Advies voor GamePC 1080p, budget 1500 - 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obe99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-06 12:15
Ik heb een huidig systeem wat ik graag wil doneren aan mijn vriendin en zelf een nieuwe game PC configureren. Ik heb een aantal hardwarevoorkeuren en een los budget van ~2000 euro. Ik wil het systeem laten bouwen door Azerty met name voor de garantie, maar ik heb in het verleden mijn huidige computer zelf gebouwd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair voor gaming. Ik game op 1080p, maar ik wil in de toekomst misschien overstappen naar 1440p resolutie. Ik wil een computer die de nieuwste games (voornamelijk singeplayer RPG's) op de hoogste grafische instelling op stabiele framerate >60 kan runnen. Daarnaast gebruik ik het voor lichte kantoorzaken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn doel is om een sterke game PC te bouwen die minstens de komende 10 jaar mee kan, ik wil niet bezuinigen op onderdelen waar men wellicht snel op bespaard. Ik wil het budget mikken op ~2000 euro excl. assemblage kosten van Azerty.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een muis, toetsenbord en twee 1080p schermen (1x 60Hz en 1x 144Hz).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een wenslijstje gemaakt een tijdje geleden wat op het moment van schrijven net iets boven mijn budget uitsteekt. Ik heb wat licht onderzoek gedaan naar goede moderne hardwarecomponenten, maar ik kan hier nog van afwijken. Ik heb wel een aantal merkvoorkeuren, zie volgende kop.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 392,05€ 392,05
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 185,99€ 185,99
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER TWIN X2€ 879,-€ 879,-
1Behuizingenbe quiet! Shadow Base 800 Zwart€ 135,51€ 135,51
1Waterkoelingbe quiet! Pure Loop 360mm€ 135,-€ 135,-
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings 120mm PWM Triple Pack, Zwart, 120mm€ 61,92€ 61,92
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 114,90€ 114,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 1000W€ 198,18€ 198,18
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.272,45

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik ben in mijn huidige PC met name tevreden over de fans van bequiet. Ik zou hier ook wel graag een case en waterkoeling van willen.
Verder ben ik ook tevreden over de Nvidia GPU's die ik heb gehad (nu de RTX 2070 super). Ik weet dat Nvidia GPU's duurder zijn, maar ik wil toch graag een 40-serie kaart.
CPU heb ik eigenlijk geen voorkeur AMD of Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil bij gebruik, kastgrootte geen voorkeur.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil graag hulp om een definitieve build te krijgen die ik kan laten bouwen bij Azerty. Geld speelt een iets minder belangrijke rol, ik wil met name een goede game PC die toekomstbestendig is, maar veel meer dan 2000 euro heb ik er ook niet voor over. Zijn er componenten in de huidige lijst die ik beter kan vervangen door andere, omdat ze: of een aanzienlijke beter product zijn voor een kleine prijsverhoging of voor iets met een betere prijs/prestatie verhouding? Alvast bedankt voor het advies!

Ik twijfel nu nog over de GPU/CPU combinatie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-07 16:20
Dit systeem is harde overkill voor 1080p gaming, dus alleen kopen als die 1440p monitor op de directe planning staat.

De 7800X3D heeft naar mijn mening niet genoeg meerwaarde om zijn meerprijs te verantwoorden voor single player RPG's. Zeker gezien je het hebt over het draaien van de hoogste grafische instellingen. Dat betekent feitelijk dat je bijna altijd gpu limited zult zijn en dus ben je qua value for money veel beter af met non 3D cpu.
product: AMD Ryzen 7 7700
product: AMD Ryzen 5 7500F
Scheeltje je zomaar meer dan 100 euro.

Een 1000 watt voeding is harde overkill. Met dit systeem is 750 watt ruim voldoende.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition

De 990 Pro is niet bedoeld voor gaming pc's. De performance van die schijf ga je niet kunnen benutten buiten content creation of andere workstation loads.
Als je gewoon een vlotte m.2 wil is een uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB of uitvoering: WD Black SN770 2TB een beter plan.

Je kunt beter RAM krijgen voor minder geld
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA
Lagere true latency en AMD EXPO support tov de kit in je lijst.

Totaal bespaar je meer dan 200 euro met deze wijzigingen. Als je voor de 7500F gaat zelfs over de 250. Van dat geld kun je een monitor kopen.
uitvoering: AOC Gaming Q24G2A/BK Rood, Zwart 1440p 165Hz IPS

Die bequiet AIO is van een ouder type. Neem dan de uitvoering: be quiet! Pure Loop 2 | 360mm
Of nog liever de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 360 of als je kast hem kan hebben de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 420

