweakers: nieuws: Mensen die digitale energiemeter weigeren riskeren vanaf volgend jaar...

Dat "notoire weigeraar" heeft nogal een negatieve connotatie voor veel mensen, alsof je een crimineel bent, daar zal meneer de communicatie expert wel spijt van hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18

SuBBaSS

-has Ryzen

En ik ben dan ook van plan om het er mooi op aan te laten komen.
Heb een analoge meter, maar geen panelen. Geen financieel voordeel dus.

Maar word gewoon op de grote hoop gegooid. Vind ik (ook) wel wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hier ook nog een 35 jaar oude meter. Jaren geleden had de netbeheerder een afspraak gemaakt om het ding te vervangen maar kwam niet opdagen. Sindsdien niks meer gehoord en die meter staat ook al jaren op de afkeurlijst.
Als ze een afspraak maken en nakomen mogen ze hem best komen vervangen. Aangezien ik nu een 3-fase meter heb, verwacht ik ook wel een 3-fase meter terug.
Hier geen panelen overigens dus heb er ook geen voordeel van.

Hebben die digitale meter trouwens ook een hoofdschakelaar. Ik heb geen hoofdschakelaar dus zou wel handig zijn, ik heb de hoofdzekeringen er wel een paar keer uit moeten halen om de installatie spanningsloos te krijgen en dat is wat onhandig.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[b]evilution schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:08:[/Hebben die digitale meter trouwens ook een hoofdschakelaar. Ik heb geen hoofdschakelaar dus zou wel handig zijn, ik heb de hoofdzekeringen er wel een paar keer uit moeten halen om de installatie spanningsloos te krijgen en dat is wat onhandig.
Nee, het is een meter ;)

Bedoel je de hoofdzekeringen die voor de oude meter zitten, dus niet die van je eigen meterkast? Die zijn ook eigendom van de netbeheerder maar worden niet altijd vervangen door schakelaars bij het wisselen van de meter. Kan wel maar ik weet niet of je dat zelf dan moet betalen.

Het is volgens mij ook zo dat je een hoofdschakelaar op je eigen meterkast moeten hebben bij het vervangen van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Novax schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:43:

Dat "notoire weigeraar" heeft nogal een negatieve connotatie voor veel mensen, alsof je een crimineel bent, daar zal meneer de communicatie expert wel spijt van hebben. :)
Nee, dat zijn ze voor opgeleid en worden ze voor betaald. Framen, spinnen, beïnvloeden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
franssie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:30:
[...]

Nee, dat zijn ze voor opgeleid en worden ze voor betaald. Framen, spinnen, beïnvloeden.
Alleen is dat niet zo slim als je juist wil dat mensen een volgende keer wel op het aanbod ingaan. Ik weet iig dat ik nu toch al als een notoire weigeraar wordt gezien, dus daar ga ik ze nu dan maar een echte reden voor geven. Daarbij ben ik dus ook benieuwd wat de boete van weigeren gaat worden, want als dat een paar honderd euro is laat ik hem lekker hangen :)

Mensen op zo'n manier weg zetten is dan ook gewoon dom.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Mijn meter werd gewoon met terugwerkende kracht als niet meer gekeurd verklaard. Ik heb ergens nog de files van de keur rapporten van 2019 tot 2022 en in 2021 en daarvoor was hij nog gewoon goedgekeurd en in 2022 ineens vanaf 2019 afgekeurd. Dat gaan ze vast met de rest van de meters ook doen e dan heb je wettelijk geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
computerjunky schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:17:
Mijn meter werd gewoon met terugwerkende kracht als niet meer gekeurd verklaard. Ik heb ergens nog de files van de keur rapporten van 2019 tot 2022 en in 2021 en daarvoor was hij nog gewoon goedgekeurd en in 2022 ineens vanaf 2019 afgekeurd. Dat gaan ze vast met de rest van de meters ook doen e dan heb je wettelijk geen poot om op te staan.
Dat hoeft niet eens, want vanaf 1 jan 2026 heb je te maken met de nieuwe wet waarin staat dat je meter voorzien moet zijn van een dubbel telwerk voor levering en afname. Vanaf die tijd ben je dus verplicht hem te laten vervangen. Ze geven alleen nu al aan dat je pas na een paar keer weigeren eventueel een boete gaat krijgen. Maar hoe hoog die boete wordt is nog onbekend.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:45:
Ze geven alleen nu al aan dat je pas na een paar keer weigeren eventueel een boete gaat krijgen. Maar hoe hoog die boete wordt is nog onbekend.
Klein detail maar het is geen boete maar een last onder dwangsom. Een boete krijg je éénmalig als je een overtreding hebt begaan. Een dwangsom is wat flexibeler en kan oplopen als iemand langere tijd niet meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

