Zigbee-inbouwdimmer SR-ZG9101SAC-HP in wissel-/kruisschak.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Ik vraag me af of de Zigbee-inbouwdimmer SR-ZG9101SAC-HP van Sunricher (vaak rebranded aangeboden) enkelpolige, wissel- en/of kruisschakelingen ondersteunt, dus waarbij je de schakelaars in die schakelingen vervangt door drukknoppen (pulsdrukkers) en geen andere bedrading moet trekken (tenzij dan "superlokaal" in hetzelfde muurpotje van de dimmer, nl. tussen de drukknop daar en de dimmer). Handleiding van deze dimmer is hier te vinden: https://www.sunricher.com...mmer-sr-zg9101sac-hp.html

Het alternatief van ECO-DIM, de ECO-DIM.10 (https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim10-zigbee.html), ondersteunt dit alvast, net zoals de klassieke inbouwdimmer van Niko, de 310-02800 (https://www.niko.eu/nl-be/artikel/310-02800).

Zie voor ECO-DIM: https://www.ecodim.nl/nl/...selschakeling-aansluiten/
Zie voor Niko: https://www.google.be/url...MiTpHdV03I41&opi=89978449

ECO-DIM heeft aparte PDF'en met aansluitschema's voor enkelpolige, wissel- en kruisschakelingen. Zie https://1drv.ms/f/s!Aj0cN2ZreLauqPAtUE8KWWM5Wyzs6Q?e=Be2iCw

Zowel Niko, ECO-DIM als Sunricher ondersteunen zeker parallel geschakelde drukknoppen (pulsdrukkers), maar dan moet bedrading aangepast worden aan de bedieningspunten. Daarom is rechtstreekse ondersteuning van enkelpolige, wissel- en/of kruisschakelingen echt wel leuk en dat doen Niko en ECO-DIM alvast, maar van de Sunricher module vind ik hieromtrent niets terug... Ik vind wel forum threads hierrond terug, maar daar werkt het niet, eindigt de thread ineens zonder positief antwoord of herschikt men draden, zodat het in feite over parallel geschakelde pulsdrukkers gaat (en dus geen normale enkelpolige, wissel- en/of kruisschakeling meer). Nogmaals, tussen de dimmer en de pulsdrukker in hetzelfde muurpotje is er wel steeds een aanpassing van draden nodig, maar dat is daar natuurlijk nooit een probleem.

Alvast bedankt!

Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-07 11:17
PadrePedro schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:46:

Ik vraag me af of de Zigbee-inbouwdimmer SR-ZG9101SAC-HP van Sunricher (vaak rebranded aangeboden) enkelpolige, wissel- en/of kruisschakelingen ondersteunt, dus waarbij je de schakelaars in die schakelingen vervangt door drukknoppen (pulsdrukkers) en geen andere bedrading moet trekken (tenzij dan "superlokaal" in hetzelfde muurpotje van de dimmer, nl. tussen de drukknop daar en de dimmer).
Die ECO-Dim jongens weten het leuk te verkopen, met hun aansluitvoorbeelden, maar de term "kruisschakeling" of "wisselschakeling" slaat daar natuurlijk nergens op. Je kunt je huidige schakelaars immers niet houden, want zowel ECO-DIM als Niko ondersteunen allebei alleen maar pulsdrukkers.

Dat is ook wel logisch, want al die dimmers (ook alle zigbee dimmers van ali) hebben een korte puls nodig voor aan uit, en een lange puls voor op/neer dimmen.
Dat is op zich ook wel prima, want die wisselschakelaars en drukschakelaars zijn toch ook wel wat ouderwets en sowieso niet geschikt om te dimmen (en de knoppen staan nooit recht tenzij je een duurdere 'altijd-omhoog-wisselschakelaar' koopt. Dan moest je vroeger al aan de gang met een wissel-draaidimmer op een van beide plekken. Of een Jung-tastdimmer met een neventoestel of iets dergelijks, maar voor de prijs daarvan koop je wel 5 zigbee dimmers en 10 pulsschakelaars.

Als je je schakelaars vervangt door pulsdrukkers, dan is er dus geen sprake meer van een wissel- of kruisschakeling. Immers, elke pulsdrukker geeft gewoon een puls, en je kan gewoon meerdere pulsdrukkers parallel aan elkaar zetten om op meerdere plekken in huis een puls te geven aan de dimmer.

