beginner en zonnepanelen, heeft het zin voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 20:56
Toen ik recentelijk mijn energie contract vernieuwde besloot ik ook even naar zonnepanelen te kijken omdat ik inmiddels de halve buurt ermee vol zie liggen. Ik vraag me af of ik de investering er in redelijke tijd uit zou halen. Diverse leveranciers hebben diverse zeer rooskleurige voorspellingen voor het te verwachten rendement. Ik heb juist daar wel twijfels bij. Is objectief in te schatten hoe realistisch dit is?

Wat verder voor ons belangrijk is is dat het allemaal netjes afgewerkt is en dat ik geen zoemende apparatuur erbij heb in huis waar we last van krijgen
Foto's
Schuin dak voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo27KOqdxRw0LiAUyLQKRpyljC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xCIU7W4evZeeWHzGQq0VzzvR.png?f=user_large

Plat dak achter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNdLNPjiAJ7XYMpDyv7WTXLtR5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynGIL8Uey7CT4IEhN6IWxNQG.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht van boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igv7CiF0qvzyyzfVwID3nfLeGS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HwbmJkl0KN5CN5PbO2Edxith.png?f=fotoalbum_large

(boven is noorden)
Beschikbare (dak)ruimte
3 vlakken

1 x schuin 280x500 cm 44 graden
1x plat 270x 500 met grind
1x plat 400x500 (hier blijft bij regen enkele cm water op staan)
Schaduw
Pannendak voor heeft wat zachte schaduw van de boom voor de deur
Jaarverbruik
3000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
meterkast uit 1978. 3x16 vermoed ik
Budget en doel
doel: maandelijkse rekening naar beneden krijgen. Wellicht op termijn ook een airco kunnen draaien zonder dat ik dat heel erg in de portemonnee voel
Wie gaat het project uitvoeren
Weet ik nog niet, degene met een nette prijs die niet zo opdringerig doet.
Reeds verkregen offertes
1.

Totaal aantal zonnepanelen 9
Type zonnepanelen GL - SunPower P6 - 410AC BLK + Enphase IQ8
Totaal vermogen 3.645 Wp
Type omvormer
Verwachte opbrengst jaarlijks 3.312 kWh
Verwachte opbrengst jaarlijks in euro's * € 1.291,68
Netto investering € 6.366,95
Verwachte opbrengst na 25 jaar * € 34.496,95
Verwachte terugverdientijd** 4,9 jaar

Hun idee om ze neer te leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbRdPGy9Vx81h5O1vrRg15h6g-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kqs2t7maD9GQWOhyOis9czKF.png?f=user_large

2.

Totaal aantal zonnepanelen 12
Type zonnepanelen Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB
Type omvormer 12x Enphase IQ8+
Verwachte opbrengst jaarlijks 4.173 kwh
Netto investering € 7465
Verwachte terugverdientijd** 4,9 jaar
Regio
Haarlemmermeer

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke.

meterkast 3x16A, ehh bedoel je hier dus je hebt 3 groepen verdeeld over het huis van 16A.
dan is de grootse kans dat je dus 1x35A(40A) als hoofdaansluiting hebt. (dus 1 fase)
dit is wel gokken, dus hoeft niet te kloppen.

zuid?
waar is dat op je foto's?
(ik kan een gok maken en er weer naast zitten.)

oost-west:
mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
oost en west doet op andere momenten hun top halen zodoende heb ik dus 6440Wp op een 4000W omvormer.
dus goedkope omvormer met veel Wp = goedkoper aanleggen (kan niet met de micro omvormers die jij nu hebt in je offertes.).

nadeel oost-west: de opbrengst is lager als met zuid.
ongeveer 75%-80% van zuid.

3000kWh, oke.
dan wil je ongeveer 4000kWh opwekken.
(een beetje over hebben voor verschil in opbrengst en gebruik per jaar is gewoon tof.
en een deeltje verkopen is altijd goed als krijg je er minder geld voor.)
op zuid is dat 4000Wp en oost-west is dat 5000Wp.
een paneel is grofweg een 430Wp op dit moment.

omvormer: ja string omvormers zijn het goedkoopst.
en ja die maken geluid (niet veel maar ook niet niks).
die moet je ergens op hangen waar je er geen last van hebt.
je hebt nu offertes van enphase en dat kun je stiekem best duurder noemen.
dus hier moet je even verder kijken of dit beter kan.