computerjunky schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:17:
Die meter is niet van jou naar van de netbeheerder.
Als die ze wil vervangen mag je niet weigeren.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Punkrocker schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Tot nu toe succesvol gedaan. Hoewel afgezien van in 2014 (toen had ik mijn panelen 1 jaar), toen deden ze wat lastig, vind ik de rest eigenlijk niet "weigeren". Ten minste dat ik het verzoek keer om te bellen om mijn meter te vervangen, wat ik netjes gedaan heb met de mededeling dat ik vervanging niet nodig vind. En daar gingen ze elke keer meer akkoord.

Ga wel afwachten hoe het nu loopt
Novax schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:51:
[...]

Klein detail maar het is geen boete maar een last onder dwangsom. Een boete krijg je éénmalig als je een overtreding hebt begaan. Een dwangsom is wat flexibeler en kan oplopen als iemand langere tijd niet meewerkt.
Bingo... en als overheid hoeven ze nog eens niet langs de rechter om hem te innen. Jij mag naar de rechter om te zorgen dat zij hem niet innen. Wat meestal kansloos is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Punkrocker schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Jawel hoor want dat vervangen mag de netbeheerder alleen doen als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Voorheen mocht dat alleen als de meter was afgekeurd of als er een goede reden was om aan te nemen dat ie defect was. En nu dus omdat het wettelijk verplicht wordt. Maar de afgelopen jaren kon je niet gedwongen worden om hem te vervangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Cyberpope schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

Tot nu toe succesvol gedaan. Hoewel afgezien van in 2014 (toen had ik mijn panelen 1 jaar), toen deden ze wat lastig, vind ik de rest eigenlijk niet "weigeren". Ten minste dat ik het verzoek keer om te bellen om mijn meter te vervangen, wat ik netjes gedaan heb met de mededeling dat ik vervanging niet nodig vind. En daar gingen ze elke keer meer akkoord.

Ga wel afwachten hoe het nu loopt
De enige brieven die ik heb gehad benoemden vooral dat ze aanraden om de meter te vervangen en de vraag om te bellen als ik dat zou willen. Maar aangezien ik dat niet nodig vond (waarom een goede meter vervangen?) heb ik ook nooit gebeld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
redwing schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:37:
Daarbij ben ik dus ook benieuwd wat de boete van weigeren gaat worden, want als dat een paar honderd euro is laat ik hem lekker hangen :)
redwing schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:45:
Maar hoe hoog die boete wordt is nog onbekend.
Hoort dat niet ook vooraf ergens bekend te zijn? Hoogtes van boetes kunnen toch niet te zijner tijd en ter plekke uit de duim gezogen worden?
Novax schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:51:
Ah, ik had het eigenlijk gelezen dat er eerst een (of meer) waarschuwing wordt gegeven. Daarna een boete. En als het dan nog notoir geweigerd wordt, dat er dan een dwangsom opgelegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 15:09
Novax schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:43:
Artikel staat nu ook op tweakers: nieuws: Mensen die digitale energiemeter weigeren riskeren vanaf volgend jaar...