Of dat in jouw situatie gaat werken hangt af van de situatie ter plekke, dus waar de schakelaars zitten en waar de dimmer, en hoeveel draden er beschikbaar zijn.

In ieder geval heeft die Sunricher het voordeel dat de puls gewoon 230V is. Dan kan je als dat nodig is bijvoorbeeld 230V ergens anders vandaan halen als dat voor een schakelaar op een andere plek handiger is (wel vanaf dezelfde groep natuurlijk).
Sommige zigbee dimmers hebben een ander voltage voor de pulsdrukkers, waardoor je dus altijd 2 draden nodig hebt van en naar de dimmer zelf.

Bij een normale wisselschakeling komt er bij schakelaar 1 230V binnen, en wordt dat geschakeld naar 2 zwarte draden. Dus daar kan je een puls-draad van maken, en een permanente + draad. Op de plek van schakelaar 2 komen die draden ook weer uit, dus kan je daar een tweede puls-schakelaar aansluiten. Op die plek zit dan ook de schakeldraad naar de lamp, dus die kan dan in de dimmer.

[ Voor 32% gewijzigd door dj1981 op 10-04-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Bedankt voor de reactie!

Misschien heb ik dat inderdaad niet goed belicht, maar inderdaad, bij zowel ECO-DIM als Niko is het de bedoeling om de schakelaars te vervangen door pulsdrukkers (en dan heb je inderdaad eigenlijk geen echte enkelpolige, wissel- en kruisschakelingen meer). Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ze beide enkelpolige, wissel- en kruisschakelingen met schakelaars ondersteunen, in de volgende betekenis:
1) Vervang alle schakelaars door pulsdrukkers.
2) Voeg de dimmer toe in het muurpotje waar de schakelaar (of nieuw: pulsdrukker) zit die verbonden is met het lichtpunt/de lichtpunten en plaats die tussen lichtpunt(en) en die lokale pulsdrukker.
3) Buiten in voornoemd muurpotje zouden er geen draden weg moeten of moeten bijkomen: dezelfde set aan draden als bij de enkelpolige, wissel- en kruisschakeling worden gebruikt: niet meer, niet minder. Maar i.p.v. op een schakelaar aan te sluiten, is het op pulsdrukkers te doen.

Bij Sunricher vond ik nergens voormeld scenario terug: enkel parallel geschakelde pulsdrukkers (wat door Niko en ECO-DIM ook ondersteund is). Gevolg: indien niet ondersteund, moet ik bedrading anders regelen aan alle bedieningspunten, want elke pulsdrukker kent dan 2 draden, waar dit bij een wissel- of kruisschakeling anders is (nl. 3 draden of bij kruis 4). Zie de aansluitschema's van Niko en ECO-DIM voor deze setups.

"In ieder geval heeft die Sunricher het voordeel dat de puls gewoon 230V is. Dan kan je als dat nodig is bijvoorbeeld 230V ergens anders vandaan halen als dat voor een schakelaar op een andere plek handiger is (wel vanaf dezelfde groep natuurlijk)."
Hier ben ik niet helemaal mee... :-o Bij de Sunricher is de pulsdrukker toch ook gewoon aangesloten op de dimmer met 2 draden, dus hoe komt hier nog een andere 230V source bij kijken?

"Bij een normale wisselschakeling komt er bij schakelaar 1 230V binnen, en wordt dat geschakeld naar 2 zwarte draden. Dus daar kan je een puls-draad van maken, en een permanente + draad. Op de plek van schakelaar 2 komen die draden ook weer uit, dus kan je daar een tweede puls-schakelaar aansluiten. Op die plek zit dan ook de schakeldraad naar de lamp, dus die kan dan in de dimmer."
Hiermee doe je me twijfelen... Mijn kennis reikt niet ver genoeg om dit te begrijpen (sorry), maar ik krijg de indruk dat je een wisselschakeling probeert om te vormen tot 2 parallel (of anders?) geschakelde pulsdrukkers en dan de laatste aansluit op de dimmer, volgens het schema van de Sunricher dimmer met 1 pulsdrukker?
Als dat zo is, dan is dat in feite de oplossing om met de Sunricher hetzelfde te bereiken als met de ECO-DIM of Niko dimmer, nl. schakelaars vervangen door pulsdrukkers + geen draden weg of bij, maar wel wat herschikken, zodanig dat je enkel wat in muurpotjes moet prutsen en klaar is kees? (Met dat verschil dat bij ECO-DIM bvb. andere poortjes gebruikt worden per type pulsdrukkeraansluiting, waar dit dan bij Sunricher steeds hetzelfde is?)
Indien ik dat zo goed begrepen heb, ben ik wel nog niet goed mee met het "Dus daar kan je een puls-draad van maken, en een permanente + draad."-gedeelte, m.a.w. hoe dat precies in z'n werk gaat.