Arctic Liquid Freezer III is momenteel de tonaangevende lijn wat betreft AIO's wat mij betreft. Marktleidende koelperformance, stille fans, no-nonsense design, fan om je VRM te koelen.
YouTube: The New Best: Arctic Liquid Freezer III 360 & 280 CPU Cooler Review ... En positieve reviews van mensen met meer verstand van zaken dan ik :)
En ze zijn niet per se heel veel duurder dan een dikke luchtkoeler van Noctua of Bequiet ofzo. Een Thermaltake of Deepcool of Scythe kost minder als je echt voor value gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 10-04-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puff_Uncle
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:29
ten eerste goed gekozen. waar je even naar moet kijken is wat jij ervan verwacht op dit moment. als je nu een 1080p scherm hebt en nog niet gaat upgraden zou ik voor nu een 4060 of 4060 ti gaan(als je echt het liefst bij nvidia blijft) want je zou er niet het meeste uit halen. mocht je heel snel op 1440p gamen dan kun je wel voor de 4070 ti gaan of 4070 super. maar momenteel met dlss van nvidia zou je zelfs met een 4060ti op 1440p kunnen gamen met hoge framerate.
als je echt wilt dat je computer 10 jaar meegaat kun of nu hele dure en high end hardware kopen met de hoop dat het nog relevant is over 10 jaar of je geeft nu minder uit aan je pc maar kijkt naar een slim "upgradepad". daar is een huidige generatie amd cpu geschikt voor(net een nieuwe socket dus gaat wss nog een paar generaties mee) en ik zou nu niet teveel uitgeven voor een gpu. nieuwe versies komen om de paar jaar uit en meestal krijg je het meeste "bang voor je buck" bij midrange gpu's rtx 4060.
maar ik begrijp als je er gewoon nu een wil kopen kun je zeker met de keuze die hebt gemaakt echt een tijdje vooruit en dan nog altijd kijken voor upgrades later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obe99
Puff_Uncle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:22:
ten eerste goed gekozen. waar je even naar moet kijken is wat jij ervan verwacht op dit moment. als je nu een 1080p scherm hebt en nog niet gaat upgraden zou ik voor nu een 4060 of 4060 ti gaan(als je echt het liefst bij nvidia blijft) want je zou er niet het meeste uit halen. mocht je heel snel op 1440p gamen dan kun je wel voor de 4070 ti gaan of 4070 super. maar momenteel met dlss van nvidia zou je zelfs met een 4060ti op 1440p kunnen gamen met hoge framerate.
als je echt wilt dat je computer 10 jaar meegaat kun of nu hele dure en high end hardware kopen met de hoop dat het nog relevant is over 10 jaar of je geeft nu minder uit aan je pc maar kijkt naar een slim "upgradepad". daar is een huidige generatie amd cpu geschikt voor(net een nieuwe socket dus gaat wss nog een paar generaties mee) en ik zou nu niet teveel uitgeven voor een gpu. nieuwe versies komen om de paar jaar uit en meestal krijg je het meeste "bang voor je buck" bij midrange gpu's rtx 4060.
maar ik begrijp als je er gewoon nu een wil kopen kun je zeker met de keuze die hebt gemaakt echt een tijdje vooruit en dan nog altijd kijken voor upgrades later
Dankjewel voor je reactie! Ik was mij niet bewust dat de 4060ti ook al voldoende krachtig was voor gaming op hoge framerate. Ik denk dat ik wel meteen de stap maak naar een 1440p monitor. Wat betreft upgradepad, kijk ik iedere 5 jaar of ik een upgrade nodig vind ( laatste upgrade was in 2019, vandaar deze post ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obe99
youridv1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:02:
Dit systeem is harde overkill voor 1080p gaming, dus alleen kopen als die 1440p monitor op de directe planning staat.

De 7800X3D heeft naar mijn mening niet genoeg meerwaarde om zijn meerprijs te verantwoorden voor single player RPG's. Zeker gezien je het hebt over het draaien van de hoogste grafische instellingen. Dat betekent feitelijk dat je bijna altijd gpu limited zult zijn en dus ben je qua value for money veel beter af met non 3D cpu.
product: AMD Ryzen 7 7700
product: AMD Ryzen 5 7500F
Scheeltje je zomaar meer dan 100 euro.

Een 1000 watt voeding is harde overkill. Met dit systeem is 750 watt ruim voldoende.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition

De 990 Pro is niet bedoeld voor gaming pc's. De performance van die schijf ga je niet kunnen benutten buiten content creation of andere workstation loads.
Als je gewoon een vlotte m.2 wil is een uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB of uitvoering: WD Black SN770 2TB een beter plan.

Je kunt beter RAM krijgen voor minder geld
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA
Lagere true latency en AMD EXPO support tov de kit in je lijst.

Totaal bespaar je meer dan 200 euro met deze wijzigingen. Als je voor de 7500F gaat zelfs over de 250. Van dat geld kun je een monitor kopen.
uitvoering: AOC Gaming Q24G2A/BK Rood, Zwart 1440p 165Hz IPS

Die bequiet AIO is van een ouder type. Neem dan de uitvoering: be quiet! Pure Loop 2 | 360mm
Of nog liever de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 360 of als je kast hem kan hebben de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 420

Arctic Liquid Freezer III is momenteel de tonaangevende lijn wat betreft AIO's wat mij betreft. Marktleidende koelperformance, stille fans, no-nonsense design, fan om je VRM te koelen.
YouTube: The New Best: Arctic Liquid Freezer III 360 & 280 CPU Cooler Review ... En positieve reviews van mensen met meer verstand van zaken dan ik :)
En ze zijn niet per se heel veel duurder dan een dikke luchtkoeler van Noctua of Bequiet ofzo. Een Thermaltake of Deepcool of Scythe kost minder als je echt voor value gaat.
Bedankt voor je waardevolle reactie!
Ik was mij bewust van dat mijn build overkill was, maar ik wist niet goed wat ik zou moeten veranderen. Ik neem je suggesties over om de build te verbeteren. Met het bespaarde budget koop ik een 1440p monitor!