offertes: neem de totaal prijs (ex BTW natuurlijk) en deel die door het aantal Wp wat je er voor krijgt.
dat vergelijkt beter en netter.
(ik ben prijzen gewend van <1€/Wp en alles wat jij nu hebt is toch flink hoger.
een stuk zit in de dure micro omvormers.)

edit:
Verwachte opbrengst jaarlijks, gooi die maar weg uit je post.
dat zijn schattingen door verkopers, heb je geen bal aan.
leuk om te weten, maar doe er niks mee. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-04-2024 14:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
oke voorbeeld van 12 panelen op een string omvormer (geen micro's zo als jouw offertes.).
2x3 op plat dak en 2x3 op schuin dak.
(met iets van panelen die redelijk vergelijkbaar zijn met de suntech's)
dus ik ga voor goedkoop leggen met veel opbrengst van dak.
(niet een echt goed voorbeeld voor je, maar geeft je een indruk waar je rekening mee moet houden.)

12x Jinko JKM430N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 430Wp
€ 1.008,00
2x Flatfix Fusion 1 rij van 3 panelen Portrait Zwart
€ 618,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 3 panelen
€ 290,00
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW3600-DNS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en WIFI
€ 565,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 2.481,00
BTW€ 0,00
Totaal
€ 2.481,00

(€ 2481 / (12x430Wp) = 0,50€/Wp aan materiaal kosten voor de zelf legger)

hier komt nog bij, wat DC kabel 100€ wat AC kabels 100€, groepje meterkast 100€
en laten we er nog 100€ bij doen voor het dingetje wat ik niet weet en toch nodig is.

dan blijf ik nog onder de 3k€ materiaal kosten.
de rest is leg kosten en winst voor de installateur.
(het leggen is 2 man 4 uur werk + 2 uur aansluiten.)
dus grof weg moet dit kunnen voor 4 a 5k€. een 6 a 7k€ zou ik te duur vinden.

(maar veel variabelen die ik niet kan schatten.
dus ik kan er best iets naast zitten.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 10-04-2024 14:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-11 17:13
Vergelijk: ik zie al panelen leggers reclame maken in de krant: 8x 405Wp; Goodwe 3000XS; leggen op pannendak: 2850,= ex btw

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• migjes
Verwachte opbrengst jaarlijks in euro's * € 1.291,68

dat is wel lachen. ;)
je geeft aan 3000kWh te gebruiken.
en laten we zeggen je wekt 4000kWh per jaar op.

dus 3000 x 0,25€/kWh = 750€. (ja sorry de prijs is al weer een tijdje 0,25€/kWh)
1000 x 0,07€/kWh = 70€ (ja bij verkoop een lager bedrag of een teruglever kosten etc etc afgerond 0,07€/kWh.).
820€ veel hoger kom je dan niet.

zonnepanelen = ja je verdiend dit met gemak terug ergens tussen de 3 jaar voor zelf legger en 7 jaar voor dure laten leggers of iets er tussen in.
nee het zijn geen gouden bergen op de kaaiman eilanden achter de regenboog.
(als je echt geld wil verdienen, dan moet je verrijkt uranium gaan smokkelen naar iran b.v.)

dus leg zonnepanelen (ga voor een gezonde extra overschot in kWh's), maar doe dat wel met wat verstand en laat je niet gek maken. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 10-04-2024 14:55 ]

• Wijnands
migjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:31:
oke.

meterkast 3x16A, ehh bedoel je hier dus je hebt 3 groepen verdeeld over het huis van 16A.
dan is de grootse kans dat je dus 1x35A(40A) als hoofdaansluiting hebt. (dus 1 fase)
dit is wel gokken, dus hoeft niet te kloppen.
Sorry, 4 groepen, omstreeks 2000 is er een 4e groep geplaatst.
zuid?
waar is dat op je foto's?
(ik kan een gok maken en er weer naast zitten.)
Satteliet is netjes noord/zuid georiënteerd dus zuiden is beneden op de foto. Mijn huis ligt bijna exact west-oost.
oost-west:
mijn oost-west:
[Afbeelding]
oost en west doet op andere momenten hun top halen zodoende heb ik dus 6440Wp op een 4000W omvormer.
dus goedkope omvormer met veel Wp = goedkoper aanleggen (kan niet met de micro omvormers die jij nu hebt in je offertes.).
Sorry maar dat volg ik niet.
nadeel oost-west: de opbrengst is lager als met zuid.
ongeveer 75%-80% van zuid.