Alvast bedankt voor extra toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
PadrePedro schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:46:
Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ze beide enkelpolige, wissel- en kruisschakelingen met schakelaars ondersteunen, in de volgende betekenis:
1) Vervang alle schakelaars door pulsdrukkers.
2) Voeg de dimmer toe in het muurpotje waar de schakelaar (of nieuw: pulsdrukker) zit die verbonden is met het lichtpunt/de lichtpunten en plaats die tussen lichtpunt(en) en die lokale pulsdrukker.
3) Buiten in voornoemd muurpotje zouden er geen draden weg moeten of moeten bijkomen: dezelfde set aan draden als bij de enkelpolige, wissel- en kruisschakeling worden gebruikt: niet meer, niet minder. Maar i.p.v. op een schakelaar aan te sluiten, is het op pulsdrukkers te doen.
Ook bij een Niko of ECO zul je toch de bedrading anders moeten aansluiten op de schakelaars. Het enige dat belangrijk is, is of de module een N draad nodig heeft. Dat wil die sunricher wel, en de NIKO en ECO niet. Dus die laatste 2 zijn wat flexibeler, en zouden in elke bestaande wissel / kruis situatie moeten werken. Maar hetzelfde geldt voor veel andere goedkope zigbee dimmers.
Bij Sunricher vond ik nergens voormeld scenario terug: enkel parallel geschakelde pulsdrukkers (wat door Niko en ECO-DIM ook ondersteund is). Gevolg: indien niet ondersteund, moet ik bedrading anders regelen aan alle bedieningspunten, want elke pulsdrukker kent dan 2 draden, waar dit bij een wissel- of kruisschakeling anders is (nl. 3 draden of bij kruis 4). Zie de aansluitschema's van Niko en ECO-DIM voor deze setups.
Maar dat is toch juist ook de situatie waar je naar toe wilt? Met parallel geschakelde pulsdrukkers? NIKO en ECO tekenen het gewoon wat ingewikkeld, maar het zijn ook daar gewoon 2 parallel geschakelde pulsdrukkers... Van elke pulsdrukker vertrekken er nog steeds maar 2 draden naar de volgende: een met permanent 230V en eentje waar de puls overheen gaat.
Indien ik dat zo goed begrepen heb, ben ik wel nog niet goed mee met het "Dus daar kan je een puls-draad van maken, en een permanente + draad."-gedeelte, m.a.w. hoe dat precies in z'n werk gaat.
Dat is dus eigenlijk gewoon de constatering dat bij een wissel en kruisschakeling je altijd 2 zwarte draden tussen de schakelaars hebt lopen, terwijl je bij paralelle pulsdrukkers altijd maar 2 draden tussen de schakelaars nodig hebt: 1 voor de voeding van de schakelaar, en 1 om de puls door te geven naar het volgende punt. Dus daarom kan je met alle drie dimmers gewoon uit de voeten.

Alleen de sunricher heeft dus ook een N draad nodig, dus je zou even moeten checken of die aanwezig is op de plek waar de dimmer komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
@dj1981 Nogmaals bedankt voor je uitleg! Ik ben weer een stukje kennis rijker geworden, al ben ik er nog niet helemaal (maar ik ben lerende!). :-)

"Ook bij een Niko of ECO zul je toch de bedrading anders moeten aansluiten op de schakelaars."
Ja, dat is correct. Maar da's niet echt een probleem. Het belangrijkste/meest praktische is dat er geen draden overschieten of bijgeplaatst moeten worden (kan wel bij mij wegens aanwezigheid wachtbuizen en een hoge, propere kruipkelder, maar het blijft extra werk, kost en complexiteit). Dat je in de muurpotjes de bestaande draden anders moet aansluiten (want overgang schakelaar => pulsdrukker), dat is een luxeprobleem wat mij betreft ;-)

