Ik ben op zoek naar een snel en stabiel systeem waarmee ik moeiteloos de Adobe suite kan draaien (Photoshop, Indesign, Illustrator). Daarnaast wil ik dat mijn systeem krachtig genoeg is om op termijn lokaal AI foto's te genereren met AI (ja, ik besef dat Adobe Firefly cloud-based is).Video's en gaming doe ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 2000 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb drie monitoren die mogen blijven, net zoals toetsenbord en muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie. Ik ben comfortabel met zelfbouw, maar qua componenten is mijn kennis wat outdated (ik ben van de generatie waar je met een potlood een AMD Duron overklokte).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn sympathie ligt bij AMD, wat minder bij Intel en Nvidia. Maar uiteindelijk gaat het me om een snel en stabiel systeem. Qua moederbord: ik heb in mijn carriere twee keer een bios gebrickt. De eerste keer heeft Gigabyte mij met hun dual bios gered. De andere keer had ik een Asus; dat heeft me bloed, zweet, tranen en een nieuwe bios-chip gekost om dat moederbord weer aan de praat te krijgen. Met die ervaring heb ik een Gigabyte moederbord gekozen al is de dual bios verdwenen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gegeven het gebruik wil ik veel snelheid en cores plus 64GB snel geheugen. Ik wil graag dat het systeem lang meegaat. Tussendoor upgraden zie ik niet gebeuren.
Ga je overklokken?
Nope, hoe leuk het ook is, dit systeem moet te allen tijde stabiel zijn.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzet kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik zit boven budget, dus het zou mooi zijn om er nog wat geld vanaf te schaven, bijvoorbeeld door naar een Ryzen 7 te downgraden en/of een goedkoper moederbord te gebruiken (ik vind de 670E-moederborden behoorlijk overpriced). Daarnaast dub met name over of ik AMD & Nvidia moet prefereren boven AMD & Radeon.
Mijn voorlopige wenslijstje
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 2000 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb drie monitoren die mogen blijven, net zoals toetsenbord en muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie. Ik ben comfortabel met zelfbouw, maar qua componenten is mijn kennis wat outdated (ik ben van de generatie waar je met een potlood een AMD Duron overklokte).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn sympathie ligt bij AMD, wat minder bij Intel en Nvidia. Maar uiteindelijk gaat het me om een snel en stabiel systeem. Qua moederbord: ik heb in mijn carriere twee keer een bios gebrickt. De eerste keer heeft Gigabyte mij met hun dual bios gered. De andere keer had ik een Asus; dat heeft me bloed, zweet, tranen en een nieuwe bios-chip gekost om dat moederbord weer aan de praat te krijgen. Met die ervaring heb ik een Gigabyte moederbord gekozen al is de dual bios verdwenen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gegeven het gebruik wil ik veel snelheid en cores plus 64GB snel geheugen. Ik wil graag dat het systeem lang meegaat. Tussendoor upgraden zie ik niet gebeuren.
Ga je overklokken?
Nope, hoe leuk het ook is, dit systeem moet te allen tijde stabiel zijn.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzet kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik zit boven budget, dus het zou mooi zijn om er nog wat geld vanaf te schaven, bijvoorbeeld door naar een Ryzen 7 te downgraden en/of een goedkoper moederbord te gebruiken (ik vind de 670E-moederborden behoorlijk overpriced). Daarnaast dub met name over of ik AMD & Nvidia moet prefereren boven AMD & Radeon.
Mijn voorlopige wenslijstje
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900X Boxed | € 401,- | € 401,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X670E AORUS PRO X | € 349,- | € 349,- |
| 1 | Videokaarten | XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XT | € 779,- | € 779,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 55,90 | € 55,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64 | € 219,99 | € 219,99 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM1000x SHIFT ATX3.0, Zwart | € 184,71 | € 184,71 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 73,93 | € 73,93 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 2TB | € 170,69 | € 170,69 |
| Totaal | € 2.373,22 | |||
When life gives you lemons, start a battery factory