3000kWh, oke.
dan wil je ongeveer 4000kWh opwekken.
(een beetje over hebben voor verschil in opbrengst en gebruik per jaar is gewoon tof.
en een deeltje verkopen is altijd goed als krijg je er minder geld voor.)
op zuid is dat 4000Wp en oost-west is dat 5000Wp.
een paneel is grofweg een 430Wp op dit moment.
Dus als ik je snap dan zou ik op een oost-west ligging 12 panelen moeten hebben om gedurende de lichte uren van de dag zo ongeveer zelf voorzienend te zijn?
omvormer: ja string omvormers zijn het goedkoopst.
en ja die maken geluid (niet veel maar ook niet niks).
die moet je ergens op hangen waar je er geen last van hebt.
je hebt nu offertes van enphase en dat kun je stiekem best duurder noemen.
dus hier moet je even verder kijken of dit beter kan.
Beter als in ander merk? Of andere prijs?
offertes: neem de totaal prijs (ex BTW natuurlijk) en deel die door het aantal Wp wat je er voor krijgt.
dat vergelijkt beter en netter.
Goed punt
Verwachte opbrengst jaarlijks, gooi die maar weg uit je post.
dat zijn schattingen door verkopers, heb je geen bal aan.
leuk om te weten, maar doe er niks mee. ;)
Terwijl juist dat de business case maakt. Laten we zeggen dat ik nu per jaar zo'n 825 euro aan stroom besteed en dat met panelen naar 100 euro terug gaat.. Dan zit ik alsnog naar terugverdien tijden van 7 a 8 jaar te kijken.. Toch?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:58
Als je 4000 kWh opwekt waarvan je zelf 3000kWh gebruikt

3000*0.20 + 1000*0.05 = 600+50 = 650 euro

Systeem is dan in ongeveer 10 jaar terugverdiend.

Breekt oorlog opnieuw uit, en wordt energie duurder dan gaat terugverdientijd omlaag.
Wordt salderen afgeschaft of meer boetes, gaat terugverdientijd omhoog.

Hou dus rekening met ruim 10-15 jaar terugverdientijd als je per se microomvormers wilt.
Zonder microomvormers ongeveer 6-10 jaar.

• Wijnands
lekker duidelijk

Mij is verteld dat micro omvormers zinnig zijn als je schaduw op een deel van je installaite krijgt

• migjes
Wijnands schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:58:
[...]

Sorry, 4 groepen, omstreeks 2000 is er een 4e groep geplaatst.
oke, mogen we er dan van uit gaan dat je 1x35A(40A) 1 fase in huis hebt. :?
(dit staat vaak vermeld op je meter in de meterkast, dan weten we het zeker.
hoeveel groepen er dan zijn maakt niet veel uit dat kunnen er met gemak 12x16A op 1x35A zijn namelijk.)
Satteliet is netjes noord/zuid georiënteerd dus zuiden is beneden op de foto. Mijn huis ligt bijna exact west-oost.
oke. dus oost-west kan.
(maar snap die boom en zou ook proberen geen oost west te doen.
maar zuid + oost of west is ook een leuk dingetje. denk dynamisch er over)
Sorry maar dat volg ik niet.

[...]

Dus als ik je snap dan zou ik op een oost-west ligging 12 panelen moeten hebben om gedurende de lichte uren van de dag zo ongeveer zelf voorzienend te zijn?
oost-west is langere dagen als alleen zuid, jep.
maar ook de top van oost en west zitten een paar uur uit elkaar, dus een 3000W omvormer kan gewoon met gemak 6000Wp hebben en nog effectief zijn.
of goedkope omvormer maakt goedkope set.
Beter als in ander merk? Of andere prijs?
niet in beter merk, maar goedkoper systeem. ;)

1x een IQ8 levert je een 300VA en kost je dan 94€.
dus 10x300Va = 3000VA en kost 940€.
een 3000VA string omvormer kost maar <450€.
dus daar bespaar je al de helft.

en daar boven op komt nog de oost-west of iets dergelijke voordeel wat je met micro omvormers niet hebt.
(het zijn keuzes die je moet maken, ik kan je alleen maar voor rekenen wat er is, jij doet keuze.)
Goed punt

[...]