Bij Niko en ECO-DIM zie ik verschillende aansluitschema's, afh. van of het gaat om parallel geschakelde pulsdrukkers, "enkelpolige" schakelingen, "wisselschakelingen" of "kruisschakelingen" (ook al kan je ze inderdaad zo niet meer helemaal noemen eenmaal je de schakelaars weghaalt). Je gebruikt bij de verschillende aansluitschema's toch ook steeds andere "dimmerconnectoren" (of hoe noem je die?)? Voor Niko zou ik het nog even moete dubbelchecken (heb de schema's nu even niet bij de hand), maar bij ECO-DIM was het toch wel zo, als ik me dat goed herinner. Dus er zit toch ergens een verschil op die soorten "bedieningspuntschakelingen" qua hoe en waar je de draden op de dimmer aansluit?
Bvb. bij "gewoon parallel geschakelde" drukknoppen heb je 2 draden per drukknop; die 2 draden zijn steeds verbonden met de dimmer. Zie basishandleiding ECO-DIM.10 en Sunricher. Maar de aansluitschema's van ECO-DIM.10 tonen drukknoppen met 3 en 4 draden (afh. van of ze geplaatst zijn in plaats van een wissel- of kruisschakelaar).

Wellicht bedoel jij dat, ondanks deze aansluitverschillen, al die pulsdrukkers in feite technisch gesproken op "een bepaalde manier" parallel geschakeld zijn?
Zo ja, dan is dat het zwarte gat voor mij: mijn kennis is net iets te beperkt om dit in te zien. Ik ga proberen hier iets aan te doen door de drukknopsokkel van Niko even te bestuderen. :-)

(De ECO-DIM kan ook 3-draads i.p.v. 2-draads, althans zeker in het geval van klassiek parallel geschakelde pulsdrukkers (zie basishandleiding ECO-DIM.10). Maar dit even terzijde.)

Ik zal ook je uitleg rond de Sunricher en de aanpassingen aan de bedrading nog even proberen te laten bezinken. Maar ik meen op high level te begrijpen dat ook daar de nodige changes moeten kunnen om die te gebruiken, doch op voorwaarde dat er steeds een N-draad aanwezig is wegens 3-draads?
Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn, want ik herinner me dat mijn elektricien tegen een werkman hier iets over zei m.b.t. de N en ze deden alsof dit een probleem was, dus wellicht is het het ontbreken van die N...

Mijn excuses dat ik zo traag mee ben, het is voor mij een steile leercurve. Beetje bij beetje raak ik vooruit, maar ik voel dat ik nog net iets te kort kom, nl. het stuk dat waarover het hier gaat, is voor mij het ontbrekende puzzelstuk in het hele verhaal.

Bedankt voor je geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
PadrePedro schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:19:
@dj1981
Bij Niko en ECO-DIM zie ik verschillende aansluitschema's, afh. van of het gaat om parallel geschakelde pulsdrukkers, "enkelpolige" schakelingen, "wisselschakelingen" of "kruisschakelingen" (ook al kan je ze inderdaad zo niet meer helemaal noemen eenmaal je de schakelaars weghaalt). Je gebruikt bij de verschillende aansluitschema's toch ook steeds andere "dimmerconnectoren" (of hoe noem je die?)? Voor Niko zou ik het nog even moete dubbelchecken (heb de schema's nu even niet bij de hand), maar bij ECO-DIM was het toch wel zo, als ik me dat goed herinner. Dus er zit toch ergens een verschil op die soorten "bedieningspuntschakelingen" qua hoe en waar je de draden op de dimmer aansluit?
Bvb. bij "gewoon parallel geschakelde" drukknoppen heb je 2 draden per drukknop; die 2 draden zijn steeds verbonden met de dimmer. Zie basishandleiding ECO-DIM.10 en Sunricher. Maar de aansluitschema's van ECO-DIM.10 tonen drukknoppen met 3 en 4 draden (afh. van of ze geplaatst zijn in plaats van een wissel- of kruisschakelaar).