Dat komt op mij ook nogal negatief over!
Ik heb helemaal niks geweigerd. Ik heb ik 2018 een keer een aanbod gekregen om de meter te vervangen. Ik heb toen met Stedin gebeld en uitgelegd dat ik op het punt stond om over te stappen van 1 naar 3 fasen en dat het mij zonde leek dat ze dan nog een keer de meter moeten vervangen. Dat waren ze met mij eens en dat is het laatste dat ik heb gehoord over de meter.
Grappig detail, ik wilde mij aanmelden voor 'mijn Stedin' en daarvoor moet je het serienummer van de meter opgeven, maar ik krijg de melding dat het serienummer niet bekend is. (ja, ik weet zeker dat Stedin mijn netbeheerder is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

[...]

Hoort dat niet ook vooraf ergens bekend te zijn? Hoogtes van boetes kunnen toch niet te zijner tijd en ter plekke uit de duim gezogen worden?
De wet is nog niet ingegaan, dus er is nog tijd. Maar boetes moeten inderdaad vooraf bekend zijn en bij de waarschuwingen meegegeven worden.
[...]

Ah, ik had het eigenlijk gelezen dat er eerst een (of meer) waarschuwing wordt gegeven. Daarna een boete. En als het dan nog notoir geweigerd wordt, dat er dan een dwangsom opgelegd kan worden.
Yup, maar we zijn nu dus schijnbaar al notoire weigeraars :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:31:
In het artikel van AD staat dat er nog twee keer een aanbieding wordt gedaan. De eerste keer zou dan een "normale" aanbieding kunnen zijn, de tweede keer zou al de last onder dwangsom kunnen zijn met de hoogte van de dwangsom. Dan krijg je dus niet meteen de dwangsom. Je moet namelijk ook nog de gelegenheid hebben om bezwaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 14:39
Het wordt gebruikt om je maand termijn te berekenen; dus vul in water je verwacht ongeveer. Minder invullen betekend dat je mogelijk moet bijbetalen bij de jaarafrekening.

Zou persoonlijk geen slapende honden wakker maken, en gewoon blijven bij de huidige leverancier. Je gaat immers een nieuw contract aan (mogelijk/zeker met beperkingen)

Tenzij je een goede reden hebt om weg te gaan natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noekoee
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:28
We hebben vorig jaar een huis gekocht en wonen daar sinds 20 juli 2024. Dit huis heeft 14 zonnepanelen en ook een oude meter. Dit is onze eerste ervaring met zonnepanelen en we hebben in het begin een nieuwe meter aangevraagd. Na goed onderzoek en op advies van een medewerker van Vattenfall hebben we deze aanvraag meteen geannuleerd. Tot nu toe hebben we geen aanvraag ontvangen om onze meter te laten vervangen. We zijn inmiddels een jaar verder en wachten met spanning op onze eerste eindafrekening over twee weken. 

Als het verzoek komt om de meter te vervangen, zal ik daarop ingaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

In het artikel van AD staat dat er nog twee keer een aanbieding wordt gedaan. De eerste keer zou dan een "normale" aanbieding kunnen zijn, de tweede keer zou al de last onder dwangsom kunnen zijn met de hoogte van de dwangsom. Dan krijg je dus niet meteen de dwangsom. Je moet namelijk ook nog de gelegenheid hebben om bezwaar te maken.
In een artikel op RTL (https://www.rtl.nl/nieuws...deur-uit-wat-moet-ik-doen) lijkt bovenstaande te kloppen.
"In de komende twee jaar krijgen de mensen met een oude meter nog één aanbod van ons om die te laten vervangen", zegt Scholte.
Dan zou de tweede keer de aanbieding zijn met last onder dwangsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:22:
"In de komende twee jaar krijgen de mensen met een oude meter nog één aanbod van ons om die te laten vervangen", zegt Scholte.
Als ze dat de komende twee jaar gaan doen, hoop ik dat ze nu al beginnen en dat ze mij dan nog voor januari het aanbod doen, dan mag ik nog legaal weigeren (negeren), daarna zou dan pas de echt eerste keer zijn dat ik niet zou mogen weigeren.
En wanneer krijg je dan die waarschuwing? Tegelijk met die brief over dwangsom?
Ik ben benieuwd...
Pagina: 1