Terwijl juist dat de business case maakt. Laten we zeggen dat ik nu per jaar zo'n 825 euro aan stroom besteed en dat met panelen naar 100 euro terug gaat.. Dan zit ik alsnog naar terugverdien tijden van 7 a 8 jaar te kijken.. Toch?
jep, dat is perfect de case.
maar doe die keuze niet op een optimistische verkoper zijn schatting.
dan kom je bedrogen uit.

oost-west of niet to oost-west.
er is meer als alleen oost-west: voorbeeld plat zuid + stijl zuid.
plat is beter in de zomer, stijler is beter in de winter.
maar ook: plat zuid + stijl oost of west, dat kon ook.
verschillende hoeken en richtingen kunnen tof zijn mits juist gebruikt. ;)
Wijnands schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:12:
lekker duidelijk

Mij is verteld dat micro omvormers zinnig zijn als je schaduw op een deel van je installaite krijgt
jep dan kan de verkoper je duurdere spullen verkopen en meer verdienen.
dat vinden ze vaak heel leuk. ;)

de schaduw, ja ook een beetje, maar micro maakt van schaduw geen zon, het is maar in de marge wat het kan doen.
(ik zie geen schaduw waar je een micro voor nodig hebt, alleen de boom in de voor tuin zou het nog leuk zijn.
alleen van de boom in de voor tuin heb je geen schaduw in je planning die je nu hebt, want geen panelen op je voor dak.)

(grootste voordeel voor jouw van de micro omvormers = dan hangt de omvormer onder de panelen.
dat geeft je 0 geluid in huis.
maar een string omvormer kan ook buiten, allen dan moet je rond kijken waar, ik kan het niet zien.
maar ook op een zolder en een binnen deur, dan heb je al geen enkel last meer van het geluid.
zolang hij maar niet boven je bed hangt. >:) )

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Wijnands, zou jij een foto kunnen sturen van je meterkast, vermoedelijk (Naar het vermelde jaartal) zal deze volledig vervangen moeten worden.

Op basis van jou investering vraag is het naar mijn mening simpel, vanuit een financieel oogpunt zijn zonnepanelen (Naast spouwmuur isolatie) de meest rendabele duurzaamheid investeringen die je in jou huis kan doen. Het wordt nog interessanter als je combinaties kan doen door bijvoorbeeld eigen zonne-energie te gebruiken om gas te verminderen (Verwarmen met Airco's, Warmtepomp, Warmtepomp boiler etc..) maar daar gaat jou vraag niet over.

De offertes die jij hebt gekregen zijn schrikbarend duur, de 1e is begrijpelijk zowel Enphase met Sunpower panelen, dat is de meest dure combinatie die je kan maken. is het legplan van offerte 2 beschikbaar?

Let wel op met een situatie zoals oost/west meerdere dakvlakken etc.. is een enkele string omvormer niet geschikt, de string levert maar zoveel op als het paneel wat het minste opwekt (Schaduw, andere oriëntatie etc..) Daarbij ga je al snel naar systeem zoals micro omvormers of een hybride vorm zoals Solaredge. er bestaan ook string omvormers waarbij je meerdere aparte string op kan aansluiten. Dit wordt in jouw geval dus even puzzelen wat handig is.

Mijn persoonlijke mening is, alles helemaal vol leggen wat er kan en dan waarschijnlijk met Micro Omvormers van het merk APSystems (Ben ik erg fan van) dan heb je individueel paneel monitoring. Oftewel blijft er een paneel achter weet je het gelijk. en kan je alle oriëntaties vol puzzelen met panelen voor maximale opbrengst. dit is uiteraard ietsje duurder dan een traditionele (Vooral goedkope merken zie ik bovenstaand langskomen) string omvormer zoals Growatt / Goodwe.

• Wijnands
migjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:22:

jep dan kan de verkoper je duurdere spullen verkopen en meer verdienen.
dat vinden ze vaak heel leuk. ;)

de schaduw, ja ook een beetje, maar micro maakt van schaduw geen zon, het is maar in de marge wat het kan doen.
(ik zie geen schaduw waar je een micro voor nodig hebt, alleen de boom in de voor tuin zou het nog leuk zijn.
alleen van de boom in de voor tuin heb je geen schaduw in je planning die je nu hebt, want geen panelen op je voor dak.)
Mijn grootste platte dak krijgt wel schaduw gedurende de middag. Het schuine dak en het kleine platte dak zijn een halve zolder verdieping. Nu om 1630 ligt 3/4 van mijn grote platte dak in de schaduw van die opbouw

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:02
Wijnands schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:12:
lekker duidelijk

Dat wordt iedereen verteld, want ze willen die dingen graag tegen een leuke meerprijs verkopen.
Het helpt ook wel een beetje, maar te weinig om die meerprijs mee terug te verdienen. (Zo heb ik het begrepen).