Wellicht bedoel jij dat, ondanks deze aansluitverschillen, al die pulsdrukkers in feite technisch gesproken op "een bepaalde manier" parallel geschakeld zijn?
Zo ja, dan is dat het zwarte gat voor mij: mijn kennis is net iets te beperkt om dit in te zien. Ik ga proberen hier iets aan te doen door de drukknopsokkel van Niko even te bestuderen. :-)
Tsja, de plaatjes lijken inderdaad verschillend, en zeker die van ECO-DIM zijn niet heel logisch getekend.
Maar als je goed kijkt zie je bij ECO-DIM ook gewoon 2 draden per pulsdrukker. Die beide draden worden dan weer doorgelust naar de volgende pulsdrukker, net zoals bij Niko. Het lijkt weliswaar alsof ze daar plots een pulsdrukker hebben met 4 draden, maar een pulsdrukker heeft maar 2 polen. Op beide polen kan je wel twee draden aansluiten, die dan dus gewoon contact met elkaar maken. Dat doe je dan dus in dat geval, want zowel de puls als de 230V moet verder gaan naar de volgende pulsdrukker en uiteindelijk naar de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Bedankt!

Ik denk dat ik begrijp wat je wil zeggen. Nu, bij bvb. het aansluitschema van de kruisschakeling zie je toch wel nog dat de laatste pulsdrukker 3 draden heeft (3de: de bruine (L))? Als je elke pulsdrukker zou aansluiten volgens de basishandleiding (dus gewoon parallel geschakeld), dan komt de draad voor de L voor die pulsdrukker toch te vervallen?

Daarbij komt dat de gebruikte "connectoren" op de dimmer per aansluitschema verschillen.

Je bedoelt wellicht dat elk aansluitschema onderliggend in feite een soort parallele schakeling van pulsdrukkers is, maar toch zit er nog een soort verschil op in hoe precies die parallele schakeling dan in elkaar zit, niet? Bij een bestaande kruisschakeling zal er geen rechtstreekse L-draad in het muurpotje zitten voor de dimmer, waarbij dan de laatste pulsdrukker dan maar op de L aangesloten moet zitten (en die L-draad zit daar).

Maar je hebt wel gelijk: ik heb het even nader bekeken en ik zie inderdaad de aansluitschema's voor "kruis- en andere schakelingen" in feite de pulsdrukker parallel schakelen: ze zitten door de nieuwe verbindingen van de bestaande draden in feite allemaal op de P van de dimmer en de L wordt door de laatste pulsdrukker in feite ook gedeeld met de andere en de dimmer. Op logisch niveau is dit principe dus analoog aan de "simpel parallel geschakelde pulsdrukkers". Puur op draadniveau is er wel degelijk een verschil: laatste pulsdrukker moet effectief 3 draden aangesloten hebben en de dimmer moet de L van de lokale pulsdrukker krijgen; pulsdrukkers hebben meer dan 2 draden aangesloten.

Dus op logisch niveau analoog, op zuiver draadniveau zit het net wat anders in mekaar in wie wat aan wie aanlevert.

Bij 3-draads verandert er enkel iets bij de dimmer: het lokale lusje moet dan vervangen worden door een connectie met de N. Als die N er niet is, dan kan je terugvallen op 2-draads (zoals de meeste schema's aangeven). ECO-DIM ondersteunt zowel 2- als 3-draads.
De Sunricher SR-ZG9101SAC-HP-V3 vereist daarentegen een N. Het broertje SR-ZG9040A kan wel overweg met zowel 2-draads als 3-draads (dus met en zonder N).

Ik denk dat ik met mijn nieuwe kennis weet hoe je de Sunrichers op dezelfde manier kan gebruiken als de ECO-DIM.10 voor de verschillende soorten "schakelingen". Je connecteert de SR dimmer niet direct met de L, maar met de eerste pulsdrukkeren dit via de 2de connector van links onderaan. En de middelste connector onderaan van de dimmer wordt dan niet gebruikt. De rest van de aansluitingen op de pulsdrukkers volledig analoog aan zoals het in de schema's van ECO-DIM staat. In feite dus alles analoog aan hoe het aansluitschema verandert voor de ECO-DIM.10?

Grtjs,
Pedro

[ Voor 185% gewijzigd door PadrePedro op 16-04-2024 11:48 ]

Pagina: 1