In jouw situatie zou ik voor oost west gaan (en misschien de platte daken ook).
Oost-west is vooral toekomstig gunstiger, ivm de grotere spreiding over de dag en je eigen verbruik.

Als je kiest voor zonnepanelen, kan het ook nog handig zijn om nu nog even een langdurig contract te pakken, zonder boetes en zonder gekke voorwaarden. Je kunt nu nog overal aangeven dat je geen zonnepanelen hebt.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-11 18:52
Mijn zwager en ik hebben beide dezelfde wp's. Ik op Oost-zuid-oost, hij op Zuid-zuid-west. Opbrengstverschil minder dan 150Kw per jaar in afwisselend voordeel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
Deze prijzen zijn de discussie niet waard.

Dit was op de piek van de markt, een heel ruim jaar terug hoog.

Nu is het afzetterij.

Elders offertes vragen, dan hier terugkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 10-04-2024 20:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Probeer deze eens https://www.eigenhuis.nl/...4ydI2Qyy6SJBoCbaYQAvD_BwE

Ff snel gekeken: 10 panelen a 405 wp voor 3727 euro ex btw. Enphase kost 1330 extra.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2024 20:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Wanneer je met 1 omvormer gaat werken, hou er dan wel rekening mee dat die tzt vervangen moet worden, na 10 jaar?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:58
en als je met microomvormers werkt moet dat ook, maar pas iets later, maar dan wel bij elk zonnepaneel, dus moet je het dak op en alles afmonteren

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
@Peeters1 vervangen van een centrale omvormer is 15 minuten werk en kan elke elektricien.

Vervangen van 1 micro, mocht hij defect gaan buiten installatie garantie, staat de installateur na 15 minuten nog niet eens met de micro in handen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 10-04-2024 23:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Komt mooi uit want na 10 jaar is alles technisch achterhaald tegenover wat er dan gangbaar is.

Mooi moment om alles te vernieuwen.
Dus te dure installatie nemen nu is onverstandig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
Wijnands schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:27:
[...]

Mijn grootste platte dak krijgt wel schaduw gedurende de middag. Het schuine dak en het kleine platte dak zijn een halve zolder verdieping. Nu om 1630 ligt 3/4 van mijn grote platte dak in de schaduw van die opbouw
jep en totaal mee eens, maar:

zie mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
als ik optimizers, micro etc etc zou gebruiken dan is de schaduw van 7:00 tot 10:30 west niet weg(harde schaduw van mijn eigen dak), dus meer opbrengst is dan 0 kWh.
of de schaduw van 17:00 tot 21:00 oost niet weg (harde schaduw van mijn eigen dak), dus meer opbrengst is dan 0 kWh.
er is dan weer wel winst tussen 7:00 en 7:30 oost, dan heb ik last van de kerk toren en is een zachte schaduw.
en er is dan weer wel winst tussen 21:00 en 21:30 west, dan heb ik last van de bomen en is een zachte schaduw.
dan heb ik misschien wel 0,1kWh extra op de 40kWh die ik die dag heb gedaan, joepie >:)

en zo zie ik jouw schaduw ook, alleen als je het voor dak wil doen dan zie ik voordelen met de boom zijn schaduw, leg je niks op je voor dak, dan geen optimizers nodig.

zonnepanelen het zijn leuke winsten, dat zeker.
maar geen gouden bergen, laat je niet gek maken door verkopers, maar leg een leuk niet te duur systeem aan. ;)

(ik heb zelf een ruime 15k€ aan zonnepanelen warmtepomp wasmachine etc etc geïnvesteerd.
en daar de afgelopen 15 jaar ook elk jaar ruime 1,5k€ mee bespaart.
maar investeringen duren gewoon lang voor dat je het er weer uit hebt, het gaat niet in dagen,weken of maanden, maar jaren. geduld is ook nodig.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-04-2024 09:55 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
conclusie is dus vooral: zoek iemand die je voor 4.000 - 5.000 euro 10 a 12 panelen op een gewone stringomvormer neerlegt. Daarmee bespaar je voorlopig rond de 800 euro per jaar, dus best lekker. Omvormers gaan echt langer mee dan 10 jaar dus dat valt wel wat mee.

Micro's zijn vooral verkooppraatje en lekker duur dus meer marge voor de verkoper (bron: zelf toch ruim 50 installaties neergelegd als installateur 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 11-04-2024 10:54 ]

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
99ruud99 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:26:
en als je met microomvormers werkt moet dat ook, maar pas iets later, maar dan wel bij elk zonnepaneel, dus moet je het dak op en alles afmonteren
Op micro omvormers zit 25 jaar garantie.....
Vervangen micro omvormer, kost iets van 5 minuten tijd. En we praten hier grotendeels over een plat dak.

Een micro omvormer maakt geen geluid in tegenstelling tot een grote omvormer die ook ventilatie nodig heeft. En wil iedereen wel een hoogspanningskabel bij een grote omvormer over zijn dak en door zijn huis laten lopen?

[ Voor 35% gewijzigd door Peeters1 op 11-04-2024 14:55 ]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:53

Wuursj

want worst is al bezet

Peeters1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:49:
[...]

Vervangen micro omvormer, kost iets van 5 minuten tijg. En micro omvormer maakt geen geluid in tegenstelling tot een grote omvormer. En wil iedereen wel een hoogspanningskabel bij een grote omvormer over zijn dak en door zijn huis laten lopen?
Mogelijk. Toen een micro bij mij stuk ging kreeg ik bij de eerste netjes een nieuwe opgestuurd (en bij de tweede werd mijn mail niet eens beantwoord). Maar toen mocht ik zelf nog nog wel even het dak op... Dat kostte echt wel iets meer dan die 5 minuten.

Bij micro's loopt er eveneens 230v over je dak?
En behalve een relais-klik in de ochtend en in de avond maakt de (SMA) stringomvormer hier geen enkel geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2024 14:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Laten wij hier niet teveel bachetaliseren over micros vs string vs business case vs garantie. De vraag van Wijnands is simpel een goede deugdelijke technische installatie voor een nette prijs.

Zeker met de hoeveelheid oriëntatie van het dak zijn micros wel een slimme keus hier of een goed doorgerekend Solaredge systeem.

[ Voor 74% gewijzigd door Chrisverst op 13-04-2024 08:24 ]

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-11 20:45
Wuursj schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:55:
[...]

Mogelijk. Toen een micro bij mij stuk ging kreeg ik bij de eerste netjes een nieuwe opgestuurd (en bij de tweede werd mijn mail niet eens beantwoord). Maar toen mocht ik zelf nog nog wel even het dak op... Dat kostte echt wel iets meer dan die 5 minuten.

Bij micro's loopt er eveneens 230v over je dak?
En behalve een relais-klik in de ochtend en in de avond maakt de (SMA) stringomvormer hier geen enkel geluid.
Niet eveneens. Bij micro's loopt er 230V over je dak, bij andere oplossing juist niet. ;)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
Peeters1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:49:
[...]

Vervangen micro omvormer, kost iets van 5 minuten tijd. En we praten hier grotendeels over een plat dak.

Een micro omvormer maakt geen geluid in tegenstelling tot een grote omvormer die ook ventilatie nodig heeft. En wil iedereen wel een hoogspanningskabel bij een grote omvormer over zijn dak en door zijn huis laten lopen?
Ja joh, alsof die bedrijven er over 15 jaar nog zijn. Garantie voor zulke lange tijden is een wassen neus.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wuursj schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:55:
[...]

Mja ik heb 25jaar garantie op Enphase en 10 jaar op de installatie, dus binnen 10 jaar komen ze de micro (de)installeren. Verkoper is Greenchoice (via VEH) dus ik verwacht dat die er over 9 jaar nog wel zijn :P.

Verder had ik geen voorkeur alleen ik kon Enphase voor dezelfde prijs kopen als Growatt..
Het is wel heel cool om per paneel te kunnen monitoren B)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2024 22:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

P.K. schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:44:
[...]

Niet eveneens. Bij micro's loopt er 230V over je dak, bij andere oplossing juist niet. ;)
Peeters1 had het over dak en huis. Niet dat ik snap waarom je tegen 230v AC in je huis zou moeten zijn, dat is er doorgaans toch wel te vinden :P

Bovendien hangt het maar van je string lengte af ;)
Bij Micro's heb je 230V Ac op je dak.
Bij stringomvormer heb ik ook ongeveer 230V (4x 58v) op mijn dak maar dan in DC :P toevallig in mijn opstelling aardig gelijk maar bij string heb je dus net zo goed hogere spanningen alleen dan in DC.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 15-04-2024 10:36 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Sport_Life schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:20:

Het is wel heel cool om per paneel te kunnen monitoren B)
Ja inderdaad, dat is leuk. Zo heb ik heel snel 2x een kapotte micro kunnen opsnorren *O* oh wacht dat was bij een string omvormer niet nodig geweest -O-

Pagina: 1